اقتصادنیوز نوشت:

قرار است امسال تنظیم بازار شب عید به اصناف واگذار شود. اما با این اتفاق قرار است چه تغییراتی در شکل ساماندهی بازار شب عید رخ دهد؟
پس از حدود هفت سال که تنظیم بازار شب عید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شد؛ سال گذشته بنا بر این شد که تنظیم بازار به وزرات جهاد کشاورزی واگذار شود. تجربه‌ای که از نگاه فعالان بازار چندان موفق نبود و گرانی و بی‌کیفیتی برخی اقلام مصرفی مردم، به ویژه در بخش میوه، انتقادهایی را در پی داشت.

بر اساس گزارش‌ برخی رسانه‌ها به دنبال نارضایتی ایجاد شده در تنظیم بازار شب عید مردم، رئیس جمهور به طور شخصی به این موضوع ورود کرده و بعد از تعطیلات نوروزی نامه‌ای به معاون اول خود نوشته و از او خواسته بود که برای تنظیم میوه شب عید سال 95 از بهار سال 94 برنامه‌ریزی شود.

اکنون با گذر حدود چهار ماه خبرها حاکی از آن است که قرار شده امسال تنظیم بازار به اتاق اصناف ایران واگذار شود. خبری که احتمالا بیش از همه موجب خشنودی اصنافی‌ها خواهد شد. چون تعداد قابل توجهی از آنها به واگذاری تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی انتقاد کرده و اظهار می‌کردند که با توجه به همکاری هفت ساله اتاق اصناف ایران در تنظیم بازار با وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نهایت این نهاد توانایی بیشتری برای تامین اقلام مصرفی مردم در زمان‌های پر مصرفی مانند شب عید را دارد.

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و سبزی که قبل از عید، نتیجه‌بخش نبودن واگذاری تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی را پیش‌بینی کرده بود، اظهار کرد: در سال‌هایی که ما با وزارت صنعت، معدن و تجارت در تامین میوه شب عید مردم همکاری داشتیم، گرچه سودی برای ما نداشت ولی تلاش می‌کردیم که رضایت مردم را جلب کنیم و نتیجه نیز آن شد که مردم از ماحصل کار راضی بودند.

او افزود: در برنامه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی برای تامین میوه شب عید ریخته بود، عده‌ای به جای تنظیم بازار از گران شدن برخی اقلام سود کردند و در عوض نیز کالای با کیفیت با قیمت بالا به دست مردم رسید. در صورتی که در سال‌هایی که وزارت صنعت و معدن با همکاری ما برای تنظیم بازار اقدام می‌کرد، تفاهم‌نامه‌ای با مباشر تامین میوه امضا می‌کرد که طبق آن اگر میوه از سایز، کیفیت و سلامت مناسب برخوردار نبود، به ارسال کننده عودت شود.

مهاجران بیان کرد: نتیجه دقت وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین پرداخت یارانه برای برای مباشر تامین میوه چنین شد که محصولات رسیده به دست مردم در شب عید رضایت آنان را جلب می‌کرد. بنابراین من فکر می‌کنم که اگر بار دیگر تامین شب عید به وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین اتاق اصناف واگذار شود، برای مردم نتیجه مطلوبی خواهد داشت.

در همین زمینه مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی نیز بیان کرد: یکی از مشکلات وزارت جهاد کشاورزی در بحث تنظیم بازار این است که معمولا برای تنظیم امور دیر وارد می‌شود. مثلا مدتی پس از اینکه مرغ ارزان شده، ورود کرده و برای خریدن مرغ اقدام می‌کنند. در مقابل نیز مدتی بعد از اینکه مرغ گران شده به بازار وارد شده و برای ریختن آن به بازار اقدام می‌کنند.

او درباره واگذاری تنظیم بازار به اصناف اظهار کرد: اصناف از اهرم‌های اصلی فروش هستند و در واقع 80 درصد فروش انواع اقلام به مردم از طریق اصناف انجام می‌گیرد. بنابراین ساماندهی امور توسط اصناف راحت‌تر صورت می‌گیرد.

یوسف‌خانی تصریح کرد: البته تنظیم مناسب بازار توسط اصناف زمانی محقق می‌شود که به طور دایمی تنظیم بازار به اصناف واگذار شود تا بتوانند برای اداره بهتر امور برنا‌مه‌ریزی کنند. اگر اداره امور مدتی به آنها واگذار شده و بعد از آنها سلب شود، باز شاهد بی‌نظمی در وضعیت تنظیم بازار خواهیم بود.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =