یک روانشناس و مشاور خانواده گفت: شخصیت‌های بی‌مسئولیت، ضداجتماع و تنوع‌طلب، افرادی هستند که زندگی مشترک بدون ازدواج را ترجیح می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر مهرانگیز شعاع‌کاظمی درباره افرادی که تصمیم به ازدواج سفید یا همباشی می‌گیرند، گفت: این افراد، شخصیت ضد اجتماع و بی ثبات (مرزی) دارند. افراد ضداجتماع علیه قوانین اجتماعی رفتار می‌کنند و به عنوان مثال در این قضیه، سنت ازدواج و تشکیل خانواده به شکل قانونی و رسمی زیر پا گذاشته می‌شود. شخصیت‌های بی‌مسئولیت و کسانی که نسبت به خودشان شناخت درستی ندارند و افراد تنوع‌طلب هم از دیگر افرادی هستند که این نوع زندگی را ترجیح می‌دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا تاکید کرد: بسیاری از افراد مطرح می‌کنند که زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی و شرعی مقدمه‌ای برای ازدواج دائم آنهاست و می‌خواهند از یکدیگر به شناخت برسند. در کشورهایی مانند انگلستان، فرانسه و آمریکا این‌ اتفاق رخ داد که افراد با هم زندگی کنند بدون این که هیچ‌گونه ارتباط جنسی بین دو نفر صورت گیرد ولی در ایران آن چیزی که من به طور واقعی می‌بینم این است که می‌گویند برای آشنایی با هم زندگی می‌کنیم ولی اولین اتفاقی که بین این دو نفر صورت می‌گیرد ارتباط جنسی است. افرادی که هویت خودشان را به درستی نمی‌شناسند، با این تصور که مدرن هستند، این نوع زندگی را انتخاب می‌کنند و از عواقب آن غافلند.

وی درباره عواقب این سبک زندگی هم گفت: از آنجا که این نوع زندگی دوام زیادی ندارد، پس از جدایی حتی می‌تواند عواقب شدیدتر از طلاق برای افراد در پی داشته باشد. فرد احساس می کند «من قوی هستم، وارد این رابطه می‌شوم، به راحتی از آن خارج می‌شوم، هیچ تعهدی ندارم و آسیب هم نمی‌بینم.» در حالی که هر ارتباطی هرقدر هم کوتاه باشد می‌تواند پس از تمام شدن، آثار خودش را داشته باشد. حمایت‌های اجتماعی پس از وقوع یک اتفاق ناگوار بسیار مهم است در حالی که در افرادی که این نوع زندگی را انتخاب می‌کنند و در بسیاری از موارد پنهان از خانواده‌ و آشنایان است، نمی‌توانند به حمایت‌های اجتماعی دل ببندند و باید به تنهایی سوگواری پس از اتمام رابطه را تحمل کنند. این افراد وقتی از رابطه خارج میشوند و حمایت‌های قانونی، اجتماعی و خانوادگی و جامعه دوستان و آشنایان را ندارند، افسرده می‌شوند و دارو مصرف می‌کنند، اگر داروها جواب ندهد افراد به دنبال مواد مخدر رفته و معتاد می‌شوند و پس از آن هم ایدز، بیماری‌های مقاربتی و ... که در نهایت به مستهلک شدن فرد می‌انجامد.

دکتر شعاع‌کاظمی با بیان این که زنان هم به دلیل ساختار فیزیکی و هم حساسیتی که از نظر عواطف دارند، به راحتی نمی‌توانند از این نوع رابطه‌ خارج شوند و بیشتر از مردان آسیب‌ می‌بینند، گفت: زنان در چنین روابطی، فرصت مادر شدن، فرصت همسر شدن و فرصت سلامت زیستن را از خودشان می‌گیرند. عده‌ای از زنان ممکن است به این دلیل وارد این رابطه شوند که علیه مردسالاری قیام کنند و شکل ازدواج سنتی را زیر سوال ببرند ولی باز هم می‌بینیم که به نتیجه مطلوبشان نمی‌رسند و مردسالاری و خشونت علیه زنان در این شکل زندگی هم به اشکال ‌متفاوت وجود دارد. خشونت در این شکل زندگی سبک‌های خودش را دارد و اگر فیزیکی نباشد، کلامی و روانی است. در ازدواج رسمی، به هر حال از زنان حمایت‌های قانونی صورت می‌گیرد ولی در این نوع ازدواج همین حمایت‌ها هم وجود ندارد، نمی‌توانند به دادگاه مراجعه کنند و حق و حقوقشان را طلب کنند. در چنین رابطه‌ای حتی اگر فرزندی به وجود بیاید، معمولا ناخواسته است و تمایلی برای نگهداری از آن وجود ندارد چرا که از لحاظ قانونی و حقوقی جایی ثبت نشده است. بنابراین سقط جنین‌های مکرر نیز در زنانی که در چنین روابطی هستند دیده می‌شود که سلامت جسمی و روانی زنان را به خطر می‌اندازد.

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

46234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 61
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    خوب صيغه بخونن مشكلو حل كنن
    • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      11 7
      ازدواج دائم هست ولی بدون ثبت یعنی شرعی هست ولی ثبت نمیشه جایی
    • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      89 4
      واقعا حال کنید با دوتا کلمه همه مشکلات حل میشه
    • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      37 17
      صیغه اجازه پدر میخواد و ضمنا باید ثبت بشه تا مشکلات بعدی ایجاد نشه
    • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      وقتی دو نفر 6 ماه یا یک سال یا دو سال با هم زندگی میکنند ، نمیشه آنها را تنوع طلب دانست ، چون خیلی از ازدواجهای رسمی هم همینقدر دوام دارند .
  • بی نام US ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    تو خوبی ...
    • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      35 52
      یک مرد نجیب و با وجدان هیچ وقت آینده ی دختری را با یک زندگی مشترک بدون ازدواج تباه نمی کند، حتی اگر خود آن دختر متوجه نباشد.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    در انگلستان، فرانسه و آمریکا بدون داشتن رابطه جنسی با هم زندگی می کنند؟؟؟؟؟؟؟؟ تا وقتی مشاورهای ایرانی حرفای فضایی می زنند هیچ تاثیر مثبت فرهنگی رو جامعه نخواهند داشت.
    • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      14 49
      البته در این مورد بخصوص خیلی هم بیراه نگفتند ایشون. هرچند با بقیه حرفاش اصلا موافق نیستم. احتمالا ایشون به هم خانگی اشاره میکنن که یه چیز خیلی عادی هست و هرکسی توی یه اتاق مستقل ولی تو یه واحد آپارتمانی زندگی مکنه. در این موارد عموما رابطه ای به او معنا شکل نمیگیره. این مطلب ماهیتا با ازدواج سفید تفاوت داره و هیچ ربطی به هم نداره
    • دانشجو IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      38 97
      این حرف شما بیشتر فضایی است. طبق آمار رسمی انگلستان، 40 از کودکانی که بدنیا می آیند حاصل روابط خارج از ازدواجِ ثبت شده، هستند.
    • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      55 11
      آقاي دانشجو شما توي ثبت احوال انگلستان آشنا داري؟ خيلي امارت قويه
    • امیر A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      20 7
      آقا/خانم دانشجو، خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟؟ اسمتم دانشجوئه... اندازه بچه دبستانی نمیفهمی. حتی نتونستی نظر دوستمون رو بخونی.
    • بی نام EU ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
      15 4
      این خانم روانشناس از کجا فهمیده اینایی که هم خونه میشن رابطه جنسی ندارن؟ یه جوری میگه انگار باهاشون بوده. اونجا هم خونه و یا دوست بودن حقوقی معادل ازدواج برای شخص ایجاد می کنه. برای مثال خیلی ها گفتند مارک زوکربرگ از ترس اینکه مجبور بشه در صورت جدایی بخشی از سهام فیس بوک رو بده به دوست دخترش باهاش ازدواج کرد. فارغ از درستی یا نادرستی این گمانه زنی صحت حرف من تایید میشه.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    روی سخن من با کسانی است که با اینکه شرایط ازدواج دارند ولی به خاطر تنوع طلبی و راحت طلبی وارد این روابط میشن است که به یک چیز فکر نمیکنن خصوصا دخترها تا زمانی که جوان هستند و به اصطلاح بر و رو دارند خواهان دارند و میتونن به راحتی با هر کس میخواهند زندگی کنن ، ولی وقتی پیر شدن میفهمن چه اشتباهی کردن و تنهایی و بی کسی بهشون فشار میاره وگرنه کسانیکه به خاطر نبود شرایط امکان ازدواج ندارن و به اجبار وارد این روابط شدن تقصیری ندارن و در اصل چاره دیگه ای نداشتن که در حالت دوم مقصر برخی مسئولین هستند و باید اون دنیا جواب بی کفایتیشون رو بدن
    • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      71 17
      مطمئنی پیر میشیم؟؟؟؟من که امید به یک ساعت دیگه هم ندارم پس از زمان حالم استفاده کنم بهتره
    • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      من یه دخترم و 11 ساله دارم باکسی که دوستش دارم بدون ازدواج زندگی می کنم. معتقدم اگه کسی قراره به زور یه کاغذ پاره که اسمش عقد نامه است با آدم زندگی کنه همون بهتر که بذاره بره. ضمنا مگه فقط زنها پیر می شن؟ مردا پیر و ناتوان نمی شن؟
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    ...."در کشورهایی مانند انگلستان، فرانسه و آمریکا این‌ اتفاق رخ داد که افراد با هم زندگی کنند بدون این که هیچ‌گونه ارتباط جنسی بین دو نفر صورت گیرد"....خخخخخ....مگه ارتباطات جنسیشون ثبت میشده که قطع به یقین نظر میدید
  • علیرضا IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    واله الان همه دنبال زندگی خوبو پول هستن الان یه ازدواج ساده حدود 30 40 میلیون تو شهرستان آب میخوره جونی که پول نداره کار نداره تازه داشته باشه نه امنیت کاری داره نه حقوقش به جایی میرسه چطور میتونه ازدواج کنه ،زندگی فقط مال پول دارا ماشین مدل بالا دارست که همه جوره از زندگیشون لذت میبرن.. ماهام که کلا سیاهی لشگریم تو این مملکت
    • مرضیه IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
      8 7
      لابد منظورت از جوونا هم فقط پسران
  • ساتان IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    به نظرم کاملا براساس عقیده شخصی ایشون بود و علمی نبود. تمامیت نگری به هیچ عنوان توی نگاه این خانم دکتر وجود نداشت. این که چند تا صفت ناپسند رو به همه ی افراد یک جامعه آماری نسبت بدیم کاملا برخورد دگم و بسته ای هست به نظرم.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    دقیقا درست میگوید حالا اگر ازدواج رسمی کرده بودن این افراد مشکل دار باعث درگیر شدن وکیل و دادگاه و قاضی و مهریه و ندادن نفقه و پر شدن زندان میشدند در نتیجه امار طلاق به طور رسمی بیشتر از حال حاضر میشد.
    • دانشجو IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      14 63
      نظر مسخره ندهید لطفا. شما هم که دارید یک طرفه به قاضی می روید. چه کسی گفته طوری ازدواج کنید که بعدا درگیر وکیل و دادگاه بشوید؟ اگر قبل از ازدواج در فضای منطقی نه جو احساسی حاکم بر روابط خیابانی طرفین ازدواج شرایط خود را بین خودشان مشخص کنند آنوقت دیگر لازم نیست درگیر قاضی و مهریه و ندادن نفقه باشند. از این مسخره تر این مسئله است که اگر ازدواج می کردند بعدا باید طلاق می گرفتند و آمار طلاق بیشتر می شد. مگر ازدواج می کنند که طلاق بگیرند؟ پدر و مادر خود شما مگر ازدواج کرده اند که طلاق بگیرند؟ نسل جدید متاسفانه فکر می کند ازدواج یک رابطه موقت است و باید لزوما موقت باشد. نخیر عزیز من. حتی اگر ازدواج و طلاق هم صورت بگیرد بهتر از این است که وارد روابط ثبت نشده خیابانی بشوند مخصوصا خانم ها.
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    فرهنگ جامعه و قوانین درست بشه، حتی ازدواج سفید هم منشا خیر برای جامعه خواهد بود. اینقدر منفی بافی نکنین. بجای اینکه صورت مساله واقعی رو که داره روز بروز بیشتر میشه پاک کنین سعی کنین اولا اون رو به رسمیت بشناسین و بعد با تصویب قوانین آسیبهاش رو کمتر کنین
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    44 1
    ازدواج الان دیگه رویا شده برای خیلی از جوونا از جمله خود من
  • reza IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    38 0
    تصمیم کسی نیست.جوانها وقتی می بینند این همه هفت خوان رستم توسط خانواده ها سر راهشون هست خودشون راه ساده تر و انتخاب می کنند.مردم ما باید یاد بگیرند که ازدواج برای فراهم اوردن یک نیاز اساسی بشر هستش نه راهی برای کسب درآمد توسط بعضیها....
  • بی نام EU ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    32 1
    بیچاره کسانی که این خانوم مشاور و روانشناسشونه
  • رضوی IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    29 2
    ما ایرانیها اصولا عادت داریم که اول مسائل رو اونقدر پیچیده میکنیم که دیگه قابل حل نیستن ، به عنوان مثال میگیم که افراد مجرد باید با خانواده زندگی کنن چون دچار آسیب های اجتماعی میشن ولی به خودمون نمیگیم که یه مرد یا یک زن بالغ با همه مسائل و مشکلاتشون چطور میتونن تو یه آپارتمان پنجاه متری در خانواده زندگی کنن میگیم جوانان چرا ازدواج نمیکنن ولی نمیگیم که یه ازدواج ساده در حدود سی تا چهل میلیون تومن هزینه داره ، ما در جامعه بسته ای زندگی میکنیم که مسئولین متاسفانه روابط زن و مرد رو فقط در چهار چوب روابط جنسی نگاه میکنن و از دریچه جنسیت و نه از دریچه انسانیت مورد بررسی قرار میدن و مسائل رو اونقدر بزرگ میکنن که تا سالها قادر به حل اون نیستن چون ترجیح میدن که اون رو ندیده بگیرن.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    11 9
    خبر آنلاین شاید کمتر از یک درصد دختر پسرها اینجورن ولی تو خیلی داری براش تبلیغ میکنی هر هفته یک خبر و گزارش
  • قول سدید A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    9 39
    كجايند روشنفكران ضىداسلامي كه عليه ازدواج موقت موضع مي گرفتند
  • سعید A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    8 5
    اولا که این کار از هر لحاظ اشتباهه....دوما کی گفته اروپا و آمریکا تو این مدت که با هم هستن ارتباط جنسی ندارن؟؟؟طبق آماری که خود آمریکا اعلام کرد از هر چهار مرد آمریکایی سه نفر بدون ازدواج بچه دارن...
  • محمد A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    قبول کنید هر کس سراغ این کارا میره به خاطر تنوع طلبیه.الکی هم انکار نکنید آخه آدم درست و حسابی دنبال این کارا میره...حالا هم میاید میگید گرونی هستش و خرج عروسی و از این حرفا...مگه این چیزا مجوزه گناه میشه.پس تلاش برای حفظ پاکدامنی چی؟؟کم نیستن آدمایی که این مشکلات رو دارن اما خودشون رو حفظ میکنن و این ارزشمنده.اتفاقا خیلیا که دنبال این کارا میرن پولدار هستن و برای هوس بازی این کارا رو میکننتو این رابطه هم دو جنس ضرر میکنن اما دختر بدبخت میشه..کسی که حاضر نیست زیربار مسوولیت زندگی و زنش بره آیا برای اون دختر بیچاره ارزش قایله؟؟؟؟
  • امير علي ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    همه جاي اين مملكت درسته، فقط اين مورد اشتباهه؟ چرا به اين راهتي به عده اي توهـين ميكنيد؟ چرا وارد حريم خصوصيه مردم ميشيد؟
    • حمید IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
      7 21
      سلام چون همه جای کشور مشکل داره این مشکلم رو باید رها کرد؟ هر مشکلی در جای خودش باید بهش رسیدگی بشه,استدلالتون غلط هست
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    99 6
    نه می گم کاره خوبیه، اما این که نوشتی "این افراد وقتی از رابطه خارج میشوند و حمایت‌های قانونی، اجتماعی و خانوادگی و جامعه دوستان و آشنایان را ندارند، افسرده می‌شوند و دارو مصرف می‌کنند، اگر داروها جواب ندهد افراد به دنبال مواد مخدر رفته و معتاد می‌شوند و پس از آن هم ایدز، بیماری‌های مقاربتی و ... که در نهایت به مستهلک شدن فرد می‌انجامد."، یعنی نسخه را پیچیدی معتاد شد و ایدز گرفت و ....... تمام آخه این چه جور استدالالی هست یک کمی درست تر، منطقی تر، علمی تر صحبت کنید رسما کوچه بازاری نوشته شده است
  • ذاکر A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    هیچ توجیهی برای چنین اعمال پذیرفته نیست و دولت بایستی با قاطعیت جلوی این قبیل افراد را بگیرد و در ملاء عام مجازات کند
    • مهدی A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      45 7
      حاجی با یه صیغه 30 ثانیه ای حله حلال حلال
  • رضایت A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    اگه شرایط ازدواج انقدر سخت نبود کسی تن به این چیزا نمیداد. نه سفید میشد نه صیغه ای
  • ترنج EU ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    حالا كه اين آقايونو خانوما اينجور زندگي كردن رو انتخاب كردن هر توهيني بايد بهشون بكنيم؟؟
    • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      12 81
      چی میگی شما؟ این منشا فساد در جامعست. مثل اینه که بگی هر کی دوست داره معتاد شه و هیچ کس هم حق نداره با اعتیاد مبارزه کنه.
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    26 2
    بله اگر صیغه عقد دائم خوانده شود و همیشه با هم زندگی کنند خوب و طبیعی است. ولی همه افرادی که مثل شما فکر نمی کنند نباید معتاد و تنوع طلب بخوانید.
  • حمید IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    50 11
    گیریم همه این حرفا درست... به کسی چه ربطی داره؟ زندگی خصوصی محسوب نمیشه آیا؟
  • نرگس A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    34 58
    صیغه هیچ وقت برای دختران جوان باکره توصیه نشده و مقایسه ازدواج سفید و صیغه غلطه هم صیغه و هم ازدواج سفید اشتباهه ,حد اقل در اجتماع و فرهنگ ما مسلما بیشترین ضربه رو دختران می خورند اقایونی که دفاع می کنید حاضرید خواهرتون ازدواج سفید بکنه یا خانومی رو به همسری قبول کنید که قبلا یه ازدواج سفید داشته؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام EU ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      51 27
      بعضی از زنها از صد تا مرد تندرو تر و ضد زن تر هستند. نمونه اش این خانم. بله من حاضرم قبول کنم. اعتراض دارین؟
  • رضا A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    36 4
    من به عنوان یک دکتر مشاوره خانواده از استدلالهای ایشان متحیر و متاسفم.امیدوارم ایشان با منطقی واقع بینانه درباره چنین موضوع مهم و حساسی که بحث درباره آن نباز به مطالعه دقیق ، همه جانبه و بدون سوگیری دارد صحبت کنند .
  • یک دختر A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    44 25
    خیلی از دخترها نه صیغه رو قبول می کنند نه ازدواج سفید رو.تا سنهای بالا هم مجرد میمونند.چون خاستگار ندارند.اینهاییم که توی این روابط میرند و باهاش میسازند و ادامه میدند تعدادشون زیاد نیست.ولی چون فعالند به چشم دیده میشند.زن سالم از رابطه ای که از اینده اش مطمین نیست لذتی نمیبره که بخواد ادامه بده.
    • امیر IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
      10 5
      ای کاش همه خانومها مثل شما فکر می کردن.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    44 6
    من نمیدونم اصلا چه فرقی بین ازدواج سفید و ازدواج معمولی هست؟ وقتی دو نفر تصمیم میگیرند با هم زندگی کنند پس لابد در مورد هزینه های زندگی هم با یکدیگر توافق کرده و با هم شریک هستند حالا چه با صیغه عقد و چه بدون آن.پس استدلال کسانی رو که هزینه های بالای زندگی رو دلیل این توع ازدواج میدونند نمیتوانم قبول کنم.البته من در مورد دلیل اصلی انتخاب این نوع زندگی هیچ قضاوتی نمیکنم چون فکر میکنم به خودشان مربوط است.
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    10 11
    افق روشن و چشم اندازی از اینده متصور نیست.
  • دانشجو IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    4 23
    لطفا یکی از متخصصین حاضر در اینجا یک جواب منطقی در رابطه با پاراگراف زیر بدهید. دکتر شعاع‌کاظمی با بیان این که زنان هم به دلیل ساختار فیزیکی و هم حساسیتی که از نظر عواطف دارند، به راحتی نمی‌توانند از این نوع رابطه‌ خارج شوند و بیشتر از مردان آسیب‌ می‌بینند، گفت: زنان در چنین روابطی، فرصت مادر شدن، فرصت همسر شدن و فرصت سلامت زیستن را از خودشان می‌گیرند. عده‌ای از زنان ممکن است به این دلیل وارد این رابطه شوند که علیه مردسالاری قیام کنند و شکل ازدواج سنتی را زیر سوال ببرند ولی باز هم می‌بینیم که به نتیجه مطلوبشان نمی‌رسند و مردسالاری و خشونت علیه زنان در این شکل زندگی هم به اشکال ‌متفاوت وجود دارد.
  • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    9 46
    خوشم می آد نصف بیشتر کسانی که نظر می دهند مقاله را تا آخر نخوانده اند. مخصوصا پراگراف آخر. بخونید و منطقی و علمی رد کنید نه احساسی و مظلوم نمایانه.
  • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    47 8
    ازدواج سفید نوعی صیغه است که در تشیع هم مجاز است. این خانم محترم هم معلومه که چیزی از غرب نمی دونه و فقط بر اساس پیش فرض های ذهنی و اعتقادی خود مطالبی را گفته.
  • بی نام DE ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    18 3
    كدوم ناداني اسم اين رابطه رو ازدواج سفيد گذاشته؟ يعني ازدواج دائم سياهه كه اين مدلش سفيده؟ اصولا سفيد بازتابي از پاكي و عاقبت به خيري و .. تو فرهنگ ما، و اين نام كاملا حس مثبت داره
  • احمد اشرفي نوشنق اردبيلي A1 ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 15
    عالي بود لذت بردم
  • بی نام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    8 20
    این ازدواجهای سفید فقط در تهران و کرج فقط هست و جای دیگر نیست. چون دختر و پسر دور از خانواده و بدون ارتباط با خانواده اند.
    • بی نام A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
      12 0
      شیرازم هست
    • بی نام A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
      14 0
      مشهدم هست
  • بی نام IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    14 9
    ازدواج الان فقط به نفع زن هاست
  • منفی خور IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    3 21
    اون بچه ی بدبخت چه گناهی داره آخه...
  • بی نام A1 ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    33 4
    خبرآنلاین منتشر کن: من پسری ۳۲ ساله هستم که هنوز مجردم ونه اهل هوس‌بازی بوده‌ام و نه صیغه. چون باور شخصیم درست یا نادرست این است که برای شخص من فقط ازدواج دائم و پایدار مناسب است اما دلیل نمی‌شود که برای دیگران تعیین تکلیف کنم و وارد زندگی خصوصی مردم شوم. اینکه اومده‌اید به هرکسی که یک همخانه دارد و گیرم به قول شما ازدواج سفید انجام داده است، توهین کرده‌اید کار بسیار نادرست و ناپسندی است...
  • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    6 1
    سیاه مثل قیر ولی دوست داری سفید ببینی ببین دوسال دیگر هم نظرت را بگذار ولی حقیقت را بگو
  • ب A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    3 0
    دزفولم هست