برای کنترل زیکا؛ آیا می توان همه پشه‌های دنیا را کشت؟/ خطرناکترین حیوان دنیا، پشه ها هستند

با گسترش شدید ویروس زیکا در جهان اطلاعات زیادی در رابطه با پشه ها به منتشر شده است. مثلا حرفی که بیل گیتس دو سال پیش گفت را تایید می کند؛ «پشه ها خطرناک ترین موجودات روی زمین هستند».

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از  سی ان ان؛ پشه ها هیچوقت قرار نبود محبوب شوند ولی هم اکنون که "خطرناکترین حیوان جهان " (در سال 2014 بیل گیتس در گزارشی نوشت که خطرناکترین جانوران جهان، پشه ها هستند) ویروس زیکا را پخش می کند. این حشره به موضوع اصلی بحث ها و دشمن اصلی حشره کش ها تبدیل شده است.

دکتر تام فریدن مدیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا گفت: پشه بیش از هر حیوان دیگری روی کره زمین انسان ها را می کشد. اما آیا آنها ویژگی دارند که این موضوع را جبران کنند؟ خب، آنها برای پرنده ها و دیگر حشرات غذا آماده می کنند ولی من فکر کنم جهان بدون آنها جایی بهتر است.

به علاوه پشه بیماری هایی مانند مالاریا، تب زرد، تب دانگ و ویروس زیکا را گسترش می دهند. پس واقعا چرا همه آن ها را نکشیم! این راه حل که دیگر کسی به آن فکر هم نمی کند مثل فیلم های علمی تخیلی است.

به جز تاثیرات زیست محیطی که وجود دارد این کار بدون شک غیر ممکن است. ناسکی، مدیر سازمان کاهش پشه ساحل شمالی ایالات متحده در این رابطه گفت: بدون شک کشتن تمام پشه ها غیر ممکن است. در مباحث علمی توهماتی در رابطه با اینکه می توان پشه ها را ریشه کن کرد، وجود ندارد.

واقعیت این است که با وجود هزینه های زیاد همیشه در گوشه ای از دنیا دوباره پشه هایی خواهند بود که تکثیر می شوند.

اینکار قبلا امتحان شده بود

در گذشته نه چندان دور تصوراتی در رابطه با از بین بردن پشه ها وجود داشت. ناسکی در این رابطه به کار بسیار سختی که در دهه 1950 و 1960 میلادی در آمریکا لاتین برای نابود کردن پشه آئدس بود اشاره کرد. این پشه بیماری هایی مانند تب زرد، تب دانگ، چیکونگونیا و زیکا. ولی پس از اینکه این عملیات تمام شد این پشه دوباره در قاره آفریقا و آسیا پیدا شد.

ناسکی می گوید البته این امیدواری وجود دارد که تعداد پشه ها و راه های انتقال بیماری ها توسط آنها محدود شود.

آینده کنترل پشه

نکته اینجاست که وسایل استفاده از کنترل پشه کمتر به محیط زیست آسیب می زند. هارینگتون، استاد حشره شناسی دانشگاه کرنل نیویورک همچنین گفت که نقشه بهتر کشتن پشه هایی است که بیماری ها را منتقل می کنند. درواقع باید با گونه های دیگری که ضرری نمی رسانند، کاری نداشته باشیم

این نقشه شامل اصلاح شدن ژنتیکی پشه ها هم می شد. یکی از این ها پشه های نری هستند که وارد محیط می شوند و بچه های آنها سریع می میرند. تحقیقات نشان می دهد این کار منجر به کاهش 80 درصدی پشه آئدس در برزیل شده است. همان گونه ای که زیکا را منتقل می کند.

یاد گرفتن زندگی با پشه ها

در همین حال این مهم است که فراموش نکنیم پشه ها نقش مهمی در اکوسیستم دارند. هارینگتون در این رابطه گفت: اگر همه پشه ها را از روی کره زمین برداریم احتمالا آسیب زیادی را شاهد خواهیم بود.

راه های زیادی برای کنترل پشه ها وجود دارد. در ساده ترین راه مطمئن شوید استخر هایی با آب ساکن نداشته باشید. اگر شما بیرون بودید و حشرات شما را آزار دادند هم می توانید از لباس هایی با آستین بلند استفاده کنید.

ترجمه: نیو صدر

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =