تسنیم نوشت: دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه بر سر پیش نویس بیانیه‌ای مذاکره کردند که بر اساس آن از همه کشورهای جهان خواسته می‌شود تا تحریم‌های جدید کره شمالی را به خاطر آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای، اجرا کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل ماه گذشته تحریمهای جدید و سختگیرانه ای را علیه کره شمالی اعمال کرده است. دیپلمات های شورای امنیت روز جمعه درباره پیش نویس بیانیه ای مذاکره کردند که بر اساس آن از همه کشورها خواسته شده است تا پیش از 31 ماه می تحریمهای جدید علیه پیونگ یانگ را اعمال کنند.

در این بیانیه از کلیه کشورهای جهان خواسته شده است تا تدابیر قاطع را برای اجرای قطعنامه تحریمهای کره شمالی اتخاذ کنند.

این بیانیه از کمیته تحریم‌های سازمان ملل می خواهد تا برای اجرای قاطع قطعنامه 2270 اقدامات لازم را انجام دهد.

آمریکا و چین با این بیانیه موافقت کردند ولی تصویب نهایی آن به خاطر درخواست روسیه برای زمان بیشتر بررسی متن بیانیه به تاخیر افتاده است.

این بیانیه احتمالا اواخر این هفته یا هفته آینده تصویب خواهد شد. این بیانیه به شدت آزمایش های موشکی ناموفق اخیر کره شمالی را محکوم کرده و از پیونگ یانگ خواسته است تا از اقداماتی که نقض قطعنامه های شورای امنیت است، خودداری کند.

پس از سومین آزمایش موشکی ناموفق کره شمالی در روز پنجشنبه، شورای امنیت سازمان ملل نشست فوری را پشت درهای بسته برگزار کرده است. آمریکا خواستار برگزاری این نشست شده است.

به نظر می رسد کره شمالی پس از انجام چهارمین آزمایش هسته ای در ماه ژانویه، اکنون برای پنجمین آزمایش هسته ای آماده می شود.

ژی جین پینگ رئیس جمهور چین روز پنجشنبه در جمع وزرای خارجه آسیایی تاکید کرد: چین اجازه هرج و مرج و جنگ را در شبه جزیره کره نخواهد داد، هرج و مرج و درگیری به نفع هیچ کسی نخواهد بود.

اقدامات کره شمالی در توسعه قابلیت تسلیحات هسته ای بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، موجب خشم و نگرانی چین شده و تنش ها در منطقه را افزایش داده است.

به‌ رغم آنکه کره شمالی به پیشرفت‌هایش در زمینه برنامه موشکی بالستیک خود می‌بالد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این کشور تا ساخت موشک بالستیک قاره‌ پیما که بتواند تهدیدی برای آمریکا باشد یک دهه یا شاید زمان بیشتری فاصله دارد.

کره شمالی اعلام کرده است که توسعه برنامه موشکی و ارسال ماهواره به فضا حق حاکمیتی این کشور است و این برنامه ها را ادامه خواهد داد.

52261

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =