ایسنا نوشت: سفیر ایران در بولیوی می گوید: ایران می‌تواند در انتقال تکنولوژی‌های نوین به بولیوی نقش داشته باشد.

سفیر ایران در بولیوی، با بیان اینکه در آینده نزدیک محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در راس یک هیأت کلان تجاری به بولیوی سفر می‌کند، ادامه داد: آخرین کمیسیون مشترک اقتصادی و سیاسی بین دو کشور در سال گذشته برگزار شد و به احتمال زیاد جلسه بعدی در نیمه دوم سال 2016 در لاپاز برگزار خواهد شد.

سیدرضا طباطبایی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شرایط سیاسی کنونی بولیوی و اینکه روابط ایران و این کشور بعد از روی کارآمدن مورالس اولین رئیس جمهور بومی این منطقه افزایش یافته، به تعدد منابع زیر زمینی در این کشور اشاره کرد و گفت: مورالس بعد از اینکه مسئولیت امور را بر عهده گرفت، منابع زیرزمینی در این کشور را ملی کرد.

وی با بیان اینکه پیش از روی کارآمدن اوو مورالس، بولیوی دومین کشور فقیر آمریکا بود ولی در طی سالهای اخیر رشد اقتصادی خوبی داشته ادامه داد: در طی این سالها رفت و آمد بین مقامات کشور در جریان بوده و تعداد زیادی از قراردادها و یادداشت تفاهم ها به امضا رسیده است.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با تاکید بر اینکه شهروندان دو کشور می‌توانند با ویزای فرودگاهی به مدت یک ماه به بولیوی و ایران سفر کنند، ادامه داد: تا کنون سه دور از مشورت های سیاسی و اقتصادی بین دو کشور برگزار شده و در این مشورت‌ها یادداشت تفاهم ها و قراردادهایی که بین دو کشور منعقد شده مورد بررسی قرار گرفته است.

طباطبایی با اشاره به اینکه سال گذشته مورالس رئیس جمهور بولیوی در ماه نوامبر به همراه وزیر خارجه و وزیر نفت و انرژی این کشور جهت شرکت در اجلاس سران گازی به تهران سفر کرد و ملاقاتهایی با تعدادی از مقامات کشورمان از جمله حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهورداشت، افزود:‌ این سفر در زمانی انجام شد که هنوز برجام اجرایی نشده بود و هنوز برخی از مشکلات بانکی در راه روابط دو کشور وجود داشت .

وی با بیان اینکه با اجرای برجام این مشکلات در حال رفع شدن است و زمینه برای افزایش تعاملات بین دو کشور فراهم شده است، گفت:‌ ما می‌توانیم در پروژه های توسعه ای بولیوی از جمله پروژه های ساختمان سازی ، شهرسازی، مسکن، راه و جاده و ... مشارکت کنیم.

طباطبایی با بیان اینکه در حال حاضر از سوی ایران یک بیمارستان و دو مرکز همولیز در بولیوی فعالیت می‌کنند ، ادامه داد: در بولیوی مقداری از آبها آلوده هستند ، به همین بابت تعدادی از مردم مشکل کلیوی دارند، در این راستا به مراکز همولیز احتیاج دارند اکنون دو مرکز ایرانی همولیز در بولیوی مشغول به فعالیت است و مردم بولیوی نیز از آن رضایت دارند.

سفیر ایران در بولیوی با بیان اینکه ایران و بولیوی می‌تواند در زمینه تولیدات هیدروکربن و مسائلی مانند انرژی و نفت با یکدیگر همکاری داشته باشند، ادامه داد: ایران می‌تواند در انتقال تکنولوژی های نوین از جمله در زمینه های انرژی های نوین، نانوتکنولوژی به بولیوی نقش موثری داشته باشد و آن‌ها به خصوص در دانشگاه هایشان متقاضی این رشته ها هستند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه بولیوی کشوری کوهستانی و در عین حال آمازونی است و بزرگترین معدن نمک دنیا در آن منطقه قرار دارد ، ادامه داد: باتوجه به وضعیت جغرافیایی بولیوی این کشور دارای جاذبه های طبیعی زیادی است . بولیوی کشوری است که در آن بومیان سرخ پوست زندگی می‌کنند و زندگی این مردم دارای زیباهای خاصی است و از نظر گردشگری زیبا است ولی مشکل عمده در این زمینه دوری راه است.

طباطبایی با بیان اینکه بولیوی دارای جمعیت ده میلیونی است و اقوام مختلفی در آن زندگی می‌کنند ادامه داد: این کشور عمدتا از طریق صادرات گاز هزینه های خود را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه در سفر منطقه‌ای ظریف به آمریکای لاتین، بولیوی نیز یکی از کشورهایی است که وزیر خارجه به آن سفر خواهد کرد، گفت: یک هیأت کلان و تخصصی تجاری در این سفر همراه آقای ظریف هستند تا زمینه های همکاری دو کشور به خصوص انتقال تکنولوژی های جدید به این کشور را مورد بررسی قرار دهند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =