سرهنگ مراد مرادی *

مديريت و کنترل پارک‌هايی حاشيه ای توسط نيروی انسانی پليس، به علل گوناگونی از جمله عدم توانايی رسيدگی به صورت تمام و کمال به تخلفات ساکن، دخالت سليقه، سوء استفاده افراد متخلف از خلأهاي ناشي از کمبود نيروي انساني و ساير موارد از اين قبيل، مسئولان حوزه ترافيک را به اين فکر سوق داد تا با بکارگيري سيستم هاي مکانيزه و هوشمند، مشکلات مذکور را مرتفع کنند.

با توجه به اينکه پارک‌های حاشيه اي و توقف هاي غيرمجاز موجب اختلال در امر عبور و مرور و کاهش سطح سرويس معابر مي شود بنابراين حسب تدابير سردار فرمانده محترم ناجا مبني بر تجهيز پليس به سيستم هاي مکانيزه و هوشمند، پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با بررسي هاي کارشناسانه، نسبت به تجهيز خودروهاي مخصوص کنترل مکانيزه پارک هاي حاشيه اي اقدام کرد.

سياست استفاده از تجهيزات الکترونيک و هوشمند، کاهش نيروي انساني براي کنترل ترافيک و ثبت تخلفات است.

سيستم کنترل مکانيزه پارک حاشيه اي با استفاده از خودرو، تاکنون در هيچ جاي جهان اجرا نشده اما اکثر امکانات مورد استفاده در اين مکانيسم به اشکال مختلف در ساير کشورها مورد استفاده قرار گرفته است براي نمونه از دوربين پلاک خوان منصوب بر روي خودرو جهت کنترل پارکينگ هاي عمومي، کنترل خودروهاي سرقتي، خودروهاي داراي خلافي و يا نظارت بر حرکت منظم در خيابان ها در برخي کشورهاي اروپايي استفاده شده است.

مبناي قانوني سامانه جديد کنترل مکانيزه پارک حاشيه اي ماده 15 قانون رسيدگي به تخلفات است که با بکارگيري خودروهاي مجهز به دوربين هاي ثبت تخلف، به مرحله اجرا در مي آيد.

خودروهاي کنترل مکانيزه با حرکت يکنواخت در خيابان ها، ابزار اصلي نظارت بر انواع پارک هاي حاشيه اي هستند.

اين خودروها با ميانگين سرعت 20 تا 30 کيلومتر بر ساعت (با توجه به حجم ترافيک محل توقفات در تقاطع ها) توان نظارت بر حدود 1400 محل پارک مجهز به پارکومتر و 700 پارک غير مجاز را در ساعت هستند.

حرکت با سرعت فوق الذکر اين امکان را به دوربين مي دهد که ضمن تصويربرداري، پلاک اتومبيل را شناسايي و شماره آن را ذخيره نمايد، اين در حالي است که فرايند کنترل و نظارت بر تخلفات توسط نيروي انساني بسيار وقت گير و خسته کننده مي باشد زيرا که حداکثر بازدهي مفيد نيروي انساني در روز بيش از 4 ساعت نمي تواند باشد.

همچنين نيروي انساني به طور ميانگين توانايي نظارت بر بيش از 40 محل پارک را در يک ساعت ندارد و همچنين نيروي انساني توانايي محاسبه و رعايت قانون نيم ساعت رايگان را ندارد.

با راه اندازي اين سيستم، قانون 30 دقيقه رايگان جامه عمل مي پوشد، اعمال قانون و هزينه پارک توسط نرم افزارها و سخت افزارها به دقت انجام مي پذيرد، سطح مناقشات اجتماعي شهروندان کاهش مي يابد و بطور کلي ساختار کنترل و نظارت خودروهاي پارک شده تسهيل مي گردد.

اهداف اصلي بکارگيري اين سيستم را مي توان درموراد زير خلاصه کرد:

1-کنترل پارک هاي حاشيه اي و نظارت بر کليه توقف هاي غيرمجاز جهت اعمال قانون

2-کاهش نيروي نظارتي و کنترلي انساني و در نتيجه کاهش هزينه ها

3-اعمال قانون و مقررات در سطح وسيع

تخلفاتي که توسط اين سامانه اعمال قانون مي شوند عبارتند از توقف در حريم تابلوهاي توقف مطلقاً ممنوع، توقف در حريم تابلوهاي ايستادن ممنوع،توقف در ابتدا و انتهاي پيچ ها،روي پل ها،حريم تقاطع ها، توقف غيرمجاز در ايستگاه هاي وسايل نقليه عمومي (اتوبوس و تاکسي)، توقفات دوبله و هر نوع توقفي که باعث سد معبر يا اختلال در عبور و مرور مي شود و توقف وسايل نقليه غيرمجاز در ايستگاههاي مخصوص بارگيري و تخليه بار و ...

بنابراين به همشهريان محترم توصيه مي شود، مقررات راهنمايي و رانندگي را به نحو احسن رعايت کنند تا ضمن احترام به قانون و رعايت حقوق شهروندي يکديگر، از ترافيک آرام و مطمئن و عاري از هرگونه هرج و مرج بهرمند شوند.

* معاون آموزش و فرهنگ ترافيک پليس راهور تهران بزرگ 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =