ماجرای پولسازی یک آهنگ معروف/ ادعایی که یک کاسبی 80 ساله را به دردسر انداخت

شواهد جدید ممکن است حق کپی‌رایت «تولدت مبارک» را از میان بردارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شرکت وارنرچپل موزیک از سال 1935 حق کپی‌رایت آهنگ مشهور «تولدت مبارک» را در اختیار دارد. این شرکت با داشتن این امتیاز تمام کسانی را که می‌خواستند از این آهنگ در کارهایشان استفاده کنند مجبور به پرداخت هزینه این کار می‌کند و از این راه سالانه در حدود 2 میلیون دلار نصیب این شرکت می‌شود. اما به تازگی شواهد تازه‌ای پیدا شده، که نشان می‌دهد این آهنگ بسیار قدیمی‌تر از چیزی است که صاحب‌‌امتیاز آن اعلام کرده و بنابراین متعلق به عموم مردم است.

دو سال پیش، دو فیلم‌ساز برای ساخت یک مستند درباره آهنگ «تولدت مبارک» مجبور شدند یک‌هزار و پانصد دلار به وارنرچپل پرداخت کنند. آنها که از این بابت بسیار ناخشنود بودند، شکایتی بر علیه شرکت صاحب‌امتیاز آهنگ ثبت کرده و ادعا کردند که این آهنگ نباید بیش از این متعلق به این شرکت قلمداد شود. آنها در این شکایت خواستار بازپس گرفتن پول پرداختی خود نیز شدند.

اکنون این دو فیلم‌ساز شواهد جدیدی یافته‌اند که نشان می‌دهد این آهنگ در یک کتاب قدیمی موسیقی متعلق به سال 1927 وجود داشته است. این یافته جدید ممکن است یکبار برای همیشه به ماجرای حق کپی‌رایت این اثر پایان دهد. آنها می‌گویند که مجموعه مدارکشان ثابت می‌کند که هر گونه حق کپی‌رایتی برای این آهنگ سال‌ها پیش اعتبار خود را از دست داده است.

منبع : نیوزویک / 28 جولای
57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =