بازار جذاب 11 میلیارد دلاری ایران برای آلمان/آلمانی ها برای چه به ایران آمدند؟

با وجود تحریم‌ها، آلمان نزدیک به دو میلیارد و 150 میلیون یورو به ایران صادرات داشته و ایران حدود 250 میلیون یورو به آلمان کالا صادر کرده است.

سفر هیات 60 نفره آلمان به لحاظ سیاسی و اقتصادی  از اهمیت بسیاری برخوردار است؛آلمانی ها اولین کشوری هستند که بعد از توافق وین گوی سبقت را از رقبای دیگر ربوده و درقالب  یک هیات تجاری به ایران سفر کرده اند تا اولین کشوری باشند که جايگاه سابق خود را پيش از ساير رقبا، احيا می کنند.پيش‌بيني ها از دورخيز صادرات ۱۱ ميليارد دلاري آنها به ايران خبر می دهد.

به گزارش خبرآنلاین؛آلمانی‌‌ها از طراحی و مونتاژ تا راه‌اندازی، انتقال تکنولوژی، رفع مشکلات، تحویل لوازم یدکی و خدمات پس از فروش همراه مشتری هستند؛ به همین دلیل آنها از بزرگ‌ترین صادرکنندگان دنیا شده‌اند.

روابط تکنولوژی ایران و آلمان به بیش از 80 سال برمی‌گردد و بسیار قدیمی است. اگر در بازار با تجار یا مصرف‌کنندگان ایرانی هم صحبت کنید، آنها هم جنس آلمانی را ترجیح می‌دهند زیرا 20 درصد قیمت بیشتری می‌پردازند اما در عوض 5 تا 10 برابر از کالا بیشتر بهره می‌برند.

فعالان تجاری می گویند:اگر تحریم‌ها حذف شوند، شرکت‌های آلمانی به ایران بازخواهند گشت و سعی خواهند کرد بازار خودش را پیدا کرده و با طرف‌های قبلی خود مذاکره کرده و راه‌حل‌هایی برای بازسازی دفتر فروش و خدمات خود در اینجا پیدا کنند.البته به شرطی که سرمایه‌گذاری خارجی در ایران مانند سایر کشورهای اسلامی مانند ترکیه، امارات متحده عربی، هندوستان، مالزی، سنگاپور، فیلیپین و اندونزی راحت و آسان و هموار شود.

کشور ما حداقل به یکصد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد تا بتواند با تاسیس و ایجاد صنایع مهم کشور با بیکاری مبارزه و نیازهای روزافزون خود را برطرف کند.درحال حاضر سرمایه‌گذاری خارجی و احداث صنعت و واحد تولیدی در ایران خارج از شهرک‌های صنعتی مستلزم اخذ بیش از 12 نوع مجوز تا احداث یک واحد صنعتی است.درست به همین دلیل لازم است قوانین سرمایه‌گذاری خارجی از یک الگوی موفق و پیشرو برای سرمایه‌گذاران در ایران پیروی کند.

آلمان جزو چهار کشور بزرگ صنعتی دنیاست که بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف تحقیقات، پیشرفت و نوآوری می‌کند و در این زمینه پیشرو است.

صادراتی که قطع نشد

سال گذشته با وجود تحریم‌ها، آلمان نزدیک به دو میلیارد و 150 میلیون یورو به ایران صادرات داشته و ایران حدود 250 میلیون یورو به آلمان کالا صادر کرده است. این رقم پایین‌ترین سطح صادرات آلمان به ایران در سه دهه گذشته بوده است. درحالی که آلمان می‌تواند به راحتی از ایران 12 میلیارد واردات داشته و صنایع آلمان هم در همین حدود می‌توانند به ایران صادرات داشته باشند.

پتروشیمی، استخراج و پالایش نفت و نیروگاه‌ها و آب‌شیرین‌کن را از جمله حوزه‌هایی است که ایران نیازمند وارد کردن صنعت و تکنولوژی آنهاست. شرکت‌های بزرگ آلمانی مثل زیمنس به خاطر تحریم، ده‌ها سال از بازار ایران دور بودند و درحال حاضر با توجه به رفع تحریم‌ها در حال بررسی بازار ایران برای بازگشت هستند.

کارشناسان می گویند تولید در ایران به نفع آلمانی‌‌هاست؛ چرا که تولید کالا در آلمان و 10 هزار کیلومتر حمل آن به هندوستان یا اندونزی و فیلیپین هزینه بر است اما این کالا به راحتی می‌تواند در ایران تولید و در منطقه توزیع شود که برای آلمان‌ها سودآور و برای ایران اشتغال و شکوفایی اقتصادی و انتقال فناوری را به همراه دارد.

ازسویی ایرانیان مقیم آلمان پتانسیل خوبی دارند؛ اگر قوانین سرمایه‌گذاری اصلاح شود و امنیت سرمایه تضمین شود، اولین کسانی که سرمایه خود را به ایران می‌آورند، ایرانیان مقیم آلمان خواهند بود.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    2 0
    تمام تلاشمان را می کنیم که برگردیم به 10 سال قبل. امیدوارم این بار این روند با برنامه جدید قطع نشود و ایران با دنیا تعامل بیشتری داشته باشد.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    41 6
    الان بهترین زمان برای شکل دهی اینده اقتصادی ایرانه.باید تصمیم بگیریم برای دهه های اینده اقتصادی قوی داشته باشیم که هیچ تحریمی بروی اونتاثیر نداشته باشه حداقل مانند صنایع نظامی مون ویا بازم یک راه فشار برای دشمنان این سرزمین بگذاریم.در اینجا فقط یک نمونه از کارایی که باید انجام بشه رو عرض میکنم امیدوارم یک مسئول این مطلبو بخونه.خلاصه وار مشکل اب .ما کمبود اب نداریم وقتی یک اقیانوس اب در جنوب و یک دریاچه اب در شمال داریم.ولی این اب بصورت معمول قابل شرب نیست کاری که باید کرد یک جهاد علمی برای قابل استفاده کردن این ابه.بسیج کردن دانشگاه و دانشمندان و صنایع بزرگ و کوچک برای حل این مشکل بصورتی که با کمترین انرژی و زمان بتوان از این اب استفاده کرد بعد میتونیم بیابونامونو هم بکاریم
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    41 0
    مخصوصا در زمینه قابل شرب سازی اب دریا باید کار بسیار جدی صورت بگیره.فراموش نکنیم اب نباشه هیچی نیست
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    یعنی این اتفاق میوفته
  • ایرانمهر A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    با سلام از دولت و مجلس انتظار می رود با همکاری و تعامل با یکدیگر ، ساز و کار مناسبی را طرح ریزی و تصویب و عملیاتی کنند تا از این فرصت بدست آمده نهایت بهره گیری را درجهت رشد اقتصادی کشور ببرند .همه می دانیم تا ما جذابیتهای اقتصادی خود مان را معرفی نکنیم و در خصوص اصلاح قوانین در حوزه جذب سرمایه گذاری سریعا اقدام نکنیم و بعلاوه قوانین سهل و آسانتری را برای جذب سرمایه گذاری تصویب نکنیم بدون شک نمی توان اعتماد سرمایه گذاران را به این راحتی جلب کنیم و در واقع تلاش های مذاکره کنندگان ما و صرف هزینه ها ی انجام شده و ... همه و همه از بر باد خواهد رفت. و قضیه برد،برد در واقع تبدیل به برد برای غربی ها و باخت برای ما می شود
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    از المان ها فیلتر های هوا برای کارخانه ها بخرید برای اب وهوای خوزستان .کمک کنید دوباره کمر بند سبز در خوستان رعایت بشه چون شما در ایران ریز گرد دارید درخت کاری کنید وذباله سوز از المان بخرید ومهندس بفرستید تا نصب کند در شمال ایران به جنگل های شمال کمک کنید
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اجناس نه کارخانه درست کنید .کار تولید کنید .راه سازی .دارو ما خوبه صادرات دارو کنید برنج ایران کشاورزی ایران .کار کار کار
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    3 0
    همین آلمان برای مملکت ما کفایت میکنه
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    جذاب برای چه کسی مردم ایران یا اختلاس کنندگان محترم
  • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    2 0
    تاریخ نشون داده آلمان ها خیلی با معرفت بودن با ایرانی ها ، اگه تنشی هم بوده شروع کنند برخی از مسئولین بودند...واقعا آلمان میتونه بهترین و تنها دوست واقعی ما باشه، یه دوست با استعداد و باهوش که خیلی میتونه به ما کمک کنه.
  • بی نام IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    11 0
    به نظر به جاي امثال چين و روسيه با همين المان مراودات اقتصادي داشته باشيم خيلي بهتره ..