تسنیم نوشت:

شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا طی گزارشی نوشت: هرچند توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی به نتیجه رسیده و تحریم های ایران برداشته خواهد شد، اما طرفداران غذاهای خوشمزه برای چشیدن طعم خاویار ایرانی باید اندکی بیشتر منتظر بمانند.

نیک برانچینا، مسئول بخش بازاریابی شرکت غذاهای دریایی براون تریدینگ در این باره گفت: «ما مدت ها خاویار ایرانی را به آمریکا وارد می کردیم... خاویار ایرانی یکی از بهترین خاویارهای جهان است.»

در ایران ماهی های خاویاری پرورش داده می شوند و مقدار کمی از خاویار تولیدی به بازارهای خارجی صادر می شود. اما تحریم های سختگیرانه آمریکا علیه ایران که از سال 2010 اعمال شده، مانع از صدور خاویار ایران به این کشور می شود.

گراهام گاسپارد، رئیس شرکت بلک ریور کویار گفت، خاویار ایرانی طعم خاصی دارد که از نظر دوستداران خاویار بسیار با ارزش است.

گاسپارد که شرکتش خاویار را از اروگوئه به آمریکا وارد می کند، می گوید دوست دارد شاهد بازگشت خاویار ایرانی به بازار آمریکا باشد، هرچند که از نظر فنی رقیب خاویار وارداتی از اروگوئه خواهد بود. من به شخصه از تنوع بیشتر در بازار و حضور خاویار ایرانی استقبال می کنم...ورود خاویار ایرانی به بازار آمریکا توجه ها را جلب می کند و این به نفع ما در بازار خاویار است.»

اما وی می گوید، قرار نیست این اتفاق به این زودی بیفتد. «پروسه طولانی ای باید طی شود... به رغم توافق به عمل آمده... این اتفاق به سرعت رخ نخواهد داد.»

به گفته گاسپارد، صادر کنندگان ایرانی و وارد کنندگان آمریکایی قبل از اینکه بتوانند خاویار ایرانی را به دست مصرف کننده آمریکایی برسانند، باید مجوز لازم را از رگولاتورهای آمریکایی بگیرند و مشخص نیست این پروسه چقدر طول می کشد.

برای شروع، خاویار ایران باید ابتدا از فیلتر کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در معرض انقراض که یک کنوانسیون بین المللی لازم الاجراست عبور کند. همچنین نهادهای داخلی آمریکا نظیر خدمات شیلات، اداره ملی اقیانوس ها، اداره ملی خدمات شیلات دریایی، گمرک آمریکا و اداره غذا و دارو باید واردات خاویار ایران به آمریکا را تایید کنند.

با این حال لغو تحریم ها یک گام مهم به سمت نهایی شدن این پروسه است. «این یک گام در مسیری درست است.»

 

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    1 3
    یه مقاله آمریکایی ها به دنبال جنگ یه مقاله دیگه امریکایی ها به دنبال خاویار خرچنگم بهتون نمیدیم.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    1 0
    در دریای خزر بوی ادرار می اید کدام خاویار خواب دیدی خیر باشه .ذباله سوز وارد کنید ان هم از نوع پاک .شمال مشکل داره هوای اهواز اب اهواز وخوزستان
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    1 0
    کدوم خاویا جو زده شدید منضورت خاویار روسیه است ان روز های ایران میگی بابا گذشته بود