۱ نفر
۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
معنا و مفهوم باران اسیدی چیست؟

ابتدا تعریفی از باران اسیدی را ارائه می دهیم و ترکیبات مهم آن را نام برده و علت بوجود آمدن چنینن بارانی را توضیح می دهیم سپس تاثیر این نوع باران را بر محیط وشیوه ه ای مقابله با آن را بیشتر توضیح می دهیم

 به گزارش خبر آنلاین به نقل از صفر بیست ، وجود برخي از اسيدها حتي در باران خالص طبيعي است اما آن چه به عنوان باران اسيدي شناخته مي شود بارشي است که سطح بالايي از اسيد دارد و به محيط زيست و گونه هاي موجودات آسيب مي رساند.

به اين ترتيب باران اسيدي به هر شکلي از بارش اطلاق مي شود که سطح بالايي از اسيد نيتريک و اسيد سولفوريک در آن است. باران اسيدي مي تواند به شکل برف، مه و ذرات ريز و خشک نيز به زمين فرود آيد.
نيتروژن و گوگرد مواد اصلي تشکيل دهنده باران اسيدي هستند. هنگامي که نيتروژن و گوگرد با رطوبت ابرها مخلوط مي شوند، اسيدهايي تشکيل مي دهند که زماني که به صورت باران يا برف به درياچه ها مي بارند ماهي ها، گياهان و ديگر موجودات زنده را مي کشند. باران اسيدي مي تواند بر انسان نيز تأثير بگذارد، باعث آسم و برونشيت شود و به بافت ريه آسيب برساند. متيل مرکوري که شکل سمي جيوه است به باران اسيدي مرتبط است. خوردن ماهي هايي که حاوي سطوح بالايي از جيوه هستند براي زنان باردار، سالمندان و کودکان مضرند.
عوامل ايجاد باران اسيدي
پوشش گياهي پوسيده و فوران آتشفشان ها برخي مواد شيميايي را آزاد مي کنند که مي تواند باعث ايجاد باران اسيدي شود. اما اغلب باران هاي اسيدي به دليل فعاليت هاي انساني به وجود مي آيند. بزرگ ترين مقصر هم سوزاندن سوخت هاي فسيلي در کارخانه ها و خودروها و در قالب نيروگاه هايي است که ذغال سنگ مي سوزانند.
هنگامي که انسان ها سوخت هاي فسيلي مي سوزانند، دي اکسيد گوگرد (SO2) و اکسيد نيتروژن (NOx) در جو آزاد مي شود. اين گازهاي شيميايي با آب، اکسيژن و مواد ديگر واکنش نشان مي دهند و چنان که گفته شد به شکل محلول هاي ضعيف اسيد سولفوريک و اسيد نيتريک درمي آيند. بادها ممکن است اين محلول هاي اسيدي را در ابعاد صدها کيلومتر در جو منتشر کنند. هنگامي که باران اسيدي به زمين مي رسد، در سطح آب رواناب ها جريان مي يابد، وارد سيستم هاي آبي مي شود و به داخل خاک فرو مي رود.
اثرات باران اسيدي
باران اسيدي اثرات زيست محيطي بسياري به دنبال دارد، از جمله اين که به آرامي سنگ ها و خاک را هوازده مي کند. اما هيچ کدام از تأثيرات زيست محيطي باران اسيدي به اندازه تأثير آن بر درياچه ها، رودخانه ها، تالاب ها و ديگر محيط هاي آبي نيست. باران اسيدي باعث مي شود آب ها اسيدي شوند. درياچه ها و خاک مي توانند سطح طبيعي اسيد را خنثي کنند، اما باران اسيدي قوي تر از آن است که درياچه ها بتوانند با آن مقابله کنند. در نهايت، باران اسيدي درياچه ها را عاري از زندگي مي کند. امروزه درياچه هاي زيادي در ايالات متحده، کانادا و بخش هايي از اروپا يافت مي شوند که به دليل بارش باران اسيدي مرده يا خشک شده اند.
آلومينيوم باران اسيدي هم راهش را از خاک به درياچه ها و رودخانه ها پيدا مي کند. اين ترکيب، آب ها را براي خرچنگ، صدف، ماهي و ساير حيوانات آبزي سمي مي کند.
برخي از گونه ها بهتر از بقيه مي توانند آب اسيدي را تحمل کنند. با اين حال، در يک اکوسيستم به هم پيوسته، آن چه که بر برخي از گونه ها اثر مي گذارد در نهايت بر بسياري ديگر از گونه هاي سراسر زنجيره غذايي از جمله گونه هاي غير آبزي مانند پرندگان اثر مي گذارد.
باران اسيدي باعث وارد آمدن خسارت به جنگل ها نيز مي شود، از جمله جنگل هايي که در ارتفاعات بالاتر قرار دارند. باران اسيدي خاک را از مواد مغذي ضروري محروم مي سازد. چراکه آلومينيوم را در خاک پخش مي کند و در نتيجه آنها سخت مي توانند آب را بالا بکشند. برگ هاي عادي و همچنين سوزني شکل درختان هم به وسيله اسيدها صدمه مي خورند.
اثرات باران اسيدي همراه با ساير عوامل زيست محيطي باعث مي شود گياهان و درختان کمتر قادر باشند در برابر دماهاي سرد، حشرات و بيماري ها مقاومت کنند. همچنين آلاينده ها ممکن است توانايي درختان براي توليد مثل را محدود کنند. برخي از خاک ها بهتر از بقيه مي توانند اسيدها را خنثي کنند. به طورکلي در مناطقي که «ظرفيت بافري» خاک پايين است، اثرات مضر باران اسيدي بسيار بيشتر است. ظرفيت بافري خاک توانايي خاک براي حفظ سطح pH ثابت خود در هنگامي است که تحت تأثير اسيدي کننده ها يا باز کننده ها قرار مي گيرد.
راه هاي مقابله با باران اسيدي
تنها راه براي مقابله با باران اسيدي اين است که آلاينده هايي که آن را ايجاد مي کنند محدود شوند. اين حرف به معني سوزاندن کمتر سوخت هاي فسيلي است. بسياري از دولت ها تلاش مي کنند جلوي انتشار گازهاي گلخانه اي را بگيرند و اين کار را ترويج سوخت هاي جايگزين انجام مي دهند. اما حتي اگر از همين حالا بتوانيم باران اسيدي را متوقف کنيم، باز هم سال هاي زيادي طول مي کشد تا اثرات مضر آنها ناپديد شود.
تک تک افراد هم مي توانند به جلوگيري از باران اسيدي کمک کنند و اين کار با صرفه جويي در مصرف انرژي ممکن است. اگر مردم در خانه هايشان برق کمتري مصرف کنند، لامپ کم مصرف به کار برند و لوازم الکترونيکي را زماني که از آنها استفاده نمي کنند خاموش کنند، مواد شيميايي اي که از نيروگاه ها خارج مي شود کاهش مي يابد. همچنين وسايل نقليه کاربران عمده سوخت هاي فسيلي هستند، بنابراين استفاده بيشتر از حمل و نقل عمومي، استفاده مشترک از خودروها، استفاده از وسايل نقليه اي که بهره وري انرژي دارند، استفاده از دوچرخه و يا پياده روي براي رفتن به يک مکان، از انتشار گازهاي گلخانه اي مي کاهد.

1919

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437158

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =