بر اساس آمار در سال گذشته در مجموع ۴۹ هزار و ۸۶۶ تصادف فوتی و جرحی در بخش برون شهری رخ داده است که ۶ هزار و ۹۱۶ نفر در ۵ هزار و ۳۶۴ تصادف در سر صحنه جان باختند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، در پنجاه و نهمين جلسه كميسيون ايمني راه‌ها، چهار دستور كار «ارزيابي وضعيت ايمني حمل‌ونقل طي طرح نوروزي ۹۴»، «بررسي اجمالي وضعيت ايمني حمل‌ونقل در سال ۱۳۹۳»، «برگزاري هفته ايمني با موضوع ايمني كودكان»، «بررسي گزارش عملكرد سامانه ثبت سوانح حمل ونقل» و «بررسي دستور عمل نحوه شناسايي واصلاح نقاط پرتصادف» مطرح شد.

كاهش ۱۸ درصدي تصادفات فوتي و ۱۶ درصد تلفات (فوتي سرصحنه) در نوروز امسال

در جريان بررسي دستور كار «ارزيابي وضعيت ايمني حمل‌ونقل طي طرح نوروزي ۹۴» آماري از تصادفات فوتي در نوروزي امسال در مقايسه با نوروز ۹۳ ارائه شد.

بر اساس آمار ارائه شده در بخش تصادفات فوتي برون شهري در نوروز ۹۳، ۵۶۴ نفر در ۳۵۷ فقره تصادف جان خود را (در صحنه تصادف) از دست دادند كه اين ميزان در نوروز امسال فوت ۳۹۱ نفر (درصحنه تصادف) در ۲۹۲ فقره تصادف بود. اين آمار نشان مي دهد ميزان تعداد تصادفات فوتي ۱۸ درصد و تعداد تلفات ۱۶ درصد نسبت در نوروز امسال نسبت به نوروز سال گذشته كاهش داشته است.

در بخش تصادفات حرجي برون شهري نيز، تعداد تصادفات جرحي در نوروز امسال نسبت به نوروز سال گذشته ۱ درصد و تعداد مجروح نيز ۱۶ درصد كاهش را نشان مي دهد به طوري كه تعداد تصادفات جرحي در نوروز سال گذشته ۴ هزارو ۸۸۹ نفر در ۲ هزار و ۹۷۴ تصادف بود كه اين ميزان در نوروز ۹۴، جرح ۴ هزار و ۷۲۳ نفر مجروح در ۲ هزار و ۹۳۲ تصادف بود.

در مجموع تصادفات (فوتي- جرحي) برون‌شهري در نوروز سال گذشته ۳ هزار و ۳۳۱ تصاف شد كه ۵ هزار و ۳۵۴ نفر فوت يا مجروح شدند كه اين ميزان در نوروز ۹۴ فوت و جرح ۵ هزار و ۱۱۴ نفر در ۳ هزار و ۲۲۴ تصادف بود.

همچنين بررسي آماري ترددها(آمار مركز مديريت راههاي كشور وزارت راه‌وشهرسازي) نشان مي‌دهد:

۱- ميانگين نرخ جريان ترد در طرح نوروزي ۴۰۲ وسيله نقليه در ساعت بوده، كه نسبت به طرح نوروزي ۹۳ حدود ۳.۵% رشد داشته است.

۲- بيشترين حجم تردد در روز ۷ فروردين ۱۳۹۴ بوده است.

۳- محورهاي منشعب از تهران و آزادراههاي كرج- قزوين، ايلخچي- تبريز، ساري - قائمشهر، قائمشهر - ساري، آستانه - لاهيجان، مشهد- چناران، بابلسر- فريدونكنار داراي بيشترين حجم تردد در طرح نوروزي ۹۴ بوده‌اند.

آخوندي وزیر راه و شهرسازی در ادامه اين بحث گفت: در موضوع آمار تصادفات و تلفات، شدت تصادف بايد با شاخصي مناسب اندازه‌گيري شود. لذا مقرر گرديد شاخص ارزيابي شدت تصادف در كارگروه‌هاي تخصصي تهيه و ارايه شود.

قاچاق انسان (عمدتاً افغانيها) و تلفات بالاي تصادفات رانندگي خودروهاي حامل اين افراد از چالش‌هايي است كه حوزه حمل‌ و نقل كشور با آن مواجه است. بنا بر آمار پليس راه كشور، در روزهاي آغازين سال ۹۴، بيش از ۶۰ نفر در تصادفات رانندگي كه خودرو حامل افغاني‌هاي غير مجاز بود كشته شدند كه متوسط فوتي در اين تصادفات بيش از ۱۰ نفر است؛ لذا مقرر شد گزارش رسمي موضوع جهت شفاف‌سازي افكار عمومي و اطلاع‌رساني در سطح بين‌الملل در خصوص تصادفات و تلفات ناشي از قاچاق انسان تهيه و مذاكره با سفارتخانه افغانستان و اطلاع‌رساني رسمي به دولت افغانستان در دستور كار قرار گيرد.

بررسي آماري تلفات تصادفات رانندگي در سال ۱۳۹۴

گزارش اجمالي سازمان پزشكي قانوني از وضعيت ايمني و تصادفات رانندگي ۱۳۹۳ نشان مي‌دهد تلفات تصادفات رانندگي در سال ۱۳۹۳ بيش از ۶.۳ درصد كاهش داشته است و در اين سال و طي تلاش‌هاي صورت‌گرفته جان بيش از ۱۱۰۰ نفر در مقايسه با سال ۱۳۹۲ در تصادفات رانندگي حفظ شد.

جدول خلاصه وضعيت تصادفات و تلفات رانندگي ۱۳۹۳

سال 

درون شهري 

 برون شهري

روستايي

مجموع(برون‌شهري- روستايي)

نامعلوم

مجموع

۱۳۹۳

۴۵۸۴

۱۰۹۵۱

۱۲۵۳

۱۲۲۰۴

۸۵

۱۶۸۷۳

۱۳۹۲

۵۰۶۳

۱۱۵۶۶

۱۲۹۶

۱۲۹۳۱

۶۹

۱۷۹۹۴

درصد تغييرات

۹.۵%-

۵.۳%-

۳.۳%-

۵.۶%-

۲۳.۲%

۶.۲%-


 

آمار پليس راهور ناجا، در سال گذشته در مجموع ۴۹ هزار و ۸۶۶ تصادف فوتي و جرحي در بخش برون شهري رخ داده است كه ۶ هزار و ۹۱۶ نفر در ۵ هزار و ۳۶۴ تصادف در سر صحنه جان باختند.

بر اساس اين گزارش در بخش برون شهري ۱۰.۷۶ درصد تصادفات ، فوتي سرصحنه، بيش از ۳۵ % تصادفات ناشي از واژگوني و بيش از ۹%تصادفات، ناشي از برخورد خودرو با عابر پياده بودند.

- ۵ استان گيلان، اصفهان، خراسان رضوي، آذربايجان شرقي و فارس بيشترين تعداد تصادفات فوتي و جرحي كشور را دارند.

- ۵ استان اصفهان، فارس، خراسان رضوي، خوزستان و آذربايجان غربي داراي بيشترين تعداد تصادفات فوتي در كشور هستند.

- همچنين ۵ پاسگاه پليس‌راه رشت لاهيجان، فومنات، اصفهان شيراز، اصفهان نايين و مياندوآب بيشترين تصادف در شبكه راهها را ثبت کرده اند.

- در بخش تصادفات وسايل نقليه نيز، در ۴۵درصد تصادفها ۳ خودروي پرايد، موتورسيكلت و پژو ۴۰۵ حضور داشته اند، اتوبوس در ۰.۶درصد تصادفها حضور داشته و در ۰.۵ درصد تصادفات مقصر بوده اند.

- از حدود ۴۹ هزار تصادف انجام شده بيش از ۹۰ هزار وسيله نقليه در آن درگير بودند كه سهم انواع تريلي در صحنه تصادفات در سال گذشته ۳.۲ درصد، سهم انواع كاميون ۵.۵ درصد و سهم انواع كمپرسي در تصادفات نيز ۰.۵۵ درصد بود. سهم انواع وانت پيكان ۵.۲۸ درصد، وانت نيسان ۴.۵۵ درصد و وانت مزدا يك درصد در صحنه تصادفات بود.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hadii A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    1 0
    کی باورش میشه پراید عامل مرگ انسان بشه.والا...