شاید جماعتی که پشت در گالری اثر صف کشیدند تا به تماشای نمایشگاه انفرادی آیدین آغداشلو بعد از چهل سال بنشینند فکر نمی‌کردند یکی از حاشیه‌های هنری سال ۹۳ باشند.

پردیس سیاسی: شاید یکی از عجیب ترین خبرهای امسال، رفتن آیدین آغداشلو از ایران بود . هنرمندی که در تمام این سال ها و ناملایمتی ها در کشورش ماند و حالا در روزگار پیری رخت سفر بر تن کرد. آغداشلو گفت این بار سفرش طولانی است و می خواهد برای مدتی نامشخص از ایران برود و در کنار فرزندان، خاطرات ایامش را بنوسید.

آیدین آغداشلو زاده آبان ماه سال 1319در شهرستان رشت است. او در شاخه های گوناگون هنر طبع آزمایی کرده است، از قلم و نقد گرفته تا دوربین و رنگ و نقش. هر چند بیشتر شهرتش مرهون آثار تجسمی و سبک خاصی و پیشرویی است که  نقاشی به کار می برد. مجموعه های «سال های آتش و برف »و «خاطرات انهدام» او از مهم ترین آثار این هنرمند هستند که نقش پررنگی در تاریخ هنرهای تجسمی دوران معاصر دارند.

در تمام این سال ها آغداشلو با تمام شهرت و محبوبیت تنها دو نمایشگاه انفرادی در ایران برگزار کرده است. نخستین بار در سال 1354 و دیگری پس از 40 سال در آبان ماه 1393، نمایشگاهی که  موزه هنرهای معاصر برگزاری آن را برعهده نگرفت و آغداشلو خود مجبور شد تعدادی از آثارش  را از مجموعه داران خصوصی امانت بگیرد، اتفاقی که خود هنرمند آن را  بد اقبالی دانست، چرا که در سن 75 سالگی مجبور شد تمام بار برگزاری نمایشگاهش را به تنهایی بر دوش بگیرد.

ثمره تلاش 40 سال عمر هنری آغداشلو سرانجام در گالری «اثر» به نمایش درآمد . بسیاری از مشتاقان از جوان و پیر برای دیدن آمدند. جمعیتی کثیر که برای تماشا در صف های طولانی انتظار کشیدند، و خود به یکی از حاشیه‌های هنری سال ۹۳ تبدیل شدند. تعداد بازدیدکنندگان آنقدر زیاد بود که خیلی‌ها باورشان نمی‌شد روزی پشت در یک گالری هنری چنین صفی بسته شود.

هشتم آذر ماه، در نشستی که با حضور خبرنگاران در گالری «اثر» برگزار شد آغداشلو درباره این نمایشگاه گفت که آن پس از 40 سال برگزار کرده است. نمایشگاهی که حکم تصفیه حساب با تمام این سال های ماندن در وطن را دارد:‌ «حالا دیگر افسرده و خسته هستم و زمان استراحت فرا رسیده است.»

آغداشلو از ماندن در وطن در روزهای جنگ و بیکاری و سختی گفت، از دولت هایی که هرکدام رفتاری متفاوت را در قبالش در پیش گرفتند، هرچند که او هیچ وقت انتظار محبوبیت نداشته است و حالا افسردگی اش بیش از هر چیز ناشی از یک خستگی درونی و برآمده از روزهای پیری و کار زیاد است و علتش نه به عوامل بیرونی که به حالت های درونی بر می گردد.

  شاید آغداشلو به راستی سهم خود را از سال های ماندن در وطن با 11 تابلو «خاطرات انهدام» ادا کرد و پس از آن بود که بی هیچ گله و شکوه ای از به جا نیاوردن حق و جایگاه واقعیش در وطن،خواست تا برای مدتی نا معلوم بوم ورنگ و سرزمین را ترک کند. آغداشلو در آخرین ماه سال رخت سفر بست تا در سرزمینی دیگر به استقبال نوروز برود. او از دیدار فرزندان و نوشتن خاطراتش گفت و قلمی که این بار می خواهد در نقطه ای دیگر از جهان، کلام را به تصویر بکشد.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    19 0
    کاش قدر هنرمندان این چنینی رو بیشتر بدونیم هم ما مردم هم مسئولین...
  • مهناز میناوند IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    6 0
    به تمام معنا استاد، به تمام معنا متواضع، هیچوقت یادم نمیره که در برنامه نقره با چه عشق و علاقه ای از ایران میگفتید. از سرزمینی که مردمانش قدر شما رو می دونند. امیدوارم به زودی شما رو با حالی خوب در سرزمینمون ببینیم.