آیا آمریکا اشتباه لیبی را در یمن تکرار خواهد کرد؟

دخالت های بیجای امریکا در مسائل لیبی سبب شد تا امروز بخش قابل توجهی از این کشور در اختیار داعش قرار گرفته و پایگاهی برای ویرانی هایی باشد که در شمال افریقا پیش می آید.


 این در حالی است که آن زمان قدرت نیروهای تندرو در لیبی بسیار اندک بود و به هیچ روی با توان القاعده در یمن نیست. یمن نقطه ای است که نخستین حملات القاعده به منافع امریکا در آنجا روی داد و بخش های وسیعی از آن به دلیل موقعیت استراتژیک و غیر قابل دسترسی آن برای نیروهای نظامی دولتی در اختیار القاعده است. بنابرین هر نوع اشتباهی از سوی امریکا و قدرت های مداخله گر خارجی برای دور کردن یک نیروی توانمند مانند حوثی ها از صحنه سیاست یمن به معنای باز کردن راه برای القاعده و داعش خواهد بود.

این اشتباهی است که هیچ گاه جبران نخواهد شد و با قدرت یافتن القاعده در آن به دلیل راه های ارتباط دریایی که با شرق افریقا، شبه قاره و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد برای همه یک تهدید جدی خواهد بود .

اینجا منطقه ای است که کشورها نتوانستند جلوی دزدان دریایی را بگیرند و طبیعی است که هیچ کس نمی تواند در مقابل داعش بایستد. تنها یک نیروی مردمی مخالف با داعش والقاعده و جنگهای تکفیری می تواند امنیت نیم بندی برای این منطقه فراهم کند. دولت سعودی و قطر که سالهاست با سیاست های غلط خود همه منطقه را گرفتار زحمت کرده اند و مشکلات لاینحلی را در سوریه و عراق پدید آورده اند امروز برآنند تا یمن را هم برآشوبند تا در این آشفتگی خود در حاشیه امن باشند.

این کلاهی است که چند بار سر سیاستمداران جهانی رفته و همه از جمله امریکا و ترکیه در دام آن افتاده اند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406203

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مق A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    6 13
    اون موقع قذافی داشت مردم خودشو قصابی میکرد. اگه آمریکا دخالت نمیکرد متهم به طرفداری از قذافی میشد، حالا که دخالت کرده متهم به رشد القائده. دوستان عزیز شیعه بهتره به جای این تحلیلهای آبکی به جای عربستان و ترکیه خودشون با آمریکا متحد بشن تا هم قدرتمندتر بشن هم جلوی گسترش تفکرات داعشی، عربستانی، ترکی رو بگیرن.
  • بی نام US ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    9 5
    آبکی بود
  • بی نام A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    2 0
    همه چی پیچیده شد در استانه موافقت مذاکرات ۱۵
  • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    6 9
    آقای جعفریان، من فقط یک نکته را عرض کنم. اگه آمریکا و ناتو در لیبی مداخله نکرده بودن و برای نیروهای مخالف قذافی پوشش هوایی درست نمی کردن قذافی هنوز سر کار بود. حالا اگه ماندن قذافی را می خواستین حرف دیگری هست. اما اگه قرار بود که قذافی بره، قدرت گرفتن القاعده و داعش در لیبی امری اجتناب ناپذیر بود چون به خاطر شکاف های طایفه ای لیبی که بین طرابلسی ها و آمازیغ ها در لیبی هست این کشور را در اثر خلا قدرتی مثل قذافی، به عنوان پایگاه القاعده در می آمد. این مشکل در تمام خاورمیانه هم هست. وقتی دیکتاتور در اینجاها نباشه، اختلافات طایفه ای کار خودش را میکنه. من اصلا آمریکا را نه در عراق مقصر می دانم و نه درلیبی.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      11 4
      حالا بفرمایید بین بد و بدتر قذافی بهتر بود یا داعش؟ قذافی که سی سال حکومت کرد چه قدر آدم کشت داعش که یک سال نشده؟ مگر نویسنده گفته قذافی خوبه؟‌ قذافی هر کوفتی بود برای خودش بود. داعش مدعی همه جاست و کو تا فجایع دیگری ببار آورد.
    • سعید IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
      1 1
      به نظر حقیر، اصلا این که قذافی باید می ماند یا میرفت، اصل بحث نباید باشد. اصل بحث این است که به آمریکا هیچ ریطی ندارد که از آن ور دنیا بیاید و ... اگر نظم منطقه ای ما سامان داشت، اینی نمیشد که الان هست.
    • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
      1 3
      دوست عزیز. من داعش و القاعده را یک گذار فاز از دیکتاتوری های منطقه به سوی دموکراسی می دانم که مقطعی هست و البته ممکنه سالها هم جنایاتشون طول بکشه اما وجودشون بعید نیست که باعث رشد و بلوغ عقلانی مردم منطقه بشه تا از طایفه گری دست بردارن و به سمت ملیت حرکت کنن. غالب خاورمیانه و شمال آفریقا درگیر موضوعات طایفه ای هست و معنی ملیت را نمی فهمن. اروپا هم فاشیستهای زیادی را تجربه کرد تا به وضع امروز رسید. مردم منطقه هم باید فاشیستهای مذهبی همچون داعش و القاعده را تجربه کنن تا به بلوغ برسن. لذا با این نگاه عرض میکنم که داعش پدیده مبارکی برای رسیدن به بلوغ عقلانی هست. همیشه حال بهتر از گذشته هست و آینده هم بهتر از حاله.لذا پدیده داعش بهتر از قذافی هست چون یه قدم به دموکراسی نزدیکتر در منطقه میشیم.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    6 2
    اتفاقا آنها می دانند چیکار می کنند . این جهان سوم و امثال نویسنده محترم است که نمیداند. هنوز تحلیل کارشناسان سیاسی رو از جنگ عراق از یاد نبردبم که هر روز در رسانه ها از پیروزی ارتش بعث در روزهای جنگ آمریکا و عراق می گفتند در حالیکه بدون کمترین مقاومتی شکست خوردند. مساله فقط و فقط نفت و انرژی ارزان است که با این ناامنی ها به 50 دلار رسید .این چرندیات رو ننویسید .
  • فرهمند A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    12 2
    کاش استاد مشکل یمن را از زاویه تاریخی و اختلافات بین زیدی ها و وهابی ها و تفاوت زیدی ها با شیعیان اثنی عشری بررسی میکردند تا قابل استفاده تر باشد
  • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    7 1
    حداقل فایده این اقدام عربستان فروش سلاح های تازه از سوی امریکا و متحدان غربی اش به این کشور و خالی کردن کیسه های عربستان است. بفرمایید عربستان فریب خورده و چون پولهاش زیاد شده باید قدری از اون رو تحویل بده.