تریبون آزاد دانشجویی با موضوع حجاب در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از مهر، در این نشست تعدادی از دانشجویان نظرات خود را پیرامون مسئله حجاب مطرح کردند که گزارشی کوتاه از این مراسم را در ادامه می خوانید.

در ابتدای بحث یکی از دانشجویان گفت: تلقی که از حجاب در میان دانشجویان و هم کلاسی های خودم می بینم این است که حجاب اجباری است. در جامعه ما حجاب بد جا افتاده است. مثلاً کسی که با مانتو یک حجاب کامل دارد را فرد با حجاب نمی دانند و کسی که فقط چادر سرش می کند را آدم با حجاب می­ دانند. در صورتی که به نظر من منطق درباره حجاب این است که یک سری حریم ها برای فرد تعریف شود و هر که این حریم ها را رعایت کند، حجاب را رعایت کرده است.

دانشجوی دیگری با ذکر مثال تاریخی تعریف خود را ازحجاب این طور مطرح کرد: روایتی هست که خیلی هم معروف است و این است که حضرت فاطمه زهرا (س) بعد از وفات پدرشان فقط یکبار خندیدند و آن زمانی بود که ایام پایانی زندگی خود را طی می کردند. ایشان ناراحت بودند و کنیزشان از حضرت پرسیدند که نگران چه هستید؟ حضرت فرمودند نگرانم که بعد از وفاتم حجم بدن من را کسی ببیند. کنیزشان گفتند ایرانی ها تابوتی دارند که مانند جعبه است و جنازه در آن اصلاً معلوم نیست. اینجا بود که حضرت زهرا (س) خندیدند. من از صحبتهای ایشان این طور استنباط کردم که در حجاب حجم بدن باید پوشیده باشد، لذا زنان می­توانند الگوی خود را حضرت فاطمه (س) قرار دهند.

وی افزود: مسأله دیگر در حجاب قصد تبرج و زینت است. مثلاً ممکن است من حجاب کامل داشته باشم یا چادر به سر داشته باشم، اما آنچنان خودم را آراسته کنم که با حجاب سازگار نباشد که در واقع این خود چهره نامعقولی دارد. من برای کسی که از نظر اعتقادی می خواهد حجاب را بداند، توصیه می کنم آیه ۶۰ سوره نور را بخواند. در جامعه ما می گوییم حجاب است، اما در واقع در جامعه ما حجاب وجود ندارد. امروزه در کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا جنبش های حجاب و عفاف تشکیل شده و حتی کتاب ها و مقالاتش هم چاپ شده است.

یکی دیگر از دانشجویان هم در مورد مسئله حجاب گفت: ما اگر بخواهیم مشکل حجاب را حل کنیم، باید عقلانیت جامعه را حل کنیم. آیا جامعه به سمت عقلانیت پیش می رود یا نه؟ آیا هدف رسیدن به یک جامعه محجوب است؟ مشکلی که ما داریم مشکل عدم عقلانیت در جامعه است.

در انتها دکتر بروجردی معاون فرهنگی ـ اجتماعی دیدگاه خود را درباره مسئله حجاب تبیین کرد و گفت: کلمه حجاب به معنی پوشش نیست. در قرآن حجاب به معنی پرده است و تنها در یک جا بکار رفته و آن هم بحث سخن گفتن نامحرمان با همسران پیامبر است و دستور آمده که وقتی می خواهند با نامحرمان صحبت کنند از پس پرده با هم سخن بگویند و آنچه که به عنوان لفظ حجاب در قرآن به کار رفته، همین است. در جای دیگری از قرآن آمده که ای پیامبر ! به زنان مومنه بگو که جلباب داشته باشند. در تعریف جلباب گفته­ اند که پارچه ای است که به وسیله آن فاصله گردن تا سینه پوشیده شود. یعنی این یک نوع حریمی باشد و سپس تأکید شده که این برای آنان بهتر است تا آزار نبینند. در صدر اسلام هم زنان مومنه بودند و هم زنان کنیز؛ و زن مومنه با رعایت این دستورالعمل به عنوان زن عفیف شناخته می ­شد. حجاب برای این است که هر زنی برای خودش یک حریمی قائل باشدکه آن مرد مومن و مرد مسلمان به خودش اجازه ندهد که بخواهد وارد حریم و تعرض به زن مسلمان و مومنه شود.

دکتر بروجردی حجاب را دارای ابعاد گوناگون دانست و گفت: نکات دیگری نیز در قرآن در مورد حجاب وجود دارد که یکی از آنها حجاب چشم است. از جمله موارد دیگر رعایت زبان و رعایت در نحوه راه رفتن است که دستور داده شده زنان ترنمی در صدای خودشان ایجاد نکنند و زنان موقع راه رفتن خلخالی به پایشان نبندند که موقع راه رفتن صدایی ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: اگر ما یاد بگیریم که هر کس یک حریمی دارد و نباید به خودش اجازه دهد که وارد حریم شخص دیگری شود یا آن حریم را بشکند، معنای حجاب تحقق یافته است. اصل مسئله این است که جامعه برای خودش راهی را انتخاب کند که به سلامت جامعه و زندگی افراد منتهی شود. علت طرح این مسئله این است که حجاب به عنوان شاه بیت مسائل جامعه مطرح است. هر جا نگاه می کنیم که می خواهند قانون و مقرراتی را وضع کنند یا محدودیتی برای زنان مشخص کنند دست روی حجاب می گذارند. باید توجه داشت که اولاً حجاب منحصر به زن نیست، شامل هم مرد نیز می شود. ثانیاً ما مرهون وجود زن هستیم، نمی توانیم نقش زن را از جامعه حذف کنیم. زن و مرد در جامعه در کنار هم و با هم اثرگذار و اثر بخش هستند.

وی با اشاره به اینکه حجاب تابعی از شرایط زمانی و مکانی است، تصریح کرد: سؤالات جدی در مورد حجاب در سطح جامعه وجود دارد که باید به آن پاسخ داد، البته اکنون حجاب ابزاری برای یک عده شده که از این طریق مقاصدی را دنبال کنند که کمترین اثر و کمترین بازخورد آن برای دختران جوان جامعه ما این است که احساس می کنند شرایطی برای رشد و کمال آنها نیست. اما باید توجه داشت که به قول شهید مطهری حجاب محدودیت نیست، بلکه مصونیت است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hosseinhh A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    یعنی افرادی که حجاب خوبی ندارن آدمهای بی عقلی هستن؟
    • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
      38 2
      دوست عزیز، حجاب در معنای اصلی اش اصلا ربطی به لباس و نوع پوشش نداره. موضوع اینه. هر آدمی باید توی افکارش حجاب داشته باشه و به حقوق دیگران چه مادی و چه غیر مادی تجاوز نکنه.
  • مرتضی جعفری پور A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    21 86
    اگر به بچه بگی یه کار را نکن حتما انجام میده .
    • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      0 1
      حجاب برای بچه ها نیست ... برای بزرگتراست
  • اسفندیار US ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    بله حجاب و پوشش باید اختیاری شود
  • سعید RO ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    91 16
    حجاب یه موضوع مستقل نیست که با این همایشا و... تو جامعه پخش بشه. ارتباط مستقیم با اعتقادات و دیانت مردم داره. دیانت ما هم که عین سیاست ماست تا وقتی سیاست ما مشکل داشته باشه و این روند گره زدن سیاست و دین وجود داشته باشه ججاب روز به روز تو جامعه کمرنگ تر میشه. چون اعتقاد مردم سست میشه.
    • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
      5 58
      حجاب به اعتقاد چه مربوطه؟ شماها هنوز درک درستی از مسائل ندارین و فقط حرف می زنین
    • سعید RO ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
      18 2
      شما درک درستی ندارین. حجاب دقیقا یک مسئله اعتقادیه. کجا دیدین کسانی غیر از مبلغان دینی حجاب رو تبلیغ کنن؟ یا کجا دیدین یک زن مسلمون ایرانی با اعتقاد راسخ به اعتقاداتش حجاب رو رعایت نکنه؟ اصلا غیر از جهان اسلام و کشوری مثل ایران مگر این جور حجاب وجود داره؟ حجاب تو ایران یک مسئله کاملا وابسته به میزان اعتقادات مردمه.
  • بی نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    30 7
    مشکل حجاب تنها با اختیاری شدن ان حل خواهد شد. خودم چادری هستم
    • علی A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
      22 8
      بله تو راست میگی آقا پسر
  • حسن A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    24 3
    دانشجویان گرامی موقعی که عقلاتیت در جامعه ما جاری بشه حجاب هم به عنوان چیزی که اختیاریه ارزش پیدا می کنه و هرکس بر مبنای اعتقادات خود نوع پوشش را تعیین می کند چون تجربه وتاریخ نشان داده هر چیزخوب و با ارزشی که همراه با زور باشه نتیجه نخواد داد کما اینکه در جامعه ما حجاب فعلا برای بعضی ها یک اجباره نه یک ارزش حجاب را باید به عنوان یک ارزش تبلیغ کرد تا کار کرد واقعی اون هم در باطن و ظاهر فرد نمایان بشه
  • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    21 1
    اینا همه حرفای تکراری بود. بازم همه سوال ها بی‌پاسخ موند
  • بی نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    12 42
    من با حجاب موافقم وان خدایی که مرا افریده بهتر از من میداند که چه برای من خوبه وچه بد هستش
  • مریم A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    58 6
    من چادر سر میکنم با حجاب کامل و بدون هرگونه ارایش و خودنمایی و با این حال از چشم و زبان و دست مردان هرزه در امان نبودم. یک خانم در جامعه سالم بدون حجاب هم مصون است اما در جامعه بیمار از پس صدها لایه پرده هم ارامش ندارد.
  • بی نام RO ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    17 1
    اميوارم تريبون آزاد باشد كه همه حرف خود را بزنند
  • بی نام A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    14 1
    خدايي اين همخ بحث در مورد حجاب ميشه چقدر تاثير داشته؟ حجاب اجباري چقدر جاذبه و چقدر دافعه داشته.. يچشمهاتون رو باز كنيد گو اينكه در مملكتي زندگي ميكنيم كه بر مبناي شعار شكل گرفته
  • بی نام IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    46 5
    حجاب یه موضوع کامل شخصیه . شما تشریف ببرید دبی خانمهای محجبه زیادی رو کنار یک زن غربی با لباس غربی می بینید. این حجاب ارزش داره . هر نوع دیگش که به زور دولت باشه یا از روی ترس باشه به هیچ وجه ارزش نداره . داشتن این حجاب نه برای زن ایرانی مصونیت ایجاد میکنه و نه ملاکی برای سالم بودن یک جامعه است. برید مالزی اندونزی و کشورهای دیگه رو ببینید. کاری کردیم که زن ایرونی تا از مرز هوایی مملکت رد میشه مانتو و روسریش رو درمیاره و این یه افتضاحه بزرگه. نشون میده بش معتقد نیست و به زور پوشیده . پس فاقد ارزشه. برای کسانی هم که مدعی هستن اکثریت جامعه حجاب رو دوست دارن پس اونهایی که دوست ندارن به احترام اکثریت باید حجاب داشته باشن باید بگم این یه دروغ بزرگه. مگر آمار دارن مگر به رای گذاشتن.
  • بی نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    25 8
    حجاب یک مشکل نیست یک انتخابه و به کسی دیگری هم ربط نداره
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    4 28
    ایران تنها مهد عقلانیت رو به رشد
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    36 7
    راه مسلمانان را قرآن تعيين مي كند و خدا صراحتا در آيه 59 سوره احزاب ميفرمايد: "اى پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابهاي خود را بر خویش فرو افکنند، این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است و خداوند همواره غفور و رحیم است ." هر عقل سليمي متوجه ميشه كه اين آيه به اجباري نبودن حجاب دلالت داره چراكه آن رو "بهتر" ميدونه آنهم براي "مورد آزار قرار نگرفتن"، ضمن اينكه در انتهاي آيه "رحيم و غفور" بودن پروردگار رو ياداوري ميكنه كه حرفها براي گفتن داره و با استفاده از زور براي اجباري كردن حجاب در تضاده
  • حسین IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    9 1
    حجاب خوب است اما چون با اجبار و زور همراه شد مردم در مقابل آن ایستادند .