ضرورت تشخیص زود هنگام دومین سرطان مرگبار مردان

مهر نوشت:

مسئول برگزاری روز سلامت مردان، گفت: سرطان پروستات اگر در مراحل اولیه درمان شود بهبودی حاصل می شود اما در مراحل پیشرفته، درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد.

دکتر محمدرضا نوروزی صبح پنج شنبه و همزمان با آغاز ویزیت رایگان مردان در سراسر کشور، افزود: دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان سرطان پروستات است. ضمن اینکه حدود ۱۰ درصد سرطان های پروستات، پیشرفته و غیر قابل کنترل می شوند هرچند این پیشرفت خیلی آرام، کند و وابسته به سن است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان های کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاطرنشان کرد: اگر سرطان پروستات پیشرفته در سنین پائین خود را نشان دهد،امکان این که مرگ ناشی از این بیماری رخ دهد بالاتر است. اما در سنین بالا اگر فرد ۸۰ تا ۹۰ ساله ای دچار آن شود معمولا به خاطر بیماری های دیگر می میرد نه از سرطان پروستات. بنابراین بهتر است که ما سرطان پروستات را در مراحل اولیه و در سنین پایین تشخیص و درمان کامل راانجام دهیم.

عضو هیئت مدیره انجمن اورولوژی کشور افزود: شیوع برخی از بیماری ها در دستگاه ادراری، تناسلی در کشورما نشان می دهد که این بیماری ها در حال بروز بیشتری هستند. برای نمونه شاهد وقوع سرطان مثانه با حدود ۱۲.۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال و سرطان پروستات با حدود ۱۲ درصد در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال هستیم.

وی تصریح کرد: سرطان پروستات عارضه شایعی در کشور ما محسوب می‌شود. این بیماری از سنین بالای ۵۰ سال، مردان را درگیر کرده و انجام تست آزمایشگاهی به شناسایی آن کمک می‌کند.

این متخصص اورولوژی ادامه داد: در برخی کشورها برای تشخیص بیماری پروستات، غربالگری انجام می‌دهند به این مفهوم که همه مردان بالای ۵۰ سال از تست آزمایشگاهی psa استفاده می‌کنند ولی در کشور ما با توجه به هزینه‌های بالای این آزمایش تنها بیمارانی که برای چکاپ به متخصص مراجعه می‌کنند تست psa انجام می‌دهند.

نوروزی اضافه می‌کند: بعد از تشخیص سرطان پروستات به وسیله پاتولوژپست یا آزمایشگاه، نخستین اقدام برای بیمار، تعیین میزان پیشرفت بیماری با استفاده از ام.آر.ای است، در این شرایط اگر بیماری در مراحل اولیه باشد، جراحی و رادیوتراپی به درمان قطعی بیماری کمک می‌کند.

این متخصص اورولوژی توصیه کرد: افرادی که سابقه ارثی سرطان پروستات در فامیل درجه یک آنها مشاهده شده است باید برای چکاپ دقیق و منظم همواره به متخصص مراجعه کنند.

وی با اشاره به نقش‌های مهم فیزیولوژیکی پروستات در مردان توضیح داد: این غده در مسیر جریان ادرار قرار دارد. به این مفهوم که بخشی از مجاری ادراری از داخل آن عبور می‌کند، بنابراین تغییرات این غده تأثیر مستقیم روی ماده حمل‌کننده نطفه، آنزیم‌ها، پروتئین‌ها و کنترل عفونت مجاری ادراری دارد.

کنترل ادرار موضوع دیگری است که رئیس مرکز تحقیقات سرطان‌های کلیه و مجاری ادراری به آن پرداخته و می‌گوید: اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم که زنان درسنین بالا یا میانسالی بی‌اختیاری ادراری بیشتری نسبت به مردان تجربه می‌کنند، دلیل این امر بدون شک طولانی بودن مجرای ادراری در مردان و حضور کنترل غده پروستات در دستگاه ادراری مردان است.

نوروزی دلیل بزرگ شدن غده پروستات را به قسمت مرکزی این غده ربط داده و در تشریح آن گفت: این غده دارای یک کپسول در قسمت محیطی، یک قسمت مرکزی و پوسته بیرونی است که منشأ اغلب سرطان‌های این غده ساختار بیرونی آن است.

این اورولوژیست گفت: شایع ترین بیماری این غده در سنین ۲۵ تا ۴۰ سال، التهاب مزمن پروستات است. ورود میکروب از مجاری ادراری مهم‌ترین عامل بروز التهاب مزمن غده پروستات است که به شکل اختلال در ادرار کردن، احساس عدم تخلیه، سوزش ادراری ، قطره قطره آمدن ادرار و تأخیر در شروع ادرار خود را نشان می‌دهد.

نوروزی تصریح کرد: گاهی اوقات التهاب غده پروستات، به‌صورت حاد بروز می‌کند به این مفهوم که پس از ورود و تکثیر میکروب در این غده ، علائم به شکل درد در ناحیه ادرار، سوزش، تکرر ادرار، درد ناحیه مقعد و تب و لرز خود را نشان می‌دهد.

بزرگی خوش خیم پروستات، عارضه دیگری است که این متخصص اورولوژی در تشریح آن افزود: این بیماری معمولا به تدریج از سنین ۴۵ سال به بالا در مردان بروز پیدا می‌کند و از علائم آن می‌توان به کاهش جهش ادرار، احساس باقی ماندن ادرار، تکرر ادرار روزانه و شبانه، بند آمدن ادرار، وجود خون و میکروب در ادرار اشاره کرد.

وی گفت: بزرگ شدن غده پروستات به معنای نیاز فوری برای درمان نیست. معمولاً پزشکان متخصص تنها زمانی به بیمار پیشنهاد درمان می‌دهند که بیمار برای تخلیه ادرار با مشکل مواجه شده باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: برخی از این بیماری ها مانند سرطان بیضه ویژه پسران ومردان بین ۱۵ تا ۳۵ سال است. هشدار ما نیز اینستکه امکان ابتلای هر پسر جوانی به این بیماری نیز وجود دارد. بنابراین هر گونه تغییرات حجمی و عضوی به ویژه در صورت وجود سابقه عدم نزول بیضه نیز باید جدی گرفته وبلافاصله درمان شود.

بر اساس این گزارش، بزرگترین ویزیت رایگان مردان در تهران از صبح پنجشنبه با استقرار ده ها پزشک متخصص از سوی انجمن ارولوژی ایران و با همکاری شهرداری تهران در بوستان خواجوی کرمانی واقع در منطقه ۱۲ شهرداری انجام شد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابا IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    "۱۲ درصد در هر ۱۰۰ هزار نفر" عبارت درستی نیست. به جای این باید بنویسید "12 مورد در هر 100 هزار نفر" یا "دوازده هزارم درصد 0.012"