۰ نفر
۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳

ایسنا نوشت:

پس از چهار روز نبرد سنگین نیروهای پیشمرگ کرد اعلام کردند که عصر امروز (شنبه) کنترل شهرستان سنجار در استان نینوا را به طور کامل از دست گروه تروریستی داعش خارج کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، عملیات آزادسازی سنجار روز چهارشنبه با پشتیبانی هوایی از سوی ائتلاف آغاز شد و در مرحله اول مناطق پیرامونی شهرستان سنجار و شهر زمار آزاد شد.



عملیات اصلی برای آزادسازی شهرستان سنجار از بامداد امروز با فرماندهی مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و با مشارکت پیشمرگ‌های کرد، نیروهای داوطلب ایزدی و نیروهای مدافعان خلق وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه آغاز شد که در ظهر امروز کردها اعلام کردند که کنترل شهرستان سنجار را به دست گرفته‌اند.

این شهرستان که کردها آن را "شنگال" می‌نامند در مرز عراق با سوریه واقع شده و نزدیک به سه ماه پیش که داعش آن را به اشغال درآورد، هزاران ایزدی ساکن این منطقه کشته و یا به اسارت گرفته شدند.

اقدامات داعش در این منطقه از سوی شورای امنیت، دیده‌بان حقوق بشر و دیگر نهادهای بین‌المللی مصداق جنایات جنگی محسوب شد.

نهادهای حقوق بشری کشتار در این منطقه را شبیه به سربرنیتسا در شبه جزیره بالکان خوانده‌اند و گزارش دادند که دست کم هفت هزار مرد ایزدی به دلایل قومی و مذهبی کشته شدند و بیش از پنج هزار زن و دختر نیز به عنوان برده جنسی از سوی داعش به اسارت گرفته شدند.

نیروهای پیشمرگ پس از آزادسازی سنجار اعلام کردند که چند گور دسته جمعی از جمله یک گور که بیش از 70 جسد از شهروندان ایزدی در آن دفع شده بود کشف کردند و جست‌وجو برای یافتن موارد بیشتر ادامه دارد.

گفته می‌شود مشاوره‌های نظامی نیروهای خارجی مستقر در اقلیم کردستان و نیز تجربه‌هایی که پیشمرگ‌ها در درگیری‌های چند ماه اخیر خود با داعش به دست آورده‌اند، نقش چشمگیری در پیروزی‌ سریع آنها داشته است.

پیروزی سریع پیشمرگ‌ها در سنجار و اطراف آن و خارج شدن یکی از حیاتی‌ترین مناطق مرزی از کنترل داعش ضربه روحی سنگینی به این گروه تروریستی محسوب می‌شود و باعث شکست‌های بیشتر داعش و شکسته شدن هیمنه این گروه می‌شود.

نیروهای کرد، ارتش عراق و عشایر سنی در پی تصرف سنجار خود را آماده می‌کنند تا به موصل، بزرگترین شهری که داعش در عراق بر آن تسلط یافته، حمله کنند و گزارش‌های رسیده از عراق حاکی از آن است که داعش در حال تجمیع نیروهای خود در شهر موصل است و خود را برای نبردی سرنوشت‌ساز در روزها و یا هفته‌های آتی آماده می‌کند.

نیروهای کرد اعلام کرده‌اند که تعداد زیادی از تروریست‌های داعش در اطراف شهر به محاصره درآمده‌اند و کردها هم‌اکنون در حال پاکسازی شهر از تک تیراندازهای احتمالی داعش و تله‌های انفجاری هستند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    15 0
    خدا را شکر
  • علی AU ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    2 3
    ﻧﺎﺗﻮ و ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﻫﻤﺶ ﻛﺸﻚ. اﻭﻧﻢ ﻧﺴﺎﺑﻴﺪﻩ