شهردار تهران در یک برنامه خبری که از صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده پخش شد، اعلام کرد که پایتخت حدود 15 هزار کارتن خواب دارد.

به گزارش خبرآنلاین، «محمد باقر قالیباف» یکشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما پس از به نمایش درآمدن گزارش تصویری از سرکشی او از پناهگاه های احداث شده از سوی شهرداری برای اسکان موقت کارتن خواب ها، این مطلب را بیان کرد.

او گفت: 'شخصا متوجه شده ام که اکثر این افراد دارای عزت نفس بالایی هستند و برخی از آنان مترجمند و چندین کتاب را ترجمه کرده اند.'

قالیباف گفت: هر چند شهرداری به مردم قول داده است که پناهگاهی برای جمع آوری این افراد تهیه خواهد کرد و بر سر قول خود نیز تا امروز بوده است اما دولت به دلیل مشغله کاری نمی تواند به چنین جرائم خردی رسیدگی کند. بنابراین، شهرداری باید در این زمینه وارد عمل شود و مشکل را برطرف کند تا دیگر شاهد افزایش تعداد این افراد نباشیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: ساخت و سازهای بی رویه در شهر همه را خسته کرده است و مشخص نیست که تا چه زمانی باید درآمدهای شهرداری متمرکز بر فروش تراکم باشد.

ساخت و ساز بی رویه برای تهران سم است
او ادامه داد: اوایل دهه 60 قرار بود شهرداری ها خودکفا شوند. از این رو، موظف شدند لایحه درآمد شهرداری را ظرف شش ماه آماده کنند و آن را برای تصویب ارایه دهند اما تا امروز این اتفاق نیفتاده است و شهرداری ها برای تامین بودجه خود بر تراکم متمرکز شده اند.

قالیباف گفت: در تهران با طرح جامع، جلوی تراکم غیر مجاز گرفته شده است اما در دهه 70 هر فردی اگر پول داشت می توانست تراکم بگیرد.

او با بیان اینکه تراکم مجاز نیز برای تهران سم است، گفت: اگر دولت موافق باشد می توانیم مانع صدور پروانه مسکونی در تهران شویم چرا که تهران امروز با مشکلات بزرگی همچون ساخت و سازهای بی رویه، آسیب های اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی و نداشتن حریم با وجود وسعت خود مواجه است.

شهردار تهران در ادامه بزرگترین چالش شهرداری تهران در حوزه مدیریت شهری را قوانین قدیمی و ساختار کهنه دانست که توان برطرف کردن مشکلات و مسائل روز جامعه را ندارد.

او گفت: ما با قوانینی کار می کنیم که مربوط به ابتدای قرن بیستم است و به گواه کارشناسان نمی توان با این قوانین مسائل را حل و فصل کرد.

قالیباف ادامه داد: ما باید بتوانیم به نیازهای امروز مردم پاسخ دهیم حال آنکه با ساختار عقب مانده و تنظیم نشده فعلی، نمی توانیم مشکلات را برطرف کنیم.

در تامین هزینه های خود ناتوانیم
او با بیان اینکه در یک دهه گذشته حجم اتوبان های تهران دو برابر شده، بیش از 20 کیلومتر تونل احداث شده، مترو تا پنج خط افزایش یافته و تعداد مساجد، سینماها، تئاترها، سراهای محله، سالنها و بوستانها بیشتر شده با این وجود کیفیت زندگی در سطح شهر بالا نرفته است، گفت:مردم احساس آرامش نمی کنند چرا که قوانین قدیمی و ساختار غلط در حوزه مدیریت شهری، اجازه نمی دهد شهرداری مشکلات را به طور کامل برطرف کند.

شهردار تهران گفت: شوراهای شهر در عمل در سطح شوراهای شهرداری باقی مانده اند و مواردی از جمله اقتصاد شهری، آب، برق، هوشمندسازی، بهداشت، سلامت، آموزش و ... به شهرداری ها هیچ ارتباطی ندارد که نشان می دهد در حوزه مدیریت شهری با مشکلات جدی روبرو هستیم و همین مسائل باعث شده است که شهرداری ها امروز در اداره مسائل جاری و پرداخت حقوق کارکنان خود ناتوان باشند.

شهردار تهران گفت: ما در این حوزه یک گام به جلو برداشته ایم و با تهیه پیش نویس لایحه مدیریت یکپارچه شهری که برگرفته از نظر تمامی شهرداران کشور و صاحبنظران حوزه شهری است و ارایه آن به دولت، خواهان رفع مشکلات شهرداری ها از طریق تصویب این لایحه در مجلس شده ایم.

او گفت: این لایحه پس از بررسی در کمیسیون های مختلف دولت، به مجلس خواهد رفت و امیدواریم با تصویب آن، دولت را از پیگیری مشکلات شهری نجات دهیم چرا که دولت باید به مشغله های بزرگ تر برسد.

قالیباف با اشاره به طرح دولت های محلی در شهرهای توسعه یافته گفت: شهرداری ها می توانند همان دولت های محلی باشند و به مشکلات شهری رسیدگی کنند.

او به لزوم تغییر تعرفه ها و مالیات ها در تهران و سایر نقاط کشور اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا تعرفه ها و عوارض در نقاط مختلف تفکیک می شود و نمی آیند برای کل کشور یک تعرفه و عوارض در نظر بگیرند.

قالیباف گفت: شهرداری ها می توانند در توسعه فضای کسب و کار در شهرها و کارآفرینی نقش داشته باشند حال آنکه هم اکنون هیچ نقشی ندارند و دولت نیز با توجه به مشغله کاری نمی تواند به این حوزه رسیدگی کند.

او گفت: چاره کار از نظر ما اصلاح ساختار است و امیدواریم دولت و مجلس که همدلی و همکاری خوبی با هم دارند به این چالش نیم قرنی و رنجی که مردم می کشند، پایان دهند.

شهردار تهران با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و تاکید آن بر کوچک سازی دولت و کاهش هزینه های عمومی دولت، گفت: در برنامه سوم، چهارم و پنجم این موضوع دیده شده است اما هیچگاه جنبه اجرایی پیدا نکرده است.

آینده تهران چه می شود؟
او در باره آینده شهر تهران هم گفت: من و همکارانم با مدیریت جهادی نشان دادیم که با همه مشکلات می توان به اهداف تعیین شده دست یافت، من هیچگاه از مشکلات با مردم سخن نگفته ام چرا که معتقدم مشکلات برای مدیران و مسئولان است و آنها باید موضوع را حل و فصل کنند.

قالیباف گفت: در حوزه زیرساخت، میزان اتوبان های 10 سال اخیر در تهران با کل اتوبان هایی که در تاریخ بلدیه ساخته شده است، برابری می کند. از سوی دیگر، تعداد پل هایی که ساخته شده نیز بیش از آن زمان است؛ هر چند که به تازگی آمار در کشور ما خدشه دار شده اما محققان می توانند با استفاده از تصاویر ماهواره ای به صحت این آمارها پی ببرند.

او به مراحل تکمیل مترو تهران اشاره کرد و گفت: خط پنج مترو تهران در واقع یک قطار درون شهری است چرا که بر روی زمین قرار دارد. ما در حالی شهرداری را تحویل گرفتیم که تنها 24 کیلومتر خط مترو وجود داشت اما امروز 155 کیلومتر مترو در حال بهره برداری است و در مجموع 205 کیلومتر مترو ساخته شده است.

قالیباف با بیان اینکه طبق برنامه ساخت 400 مسجد در دستور کار قرار دارد، گفت: تا امروز 200 مسجد ساخته شده است و قصد داریم در چهارسال سوم، به آمار مدنظر دست پیدا کنیم.

او اقدام اساسی برای تغییر نظام مدیریت شهری را اساسی ترین و راهبردی ترین کار شهرداری در دوره جدید دانست و گفت: در این دوره کارهای عمرانی را با سرعت بیشتری نسبت به گذشته پیش خواهیم برد، البته شاید مردم آن را به صورت ملموس احساس نکنند چرا که بیشتر کارها زیر زمین انجام می شود.

سالی 30 کیلومتر مترو می سازیم
شهردار تهران گفت: سالانه 30 کیلومتر مترو می سازیم وسرعت کار به حدی است که در طول یک هفته توانستیم 460 متر حفاری و لاینینگ مترو را انجام دهیم.

قالیباف گفت: فعالیت در خط های شش، هفت و سه با سرعت هر چه تمام تر صورت می گیرد و ما امیدواریم پایان این دوره شبکه حمل و نقل ریلی تهران را به مردم تحویل دهیم.

او گفت: برخی از کارهای عمرانی ما از جمله اتوبان شهید شوشتری و کمربند غرب تهران در حال انجام است و قصد داریم اتوبان های شهید حکیم، مخصوص، قدیم و قم را به یکدیگر متصل کنیم.

قالیباف ادامه داد: در حوزه فرهنگی نیز در حال ساخت تالار شهر تهران هستیم و امیدواریم با ساخت این تالار بدون پایه با گنجایش پنج هزار نفر، تکمیل خانه های بهداشت، سراهای محله، مساجد و ... به شهروندان خدمت کنیم.

قلب تاریخی پایتخت متحول می شود
او در ادامه به وضعیت ظاهری منطقه 12 تهران اشاره کرد و گفت: در نظر داریم در این دوره هویت اقتصادی، معنوی و دینی این منطقه را بهبود بخشیم چرا که شرایط خوبی ندارد و مردم دوست ندارند که در این منطقه زندگی کنند.

شهردار تهران ادامه داد: نمی خواهیم قبل از انجام کار به مردم قول بدهم اما با رویکرد انسان محوری و کرامت انسانی در این منطقه کارها و طرح های جدی و اساسی داریم و امیدواریم با انجام این طرح ها، نگرانی مردم این منطقه را برطرف کنیم.

او با اشاره به اینکه شهرداری خیابان های داور و ناصرخسرو را سنگ فرش کرده است، گفت: در نظر داریم با کمک طراحان، جامعه شناسان، کارشناسان و معماران و هنرمندان کشورمان منطقه 12 را بهتر کنیم و از طرفی با کمک شهروندان تهران رفتار در شهر را تغییر دهیم به طوری که بیشتر از گذشته به فرهنگ ترافیک، احترام به یکدیگر و نظافت شهری توجه شود.

قالیباف ادامه داد: طرحی را برای تغییر رفتار شهروندان در حوزه ترافیک و محیط زیست آماده کرده ایم که از آبان ماه اجرا می شود و امیدواریم، همزمان با آن رسانه ملی و شبکه های مجازی و اجتماعی و مطبوعات همراهی لازم را در این خصوص داشته باشند که یکبار دیگر به جهانیان نشان دهیم می توانیم الگوی مناسبی باشیم.

شهردار تهران گفت: باید نشان دهیم که مرکز سیاسی تشیع در دنیا حرف های زیادی در حوزه های مختلف دارد و بدون شک هر اقدامی در تهران بلافاصله اثر خود را در مناطق دیگر کشور می گذارد و ما نیز تجربیات خود را در اختیار سایر استان ها قرار می دهیم.

او گفت: البته تعاملات خوبی با سایر شهرداری ها داریم و برخی اوقات ما از اقدامات آنان در شهرهای مختلف کشور الگو می گیریم و در تهران به کار می بندیم.

قالیباف به اصلاح فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی در خودروها اشاره کرد و گفت: زمانی که در نیروی انتظامی بودم با کمک مردم این تغییر رفتار را بوجود آوردیم، اما امروز در حوزه پسماند، فاجعه در حال رخ دادن است و سرمایه بزرگ اقتصادی کشور در حالی از دست می رود که برخی از پسماندها بسیار مرگبار و خطرناک هستند.

 

46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    23 1
    نسبت مستقیم کتاب و فقر.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    12 0
    قسمتي از نذورات را به كارتن خوابها اختصاص دهيم تا از ابعاد اين مشكل كاسته شود. شايد شهرداري بتواند نذورات اختصاص يافته به اينگونه افراد را جمع آوري و متولي حل مشكلات آنها شود.
  • محمد A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    16 6
    آقای قالیباف، شما اگر از بلندپروازی های سیاسی دست برداری و قید پروژه های بزرگ بدرد نخور رو بزنی و از طرف دیگه سیستم نظارتی آلوده شهرداری رو اصلاح کنی، می تونی هزینه های شهر رو تامین کنی.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    5 0
    "اما دولت به دلیل مشغله کاری نمی تواند به چنین جرائم خردی رسیدگی کند" جرائم؟ واقعا که
  • مجید A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    5 0
    هنر شهرداران برتر جهان سرمایه گذاری در مشاغل پردرامد کم ریسک است ایشان چه کرده اند
  • جوان A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    7 1
    حاجی کاپیتان دکنر برادرقالیباف اینارومیگی خودت روتبرئه کنی؟شما اصولگراها آدم رویادرجال قاجار میندازین
  • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    7 0
    چون تهران را گران اداره می کنی هزینه هایت بالاست. توانایی و مدیریت تو بو مدیران شهرداری تهران سیار پایین است بهمین دلیل هزینه هایت بالا می رود.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    2 0
    نتیجه اخلاقی: توانا نبود هر که دانا بود
  • شهروند عادي A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    3 0
    بله جناب قاليباف با حقوق هاي بالاي 10 ميليون بسياري از كارمنداي شهرداري و پاداش هاي 100 ميليوني مديران و معاونان و ... و انجام پرو‍ژه هاي سفارشي چندصد ميلياردي بدون كارشناسي و قيمت رقابتي و در انتها بي اثر و حتي مضر براي شروندان و ترافيك و ... معلومه كه از عهده مخارجتون بر نيايد. بيچاره مردمي كه از دم و دستگاه شما فقط سهمشون پرداخت هزينه ها و تحمل هرج و مرج و ساخت و سازهاي بي قاعده و ترافيك ديوانه كننده است.
  • دانش آموز A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    3 0
    زمانیکه امثال شما در مملکتی شهردار بشود دیگر انتظاری بهبود وضع نخبگان نمیشود داشت. با کلی هزینه از جیب مردم برای آسفالت هزینه میکنید از یک هفته بعد خراب مشود. زمانیکه سرناظر آسفالت از شرکت ف .... حتی معلوم نیست آیا فوق دیپلم هم دارد یا ندارد و بیشترین کار نظارت آسفالت را در تهران بعهده دارد تحقیق کن که به جای بیس و ساب بیس با مشخصات آئین نامه، چه مصالحی و با چه مشخصاتی ریخته میشود؟؟ رمپ و لوپها و ورودی و خروجی های بزرگراه امام علی را نگاه کن، آیا هیچ استانداردی رعایت شده؟؟؟ معذرت میخوام از خوانندگان این مطلب تا زمانیکه کوتوله های سیاسی پست های مدیریت شهری را تحویل اهلش ندهند اوضاع بر همین منوال است .آبا از عهده موشهای تهران برآمدید؟؟؟؟ از عهده مگسهای سفید چطور؟؟ و .....