اگر تا به حال آقای احمدی نژاد رئیس جمهور ایران بودند به دلیل سیاست های نادرستی که داشتند بدون شک نرخ تورم تا به به بالای 50 درصد هم می رسید.

 

بهاره چراغی: بانک مرکزی نرخ تورم تیرماه سال 93 را 25.3 درصد اعلام کرد این در حالی است که درست سال پیش و در چنین روزهای نرخ تورم تیر ماه 33.9 درصد بود. کاهش نرخ تورم مسئله ای است که از دیدگاه بسیاری از تحلیل گران اقتصادی نشان دهنده رسیدن روزهای خوب و بهاری به حال و هوای اقتصاد کشور است. آمارها نشان می دهد تعطیلی بیش از 2 هزار و 700 واحد تولیدی کوچک و متوسط در سطح کشور در فاصله سال‌های 84 تا 90، در کنار غیرفعال شدن 5 هزار و 454 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در مجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی خبر از بحران در بخش تولید کشور می دهد. حال این تولید از پا نشسته، دولت را بر آن داشته تا همزمان با سیاست‌های کنترل تورم، بسته‌های حمایتی را برای خروج بنگاه‌های تولیدی از رکود در دستور کار قرار دهد. مهدی تقوی، اقتصادان بر این باور است که تنها کاری که باید دولت در چنین شرایطی انجام دهد این است که دست های ناتوان تولید کشور را بگیرد و چرخ صنعت را  با دست های پر توانش بچرخاند.

در تازه ترین خبر بانک مرکزی نرخ تورم را 25.3 درصد اعلام کرده است در حالی که سال قبل درست در همین روزها نرخ تورم حدود 40 درصد بود. این روند کاهشی په تاثیراتی خواهد داشت؟

نرخ تورم در سال قبل که حدود 40 درصد بود به ما این موضوع را یادآوری کرد که قیمت ها حدود 40 درصد افزایش یافته است. در شرایط فعلی هم زمانی که بانک مرکزی نرخ تورم را 25.3 درصد اعلام کرده است یعنی قیمت ها 25 درصد افزایش داشته اند. پایین آمدن نرخ تورم موضوع بسیار مهم و ارزشمندی است اما متاسفانه باز هم باید بگوییم وای به حال مصرف کنندگان و حقوق بگیران. زیرا این افراد با وجود اینکه قدرت خرید پایینی دارند اما باز هم با افزایش قیمت ها مواجه می شوند.

جا دارد که از طریق رسانه ای شما از آقای سیف و دکتر طیب نیا تشکر و قدردانی کنم زیرا این دو تا به حال عملکرد بسیار خوبی داشته اند. کافی است برای علت قدردانی من به شرایطی که در دولت نهم و دهم داشتیم بر گردیم. رکود تورمی بالا، بیکاری، نرخ پایین رشد اقتصادی، تعطیلی بسیاری از بنگاه های اقتصادی همه و همه موضوعاتی بودند که در دامن اقتصادی پرورش پیدا کردند که آقای احمدی نژاد در آن رئیس جمهور بودند.

حال به نقطه ای رسیده ایم که نرخ تورم ما از 40 درصد به 25 درصد رسیده است اما این عدد باز هم بالا است. زیرا با نگاهی به نرخ تورم کشورهای اروپایی و آمریکایی که بین 2 تا 4 درصد هستند به این نتیجه می رسیم که باز هم نرخ تورم کشور بسیار بالا است و با قدرت خرید پایینی که وجود دارد نمی توان زیاد از این شرایط راضی بود. دولت یازدهم تلاش های بسیاری در راستای بهبود اقتصاد کشور انجام داده است اما باید فراموش نکنند که غول تورمی که دولت قبل برای ما به ارث گذاشته است به این راحتی از چای در نمی آید. به هر حال نرخ 25.3 درصد خود یک نوع دستاورد بزرگ برای دولت یازدهم به حساب می آید و باید از این موضوع قدردانی کرد. به راستی که اگر تا به حال آقای احمدی نژاد رئیس جمهور ایران بودند به دلیل سیاست های نادرستی که داشتند بدون شک نرخ تورم تا به به بالای 50 درصد هم می رسید.

 

آیا به نظر شما کاهش نرخ تورم همچنان ادامه پیدا خواهد کرد؟

اگر دولت یازدهمی ها آرتیست بازي در نیاورند، چرا که نه! دولت روحانی تا به حال عملکرد قابل قبولی داشته است و باید به این راه ادامه دهند. دولت نباید به هیچ عنوان سیاست های نادرست را انجام دهد تا بتواند به آرامی نرخ تورم را حداقل به 15 درصد برساند. قبول دارم که درست گردن ویرانه ای که دولت دهم تحویل آقای روحانی داده است کار بسیار سختی است اما تا به حال نشان داده اند که توانسته اند از پس بسیاری از مشکلات بر آیند و آبادانی را دوباره به کشور باز گردانند. اگر سیاست های اقتصادی درست دولت ادامه پیدا کند شک نکنید که با کاهش نرخ بیشتری رو به رو خواهیم بود و در این صورت قدرت خرید مردم هم افزایش پیدا خواهد کرد. امیدوارم که دولت بتواند تا شروع سال 94 نرخ تورم را به 15 درصد برساند.  

کاهش تورم باعث شده بنگاه های تولیدی با رکود مواجه شوند دلیل این موضوع چیست؟

اجرای نادرست هدفمندی یارانه ها رکود تورمی بالایی در کشور ایجاد کرد و در واقع این اتفاق به بنگاه های تولیدی صدمه زیادی وارد کرد. دولت از یک طرف گاز را گران کرد که همین عامل باعث شد انرژی که بنگاه ها مجبور هستند برای توسعه فعالیتشان از آن استفاده کنند کمی دست نیافتنی شد و همین گرانی ها باعث شد که عده ای کثیری از بنگاه های تولیدی از چرخه ای تولید بیرون بروند و کار را به اجبار تعطیل کنند و عده ای دیگری نیز لنگان لنگان به فعالیت خودشان ادامه دهند و حرکتی کند در جهت افزایش تولید داشته باشند که این حرکت کند البته زیر ظرفیت کاری خودشان پیش می رفت و عده ای دیگر در حال جنگیدن برای اینکه خودشان به صورت خودکفا کار کنند. بنابراین زمانی که کسب و کار دچار رکود تورمی شدید شود دیگر بنگاه ها نیازی به پول و سرمایه ندارند که در پی آن به وام احتیاج داشته باشند که سر وقت بانک ها بروند.در حالی که در واقع در شرایط کنونی با توجه به اینکه نرخ بهره ای که بانک ها از بنگاه ها می گیرند کمتر از نرخ تورم است و اگر بنگاه های تولیدی می توانستند کار کنند این وام بانکی برایشان خوب و کارامد بود زیرا کالا ها را با قیمت بالاتری می فروختند و وام را ارزان تر می گرفتند. بنابراین از دیدگاه من عمده ترین دلیل رکود بنگاه های تولیدی رکود تورمی ایجاد شده است.

انقباض اعتباری یعنی سه قفله شدن بانک‌ها، اجرای هدفمندی یارانه‌ها، شروع تحریم‌ها و بلاتکلیفی نظام بانکی و مالی از عمده‌ترین دلایل افت تولید در کشور بوده است که در این میان سهم بنگاه های تولیدی در این جریان ورشکستگی های می شود که بسیاری را بیکار و تولید را به سمت رکود می کشاند.

در جریان رکودی که در بنگاه های تولیدی شکل گرفته است کارگران بیشتر مورد بی مهری قرار می گیرند و من به شخصه دلم برای این قشر زحمت کش می سوزد که بیکار شده اند.کارگرانی که بیکار شده اند وضع بسیار اسفناکی نسبت به بنگاه های تولیدی دارند و از نظر من راه حل این مشکل این است که در واقع زمانی می خواهیم سیاست اقتصادی پیاده کنیم در دو مرحله فکر کنیم و در چارچوب برنامه ریزی مدون پیش برویم.معمولا این یارانه ای که دولت روی کالاهای عرضه شده به مردم می دهند کشور های دیگر از طریق مالیات گرفتن از قشر ثروتمندان این کمبودها را تامین می کنند. در کشور ما از همگی ما قبل اینکه حقوقمان را بگیریم مالیات را از حقوق مان کسر می کنند اما از کسانی که پول های کلان می گیرند و شناسایی نیز نمی شوند هیچ مالیاتی گرفته نمی شود.چه طور می توانیم شناسایی کنیم کسی را که در خیابان استانبول دلار می فروشد کسی که نه جا و مکان مشخصی دارد نه کارت اتحادیه دارد و نه تنها آدرسی برای پی گیری کردن و از طرف دیگر بعضی از افراد که دولتی هستند هم مالیاتی نمی پردازند و بهتر ین است که بگوییم از انها مالیاتی گرفته نمی شود چون داستان این مالیات گرفتن ها از قشر دولتی این می شود که پول از یک جیب دولت به جیب دیگرشان انتقال داده می شود.در این شرایط که دولت نمی تواند مالیات بگیرد گاز را گران می کند و در نتیجه بنزین نیز گران می شود و در این شرایط ما مصرف کنندگان مجبوریم این تورم وحشتناک را تحمل کنیم و بنگاه ها هم مجبور می شوند بنگاه ها ی تولیدی خود را ببندند و سطح تولید خود را پایین بیاورند و دست و پا شکسته اگر بتوانند به حیاتشان به امید روزهای بهتر ادامه دهند.

بسته سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود در چند روز گذشته ارائه شده است. در این خصوص نظر شما چیست؟

در خصوص این بسته و چند و چون آن هیچ نظری ندارم تنها خواهشی که از دولت دارم این است که به واحدهای تولیدی کمک کنند تا دوباره به چرخه اقتصاد کشور بازگردند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =