سرپرست مرکز ملی هوای سازمان محیط زیست معتقد است که گروههای حساس هم باید در فصل گرما مراقب سلامتی خود باشند.

زهرا تالانی: هواي گرم و کلافه‌کننده تهران در روزهاي اخير، شرايط سختي پيش روي مردم قرار داد. هرچند برخی معتقدند که این گرما بی سابقه است اما سازمان هواشناسی اعلام کرده که اینگونه نیست و ممکن است که شدت گرما زیاد باشد، اما اين به معناي شکسته شدن رکوردهای حداکثر دما نيست.

از سوی دیگر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در یک ماه گذشته روزهای زیادی را ناسالم اعلام کرده است. یعنی مشابه روزهای سرد سال که عمدتا هوا تهران آلوده است. اما چرا در گرما هم مانند سرما، هوا همچنان آلوده است؟

در مورد تاثیر این گرما بر محیط زیست و انسان گفت وگویی را با یوسف رشیدی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست انجام داده ایم که می خوانید:

 

در روزهای گذشته چندبار اعلام شد هوای تهران آلوده است. نه به اندازه فصل سرد، اما خیلی بیشتر از بهار 93 هوا آلوده بوده است. دلیل چیست؟

تابش نور خورشید اثرش را بر روی آلودگی ازن می گذارد. چون وقتی تابش نور خورشید افزایش پیدا می کند دو اتفاق برای تشدید در آلودگی هوا می افتد؛ افزایش شدت تابش خورشید باعث می شود تا ازن موجود در هوا افزایش پیدا کند و بعد اینکه مقدار رطوبت خاک را کاهش می دهد.


افزایش ازن در هوا چگونه در آلودگی هوا تاثیر می گذارد؟

لایه ازن یک اکسید کننده قوی است که افزایش آن به خاطر واکنش هیدورکربن سوخته و اکسید ازت به وجود می آید. گاز ازن یکی از مهمرین آلاینده های هوا محسوب می شود که با افزایش آن، سوزش چشم و ریه اتفاق می افتد. در واقع لایه ازن نماینده واکنش فتوشیمیایی اتمسفر است که طیف آلاینده های دیگر را هم به همراه دارد.


گاز ازن بیشتر در کدام مناطق تهران با تابش خورشید افزایش پیدا می کند؟

در شرایط مساوی اگر تابش خورشید زیاد باشد لایه ازن در مناطق شرقی شهر تهران افزایش پیدا می کند. البته میزان خطرناک بودن آن بستگی به شاخص آلودگی هوا دارد که در حد استاندارد قرار دارد یا خیر. همچنین مناطق حاشیه شهر تهران در طول فصلهای گرم سال با افزایش آلاینده ازن مواجه می شوند.


کاهش رطوبت خاک هم می تواند خطرناک باشد؟

این کاهش رطوبت علاوه بر تاثیری که بر محیط زیست و طبیعت دارد سبب می شود تا گرد و غبار تهران در فصل گرما افزایش پیدا کند. درواقع کاهش رطوبت خاک زمینه ایجاد گرد و غبار را فراهم می کند. همانطور که می دانید ذرات معلق هم از اصلی ترین آلاینده ها در آلودگی هوا است که می تواند در سیستم تنفسی و قلبی تاثیر می گذارد.


بنابراین باید در گرمای هواهم گروههای حساس مراقب باشند و بیرون نیایند.

بله، دقیقا. چون میزان تابش اشعه ماورابنفش از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر شدت فروانی دارد. برای همین باید بیماران و کودکان مراقب باشند و در این ساعت از پوست مراقبتهای بیشتری شود. گاز ازن به واسطه فعالیت شیمیایی زیاد و اکسیدکنندگی بالا، می تواند با مواد مختلف از جمله مواد آلی واکنش داده و باعث تغییر ساختمان شیمیایی در این گونه مواد شود. قیر و آسفالت هم از مواد آلی هستند که تحت تاثیر فرسایش گاز ازن موجود در هوا قرار گرفته و باعث کاهش طول عمر می شوند.


بنابراین در فصل سرما به خاطر وارونگی، آلودگی هوا داریم الان با شدت گرما هم هوا آلوده است.

اینکه هوای گرم آلوده است یا خیر بستگی به شاخص دارد. چون گرما هم مانند سرما می تواند خطرناک باشد اما نمی توان گفت چون تابش خورشید بالاست پس آلودگی هوا هم وجود دارد. گاز ازن یکی از مهمرین آلاینده های هوا است به طوریکه در کنار دیگر گازهای آلاینده از قبیل مونوکسیدکربن، دی اکسیدگوگرد، دی اکسیدازت و ذرات معلق به عنوان یکی از شاخصهای ارزیابی کیفیت آلودگی هوا محسوب شود.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =