سر لیست های احتمالی اصولگرایان و خاستگاه آنان/ مردی که می تواند معادلات انتخابات را به هم بزند

مجلس کانونی است که مدعیان قلندر زیاد دارد و این همه در زمانه بستن لیست های انتخاباتی بیشتر نمود می یابد. وجه دوم در این میانه، سر لیست یک ائتلاف انتخاباتی است که می تواند در اقبال مردم به این لیست ها تاثیر گذار باشد.

محمود عزیزی:در انتخابات دهم  مجلس این موضوع باید بیش از گذشته خود را نشان دهد. اگر سه انتخابات مجلس هفتم، هشتم و نهم با حضور کم رنگ لیست های اصلاح طلب همراه بود، آنها این بار اسب را زین کرده اند تا مجلس را از دست اصولگرایان بیرون بیاورند . اصولگرایان هم البته دست و پابسته نیستند و از مدتی قبل، مقدمات اتحاد خود را فراهم کرده اند.

 اگر عارف به عنوان لیدر این روزهای اصلاح طلبان دو سال مانده به انتخابات مجلس از تلاش خود برای حضور در مجلس می گوید و هر هفته در یک نقطه کشور، شعبه ای از بنیاد امید ایرانیان را افتتاح می کند، اصولگرایان ترجیح می دهند چراغ خاموش جلساتشان را برگزار کنند.

 جلساتی که  حجت الاسلام تقوی محوریت آن را بر عهده گرفته و تلاش هم می کند که چندان در فضای رسانه ای نمودی نداشته باشد. تقوی خود چندان اهل مصاحبه نیست و کسانی هم که به این جلسات دعوت می شوند هدف از آن را« ترمیم اصولگرایی و وحدت » می خوانند.اما بی وجه است که انتخابات در این میانه مساله اصولگرایان نباشد. اینکه اصولگرایان فعلا موضوع انتخابات  راچراغ خاموش می گذارنند، به این معنا نیست که تشکل های اصولگرا چشمی به حضور در لیست های انتخاباتی ائتلافی نداشته باشند.

تلاش برای یک لیست انتخاباتی

 اگر حرف های بعد از انتخابات ریاست جمهوری چهره هایی نظیر حسینیان، زاکانی، حدادعادل را به عنوان طیف های مختلف مبنا قرار دهیم، ائتلاف انتخاباتی برای اصولگرایان ارجحیت دارد و این چنین وضعیتی به معنای رقابت بیشتر بر سر حضور در یک لیست نهایی است. لیستی  که در نهایت ممکن است اصولگرایان را به مانند دو انتخابات گذشته، دو شقه وحتی سه شقه کند.

حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان در همه سال های گذشته یک نقطه محوری در جمع شدن گروهی از اصولگرایان بوده است. او این روزها مواضعی میانه دارد. هم دولت را نقد می کند .آن چنان که در یکی از نطق های میان دستورش از تلاش  برخی فعالان فتنه ۸۸  برای ورود به دولت گفت و اینکه «آنها می‌خواهند زبان منتقدان دولت را با انگ و رنگ افراط‌گرا ببندند.»از آن سو،در زمان طرح سوال کریمی قدوسی نماینده مشهد و چهره نزدیک به جبهه پایداری از ظریف در مجلس، تلاش کرد که این سوال مطرح نشود؛ هر چند نماینده مشهد از این امر منصرف نشد.

حداد عادل در هر صورت، چه اصولگرایان بخواهند در شهری مثل تهران یک لیست داشته باشند و چه دو لیست، یکی از سر لیست های انتخابی اصولگرایان خواهد بود که از حمایت جمعیت ایثارگران ورهپویان برخودار است.

طیف دیگر اصولگرایان که اصولگرایان سنتی و چهارده تشکل جبهه پیروان را شامل می شود، ممکن است در تهران بر چهره ای چون محمد حسن ابوترابی  که از حمایت جامعه روحانیت و جبهه پیروان برخودار است، اجماع کنند.

حضوری که معادلات را بر هم می زند

با این حال حضور ناطق نوری می تواند به مانند یک بمب خبری همه معادلات انتخاباتی را بر هم بزند. ناطق نوری که از بعد از تشکیل دولت با قبول مسئولیت در دانشگاه آزاد بیشتر در مجامع عمومی حاضر می شود در آخرین اظهار نظرش درباره حضورش در انتخابات مجلس گفت:« هنوز در این زمینه تصمیم نگرفتم.» خبری که برای آنها که امیدوار به بازگشت او به عرصه هستند امیدوار کننده است چرا که تا پیش از این همه اظهار نظر های ناطق نوری  معطوف به  عدم حضور در فضای سیاسی بود.

 

 

ناطق نوری

حامیان دولت، اصلاح طلبان و گروهی از اصولگرایان از جمله علاقمندان به حضور مجدد ناطق نوری در کشور هستند. با این حال، باهنر دبیر کل جبهه پیروان درگفت وگویی در پاسخ به اینکه برای ورود به انتخابات مجلس آینده، نظرشان را پرسیدید؟، گفت:« سؤال کردیم که آیا می‌آیید یا نمی‌آیید؟! پاسخ آقای ناطق نوری هیچ تغییری نکرد و تا آنجایی که من اطلاع دارم، این است که آقای ناطق می‌گویند "من نمی‌آیم". اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد نمی‌دانم، خب در عالم سیاست ممکن است هر اتفاقی بیفتد ولی تا الان که من خبر دارم، آقای ناطق نوری قانع نیست و اصلاً قرار نیست برای انتخابات مجلس بیاید.»

یاران احمدی نژاد و انتخابات

در این میانه نباید از یاران احمدی نژاد هم گذشت. اگر چه چهره های نزدیک احمدی نژاد چون داوری می گویند او برنامه ای برای انتخابات مجلس دهم ندارد، اما هیچ یک از آنها نمی توانند انکار کنند که احمدی نژاد خودش هم بخواهد نمی تواند از معادلات قدرت بیرون بماند.آنها که شورای شهر دوم را به خاطر دارند به خوبی روزهایی را به یاد می آورند که احمدی نژاد به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی آبادگران تنها فرد امیدوار به موفقیت این طیف در انتخابات شورای شهر دوم بود.غلامحسین الهام، برخی وزرای سابق دولت چهره های نزدیک به احمدی نژاد هستند که تصمیم آنها برای حضور در عرصه می تواند معادلات را تغییر دهد.

طیف رضایی

در میانه اصولگرایان، طیف حامی رضایی که در مجلس نهم هم تلاش کرد مانور قدرت بدهد،در عمل ناموفق بودند و بسیاری از چهره های نزدیک به جبهه ایستادگی نتوانستند در راهیابی به مجلس موفق باشند.امیدوار رضایی برادر محسن رضایی، حجت الاسلام امیری عضو شورای مرکزی این تشکل، روح الامینی و حجت الاسلام علوی وزیر کنونی اطلاعات چهره هایی بودندکه در مجلس نهم از این طیف برای مجلس کاندیدا شدند،اما توفیقی در عمل نیافتند.

رهروان ولایت و انتخابات مجلس دهم

 فراکسیون رهروان ولایت که در انتخابات مجلس نهم بزرگترین فراکسیون مجلس شد، حامیان ریاست رئیس مجلس محسوب می شوند. اینکه این فراکسیون در انتخابات دور آینده چه میزان بتواند نقش آفرینی بکند، امری است که هنوز در هاله ابهام است. حضور اکثریت نمایندگان شهرستانها در این فراکسیون  و نقش آفرینی آنها بیش از همه به لیست های انتخاباتی دیگر وابسته است.با این حال حمایت این فراکسیون می تواند به اندازه سهم خود در انتخابات موثر باشد. نقشی که در استانهای با جمعیت کمتر، بیشتر نمود خواهد داشت.

جبهه پایداری و معادله چند وجهی مجلس دهم

تشکلی که اگر چه سابقه زیادی ندارد، اما صدای بلندی در مراکز قدرت دارد. انتخابات مجلس نهم نمود موفقیت ظاهری این تشکل شد.اما در مجلس این گروه از نمایندگان موفق به تشکیل یک فراکسیون منسجم نشدند.اگر در مجلس هشتم آنها توانستند فراکسیون انقلاب اسلامی را با گروهی از نمایندگان تشکیل بدهند ، در مجلس نهم در این خصوص توفیق نیافتند و در نهایت در دل فراکسیون اصولگرایان قرار گرفتند. اگر قرار بر ائتلاف های انتخاباتی در میان اصولگرایان باشد، سابقه جبهه پایداری نشان می دهد که آنها چندان به سیستم های ائتلافی نمی توانند همراه باشند و ممکن است اگر قاعده بازی را به نفع خود نبینند، تصمیم به لیست  حضور در انتخابات با لیست مستقل بگیرند.

حامیان دولت و سر لیست هایی که مشخص نیست

وقتی در اوائل تشکیل دولت یازدهم یونسی مشاور امور اقوام رئیس جمهور درسفر هایش به استانهای مختلف گفت که باید ستاد های انتخاباتی فعال باقی بماند، این امر با انتقادهای گروهی ازاصولگرایان در مجلس روبرو شد. مرد دیگر دولت که نقش زیادی در انتقاد مجلسیان از دولت داشت محمد رضا ترکان رئیس مناطق آزاد بود که از برخی رفتارهای جریان های منتقد دولت در مجلس انتقاد کرد و گفت که مردم پاسخ خود را به این رفتار ها در انتخابات مجلس آینده خواهند داد.

 تذکر های چهره هایی مانند باهنر و اینکه فعلا برای ورود به موضوع انتخابات زود است و دولت باید 2 سال با مجلس فعلی کار کند، دولتمردان را به این نتیجه رسانده است که فعلا اظهار نظر در این بحث را مسکوت بگذارند تا زمانش برسد.

کسی نمی داند که حامیان دولت با چه ترکیبی برای مجلس آینده حرکت خواهند کردو چه چهره هایی سر لیستی را در این انتخابات قبول می کنند، اما اصلاح طلبان خصوصا حزب کارگزاران سازندگی امید زیادی به بازگشت به قدرت دارد.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    اگه همه بيان رقابت خوبي ميشه . بعد معلوم ميشه مردم بيشتر طرفدار چه گروهي هستند .
    • حسین FI ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
      22 1
      البته اگر بزارن همه بیان.
  • بی نام IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    164 4
    بابا معادله
  • سمنانی A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    19 9
    رفسنجانی برنده انتخابات بعدیه
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    2 0
    عجب بمبی
    • بی نام A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
      3 0
      بابا بمب بابا اژدر بابا ناپالم همچین گفتی بمب گفتیم الان میخوان یه نفر رو از اونور آبها بیارن . ناطق که از خودمونه . درست مثله انتخابات چند سال پیش که مردم واسه اینکه ایشون رییس جمهور نشه به یکی دیگه رای دادند
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    24 6
    مردم كه هميشه اعلام كردند طرفدار اصلاح طلبان هستند ولي بعضي ها به نديدن و نشنيدن ميگيرن خودشونو
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    22 4
    بزارید همه بیان از نهضت آزادی تا پایداری
  • محسن ص IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    23 3
    و البته اگه جناب عارف با لیست خودش وارد شود بعید میدونم کس دیگه ای به مجلس راه پیدا کنه.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    17 3
    مردم اقبالشان را به اصلاح طلبان نشان دادند
  • احمد IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    4 0
    ای سیاست مدانها بفکر مملکت باشید طرح درست ارائه کنید از قدرت طلبی بترسید
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    5 1
    همه شون هم دم از خدمت به مردم میزنن ، واسه همینه که وضع مردم اینقده خوبه و روز به روز هم داره بهتر میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    23 4
    شعار امسال ما : مطهری ها باید به مجلس بروند
  • علی A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    15 2
    امیدوارم شورای نگهبان اصلاح‌طلبان را حذف نکند من طرفدار اصلاح‌طلبان نیستم ولی حذف اونها را ناعادلانه می‌دونم چون تکجناحی کشور را نابود می‌کند
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    22 3
    فقط عارف
  • کارشناس A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    0 12
    اولا ناطف نوری فردی نیست که معادلات را به هم زند ثانیا او اصول گرا نیست ثالثاایشان یکی از اطرافیان اقای رفسنجانی است البته ادمی خوبی است ودر تمامی صحبت ها به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره میکند لاکن برای پست ریاست جمهوری بسیار ضعییف است و با این تبلیغات مردم رای نمی دهند و از ان طرف نیر عارف همینطور فقط در شهر خود احتمال رای دارد
    • بی نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      4 0
      پست ریاست جمهوری ؟
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    1 22
    احمدی نژاد کجایی؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    4 0
    این معادلش حل نشدنیه چون تعداد مجهولات از تعداد معلومین بیشتررررره
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    13 2
    بیش از اینکه رای مهم باشه تایید صلاحیت های شوراینگهبان مهمه. اگه جانب دارانه نباشه میشه گفت نتیجه از الان معلومه اما...
  • بی نام US ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    10 0
    انتخابات آزاد و سالم راه نجات كشور
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    10 1
    به نظرتون رسايي بعد از انتخابات چيكاره ميشه ؟؟؟؟
  • محمد A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    7 2
    در ماجرای آقای ناطق سوالیموضوع اینه: کارگزارانی ها که خودشون دنده ای از جناح راست بودند که بعدا به چپ متمایل شدند در انتخابات گذشته نوعی ائتلاف با میانه روهای اصولگرا کردند سوال اینه: آیا کارگزاران و اصلاح طلبان هدفشون بالا بردن مشروعیت خودشون بود در بین ارکان قدرت که تا حدودی محقق شد یا کارگزاران دارند با این رویه سیاستهای اصلاحات رو تعدیل میکنند و دارند اصلاحات واقعی رو از بین میبرند؟ به هر حال چیزی که شخصا من به عنوان علاقمند به "اصلاح طلبان" دوست دارم اصلاحات جدی و اساسی بدون عقب نشینی است
    • بی نام US ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
      0 2
      کارگزاران مشغول ترمیم خودشه . این رو خودشون از 88 و رد صلاحیت هاشمی فهمیدن . الان هم که شروع به گرفتن کادر های جدید کردن . تمام تمرکزشونو معطوف کردن به مجلس آینده . می خوان آروم آروم به قدرت برگردن .
  • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    19 2
    امیدواریم تا مردم تهران همه بیان و فرد اصلح رو انتخاب کنن ، کسایی که الان از تهران اومدن مجلس ، حاصل نیامدن تهرانیاست
  • سلامي A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    8 0
    كمال ادب و مروت در هفت چيز است: عقل، بردبارى، صبر، ملايمت، سكوت، خوش‏اخلاقى و مدارا
  • بی نام A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    9 0
    کشور از جو احساساتی محصول حاج محمود به سمت جوعقلانی در حرکت است کشور باید به ریل توسعه برگردد وگرنه بیشتر از این متحمل خسارت غیر جبران می شویم به ویژه نخبگان را از دست خواهیم داد
  • مقدم A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    1 32
    چه اصوال گرا بخواهد چه نخواهد احمدی نژاد رئیس مجلس میشه با عمل کردن ضعیف این دولت او حتما رئیس مجلسه
    • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
      1 5
      منفی دادم چون شان احمدی نژاد بیش از ریاست مجلسه