جلایی پور: هنوز ثابت نشده خانواده‌ در ایران رو به فروپاشی است/ تحمل زنان پایین آمده است

یک جامعه شناس معتقد است که هنوز هیچ تحقیق منسجمی انجام نشده که نشان دهد خانواده در ایران در حال فروپاشی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمیدرضا جلایی پور جامعه شناس سیاسی و استاد دانشگاه تهران در نشست ماهانه موسسه رحمان به موضوع جامعه مدنی در ایران پرداخت.

او ابتدا گفت: قبل از جنگ جهانی دوم مرداک یک انسان شناس، تعریفی از خانواده ارائه کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت اما بعد از جنگ جهانی دوم همه متوجه شدند که با خانواده ها مواجه هستیم نه خانواده. در دنیا و ایران خانواده هسته ای شکل گرفته که دیگر کارکرهای گذشته را ندارد اما هنوز هم در ایران خانواده نهاد مقدسی است. 

جلایی پور گفت: من جامعه ایرانی را برخلاف بسیاری از افراد دیگر مدرن می دانم. این آسیبها و عدم تعادلهایی که برخی به آن اشاره می کنند به خاطر همین مدرن بودن اوست و تمام جواع به آن رو به رو هستند. برخی روان شناسان و جامعه شناسان معتقدند که در جامعه ما خانواده در حال فروپاشی است و از این بابت نگران هستند اما به نظر من محکم ترین نهاد در جامعه کنونی خانواده است و به نظر من فروپاشی یک حرف تند است.

او گفت: بدون هیچ تحقیقی عنوان می شود خانواده ایرانی با طلاق عاطفی مواجه است یا خانواده ها تک والد هستند، اما این موارد هنوز اثبات نشده است. متاسفانه در ایران خیانت زنانه می شود. به نظر من باید نگران این موضوع بود و دولت در این زمینه برنامه ریزی و سیاست گذاری کند.


نتایج یک تحقیق

او گفت: من با کمک 15 دانشجوی دکترا تحقیقی روی 300 خانواده انجام دادیم و متوجه شدم که هنوز نهاد خانواده در ایران قوی است و در این تحقیق مشخص شد که خانواده ایران 4 گروه است.

جلایی پور اولین نوع خانواده را خانواده مدنی دانست و گفت: در این خانواده زن و مرد و فرزندان به هم احترام می گذارند و کارها را با توافق و مشورت انجام می دهند که در این تحقیق 25 درصد خانواده های ایرانی از این دسته بودند.

او دسته دوم را خانواده ترکیبی عنوان کرد و گفت: در این تحقیق 60 درصد خانواده ها ترکیبی هستند که ویژگی خانواده سنتی را دارند اما به سمت خانواده مدنی حرکت می کنند و بیشتر افراد تحصیلکرده در جامعه از این خانواده ها هستند.

جلایی پور دسته بعدی را مردسالارانه و آسیب دیده دید که در خانواده آسیب دیده پدر یا یکی از اعضای خانواده معتاد است و زندگی در این خانواده نا امن است. در مقاله ها و برنامه های الان آسیبهایی که در مورد خانواده ایران مطرح می کنند بیکاری، رشد لذت جویی جنسی به عنوان حق و افزایش طلاق است اما تمام جوامع مدرن این مشکلات را دارند.

این استاد دانشگاه گفت: فمینیست‌های تندرو راه حل خانواده سفید را برای حل مشکلات مطرح می کنند که زن و مرد در آن بدون هیچ گونه ازدواج با هم زندگی کنند. به نظر من نهادهای مدنی باید برای حل مشکلات و آسیبهای خانواده ایرانی تلاش کنند و اطلاع رسانی از آسیبهای خانواده سفید هم ضروری است چون در این رابطه اخلاق وجود ندارد.

او گفت: برخی هم معتقدند دلیل افزایش طلاق ورود زنان در حوزه عمومی و کار است اما به نظر من علت طلاق چیز دیگری است که زنان در خانواده سنتی تحمل بالایی داشتند اما در خانواده مدرن چنین نیست. زن و مرد باید در عرصه عمومی یکدیگر را بشناسند تا ازدواجها آگاهانه باشد و طلاق کاهش یابد.

جلایی پور گفت: اگر در ایران طلاق زیاد است باید برنامه ریزی کرد که زن و مرد پس از طلاق دوباره تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده شوند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حتما A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    37 16
    زنان زرنگ شده اند . . . . اما خبر ندارند مردا خودشون ختم زرنگی اند خخخ
    • جلال IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
      32 15
      تحمل زنان خیلی کم شده و به همان نسبت توقعاتشان بالا رفته
  • مجید IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    18 6
    متاسفانه از مدرن بودن فقط همین بنیان سست خانواده به ما به ارث رسیده است.نظام حاکم بر هر جامعه ای نقش پدر در یک خانواده را ایفا می کند.اگر در خانواده ای ضعف فرهنگی و تربیتی ببینیم والدین آن خانواده تقصیر کمی ندارند
  • س ر م A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    17 3
    يه سري به دادگاهها و زندانها بزنيد اونوقت براتون ثابت ميشه ...
  • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    40 58
    خيانت زنانه يعني چي اونوقت يعني زنان به تنهايي مرتكب خيانت مي شوند حالم از اين جبهه گيريهاي مزخرف مردها بهم مي خوره جالبه كه ادعاي روشنفكري هم مي كنه
  • محمدرضا A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    28 21
    به نظر من دلایل افزایش طلاق موارد زیر است : 1 قبح طلاق ریخته است . 2 آستانه تحمل زوجها بویژه زنان پایین آمده است . 3 خانواده ها براحتی برگشت زنان از خانه شوهر و برگشت به خانه پدر و مادری را می پذینرد که پیش از این اینگونه نبود قصه با لباس سفید برو و با کفن برگرد دیگر اصلا جایگاهی ندارد 4 ظرفیت برخی از زنان شاغل پایین است و زیادی به درآمد خود می بالند . 5 برخی از مردان هنوز در حال و هوای دهه های پیش و مردسالاری هستند و نمی خواهند بپذیرند که در قرن 21 هستیم .
  • م رضا A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    5 22
    اينها همه از آفات تكنولوژيه و به مرور زمان درست خواهد شد
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    30 5
    بهتر بگي زنان در خانواده هاي سنتي چاره ديگري جز صبر نداشتن ولي در خانوادهاي مدرن چنين نيست خوشبختانه
  • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    26 25
    زنها خیلی موارد را تحمل کردند اما خیلی به آنها اجحاف شده است تمام قوانین برضد زنان است حتی حاضر نیستند ساعت کاری زنان بچه دار را کاهش دهند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام CH ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    35 28
    این رفتارها نتیجه سالها کج رفتاری و نامردی مردها در طول تاریخ است. الان زنها می خواهند حق سالیان سال نداشته را بگیرند. که برآورد این خواسته ها هم از انتظار مردها بالااست و هم باعث برخی کج رفتاری ها در زنان می شود. خود کرده را تدبیر نیست. خواهشا مردها هم کمی باشعورتر رفتار کنند
  • ه IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    27 3
    من یک زن خانه دار هستم 30 سال از زندگی مشترکم گذشته بامشکلات زیاد همسرم زندگی کرده ام وتحمل بسیار زیادی داشتم ولی او روز به روز پررو تر شد تا جایی که من خانه بودم واو به تفریح میرفت حالا مدتی است که از خانه رفته و حتی مخارج هم نمی دهد
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    23 7
    واقعیت اینه که آقایون نمی خوان از دوره برده داری بیان بیرون. به این دلیله که می گن تحمل خانما کم شده. نه جانم خانم ها به حقوقشون آشنا شدن.
  • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    20 5
    مشکل اینجاست که در ایران قوانین را مردان نوشته اند
    • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
      8 2
      و همان اقایانی که زنان را ضعیف تر و لطیف تر می دانند برای زنان قوانین ظریف و لطیف ننوشته اند بلکه قوانین در مورد زنان خشونت بیشتری به خرج داده است.