نمایندگان مخالف و موافق مجلس دیدگاه خود را درباره طرح جدید برای افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور اعلام کردند.

زهرا تالانی: هفته پیش 131 نماینده به یک فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت رای موافق دادند. طرحی که طبق آن سقط جنین، عقیم‌سازی مانند وازکتومی و هرگونه تبلیغات درباره تحدید موالید و کاهش فرزندآوری ممنوع و مرتکبان به مجازات مندرج در ماده 624 قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد (اینجا)

اما این طرح که ابتدا با دوفوریت به صحن آمد، مخالفانی هم دارد که معتقدند که با شیوه های اجباری نمی توان مردم را مجبور به فرزند آوری کرد و این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد.

در همین زمینه نظر نمایندگان مجلس را پرسیده ایم که در جدول زیر نظر موافق و مخالف آنها آورده شده است:

ردیف نام موضع شرح اظهارنظر
۱ مراد هاشمی‌زهی عضو کمیسیون بهداشت
موافق
من موافق طرح افزایش جمعیت هستم و به نظرم این شیوه مناسبی برای تشویق افزایش جمعیت است چون الان کاهش جمعیت در کشور ما یک تهدید است. باید به خانواده ها آگاهی داد که از شیوه های دیگری برای کنترل فرزند آوری استفاده کنند نه اینکه از شیوه ای استفاده کنند که بعدا اگر قصد داشتن فرزند داشتند امکان آن وجود نداشته باشد.
۲ عبدالرحمن رستمیان عضو کمیسیون بهداشت
موافق من مخالف دو فوریت بودن طرح بودم، چون هنوز آنقدر طرح کارشناسی نشده و نیاز به اصلاحاتی دارد. برای همین وقتی یک فوریت آن تصویب شد یک ماهی فرصت داریم تا طرح را تکمیل و مشکلات آن را برطرف کنیم. من با کلیات طرح موافقم چون این شیوه به افزایش جمعیت کمک می کند.بسیاری بدون اینکه ضرورت داشته باشد و شرایط خوبی دارند با وازکتومی یا شیوه های دیگر از داشتن بچه خودشان را محروم می کنند. البته برای مادرانی که مثلا دچار بیماری قلبی هستند و فرزند آوری مشکل است هم ما در این طرح استثناهایی در نظر می گیریم.
۳ مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون بهداشت
مخالف خلاصه این طرح این است که اگر شخصی بخواهد سقط جنین یا وازکتومی کند، با محدودیت روبه رو می شود، این در حالی است که برخی اشخاص به دلیل بیماری باید بتوانند این کارها را انجام دهند. این طرح برای مراکز درمانی و افرادی که دست به چنین کارهایی بزنند، جرایم سختی در نظر گرفته درواقع این افراط گرایی است و باید این طرح از نظر اجتماعی و اقتصادی دوباره بازبینی شود. این طرح اهداف بزرگی می تواند داشته باشد و اگر بخواهد تاثیرگذار باشد، باید نگرانی ها را برطرف کند. ما مخالف کل طرح نیستیم به نظر ما برای رسیدن به هدف باید در جامعه انگیزه ایجاد کرده به دنبال عوامل بازدارنده بود، زیرا قبلامردم نگران مسائل اقتصادی، اشتغال و آینده نبودند، اما اکنون آنها چنین موانعی دارند. باید برای رسیدن به هدف بسته ای کامل آماده کرد و به مسائل جوانان مانند ازدواج، اشتغال و کمک هزینه پرداخت.تولید مثل نیازمند اطمینان اقتصادی مردم است، جامعه امروز نیاز امروزی دارد، نمی توان به آنها گفت مانند مردم 40 سال پیش زندگی کنند، ساده زیستی باید باشد، اما متناسب با زندگی امروز باید تعریف شود.
۴ شهلا میرگلوبیات عضو فراکسیون زنان
موافق در صورت تصویب نهایی این طرح، آموزشهای پیشگیری از ازدواج در مراکز بهداشتی و درمانگاهها حذف می شود هر چند که به عنوان یک پزشک معتقدم نباید روش های پیشگیری از بارداری و خدمات ارائه شده در درمانگاه ها به طور کامل حذف شود، چرا که بارداری برای برخی از زنان زیان بار است.و تمام آموزشهای پیش از ازدواج منوط به بچه دار شدن نیست و تنها یک بخش از این آموزشها به روشهای پیشگیری از بارداری مربوط می شود.طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور به دنبال آن است روندی که سالها براساس تبلیغات سازمان بهداشت جهانی وسایل پیشگیری را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می داد، متوقف کند.
باید سیاستهای جمعیتی کشور هر پنج سال یک بار مورد بازنگری قرار گیرد و نباید با اتخاذ یک تصمیم از وضعیت جمعیتی کشور غافل ماند. در دوره ای افزایش جمعیت کشور خوب بود که در نهایت دولت سیاستهای کاهش جمعیت را در دستور کار خود قرار داد و در حال حاضر جمعیت کشور به سمت سالمندی می رود که در حال حاضر باید سیاستهای کاهش جمعیت به فراموشی سپرده شده و تبلیغات دوباره باید به سمت افزایش زاد و ولد برود.
۵ محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مخالف من مخالف این موضوع هستم چون به شیوه مجازاتی نمی توان به افزایش جمعیت کمک کرد. تا الان به خودی خود جمعیت در حال افزایش بود اما این روند کند بود.برای همین نمایندگان تصمیم گرفتند که با تصویب طرح دو فوریتی سریع تر این طرح را تصویب کنند که یک فوریت آن تصویب شد. به نظرم اگر شیوه های گذشته که برای کنترل جمعیت بود را بردارند و فرهنگ سازی کنند بیشتر به افزایش جمعیت کمک می کند. البته در گذشته شیوهای تشویقی هم مانند دادن سکه و پول را نمایندگان مطرح کردند اما تا فرهنگ سازی نشود و مشکل اشتغال و مسکن حل نشود نمی توان با شیوه های مجازات مردم را وادار به افزایش جمعیت کرد، چون این شیوه با اصول حقوقی مطابقت ندارد.
۶ زهره طیب‌زاده عضو کمیسیون بهداشت
مخالف مصوبه اخیر مجلس در خصوص افزیش جمعیت، درست برعکس قانون تنظیم خانواده سال 72 است و دستگاه‌های فرهنگی را به تبلیغ در زمینه افزایش جمعیت موظف می‌کند و ملاحظات بهداشتی را نیز در نظر گرفته است. سال گذشته اصلاحیه‌ای در مجلس تصویب شد که بر اساس آن برخی از روش‌های پزشکی کاهش جمعیت را ممنوع کرده بود، اما به بخش‌های فرهنگی وارد نشده بود و فقط یکی- دو ماه از قانون سال 72 را اصلاح کرد و به تبلیغات فرهنگی نپرداخته بود؛ یعنی اگر در قانون سال 72 روش وازکتومی ‌رایگان برای کاهش جمعیت مطرح شده بود، در این اصلاحیه آمده بود که این اقدام باعث تحدید نسل و کاهش جمعیت می‌شود؛ اما طرح اخیر مجلس اقدامات فرهنگی در راستای کاهش جمعیت را نیز ممنوع اعلام می‌کند تا سیاست‌های فرهنگی در مورد تحدید نسل توسط دستگاه‌های ارتباط جمعی وجود نداشته باشد.طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت، سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت را مطرح می‌کند تا صدا و سیما و همه دستگاه‌های فرهنگی مسئول در کشور، سیاست‌های تبلیغی رشد جمعیت را به لحاظ فرهنگی مطرح و با بیان اهمیت افزایش جمعیت، رشد جمعیت را تبلیغ کنند. همچنین در این طرح به دولت اجازه داده شده است که اگر بارداری ناخواسته‌ای صورت گرفت که به حیات زن لطمه وارد می‌کرد؛ مجوز سقط جنین را به نهادهای بهداشتی برای این فرد صادر کند.
۷ نعمت الله منوچهری نماینده پاوه و عضو کمیسیون بهداشت و درمان
مخالف من با اینکه مجازاتهایی را برای پیشگیری در نظر بگیرند خیلی موافق نیستم. با برخورد چکشی که نمی توان مردم را وادار به فرزند آوری کرد.در یک دوره از زمان مردم را تشویق به داشتن دو فرزند م کردند اما الان سیاستها 180 درجه تغییر کرده است. من احساس می کنم همان زمان که مقام معظم رهبری اعلام کردند باید جمعیت کشور افزایش یابد همین حجت را بر مردم کامل کرد و مردم با اعتمادی که به ایشان دارند در این زمینه گامهایی بر می دارند.البته باید زیرساختها فراهم باشد و مردم شغل و آرامش داشته باشند.باید فرهنگ سازی کرد وقتی الان به خاطر فقر و اعتیاد طلاق رو به افزایش است داشتن فرزند تنها باعث می شود که کودکان طلاق زیاد شوند و همین منشا آسیبهای اجتماعی می شود.

 

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 135
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    فرزند کمتر زندگی بهتر .حرف اول و اخر مردم ایران .خواهشا دست از سر مسائل شخصی مردم بردارید .
    • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      نزارید زنها برن سرکار، فرهنگ سازی کنید کمتر زنها درس بخونن جلوی دهن فمینیست ها رو هم بگیرید اونوقت گداها هم بچه دار می شوند چه برسد به مردان تحصیلکرده و مدیر و مدبر
    • ثریا A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      من 36سالمه خدایاشکرفوق لیسانس مدیریت دارم صاحب 4فرزنددخترم البته دوست داشتم دوتاش پسربشه دیگه خداده برای پنجمی مردد هستم.ضمناافزایش جمعیت بااجبارنمیشه ضمنامحدودیت هم خطرناک هست شاید خانواده ای دارای همسربیمارباشد وزایمان برای آن خطرناک باشدبنابراین بهترین روش اوضاع اقتصادی مناسب هست که حاکمیت باید برای مردم فراهم کند ضمناتوکل وایمان هم بسیارموثرهست.. موفق باشید نظرم رادرج فرماخبرآنلاین
    • سیا IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      541 5
      چشم دستور شما به روی چشم، ولی شما اولش قیمت ملک را 100 کاهش دهید و برگردونید به قیمت 20 سال قبل ، قیمت دلار را هم برسونید به 500 تومان ، مطمین باشید ظرف 5 سال از مردم خواهش میکنید بچه نیارن جمعیت وحشتناک دارد بالا میرود. مرد نا حسابی با گوشت یخی کیلویی 20 هزار تومان میخواهید چند تا بجه بیاوریم؟ واکتومی که هیچ وسایل دیگر را هم ممنوع فروش کنید بازم مردم نمیتونند بچه دار شن، پوشکش میدنی چنده ؟ اگر شیر خشک مخصوص بخواهد میونی قیمتش حداقل از هر قوطی 50 هزار تومان شروع میشود؟ این نماینده ها هم با حقوقهای نجومی مادام العمر خود و کلی تسهیلات دیگر پای گود نشستن میگن لنگش کن.
    • بی نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      195 5
      خطاب به خانم ثريا . البته ترجيح ميدادم با همسر محترمتان صحبت كنم ولي خوب چون با اذن ايشان كامنت گذاشتيد من هم مي نويسم . اولا خداوند فرزندان شما را هميشه سلامت دارد و فزوني بر عددشان .دوما :با روحيه شما و همسرتان در مورد پنجم و ششم و هفتم وهشتم و عندالاقتضاء نهم تشكيك به دل راه ندهيد.انشاءالله كه مبارك است .فقط دو سوال در مورد شما و همسرتان ذهن مرا شديدا به خودش مشغول داشته .شغل همسر شما ؟تعريف شما از زندگي ؟به احتمال قريب به يقين درآمد همسر شما از قاطبه متوسط جامعه بسيار فراتر است كه اگر غير از اين است لاز م و ضروري است كه در آموزش ،تخصيص اتاق خواب كودكان ،بهداشت ،وغيره توجه ويژه اي مبذول فرماييد كه خداي ناكرده در آينده فرزندان شما مضر به حال جامعه نشوندوالا حد يقفي براي زايش متصور نيستيد
    • بی نام A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      90 3
      شما برید 20تا بچه به دنیا بیارید کسی جلوتون رو نگرفته. ولی اجازه بدید ما هم با همون یکی دوتابچه زندگی کنیم. حتما همه باید مثل هم باشند؟
    • ثریا A1 ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      16 98
      درجواب برادرعزیزآقای بهنام وبی نام.. خدایاشکراززندگی ام راضی هستم باهمسری مهربان وفرزندانی سالم که امیدوارم همه شون صالح باشند وبتوانند درجامعه خدمت کنند.فرمودید بااذن همسرم این کامنت گذاشتم اولااین رادرست نفرموده اید وهمسرم هنوزاین کامنت راندیده است من خانم خیلی مذهبی نیستم .ضمناشغل همسرم دریک شرکت خصوصی کارمیکند درامدش حدودسه تاسه ونیم میلیون می باشد ومن هم دران شرکت بعنوان پاره وقت بعضی ازکارهای حسابداری راانجام می دهم.وبیشتراوقات بادخترهای خوبم هستم. به هرحال امیدوارم چه اون دوستانی که به نظرم منفی دادند وچه مثبت خداوند هم خودشان وهم فرزندانشان راهمیشه سلامت دارد. خدانگهدارتان
    • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      97 1
      ابجی ثریا اونوقت با نزدیک به 5 تومن درامد حتما از یارانه هم انصراف دادید دیگه ؟افرین .
    • ثریا A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      10 43
      درباره انصراف ازیارانه نه من انصراف ندادم کدملی همسرم 8بود روز28فروردین ثبت نام کردیم زیرامن معتقدم این یارنه حق هرایرانی است چون ازفروش نفت مملکتمان هست اگرهم بگیرم بادستان خودم برای مستمندانی که خودم میشناسم میدهم. ودیگرنیازنیست انسان دربوق وکرناکند که من انصراف دادم.صداقت وشجاعت درزندگی اساس یک زندگی توام باموفقیت هست
    • رهگذر IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
      3 0
      بازم متشکر از ثریا خانوم که واقیعت حقوقشون را بیان کردن و این که با این حقوق از یارانه انصراف ندادن ... البته من کلا با پرداخت یارانه بدین شکل مخالفم که خود یک بحث طولانی دارد ... اما با وضع فعلی با نظر خانم ثریا در مورد یارانه موافقم حالا من از ثریا خانوم میپرسم اگر جمعیت کشور 2 برابر بشه و در نتیجه کار شوهرشون و خودشون بین دو نفر قسمت بشه و در نتیجه حقوقشون هم نصف بشه ... و بعدش میزان تولید نفت هم که بیشتر نمیشه در نتیجه میزان یارانه کم میشه ... و با توجه به تورمی که این چند سال بوده ... آیا فکر کردین بچه های شما چه وضعی پیدا خواهند کرد؟ امیدوارم همه فقط جلوی بینیشون را نبینن و کمی دور اندیش باشن
  • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    چند روز پیش خبری درباره کم شدن ازدواج داشتیم. بهتره مجلس محترم یک لایحه دو فوریتی تصویب کنه و تو اون ازدواج رو اجباری کنه.
    • حمید A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      جون عزیزت فک کردی حرف زدی یا حالا تازه میخوای فک کنی چی گفتی
    • امیر DK ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      30 0
      فکر کن داری رراحت و خوشحال تو خیابون راه میری یهو یه ماشین ترمز میگیره پرتت میکنن تو ماشین در حالی که داد میزنی ودست و پا میزنی میبرن به زور عقدت می کنن با یه دختر بیچاره ای. هااااااا
  • میلاد IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    ولمون کنید توروخدا آخه چه گناهی کردیم تو این کشور به دنیا اومدیم؟ من دلم نمی خواد اصلا بچه ای داشته باشم با زنگی خصوصیه من چیکار دارید آخه؟ همون یه بچه ای که همسایمون داره و صبح تا شب کارش گریست و نق زدن برای هفت پشتمون بسته ..بخدا این کارا اعصاب می خواد حوصله میخواد از همه مهمتر پول و امکانات و آینده میخواد با زور که نمیشه.
  • ایمان IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    262 0
    پروردگارااااااااااا توبههههههههه
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    من اگه 10 میلیاردهم بهم بدن بیشتر از یک فرزند نخواهم آورد والسلام . خودمون سوختیم کافیه
    • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      نه به من 10 میلیارد بدن . 2 تا که هیچی 10 تا بچه میارم. خدا بده برکت.
    • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ و کیسه A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      مگه میخوای ازدواج کنی؟؟؟؟؟
    • من خودم تنها A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      54 2
      نه این ور بام و نه اونور بام......مارو میخوان از دو طرف بندازن
    • بی نام A1 ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      16 56
      دروغ میگی. با 100 میلیون حاضری 3 تا بچه دیگه هم داشته باشی. چاخان
    • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      78 0
      بحران بی آبی 500 شهر ایران را تهدید میکند.نرخ بیکاری به بیش از 20 درصد رسیده است.از بی پولی دولت به التماس به مردم برای ثبت نام نکردن برای یارانه افتاده.تورم به گفته خودشون 30 درصد هست.هنوز جاده های ما از جبهه های جنگ بیشتر کشته میگیرند و ما عاجز از استاندارد سازی جاده ها و ماشین ها مون هستیم.ما همین الان از استانداردهای روز دنیا برای فضای ورزشی و درمانی برای هر نفر بسیار عقب هستیم.پولمان یکی از بی ارزشترین واحدهای پولی دنیا هست.شما میتوانید فقط آب این 150 میلیون خیالی را تامین کنید؟همین الان از تامین آب این 75 میلیون عاجز هستید.منزل به متری متوسط 3 میلیون رسیده است. من با حقوق 2 میلیون برای خرید خانه چیزی حدود 25 سال کار کنم.شما عاجز از ثابت نگه داشتن قیمت یک خودکار بیک در این مملکت هستید
    • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      99 1
      آقایان نماینده آیا شما فکر کرده اید با این طرح شما کدام قشر از جامعه فرزند بیشتری به دنیا خواهند آورد. دولتها در آینده خواهند گفت مردم از گرفتن یارانه انصراف دهید تا هزینه آنرا صرف حفظ امنیت جامعه کنیم.
    • علی IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      31 0
      سلام متاسفانه ما کلا تو نسخه پیچیدن خوب استادیم اما به پای عمل و کارکارشناسی که برسه خوابمون میبره. برادران مجلسی هرچه نسخه دارن و گوشه قالی هست واسه مردم بدبخت میپیچن اول باید اطمینان از رفاه نسبی اجتمایی دقدقه شغل و مسکن را برا مردم حل کنید .نسخه های گاه و بی گاه را که برای اقتصاد مریضمون پیچیدینو عملی بکنین مردم خودشون بچه داشتن و ... دوست دارن پول و صدقه و سکه هم نمیخوان
    • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      45 0
      آقا جان من10 ساله كه هرسال ميام فاصلمو با يه خونه 65 متري محاسبه ميكنم و ميبنم n تومن كم دارم و جالب اينجاس كه پس انداز ميكنم و هر سال اين فاصله بيشتر ميشه از هر طريقي كه ميتونم جلو هزينه ها رو ميگيرم كه به يه حداقل آرامش برسم ميبينم باز عقب تر رفتم حالا اي نماينده محترم اگه بچه اضافه كنم كه قبر خودمو كندم.
  • بی نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    448 6
    به نظر میرسه که اهداف خاصی پشت طرح موضوع تفزایش جمعیت باشه. مثل در پیش رو بودن یک جنگ گریز ناپذیر در سالهای آتی یا توسعه فقر و سقوط هر چه بیشتر بسترهای اجتماعی جامعه ایرانی .... اگه مردی این نظر رو نشون بده تابناک................................
  • معین IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    439 3
    آقایونه علما، نباید جمعیت رو با خلقت ناخوانده زیاد کرد. شما اقتصاد رو درست کنید، بیکاری رو درست کنید و ازدواج رو راحت... جمعیت زیاد میشه.
  • amir A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    377 3
    جناب آقای نماینده نامحترم که اونجا نشستی برای مردم تصمیم گیری میکنی با کدام درآمد با کدام امنیت شغغلی با کدام آینده روشن که هر سال از سال دیگه بدتر میشه یه شخص میتونه ازدواج کنه بچه دار هم بشه ؟ جواب بدید
  • وحید A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    323 1
    واقعا بعضی وقنا احساس میکنم مسئولین ایران زندگی نمیکنن؟ما الان مشکل کمبود اب داریم مشکل اقتصادی فرهنگی اجتماعییادتونه دهه ی 60 رو؟3نوبت میرفتن مدرسه؟قدرت که به جمعیت نیس هلند با 16 میلیون جمعیت سالانه 700 میلیارد دلار تولید ناخالص درآمد دارهکمترین نرخ تورم و بیکاری و فساد و...پاکستانم 150 میلیون جمعیت دارهگیریم همه مشکلاتم بر طرف شد اخه این بچه رو نباید تربیت کرد؟قدیما میشد چندتارو تربیت کرد الان نهتو رو خدا فکر کنین و حرف بزنین.
  • آراز IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    516 4
    افزایش جمعیت ؟؟؟سرزمین ایران ظرفیت بیش از 50 میلیون جمعیت را نداره هنوز در تامین آب مشکل داریم. دریاچه ها و تالاب ها خشک میشن جنگلها ازبین میره آلودگی هوا و ...مگر اینکه تعریف زندگی را عوض کنیم.
    • بی نام A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      64 4
      زندگی یعنی یه نفسی بیاد و بره، چه جورش مهم نیست
    • معین A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      13 0
      سلام اینده این مملکت با این وضع بره جلو معلومه خانواده هایی با اندیشه های اسلامی دارای فرزند بیشتر و بقیه فرزند کمتر و به این صورت در بر هه ای کاهش جمعیت داریم ولی بعد از آن معلوم است چه می شود
  • reza IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    352 3
    شیر خشک 2000 تومانی شده 16000 تومان پوشک 1500 تومانی شده 8000 تومان خجالت بکشید...مردم نون شب ندارند خودشون و سیر کنن آقا ما همه می دونم جمعیت زیاد بی سواد به درد چه کسانی می خوره الکی مردم و ساده تو فکرتون جا ندید گذشت اون زمانی که گشنگی و بدبختی و می گفتید قسمته خداست
    • بی نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      95 3
      خواب دیدی؟ پوشک کامل 18 تایی بسته ای 24هزار تومنه
    • یک مادر IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      2 48
      بله شیرخشک از 12000تومن شروع میشه ولی خانمهایی که میتوننند چرا خودشون شیر نمیدند؟ پوشک ایرانی هم قیمتش از حدود 600تومن هست تا حداکثر 13000تومن . مجبور نیستید پوشک خارجی خدا تومن بخرید که یکبار مصرف هم هستدر مورد هزینه های بچه کوچک بعضیها زیادی اغراق میکنند و همینطور در مورد تربیت و غیره.همینهایی که تا اسم بچه میاد فریاد هزینه و تربیت و ... سر میدهند اگر دقیق بشی اگه یه دونه بچه داشته باشند هزارتا ایراد و اشکال در تربیت بچه شون وجود داره و هزارتا خرج و مخارج اضافی و غیرضروری برای همون بچه دارند. خدا میدونه که خیلی از خانواده های متوسط و معمولی با نگرش درست و برنامه ریزی عاقلانه بچه های خیلی خوبی هم تحویل جامعه میدهند. منتها این وضعیت اقتصادی و تربیت شده چماقی که هرموقع حرف بچه میشه بالا میره
  • ايرانى A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    349 1
    ديگه همه چيز داره زورى ميشه.فكر كنم تا چند وقت ديگه برنامه ى شام و ناهار مردم رو هم مجلس تعين كنه
  • امیر IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    292 3
    نمی دونم چرا همیشه از مردم مایه می گذارید. لطفا یک طرح دو فوریتی تصویب کنید که مهد کودک رایگان پوشک بچه رایگان بیمارستانهای کودکان رایگان داروی کودکان رایگان هزینه های ناباروری رایگان حق سونوگرافی و پزشک خانم های باردار رایگان حالا شغل و سایر هزینه های پوشاک و تحصیل و خوراک و ... به عهده خانواده . حداقل یک مقداری از هزینه های کودکان رو تا سن 6 سالگی به عهده بگیرید.
  • بی نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    شما شغل ایجاد کن کاربده من ده تا ده تا بچه میارم واستون
  • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    436 1
    همونقدر که مردم جواب تبلیغات انصراف از یارانه را دادند جواب افزایش جمعیت رو هم میدن. به جای این حرفا اقتصاد رو درست کنید
  • امیر IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    236 0
    متاسفم که باید بگویم،شخصیترین مسائل مردم هم مورد هجوم حکومتها قرار گرفته اند،البته که بایدبرای آینده کشور از هرلحاظ مخصوصا نیروی انسانی برنامه ریزی کرد ولی اینکه کسی نخواهد بچه ای داشته باشد به هر دلیلی، یا اینکه تعداد بچه هایش را خود انتخاب کند،مختار است. عزیزان خدوم که در سطوح عالی مملکت داری برای مردم تصمیمگیری میکنید بهتر است تصمیم سازی بکنید و فرهنگش را در کنارش به مردم آموزش دهید و مهمتر از آن امکاناتش را دراختیار خانواده ها بگذاریدتامردم هم از سد:بی مایه فطیر است بگذرندچه زوج جوانی را می شناسید که با داشتن تمکن مالی و فرهنگ مناسب دلشان بچه نخواهد؟ اصل موضوع یک فکاهی است و البته طنزی تلخ کافیست کمی به خودآیید و مردم را در نظر داشته باشید پشتوانه هایتان در راهند فرزندانی سالم وصالح.
  • رسول سلطانپور IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    78 0
    عزیز من صدای همه شون ازجای گرم در میاد اول مشکلات و برطرف کنید بعد بیاد شعار افزایش جمعیت بدید من الان همسرم دوقلو بارداره هیچکدوم از بیمارستانهای دولتی قبول نمکنن پرونده تشکیل بدن برامون بیمارستانهای خصوصی هم پول خون باباشونو ازمون میخوان حالا ماموندیم چه خاک به سرمون برزیم من نمیدونم این بیمه تامین اجتماعی به چه دردی میخوره پس اگه نوزاد ما موقع تولد احتیاج به دستگاه nicuداشته باشن میگن شبی یک میلیون تومن واقعا دیگه خسته شدیم اینقدر از این بیمارستان به اون بیمارستان رفتیم دوماه دیگه وقت به دنیا اومدن بچه هاست واقعا بلاتکلیفیم .پس لطفا دهنتون و ببندید اینقدر شعار ندین......
  • فرزاد A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    98 0
    خبرآنلاین،لطفا سوالمو نشون بده تا کسی با منطق،منو قانع کنه: در سرزمینی که با وجود 75 میلیون جمعیت،60 درصد از اقلام خوراکی آن از خارج وارد می شود و یکی از بزرگترین وارد کنندگان گندم در دنیاست،چگونه از افزایش جمعیت می توان سخن گفت؟ ایران کشور نیمه بیابانی و خشک است و با این میزان بارش سالیانه،توان تامین غذای همین مقدار فعلی جمعیت را هم ندارد. از طرفی،با این تعداد معتاد که در دنیا رکود دار آمار اعتیاد هستیم و همچنین آمار بیکاری که همچنان رو به افزایش است،سخن از افزایش جمعیت،با چه منطقی صورت می گیرد؟ آیا با عدم آموزش روشهای پیشگیری از بارداری،تعداد بارداری های ناخواسته در خانواده های عمدتا با تحصیلات پایینتر و طبقات ضعیفتر،افزایش نخواهد یافت؟ و آیا این کار،عمدا و به همین دلیل انجام میگیرد؟
    • بی نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      69 0
      مثلا من يك نماينده هستم و ميخوام جواب منطقي و عقلايي به شما بدم .منطق حاكم بر اينكه معتقدم جمعيت بايد زياد بشه اينجوري محاسبه ميشه .تعداد جمعيت تقسيم بر مساحت كل ايران .مي بينيم كه نماينده درست ميگه فضا براي ١٥٠ ميليون نفر هست .اما درباره خوراك مردم .مگر قراره كه كل جمعيت زندگي كنند طبعا بخشي از جامعه آنروز ما بايد نان نخورند و اكر بشود از طريق كلروفيل هاي خود عمل فتو سنتز انجام بدهند.دليل بعدي .بيكاري چه ربطي به جمعيت داره ؟اما در مورد تحصبلات .جمعيت هفتاد ميليوني با انبوه جمعيت بيكار تحصيلكرده چه فرقي با جمعيت ١٥٠ ميليون نفر تحصيل نكرده دارد .تحصيل نكرده داشته باشيم كه بهتره .از دو جهت اولا : تحصيلكرده نداريم پس مطالبات اجتماعي هم نداريم .ثانيا :هر چي بگيم قبول ميكنند.حالا متوجه شدي؟
    • بی نام A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
      6 0
      خیلی باحال جواب دادی حال کردم
  • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    142 0
    دراين زمونه وانفسا تربيت بچه خيلي مهمتره فقط كه خرد وخوراك نيست هرچند خيلي مهمه .من خودم اگه هرچي بهم بدن حاضر نيستم يك بچه ديگه داشته باشم
  • حسن IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    123 0
    با چه امکاناتی و تسهیلاتی رفاهی بچه دار بشیم ؟ آیا مسئولین به فکر رفاه و تامین در اجتماع بچه ها کرده اند ؟ با چه درآمدی ؟ با چه هزینه ؟ تا فرزندی بدون دغدغه ی فکری رشد و نمو کند
  • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    119 0
    این طرحها و شدیدتر از اون در کشورهای دیگه هم اجرا شده و نتیجش رو هم دیدن. مثلا در رومانی
  • صبا A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    به نظر من درسته که این مسئله یه چیز کاملا شخصیه توی زندگی مردم ولی همه همین ما مردم توی یه اجتماع بزرگتر زندگی میکنیم به اسم ایران. و اینکه صد در صد رفتارها و زندگی ما روی بقیه جامعه اثرگذاره حالا که میگن کشور ما در حال پیر شدن هستش کاملا درسته منم موافقم ولی با نظر آقای لاهوتی نماینده لنگرود موافقم که گفته باید زیر سازی بشه و مسائل دیگری رو حل کنن چون اونوقت خودبخود این مشکل حل میشه به نظرم.
    • مسعود IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      51 1
      صبا جان شما 10 تا بیار ما بچه نمیخوایم کار خودم ندارم
  • صبا A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    البته خود من هنوز خدا بهم فرزندی نداده و صلاح ندونسته. باید دنبال علل افزایش ناباروری بود من خودم اگه خدا یه دونه شو بهم بده حداقل سه تا میارم باور کنید. نه بخاطر مشکل کشور بلکه خود دوس دارم و همه رو هم تشویق میکنم چون واقعا به چشمم دیدم هرکی وضع مالیش بد بود و مشکل داشت با اومدن بچه خیلی مشکلاتش حل شده . البته نه یهو بلکه به مرور و با گذشت مدتی...
    • hoda A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      63 0
      درست این والدین کودکان کار
    • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      35 0
      شما دلت میخواد، به دنیا بیار. من دلم نمیخواد به دنیا نمیارم. عجب گیری کردیما
    • موافق IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      54 0
      اره. چون نداری یه جینشو می خوای وقتی دیدی بجه ت یه عروسک خواست و نتونستی بخری یا حتی یه شیرینی یا این روزا یه تکنولوژی پیش پا افتاده موبایل اونوقت به خودت و هفت جد جلو و عقبت فحش میدی که این چه غلطی بود ولی دیگه کار از کار گذشته و برا تو که میگذره اونم یه بدبخت میشه تو این مملکت که نماینده هاش تدبیر و نخبگی از گوششون فوران میکنه...لطفا منتشر کنید.
    • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      17 0
      صبا جان ان شا... خدا اولین بچه رو به شما بده ، فکر نکنم بعدش به دومی فکر بکنی
  • حسام ‌10 A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    174 1
    لطفا در اين مورد يك نظرسنجي عمومي برگزار كنيد
    • محسن A1 ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      26 1
      و همچنین سربازی حرفه ای
  • جنوب A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    39 1
    بجای این کارها راه رو برای ازدواج جوانان و تسهیل اموراتشون هموار کنین اشتغال زایی کاهش خدمت سربازی و سرباز حرفه ای و...
  • بی نام JO ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    54 0
    کسانیکه از وازکتومی یا دیگر روشهای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند به این معنیست که نمی خواهند بصورت کلی یا در آن رابطه جنسی خاص صاحب فرزند شوند پس ممنوع کردن این روشها به معنی تحمیل بارداری و فرزند آوری و شاید بسیاری بیماریها به این افراد است. کاش نمایندگان محترم درک کنند که این قانون کمکی به افزایش جمعیت نکرده و صرفا افزودن به معضلات است. هیچ جای دنیا اینطوری جمعیت را زیاد نمی کنند. اگر واقعا به افزایش جمعیت باور و اصرار دارید می بایست سیاستهای تشویقی مناسب در نظر بگیرید نه این قوانین مشکل زا که فقط خانواده ها وافراد را گرفتار تر می کند.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    76 2
    من که شخصا ازدواج نمیکنم چه برسه به بچه
  • بی نام US ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    64 0
    هرقدر اجبارهای دیگه جواب داد اینم جواب میده. یه فکری به حال وضعیت خراب اقتصاد بکنید
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    95 0
    چرا اینجا همه چی زوریه؟
  • بی نام A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    102 0
    آب خوردن نداریم
  • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    94 0
    من کار و خونه شخصی دارم و همسرم هم شاغله با یک فرزند کمرمون زیر بار مالی خم شده و آخر ماه یخچال خونه تارعنکبوت میبنده اونوقت جوونهای متاهل که اکثرا بیکار و مستاجر هم هستند روی چه حسابی بچه دار بشن؟ به چه امیدی؟
  • بی نام A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    42 0
    آقا هر دفعه یه همچی خبری بود ما یه کامنتی گذاشتیم یه بار هم تأیید نشد. آقاجان مسائل اقتصادی دلیل خیلی مهمیه، ولی خیلی‌های دیگه که مشکل اقتصادی ندارن حاضر نیستن بچه‌شون تو ایران فعلی بزرگ شه، به هزار و یک دلیل که هم ما می‌دونیم هم اونایی که این طرح‌ها رو پیشنهاد می‌کنن، اون مشکلات هم پیچیده‌تر از مسائل اقتصادیه و امیدی به حلشون نیست، خلاص
    • میترا A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      26 0
      یکی از دلایلش طرحهایی مثل همین طرحه که حتی ازادیهای مشروعو از ادم سلب میکنهمنم نظرم ااکثرا چاپ نمیشه
  • پرهام A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    111 0
    من میگم برای محکم تر شدن قضیه یه لایحه بدن هر زوجی که بچه ندارن اعدام شن...جواب میده ها..
    • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      51 0
      خب اصلا از چین وارد کنن به جای پول نفتمون
  • مایا IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    64 0
    برای همین جمعت هم امکانات و فضای سبز و مدرسه و حتی اب خوردن و هوای تمیز برای تنفس نداریم .ولمون کنید بابا... فعلا به فکر همین زنده ها باشید لطفا
  • ابرمرد IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    28 6
    بزار ببینم یارانه به من تعلق میگیره اون وقت ببینم مبلغش چقده بعد اگه صرفید تو فکر دومی وسومیش میشم قول میدم
  • من IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    40 0
    اینا نفس شون از جای گرم پا میشه اخه
  • مسعود A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    85 0
    این هفت میلیارد نفر دارن مثل آفت تمام منابع زمین رو اعم از آب و هوا و خاک و....دارن می بلعند...یکی از بد ترین هاش هم کشور ماست....500 شهر امسال با کمبود آب دارند.... تصور کنید اگر دو برابر جمعیت داشتیم ابعاد فاجعه چقدر بزگتر بود...
  • ايراني A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    93 0
    انتخابات مجلس دقيقا كي برگزار ميشه؟؟؟
  • پدر یک فرزند A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    72 0
    فکر می کنند تولید چیپس و پفک است که بسازند و تبلیغ کند. اقا تولید نسل است. درسته که جمعیت باید ساختار متناسبی داشته باشه اما با این طرح اب دوغ خیاری این نابغه ها کسی که اطلاع نداشته باشه فکر می کنه می خوان تخم مرغ اب پز کنند. فکر می کنند فرهنگ مردم با اجبار تغییر می کنه. مردم دنبال دردسر نمی گردند. دیگه حتی اگه از نظر اقتصادی توانایی به دنیا آوردن 100 بچه هم داشته باشند فقط یکی دوتا را رضایت میهند.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    36 0
    بابا دست از سر ِ کچلمون بردارید هرکس هرجوری میخواد زندگی کنه تعداد بچه های من چه ربطی به شما داره؟
  • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    25 0
    بابا من به عنوان ِ یه زن بدنم کشش نداره بیشتر از دوتابچه رو نمیتونم به دنیا بیارم. اصن اگه هم بتونم، نمیخوام. به کسی چه ربطی داره؟فقط بلدین اعصاب آدم رو خرد کنین. میترسم فردا بگین فروش قرصهای ضدبارداری هم ممنوع اونوقت دیگه تنها راه ِ جلوگیری از بارداری، خودکشیها
  • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    50 0
    بابا من به عنوان ِ یه زن بدنم کشش نداره بیشتر از دوتابچه رو نمیتونم به دنیا بیارم. اصن اگه هم بتونم، نمیخوام. نمیخوام ریزش مو بگیرم نمیخوام پوکی استخوان بگیرم. اصن کلا نمیخوام. دلم نمیخواد. به کسی چه ربطی داره؟فقط بلدین اعصاب آدم رو خرد کنین. میترسم فردا بگین فروش قرصهای ضدبارداری هم ممنوع اونوقت دیگه تنها راه ِ جلوگیری از بارداری، خودکشیها
  • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    36 0
    20سال بعد: آب نداریم درخت ندایرم.داریم منفجر میشیم دیگه بچه به دنیا نیارید. مجلس دوفوریت طرحهای زیر را صادر کرد: طرح ممنوعیت ِ زایمانهرکس باردار شود به 5تا 10سال حبس محکوم میشود، ممنوعیت واردات شیرخشک،تعطیلی ِ کارخانجات پوشک، ممنوعیت ِ صدور شناسنامه برای فرزندان ِ اول به بعد،ممنوعیت ِ تحصیل کودکان، ممنوعیت ِ خندیدن ِ کودکان به دلیل ِ ایجاد آلودگی صوتی
  • بی نام A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    40 0
    من الان یک پسر و یک دختر دارم و موندم در فکر یک واحد آپارتمان سه خوابه .هیچ می دونید تهیه همچین آپارتمانی چقدر هزینه داره ؟فکر می کنم شرعا و از لحاظ تربیتی یک اطاق برای هر دو جایز نیست . از طرف دیگر کلاسهای آموزشی غیر از مدرسه مثل نقاشی و .... هم که بالاست .پس هر فرزند بیشتر مساوی با هزینه های بالاتر است که با یک حقوق کفاف نمی دهد .
  • بی نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    42 0
    دوستان نماینده سلام یه پرسشی داشتم؟ من یه فرد متاهل و پزشک عمومی با سنی 33 ساله که 4 سال است ازدواج کردم فعلا بچه ندارم توی این 4 سال تنها کاری که کردم خرید یه اتوموبیل صفر از ایرانخودرو 30 میلیون خرید یک دست مبل راحتی 3 میلیون تومان یه مقدار لوازم خونه 7 الی 8 میلیون فعلا خونه ندارم اجاره رهن جهت تامین زندگی یک روز در میان توی کلنیک شیفت هستم در آخر ماه هم 1.3 الی 1.6 در می یارم بعد کسر هزینه ها 400 تومان هم نمیتونم پس انداز کنم مسافرت خارج از کشور نداشتم این وضع منه که مثلا پزشکم البته خدارو شکر خیلی از مردم ایران اوضاع بسیار بدی دارن ولی شما که مثلا وکیل مردم توی مجلس هستین شده یه بار هم یه حرف در مورد این مسایل بزنید واقعا با حذف روشهای پیشگیری چی میخواد عوض بشه؟
  • میترا A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    21 0
    یه زمان تیم های سیاری می رفتن تو روستاها زنا و مردا رو عقیم میکردند و الان که میگن عقیم کردن جرمه
  • کاظم A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    5 16
    نه تصمیم بر افزایش جمعیت که منجربه سونامی جمعیت دهه شصت شد علمی و درست بود،نه موج تک فرزندی در دهه هشتاد و نود.امروز هم باز حرف های احساسی و بدون پایه علمی زده شده.با زور چیزی درست نمیشه.مردم بیش از گذشته می فهمند و شرایط جامعه را درک میکنند.
  • بی نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    44 0
    خانوم من پزشک هست و در یک مرکز بهداشت کار می کنه. میگه دیگه لوازم پیشگیری از بارداری رایگان توزیع نمیشه. میگه یک خانوم فقیر حامله شده بود. میگفت وسایل ندادین حامله شدم. به جز کسایی که خیلی فقیرن همه این وسایل رو از داروخونه ها تهیه می کنن. یه این مسئولین بگین یکم فکر کنن. این کارها رو کدوم عقل سلیمی انجام میده؟ فردا جواب فقر و ایدز و بدبختی مضاعف رو این ها میدن؟
  • کی هان A1 ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    24 0
    برید خودتون بچه بیارید
  • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    37 0
    درسته که نماینده ی ما هستید ولی بدن ِ ما هنوز متعلق به خودمان است به چه حقی درباره ی بدن ِ ما تصمیم گیری میکنید؟
  • یه دختر A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    41 1
    دیگه دلم نمیخواد ازاین خبرها بخونم داره سرم درد میگیره. نمیذارن دوروز آسایش داشته باشیم. انتخاب بین مادر شدن یا مادرنشدن کوچکترین حق منه و ببین کی میخواد این حق رو از من بگیره
  • بی نام A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    19 0
    نمیتونیم ازدواج کنیم چه برسه به بچه
  • کامران IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    18 0
    خانم شهلا میر گلوبیات واقعا جدی جدی شما پزشک هستید ؟ ؟ همسر من دو دفعه توسط همکاران تو در بیمارستان تحت عمل سزارین قرار گرفته و بخصوص بار دوم خداوند زندگی دوباره به ایشان داد . آیا از لحاظ علم پزشکی شما و مسأله ی مهم سلامتی همسرم ، زایمان سوم برای ایشان خطرناک نیست ؟
  • میترا A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    42 0
    ما که ده سال در برابر فامیلها که دخالت میکردن و میگفتن بچه بیارید مقاومت کردیم از پس این طرحا براومدن کاری برامون نداره بیدی نیستیم که به این بادا بلرزیم
  • بی نام A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    24 1
    اینکه بعضیها میگن فوق لیسانس دارن واین شکلی فکرمیکنن واقعایامدرک تقلبی یااستادهاشون تقلبین متاسفانه همه چیزم به ایمان ربط میدن دلیل اینکه مردم کمتربچه دارمیشن چونکه الان پدرومادرهابرای بچه هاشون برای ایندشون ارزش قایل هستندوبرنامه ریزی میکنن برای مدرسه ورزش تفریح وبقیه حالاهرچقدرهم پول داشته باشید ایامیتوانید به این مسایل چهاربچه رسیدگی کنیدمجلسیهاهم بدونندکه دیگه پنجاه سال پیش نیست که باتبلیغات ویازورکاری بتوانندانجام دهند
  • بی نام A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    7 108
    میدونستید رشد جمعیت شیعیان منفی هست ؟؟؟
    • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      32 1
      ايرادي داره؟رشد منفي جمعيت نشانه توسعه يافتگي و رشد فكري يك جامعه است.
    • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      23 0
      خوب كه چي ؟
    • بی نام A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      0 23
      قابل توجه شما باید بگم تو خاورمیانه رشد جمعیت اسرائیل رتبه اوله
  • بی نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 37
    بزرگواران قانون گذار لطف بفرمایید برای هر نوزاد تازه متولد شده فقط دومیلیون تومان هدیه بدهید من قول میدم در اسرع وقت بعد از ازدواح کمتر از 10 تا بچه نیارم منابعش هم فراوونه ما فوتبال نمیخواهیم . نمیخواهیم تیم ملی با هزینه های میلیاردی از مرحله اول جام جهانی به مرحله دوم برود نمیخواهیم باشگاههای فوتبال با قراردادهاشون اشک ما رو دربیارن البته هنوز طرح آتیه فراموش نشده ....
  • بی نام IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    19 0
    ما نميتونيم ازدواج كنيم اونوقت از بچه حرف ميزنين؟خونه كه خريد كه هيچي اجارم نميشه كردروز به روزم بدترقيمت مايحتاج اوليه زندگي كه سر به فلك كشيده وضعيت كار هم افتضاح،آقايون دست اندركار شما زيربناهاي افزايش جمعيتو درست كنين و سرسامون بدين اونوقت بچه شيريني زندگي ميشه،الان بچه با اين زندگيا تلخترين چيزه
  • بی نام RO ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    30 1
    گیرم که اصلا پولش هم باشه و توان پرداخت هزینه 10 تا بچه رو هم داشته باشیم این بچه ها فردا اب و غذاشون رو دولت از کجا میخواد تامین کنه؟ همینطوری مشکل کم ابی داره کشور بزرگترین وارد کننده گندم شدیم اقایون شکم 70 میلیون نفر رو نمیتونن سیر کنن به دنبال 150 میلیون هستن اینا فردا اب میخوان گندم میخوان گوشت میخوان کشور توان تولید این مواد ضروری برای 20 میلیون نفر رو هم نداره چه برسه 150
  • محمدرضا A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    42 0
    آقا وازکتومی رو هم ازمون گرفتین. واسه عمل هم باید پاشیم بریم خارج.
  • بی نام A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    14 1
    چه جمعیتی؟ جمعیت شهری یا روستایی و کم سواد؟ اصلا نمیخوام توهین کنم ولی این که در روستاها و شهرهای کوچک و کم جمعیت که امکانات آموزشی و ... کمتره هر خانواده بیشتر از 5 تا بیاره که اصلا فکر به آیندشون نیستن و یک خانواده شهری با یکی دو تا بچه که در شهر هستن و میتونن آموزش خوبی به بچه بدن کدوم از اینا بهتره؟ پس نتیجه میگیریم باید امکانات رفاهی بیشتر بشه و سواد شما بخوانید فهم بیشتر در جامعه پدیدار بشه
  • خشایار A1 ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    18 1
    تازه نماینده شهر ما هنوز ازدواج نکرده و مجرد مونده ایشان اطلاع دارند که چقدر زندگی سخته
  • محمد IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    19 0
    این سیاستها و این راهکارها هرگز جواب نخواهد داد . مطمئن باشید .
  • پيمان IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    20 0
    واقعآ اين مدلي فكر مي كنيد يا خودتون رو زديد به اون راه؟ همه چيز با زور؟ فكر مي كنيد واقعأ جواب ميده؟ ديگه با اينكه بعدش چه مشكلات اجتماعي به بار مياره كاري نداريد؟ شما فرض كنيد همين الان جمعيت 2 برابر بشه. واسه اينا شغل داريد؟ مسكن داريد؟ رفاه داريد؟ والا دو روز ديگ ميگن اگر بچه دار شديد كه هيچ وگرنه خودمون بچه دارتون مي كنيم.
  • علي IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    48 1
    مايي كه تو كلاسهاي 50 نفري درس خونديم و توي صف هاي نون و كوپن و بنزين و ... بزرگ شديم اجازه نميديم بچه هامون هم تو همچين وضعيتي بزرگ بشن. خيلي شرايط فعلي خوبه بيايم بدترش هم بكنيم
    • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      7 0
      اصل مطلب.
  • بی نام A1 ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    19 0
    از نمایندگان محترم خواهش می کنم این طرح را تصویب نکنن. طرحهای این مدلی جواب نمی ده نمونه های زیادی بوده مثل ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره و .....
  • بی نام A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    3 105
    دوستانی که اینجا نظر دادن و گفتن بچه نمی خوان همون بهتر که بچه نیارن. چون شما منفی باف هستین بچه تون هم به خودتون میره. هر چی منفی باف کمتر باشه بهتره.
    • كسري A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      23 0
      تو با دلار 3300ًتوماني بچه دار شو ، ما هم تو رو تشويق ميكنيم
  • امیر A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    25 1
    کی ازدواج میکنه که بخواد حالا بچه دار بشه یا نشه؟؟؟؟
  • امین EU ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    44 0
    تو شخصی ترین مسائل مردم دخالت می کنن بفرما تو ، دم در بد نباشه
  • سودابه مجيدي A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    5 31
    با سلام شما مسيولين فكرتان گاهي هنگ ميكند مگر امار نداديد كه سه ميليون سرباز فراري داريم اعلام كنيد به محض ازدواج ا سال معاف موقت ، به محض بچه دار شدن در سال دوم معافيت دايم ميدهيم،همينجور مفتي مفتي سالي سه ميليون بچه اضافه ميشود يا علي اگر مرد عمل هستيد قانونش را تصويبب كنيد،
    • سعید IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      12 0
      به خدا این طرح ها فقط از ذهن کسانی در میاد که تا نوک بینیشون رو بیشتر نمیتونن ببینن این طرح ها یعنی گرفتن هویج جلوی چشم چارپا تا اون هرجا دوست داری بره. فقط اون چارپای بدبخت در آخر مسیر متوجه میشه جایی که ایستاده اصلا جای مطلوبی نیست. ملت ایران چارپا نیستن این که یه مشکل مصنوعی ایجاد کنی و بعد با راه حلی این چنینی برای رهایی از اون مشکل مصنوعی مردم از چاله تو چاه بیفتن...
  • بی نام IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    15 0
    ببخشید شیر خشک قوطیی چنده؟
  • بی نام IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    32 1
    نمیشه از چین وارد کرد؟
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    33 0
    ازدواج مهمتر از فرزند آوریه.شما اول مشکل ازدواج حل کنید ...
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    13 0
    ایجاد کار و درامد..امنیت شغلی و اجتماعی..رفاه و چشم انداز یک اقتصاد منطقی با دور نمای آینده ای روشن..باوجود اینها میتوان انتظار افزایش جمعیت داشت
  • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    13 1
    سوال: چرا به جای طرح های تشویقی برای اونایی که دوست دارند بچه دار شوند، طرح های تنبیهی برای اونایی که نمیخواهند بچه دار شوند تصویب میکنند؟ جواب: آسان تر است، به فکر و هزینه نیاز ندارد.
  • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    12 0
    به نقل از مسولین وزارت نیرو: در مصرف آب 20 و مصرف برق 10 صرفه جویی نکنید تابستان با قطعی آب و برق مواجه هستیم وزارت نفت: در زمستان در مصرف گاز صرفه جویی نکنید با افت فشار روبرو هستیم همین الان فشار آب در حد شیر سماور است کاری به گرانی و تورم و موج جدید تورم به مناسبت طرح از پایه اشتباه هدفمندی یارانه ها نداریم همین بس که کشور بدون آب و برق و گاز تحت چه شرایطی به فکر افزایش جمعیت است
  • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    21 0
    شما يه آب رو نمي تونيد براي جمعيت فعلي تامين كنيد حالا چطور دم از افزايش جمعيت مي زنيد ضمناً اين همه جرم و جنايتي كه در سالهاي اخير اتفاق افتاد محصول انفجار جمعيت در سالهاي دهه شصت بود.
  • مهدی A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    10 1
    از نمایندگان محترم و مدافعان این طرح خواهشمندیم که ابتدا بعنوان الگو خودشان اقدام به فرزند آوری با تعداد بالا مثلا حداقل 5 فرزند نمایند که این مساله ایشان را بعنوان افراد عملگرا نشان دهند و پس از آن مردم با مشاهده عمل به مصوبات مجلس توسط خود نمایندگان و مدافعان طرح و همچنین راههای فرزند داری بیشتر تشویق به انجام عمل فرزند آوری شوند تا کی میخواهیم با شعار مملکت را اداره نماییم
  • محسن A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    17 0
    الان منی که خودم سوخته و نابود شده ی انفجار قیلی جمعیتیه این کشور هستم و تمام مشکلاتش رو با ذره ذره وجودم درک کردم و میبینم که هنوزم زیرساختی برای جمعیت بیشتر نداریم چرا بیام پاره جگری برای خودم درست کنم که از الان میدونم هیچ آینده ای نخواهد داشت زمان خودمون اول لاستیک و پوشک کم بود ، ملافه اسفاده شد بعد شیر مادرا کم بود گاو و شیر خشک به کار اومدن ، مدرسه ها جا نداشتن چادر و میزای 3 و 4 نفره ، بدبختیش بعدش بود که معلم نداشتیم اونوقت حسن بغالی سرکوچه با دو کلاس سواد میشد معلم ما و الگوی آینده سازان این جامعه میخواین بقیشم بگم تا برسیم به کنکور و سربازی و کار و ازدواج و...
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    18 0
    آقایون مسولین این معادله رو حل کنند چگونه 5 تا بچه را در خانه 50 متری تا 60 متری که اگر صاحب خانه ای پید شود به بیشتراز 2 تا بچه کرایه دهد جا بدهیم ؟
  • هموطن قسمت دوم EU ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    11 1
    میگن بچه بیار.... نمیگن که کی خرجشو میده که....نمیگن مزایای رایگان برای مادر میدیم که...نمیگن... فقط به فکر خودشونن......درست مثل قضیه قبولی ملت در دانشگاهه....وزارت علوم هی از همه طرف دانشجو میگیره... کاری به هیچی نداره که این همه آدم بعدش باید با مدرک لیسانس تو باز بگردن... فقط مثلا افتخار می کنن که تحصیلکرده بیکار داریم...یه طرحی دارم که اگه تصویب بشه جمعیت به طور قابل ملاحظه ای زیاد میشه... به هر نوزاد متولد شده ماهانه 1 میلیون حقوق پایه بدن و با نرخ تورم این اضافه بشه...ببینم عرض 20 سال جمعیت ایران دوبرابر نمیشه...البته میتونه حقوق پایه حداقل 1 میلیون باشه...میتونه بیشتر باشه...منبع درآمدیش رو دولت از کجا بیاره رو از اونجایی بیاره که هی میگن بچه بیار بچه بیار...از همونجا میتونه بیاره
    • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      3 0
      الکی میگه
  • مجتبی A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    7 2
    عده ای میگن در 20 سال آینده دیگه کسی کارگری نمی کنه چون جمعیت کمه و همه تحصیلکرده میشن و دنبال شغل هایی بهتر از کارگرین پس باید تولید مثل زیاد باشه تا کارگر 20 سال آینده فراهم بشه و گرنه مجبوریم کارگر وارد کنیم. بعدش ما میگیم شغل رفاه امنیت شغلی
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    9 2
    اقايون نماينده باز هم مغز شون بكار افتاد اگه شما خيلي دلسوز مردم و افزايش جمعيت هستيد بجاي اين قوانين مسخره حق عائله مندي را افزايش دهيد جالبه بازاي هر اولاد فقط 12 هزار تومان به حقوق افراد اضافه ميشود
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    16 0
    تولید موجودزنده خیلی راحته. 5 تا 10 تا اصلا بگو 1500 تا .حضرت مراد هاشمی زهی میتونی تامین کنی؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    14 0
    یادش به خیر پدر بزرگم. وقتی کسی کار احمقانه ای می کرد راه می رفت وبلند بلند می خواند که: ... نه تنها علف خوردن است
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    11 0
    بهترین راهکار برای عمل بخشیدن به شعار اقتصاد مقاومتی یعنی فرزتد کمتر
  • negin IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    17 0
    راستش ما تصمیم داشتیم بچه دار بشیم ولی با خوندن این خبر و نظرات دچار تردید شدم . فکر کنم نتیجه عکس داشته باشه و دلیلش هم بی اعتمادی عمیق مردم به مسئولینه
  • مهدی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    25 0
    چیه؟ سرباز مفت برای بیگاری کم آورده‌اید؟ جمعیت داره کم میشه سرباز مفت برا بیگاری ندارید؟
  • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    10 0
    آقا اصلا این نماینده ها که حقوق خوبی هم میگیرن، عده شون هم کم نیس خدارو شکر هر کدوم پنچ تا بچه بیارن کلی از مشکل کمبود جمعیت رفع می شه ، حقوق میگیرین خودتون هم یه کاری بکنین دیگه ، مشکل دارین برین درمون کنین خب، الان موسسه رویان خدمات خوبی ارائه میده
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    16 2
    حالا که زورکیه من نه ازدواج میکنم و نه بچه میخام فعلا که تمام متاهلهای فامیل دارن حسرت زندگی مجردی منو میخورن. :
  • گلی IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    13 0
    ای بابا باز اینا حوصلشون شر رفت موضوع پیدا کردن اختیار وآزادی معنا نداره ها
  • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    13 1
    من فقط 1 نکته به نمایندگان دولت بگم اونم این هستش که مردم الان هم سوادشون بالا رفته هم شعور اجتماعی و جهانیشون. این جوونهایی که من میبینم به سمت ازدواج نکردن میرن و مجردی شاید از دنیا برن اما هیچ وقت به فکر فرزند بیشتر نخواهند بود.
  • مهناز A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    13 0
    حالا که اینطوره من اصلا ازدواجم نمی کنم دیگه چه برسه که بچه بیارم. واقعا چرا اینجا همه چی زورکیه؟
  • میثم IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    9 0
    فرزند کمتر زندگی بهتر رفته تو خونمون خودتونم خفه کنید ما یک بچه بیشتر نمیاریم حتی اگه تو ثروت و طلا هم غرق بشیم
  • دکتر عمومی IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    10 0
    بررسی نظرات مردم خیلی جالبه و نشان میده فهم و آینده نگری و وسعت دید مردم از مسئولان بیشتره. کشورهای اروپایی چند دهه است که رشد جمعیت شان منفی است. آیا مشکلی دارند؟ آیا از قدرت افتاده اند؟ آیا رفاهشان کم شده؟ نه هر روز هم دارند پیشرفته تر و ثروتمند تر و قدرتمند تر می شوند. نمایندگان مجلس بدانند که داشتن یک ملت پرجمعیت کور و کچل و گرسنه و فقیر و بی آب و غذا افتخاری ندارد. لطفا سعی نکنید ایران را به پاکستان و بنگلادش تبدیل کنید.