«سلسبیل» در شهرکتاب/ نگاه انوار، مسجدجامعی و رضا کیانیان/ عکس هایی منتشرنشده از 1320 تاکنون

«سلسبیل» نخستین جلد از تاریخ ناگفته ی محله های تهران با رویکرد تازه ای به فلسفه تاریخ شفاهی و مردم نگاری از امروز صبح در جایگاه ویژه فروشگاه شهر کتاب مرکزی، برای عرضه مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین  «سلسبیل» روایت های ناگفته مردمی از فرهنگ، تاریخ، دین و آئین های مذهبی و ملی است که با مجموعه ای از عکس های منتشر نشده از سال های 1320 تاکنون، منتشر شده است. این کتاب گزارش هایی از تاریخ فرهنگی به روایت مردم است و عکس های آن نیز از آلبوم های شخصی افراد گلچین شده است.

تاریخ مساجد، هیات های مذهبی قدیمی، نقالی ها، زورخانه ها، قهوه خانه ها، پاتوق های شاعران، سینماها، تعزیه خوانی های محله های منطقه 10 تهران و همچنین عکس های منتشر نشده از این مراکز در این کتاب آمده است.

استاد سید عبدالله انوار، مترجم آثار فلسفی و محقق پیشکسوت تهران شناسی، به خبرآنلاین گفت: « روایت ساده مردم و تاریخ شفاهی شهر تهران در این کتاب کار متفاوتی است و ضرورت تحقیق و پژوهش در این عرصه‌ها را برای تدوین روایت های مردمی از تاریخ فرهنگی پایتخت را ضروری می داند.»

احمدمسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، نیز در مراسم عصر کتاب تهران درباره کتاب گفته است: « یکی از مزایای کتاب «سلسبیل» توجه جدی به مردم، زبان مردم و روایت انسان در شهر است. عموما در نگارش تاریخ تهران به ابنیه، ساختمان‌ها و جمادات توجه شده است و یکی از مزایای کتاب «سلسبیل» توجه جدی به مردم، زبان مردم و روایت انسان در شهر است. از این رو کار خانم جوادی نسب در نگارش تاریخ شفاهی تهران ستودنی است.»

یکی از ویژگی های این کتاب دو مقدمه از رضا کیانیان ( بازیگر سینما) و نصر الله حدادی( مورخ تهران) است. رضا کیانیان در دیباچه این کتاب نوشته است: « تاریخ شهر، تاریخ مردم است. خاطرات مردم، تاریخ زندگی و زیست محله‌های ماست. چه خوب است پای خاطره خاطره این مردم نشستن تا خاطره‌ها جمع شوند، تدوین شوند و بمانند... »

 

کتاب «سلسبیل» از صبح امروز وارد چرخه ی عرضه رسمی شد و در جایگاه ویژه ای در ورودی فروشگاه مرکزی شهر کتاب به نمایش در آمده است.

کتاب «سلسبیل»، نخستین جلد از تاریخ شفاهی تهران به قلم معصومه جوادی نسب و با مقدمه رضا کیانیان و نصرالله حدادی از سوی نشر میراث اهل قلم منتشر شده است. علاقه مندان برای خرید کتاب می توانند به فروشگاه مرکزی شهر کتاب واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، شماره 743 مراجعه کنند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • المیرا IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    1 0
    چه جالبه
  • صدای ملت IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    زبان مردم مردم کجا تریبون داشته اند برای حرف زدن ؟
  • شهاب IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    2 0
    استاد سید عبدالله انوار مرد نازنینی است که قدرش را ایرانی ها نمی دانند. خدا سلامتش بدارد
  • سیاوش IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    1 0
    جالب بود . من بچه سلسبیل هستم. ممنون از معرفی این کتاب
  • سپند IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    2 0
    دم استاد انوار گرم