کتاب «شطرنج با ماشین قیامت» نوشته حبیب احمدزاده بعد از ترجمه به زبان‌های مختلف، به زبان روسی هم ترجمه و در شهر مسکو رونمایی شد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این کتاب که به عنوان یکی از متون درس ادبیات مدرن خاورمیانه در دانشگاه‌های امریکا تدریس می‌شود این بار با ترجمه روسی آن و با حضور حبیب احمدزاده در بزرگترین کتابفروشی کشور روسیه،بیبلو گلوبوس  ( Biblio  globus ) در مسکو رونمایی شد.

الکساندر اندروشکین  مترجم روسی کتاب  و عضو اتحادیه نویسندگان روسیه  در پیامی به این رونمایی ، محتوی این کتاب و رمان را به جز شیوه منطقی و زیبای شخصیت های داستان ، به نوعی روحیه امروزین ایرانیان در شطرنج هسته ای با غرب دانست.  حبیب احمدزاده نیز در ابتدای رونمایی ، فاجعه منا را  به مهمانان و خبرنگاران روس حاضر در جلسه متذکر  و غم عظیم خود به مناسبت عدم افشای حقایق کشته شدن هزاران انسان بیگناه  دراین فاجعه را مانعی بزرگ  برای ابراز  خوشحالی در  لحظه رونمایی کتابش  در مسکو دانست

درادامه این مراسم ،  موسسه بین المللی اوراسیا ، دیپلم افتخار  وجایزه مدال نقره‌ای خود را از سوی نویسندگان و منتقدان منطقه روس و قفقاز ، به خاطر نواوری و جذابیت  در نگارش رمان «شطرنج با ماشین قیامت» به حبیب احمدزاده اهدا کرد .

از دیگر برنامه های جنبی رونمایی ، حضور نویسنده در مدرسه داستان نویسی ماکسیم گورکی مسکو و  نیز کلاس درس دانشجویان زبان فارسی دانشگاه زبان‌های خارجی روسیه بود که در هردو مورد ، احمدزاده به صورت کارگاهی به  ارایه تجربیات و نیز خواندن اخرین داستان کوتاه خود  که به صورت فتورمان در اینستاگرام قرار داده شده پرداخت. این کار او به عنوان یک شیوه مدرن داستان نویسی در عصر دیجیتال مورد توجه نویسندگان و دانشجویان روسی قرار گرفت .

از دیگر برنامه های جنبی  این رونمایی  در طی چند روز اقامت نویسنده نمایش فیلم‌های  مستند «بیست و سه و آن یک نفر» به کارگردانی مهدی جعفری ، «شما جه کسی هستید» ساخته یوحید چاووش، «خاطراتی برای تمام فصول» به کارگردانی مرتضی رزاق کریمی و  «پژواک سکوت» ساخته حمید زرگرنژاد با زیرنویس روسی در بعضی ازاین دیدارها بود که در انتها نسخه های این فیلم ها به  این موسسات و نیز تعدادی از نویسندگان ، دانشجویان و اساتید روسی اهدا شد.

خوانندگان و نویسندگان روسی که از زمان نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو تاکنون این رمان را خوانده بودند براین باورند که این کتاب با تمامی مطالعاتشان در مورد جنگ میهنی روس‌ها و حتی دیگر کشورها متفاوت‌تر محسوب میشود.

 مصاحبه های متعدد نویسنده کتاب شطرنج با ماشین قیامت با نشریات مختلف روسی، در موضوعات گوناگون نیز از دیگر برنامه‌های این رونمایی در مسکو به شمار می‌رفت.

۵۷۲۴۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    3 1
    جالب و امیدوار کننده