ایسنا نوشت: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت سیاست های ویژه ای برای کاهش آلودگی هوا و حذف بنزین پتروشیمی‌ها دارد، ضمن آنکه در سازمان حفاظت محیط زیست نیز مرتبا از دستگاه های ذیربط گزارشی درباره وضعیت کیفیت هوا اخذ و جلساتی پیرامون این موضوع انجام می دهیم.

معصومه ابتکار شامگاه پنجشنبه در پایان سفر خود به استان کرمان در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسات برگزار شده برای احیای تالاب جازموریان در استان کرمان گفت: جلسات خوب و مفصلی پیرامون تالاب جازموریان برای اولین بار مطرح و اهمیت و جایگاه تالاب جازموریان در سطح منطقه و کشور در این گزارش ارائه گردید.

وی با اشاره به اینکه در این گزارش وضعیت کشاورزی اطراف تالاب، وجود چاههای غیرمجاز تالاب، برداشت آب های صورت گرفته، آثارسدسازی های صورت گرفته و ... مطرح شده است، گفت: مقرر شد یک مطالعه بین بخشی و در سطح استانی در ارتباط با تالاب جازموریان صورت گیرد ضمن آنکه یک کارگروه ملی در رابطه با احیای جازموریان تشکیل شود.

ابتکار با بیان اینکه تالاب جازموریان به عنوان یکی از کانون‌های مهم گرد و غبار در سطح منطقه و کشور محسوب می شود، اظهارکرد: ضرورت ایجاد یک برنامه و طرح جامع برای احیای تالاب جازموریان الزامی است و امیدواریم با استفاده از توانمندی‌های ملی و استانی بتوانیم یک طرح جامع همچون دریاچه ارومیه و هامون برای این تالاب تدوین و اجرایی کنیم.

اظهار امیدواری ابتکار برای نهایی شدن طرح پارک ملی خبر

معاون رییس جمهور با اشاره پارک ملی خبر نیز گفت: پارک ملی خبر یکی از ارزشمندترین زیست‌گاه‌های طبیعی استان کرمان است. برای پارک ملی خبر یکسری مطالعات مدیریتی از سال‌های گذشته انجام شده بود که اخیر این مطالعات مورد بازنگری قرار گرفت و در سازمان محیط زیست اقدامات نهایی آن درحال انجام است.

وی با اشاره به طرح‌های پیشنهادی گردشگری زیست محیطی در قالب ضوابط نیز گفت: در حال حاضر این طرح ها به ویژه پارک ملی خبر در دست بررسی و مطالعه است و مشاوران نیز در حال تکمیل این طرح ها هستند و امیدواریم این طرح در آینده نزدیک اجرایی و عملی شود.

ابتکار با تاکید بر حضور مردم در طرح‌های زیست محیطی و گردشگری گفت: قطعا مردم هر منطقه ارزش تنوع زیستی منطقه خودشان را به خوبی می‌شناسند و آن را درک می کنند و امیدواریم طرح پارک ملی خبر نیز هرچه سریعتر نهایی و قابلیت اجرا پیدا کند.

آخرین وضعیت اعدام محیط بانان 

معاون رییس جمهور پیرامون آخرین وضعیت اعدام محیط بانان کشور گفت: در ابتدای کار دولت یازدهم، 8 مورد حکم قصاص مربوط به محیط بانان وجود داشت که بسیاری از این حکم‌ها تایید شده بود که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته توسط دفتر حقوقی این سازمان اکثر این حکم‌ها به رضایت و ختم پرونده تقلیل پیدا کرد و امیدواریم 2 مورد باقی مانده نیز هر چه سریعتر حل شده و دیگر شاهد صدور احکام اعدام برای محیط بانان نباشیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره اجرای طرح کمربند سبز در حاشیه کلانشهرها نیز به خبرنگاران گفت: برنامه کمربند سبز برای شهرهای بزرگ یکی از برنامه های سوم توسعه بود که ارزیابی ما این است که وجود کمربند سبز برای شهرهای بزرگ بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه کمربند سبز می تواند به عنوان یک سپر دفاعی در برابر زمین خواری، گسترش بی رویه ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف شهر و ... عمل کند اظهار کرد: کمربند سبز می تواند در مقابله با حرکت شن‌های روان و بیابان‌زایی و همچنین پدیده گردو غبار و کاهش آلودگی هوا بسیار تاثیرگذار باشد.

ابتکار با تاکید بر لزوم ضرورت ایجاد کمربند سبز در محدوده شهر کرمان گفت: امیدواریم با حمایت‌های استانداری کرمان و شهرداری و همچنین حضور بخش خصوصی هرچه سریعتر رینگ کمربند سبز شهر کرمان تکمیل و شاهد تاثیرات خوب و گسترده این کمربند برای شهر کرمان باشیم.

آلودگی های مس سرچشمه

وی با اشاره به آلودگی های ایجاد شده در مس سرچشمه و میدوک و اثرات آلایندگی کارخانجات استان بر محیط زیست نیز گفت: به طور جدی در سازمان محیط زیست ضوابط و مقررات مربوط به خروجی کارخانجات از جمله آلایندگی های زیست محیطی و پسماندی مورد پالایش و رصد قرار می گیرد و در موارد ایجاد شده در استان کرمان نیز اخطار و تذکرات لازم به صنایع داده شده است، ضمن آنکه برنامه‌های مختلفی نیز برای رفع موانع صنعتی ارایه شده که باید بر اساس زمان بندی اعلام شده اجرایی شود.

ابتکار با هشدار به کارخانجات آلاینده استان کرمان گفت: اگر این کارخانجات نتوانند آلاینده‌های خود را طبق برنامه زمان بندی تعیین شده کنترل کنند و نتوانند قوانین محیط زیست را رعایت کنند بر اساس شکایت و خسارت های وارد شده به دام و خاک منطقه، اقدامات قانونی و حقوقی را در مورد این کارخانجات انجام خواهیم داد. ضمن آنکه سلامت و حق و حقوق مردم از اهمیتی ویژه ای برای دولت برخوردار است.

سوخت استاندارد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوالی مربوط به آخرین وضعیت بنزین پتروشیمی گفت: بنزین پتروشیمی‌ها بر اساس سنجش سازمان و گزارش های وزیر نیرو، از اوایل سال 93 از جایگاه های سوخت کشور به صورت مرحله به مرحله در کلانشهرهای کشور شروع به حذف شدن شد.

ابتکار با اشاره به عرضه گازوئیل استاندارد شده در سطح جایگاه های سوخت کشور افزود: به تدریج سطح بنزین یورو 4 در سطح 8 کلانشهر کشور در حال گسترش است و به همین دلیل در سال 93 در بسیاری از کلانشهرها شاهد بهبود کیفیت هوا نسبت به سال 92 بودیم و در سال 94 نیز مواردی از هوای ناسالم که در شهرهای بزرگی همچون اصفهان، تهران و کرج اعلام شده، به دلیل گرد و غبار بوده است.

وی با اشاره به برنامه های جامع دولت در جهت کاهش آلایندگی هوا گفت: ارتقاء استاندارد سوخت، ارتقاء استاندارد خودروها، توسعه حمل و نقل عمومی در شهرها، اصلاح کیفیت خودروهای سنگین، مدیریت موتورسیکلت ها، توسعه مدیریت هیبریدی و استفاده از گازهای طبیعی و اصلاح ساختار نیرگاه ها و عدم استفاده از مازوت در شهرهای نیروگاهی از سیاست های دولت در جهت کاهش آلایندگی های هوا می باشد که به طور جدی در حال پیگیری می باشد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    با سلام ، کمربند سبز ؟ به چه دردی می خورد الان تهران در حال وصل شدن به کرج می باشد ، وضعیت تامین آب که خوب است ؟ مشکل ترافیک ، تراکم جمعیت ، خیابانهای باریک و ..... اصلا برای شهرداران محترم مهم نیست فقط درآمد زائی باشد گور پد........ کمربند سبز طرح طاغوتی رژیم قبل بود خانم ابتکار ؟ هر چه شهر ها بزرگتر شوند مشکلات راحت تر حل میشوند ؟الان در خیابان های تهران تردد پیاده بسختی انجام میشود وقتی در یک کوچه 6متری بن بست 120 واحد آپارتمان وجود دارد کمر بند سبز را باید عمودی کشید ؟ نه گلم انشال... وقتی تمام شهر ها بهم وصل شدند بکوری چشم دشمنان دور ایران کمربند سبز می کشیم.