۰ نفر
۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
عواقب تصمیمات شتابزده را بسنجید

بدون دفاع از اقدامات اسید پاشی ، یادمان باشد چرا همیشه در هنگام بروز حوادث مختلف به یاد چاره می افتیم و همواره در این نوع موضع گیری ها و تعیین مجازات ها دچار افراط و تفریط می شویم .این یادداشت به بهانه ی کلید خوردن طرح مجازات اعدام برای اسیدپاشان در مجلس نوشته شده است.

اینکه مجازات اسید پاش در مجلس " اعدام " تعیین و سپس در شورای نگهبان هم مطابق شرع تشخیص داده شده و مصوب و لازم الاجرا شود ، بحثی کاملا تخصصی و مجال آن در این مقال نیست.ما یاداور شده ایم تا ، چنین مجازاتی را نیز پلی برای نجات افراد بی انگیزه به زندگی قرار ندهیم که جوان خام و پر از انرژی ایرانی برای فرار از بند مشکلات و خلاص کردن خود از شر زندگی که سراسر پر است از معضلات گریبانگیری که اتفاقا در هیچ دولتی هم کار تاثیر گذاری برای رفع آنها نشده ، ( مسکن - ازدواج - بیکاری و ... ) با به تباهی کشاندن زندگی انسان دیگری ، عملا خود را از شر نکبت های خواسته یا ناخواسته ی گریبانش نجات بدهد.

همچنین تعیین مجازات اعدام برای جرمی این چنینی مجددا تریبونهای حقوق بشر را علیه نظام قضایی ما فعال نموده و در شهراشوب سیاسی کاری های خود باز هم جنبش های دشمنانه ای را برای ما به ارمغان خواهد آورد. بیایید کاری کنیم که معضلات جامعه کم شود. از شاخصه های فلسفه ی مجازات ،عبرت آموزی و ایجاد ترس در دل افرادی است که ممکن است ، به فکر چنین کاری بیافتند . از اول انقلاب اسلامی صلاحیت رسیدگی به جرم مواد مخدر در صلاحیت ذاتی دادگاه انقلاب می باشد و حتی جرایمی با مجازات مرگ را هم در این دادگاه به امضای یک قاضی مورد اجرا می گذاریم ، اما آیا نتیجه بخش بوده است؟ چنین اعدام هایی آمار مصرف و قاچاق مواد مخدر را کاهش داده است؟تجارت و سودای مرگ را متنوع تر نکرده است؟ و ...

آیا شخصی که بخاطر شکست عشقی، و عدم رشد عقلی و عاطفی ، اقدام به اسید پاشی کند، واقعا محاربه کننده با خداوند است ؟

آیا بهتر نیست کار کارشناسی بیشتری انجام دهیم و در این حوزه از نظرات جامعه شناسانو اسیب شناسان اجتماعی نیز بهره بگیریم ؟و اگر هم صلاح دانستیم ، با توجه به اصل " حداقلی مجازاتها " در آخرین مرتبه نسبت به بیماران ای چنینی اقدام به جرم انگاری کنیم ؟

آیا بهتر نیست اول اسید پاشان فعلی را دستگیر کرده و به دادگاه صالح و میز عدالت بسپاریم و از مسیرهای قانونی استفاده کنیم ؟آیا شایسته ی یک نظام پیشرفته این نیست که قبل از مجرم دانستن متخلفین و بیماران ، سعی در درمان آنها و جلوگیری از تکرار چنین حوادث دلخراشی باشیم ؟

برای نمونه عرض می کنیم ، در کشورهای پیشرفته مصرف کننده ی مواد مخدر را بجای اعدام و زندان ، با هزینه های دولت درمان می کنند، بجای زندانی کردن و ابتلای آنها به انواع بیماری های خطرناک مثل ایدز و هپاتیت و غیره ، آنها را با استاندارد ترین مواد مخدر و تحت کنترل ، به زندگی دوباره باز می گردانند. اما آیا در ایران ، چنین موجود بدبختی دیگر به زندگی بر می گردد؟ آیا در زندان مبتلا به ایدز نمی شود، آیا با مصرف مواد مخدر غیر استاندارد تا سرحد مرگ و بعضا مرگ نمی رسد؟آیا اشاعه دهنده ی انواع بیماری های روحی و جسمی به ارمغان آورده از زندان نمی شود؟آیا ما در کنار اینها زندگی نمی کنیم و فرزندانمان با فرزندانشان هم کلاسی و هم دانشگاهی و هم باشگاهی نمی شوند؟

سیستم قضایی باید به فکر چاره ای اساسی باشد تا مجازات های تعیین شده ، جنبه ی بازدانده ی قوی خود را حفظ کرده و از تکرار جرایم جلوگیری بعمل آورد.قصد نویسنده همدردی با مجرمانی اینچنینی و دفاع از اینان در مقابل عمل غیر انسانی و بیشرمانه ی آنها نیست.ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان و خانواده های عزیزشان که همگی از یک پیکریم، هشداری است به مصوبین قوانین جزایی که از مسیر اعتدال خارج نشده و مصالح کنونی و آینده ی کشور را قربانی احساسات و سرپوش گذاشتن بر حوادثی که اثرات مخربش هرگز از یادها نمی رود ، نکنند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387216

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جرم شناس A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    1 11
    تز نده برادر این آدم هایی که اسید می پاشن روی هم نوع خودشون اولاً که اون قربانی رو زجر کش می کنن و زندگی خودش و خانواده اش رو به تباهی می کشونن، که این از قتل و محاربه با خدا بیشتر نباشه کمتر نیست، ثانیاً اقدام اون ها باعث میشه امنیت روانی جامعه آسیب ببینه و آرامش مردم به هم بخوره بنابراین باید مجازات های خشنی برای مرتکبین اسید پاشی در نظر بگیرن
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    2 5
    اعدام برای مخل آسایش و امنیت خوبه۰۰۰۰۰ چرا همیشه از نگاه مجرم به قضیه نگاه میکنید
  • بی نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    2 4
    اگر برخورد نباشه که میگیم برخورد نیست اگر باشه هم اینطوری می نویسیم به نطر من گاهی اوقات گذاشتن مجازات سخت شاید جرم رو کم نکنه اما می تونه کاهش بده
  • قاضی شارع A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    7 3
    اعدام کلا مجازاتی غیر منطقی است.حتی اگر یک مورد بیگناهی فرد معدوم ثابت شود این مجازات را زیر سوال میبرد. بهترین مجازات زندان طولانی مدت همراه با شرایط کار و پرداخت دستمزد آن به خانواده زندانی است.اعدام تأثیر بدی در روحیه خانواده مجرم و اجتماع ومنظر کشور دارد.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    2 14
    اعدام کم هست باید این جور افراد را زندن زنده انداخت تو بشکه اسید