اطلاعات دست اول از تاریخ سینمای مستند به روایت پروفسور اریک بارنو

چاپ دوم کتاب «تاریخ سینمای مستند» نوشته اریک بارنو و ترجمه احمد ضابطی جهرمی از سوی انتشارات سروش در ایام گرامیداشت روز ملی سینما منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، هدف از ترجمه کتاب «تاریخ سینمای مستند» توسعه دانش نظری و افزایش آگاهی مستندسازان، پژوهندگان و علاقمندان سینمای مستند، و از جمله دانشجویان سینما و تلویزیون در ایران به سرگذشت سینمای مستند در جهان و اختصاصات این گونه سینمایی ارزشمند است. به همین دلیل سینمای مستند امروزه از جایگاه ویژه ای در تاریخ سینما و از جمله در بسیاری شاخه‌های علوم اجتماعی و انسانی برخوردار است.

نویسنده کتاب، پروفسور اریک بارنو که استاد بازنشسته دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه کلمبیا آمریکاست، چشم اندازهای پیدایش، تکامل و توسعه این نوع فیلم را از عصر لومیر تا دوره رواج مستندهای تلویزیونی تصویر می‌کند و در آن به جریان‌ها و جنبش‌های گوناگون مستندسازی در جهان می‌پردازد.

از آنجا که سینمای مستند دوره‌های متفاوتی را گذرانده و در کشورهای مختلف نما ساخته است، اریم بارنو نیز به طور رضایت بخشی به نهضت‌های مستندسازی در انگلستان، روسیه، آلمان، آمریکا، فرانسه، سوئد، هلند، ژاپن، کانادا، لهستان و کشورهای دیگر می‌پردازد.

نویسنده این کتاب با داشتن اطلاعات دست اول و دانش تالیفی نسبتا وسیع از سینمای مستند، دوره‌های تاریخی آن را با وقایع مهم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پیوند می‌زند. به علت برخورداری از ویژگی‌های بالا، مطالعه این کتاب نه تنها برای مستندسازان و دانشجویان سینما و تلویزیون بلکه برای مورخان و پژوهندگانی که فیلم مستند برایشان منبع غنی اطلاعات و دانش است نیز مسلماً سودمند واقع خواهد شد.

یکی از ویژگی‌های بارز ترجمه کتاب این است که با توسعه و چاپ ادبیات و متون سینمای مستند در ایران ، به ویژه به منظور آشنایی بیشتر مستندسازان و مستند پژوهان کشورمان با تجربه ملل دیگر در فیلمسازی مستند، می‌توان شاهد تاثیر آن در کیفیت هنری و رونق تولیدی این نوع فیلم در میهن ما بود.

کتاب «تاریخ سینمای مستند» در پنج بخش ؛ نگاهی به عجایب، تصاویر در حال عمل، خشم و هیاهو، عدسی تیره و تار و وضوح دقیق به نگارش درآمده است که هر فصل به طور کامل خواننده را با دنیای سینمای مستند آشنا می‌سازد و مراحل تولید یک مستند خوب را به تصویر می‌کشد.

چاپ دوم این کتاب در 534 صفحه و با قیمت 20هزار تومان منتشر شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =