هفتمین نمایشگاه بزرگ کتاب زنجان و دویست و شصت و یکمین نمایشگاه کتاب استانی صبح امروز ۶ شهریور ۹۳ در زنجان افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در این مراسم عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انصاری استاندار زنجان و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب این استان حضور داشتند.

در این نمایشگاه بیش از ۳۷۵ ناشر شرکت کرده‌اند و سی هزار عنوان کتاب به نمایش گذاشته شده است. همچنین ۳۵۰ میلیون تومان بن الکترونیک به این نمایشگاه اختصاص یافته است.

در این مراسم دکتر صالحی با ابراز خوشحالی از برگزاری نمایشگاه کتاب پس از یک سال وقفه گفت: «بحث کتاب بحث آشنایی برای همه ماست. وی به انتشار ۶۶ هزار عنوان کتاب در سال ۹۲ اشاره کرد و گفت تعداد عناوین منتشر شده در سال ۵۷، ۲۵۴ عنوان بود که این نکته از جایگاه توجه به کتاب خبر می‌دهد.»

او افزود: « در ۵ ماهه اول سال نیز در مقایسه با همین مقطع در سال گذشته با رشد ۱۵ درصد کتاب مواجه هستیم به طوری که در این مدت ۲۰ هزار و ۲۰۲ عنوان کتاب منتشر شده است.»

صالحی اظهار داشت:‌ «این موضوع دو نکته را تبیین می‌کند. افزایش حجم قابل توجه عناوین کتاب مباعث شده دسترسی به آنها سخت شود که در این راستا با توجه به افزایش متقاضیان حلقه مفقوده دسترسی به کتاب را نمایشگاه‌ها جبران کرده‌اند.»

معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: «نمایشگاه های استانی فرصت دسترسی به کتاب هستند که البته این حلقه واسط را نمایشگاه ها تا حدودی می توانند تامین کنند. وی گفت ما نیازمند ویترین های ثابت و همچنین کتاب فروشی ها و بازارچه های فعال کتاب هستیم. کتاب فروشی ها باید حمایت و تکثیر شوند به گونه ای که متقاضی کتابنیازمند رفتن به تهران نباشد و کتاب خوب به راحتی در دسترس قرار گیرد.

صالحی همچنین گفت که نمایشگاه های استانی یک گام است اما گام های دیگر مهم تر هستند و افزود: « انبوه کتاب های تولید شده کتابخوان می خواهد اگر کتاب خوب تولید شود اما خوانده نشود متاسفانه با فقر مطالعه مواجه می شویم. در پاسخ به چنین شرایطی نداشتن وقت و گرانی کتاب مطرح می شود که اینها بهانه هستند و نه علت که در این زمینه باید فرهنگ سازی شود.»

صالحی ادامه داد: «اگر هر فرد در روز به طور متوسط یک ربع کتاب بخواند در سال ۲۰ عنوان کتاب مطالعه کرده است. وی در خاتمه اظهار داشت امیدوارم متولیان عرصه فرهنگ که خود ما نیز سهمی داریم بتوانیم این روند خوب تولید اندیشه که پدید آمده را شاهد تداومش باشیم. نمایشگاه های استانی نیز با توجه به تغییراتی که دور جدید با حضور ناشران قوی برگزار می شود در همین مسیر گام برداشته و تلاش شده تا عدالت فرهنگی دسترسی به کتاب به صورت حداکثری در کشور دنبال شود.»

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    3 0
    این چه مدل تیتر زدنه؟ رشد 15 درصدی در تولید کتاب یا خوندن کتاب یا خرید کتاب یا چی؟