داستان جهش قیمت خودرو، پس از ملتهب شدن بازار ارز در دولت گذشته، نوسانات شدید آن و البته شدت گرفتن تحریم ها که بخشی از آن شامل صنایع خودرو سازی شد، به یکی از مسایل دامنه دار در کشور تبدیل شد.

 

بهاره چراغی: سریال دنباله دار«قیمت گذاري خودرو» از آنجا شروع شد که در یک اتفاق عجیب، شورای رقابت قیمت خودرو ها را با افزایش 4 تا 7 درصدی اعلام کرد که با واکنش شدید خودروسازان مواجه شد. طولی نکشید که اعتراضات خودرو سازان موثر واقع شد و در جلساتی که با شورای رقابت برگزار کردند به این نتیجه رسیدند که بهای خودروهای اعلامی نهایتا از 7 درصد به 25 تا 30 درصد افزایش یابد.

این در حالی بود که قيمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت براي خودروهاي ساخت داخل با قيمت تمام شده آن فاصله بسیار زیادی داشت و همین موضوع این بار اعتراض و صدای بهارستانی ها، حتي برخي اعضاي دولت و مردم به عنوان مصرف کنندگان خودرو را در آورد.

اما در پی افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت که خود نهادی دولتی است، سخنگوی دولت از تکدر و نگرانی رئیس جمهور سخن گفت و اینکه هیأت وزیران و رئیس جمهور مراتب تکدر خود را نسبت به افزایش قیمت خودرو اعلام کرده اند زیرا این قیمت برای دولت پذیرفتنی نیست. اما این اظهارات نیز چندان قابل توجه قرار نگرفت. زیرا خودروسازان کماکان بر طبل افزایش قیمت خودرو زدند و این درحالی بود که وزیر صنعت و معدن و تجارت دولت روحانی بارها حمایت علنی و غیر علنی خود را از خودروسازان اعلام کرد و با احیای شورای سیاست گذاری خودرو عملا دست خودروسازان را برای اعمال سلایق و نظرات خود در صنعت خودرو و مهم تر از همه بهای خودرو باز گذاشت.

جالب تر از همه این است که در يک سال اخير سخنگوي دولت اعلام کرد «ارز مبادله اي» و تسهيلات از صندوق توسعه ملي به خودروسازان تخصيص يافته و از سوي ديگر با کاهش التهابات و کاهش نرخ ارز، شرايط بهبود يافته است. در چنين شرايطي، افزايش دوباره قيمت ها سوال برانگيز است و در بدترين حالت انتظار می رفت که نرخ ها ثابت بماند.

اظهارات سخنگوی دولت باعث شد تا مردم در انتظار اقدام ضربتی برای کاهش قیمت‌ها، بمانند. اما انگار آب از آب هم تکان نخورد زیرا به نظر می رسد تنها عکس العمل دولت نسبت به افزایش قمیت خودرو، تکدر رئیس جمهور بوده و در عمل ، اتفاق خاصی دیگری نیفتاد و  همه چیز به آینده موکول شده است. آینده ای که نتیجه ای جز رکود و بلاتکلیفی  بازار، خریداران و فروشندگان خودرو به همراه نداشته است.

در همین آشفته بازار برخی از ناظران مجلس در شورای رقابت عنوان کرده اند که بسیاری از اعضا از فرمول تهیه شده توسط رييس شوراي رقابت بي اطلاع بوده اند و به همين دليل، رياست جمهوري نيز اين قيمت ها را نپذيرفته اند. اشکال واردشده به تصميم رييس شوراي رقابت اين است که قرار بر افزايش 3.75 تا 5 درصدي بهاي خودرو بود اما در برخي موارد تا 20 درصد افزايش يافته که در توجيه آن، 8 درصد ماليات بر ارزش افزوده به عنوان دليل اين افزايش عنوان شد.

پس از آنکه نمایندگان مجلس به قیمت‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت اعتراض کردند، قیمت گذاری خودرو وارد فاز تازه​ای شد و بسیاری از شهروندان برای خرید خودرو دست نگه داشتند. اما هنوز مشخص نیست که قرار است چه اتفاقی در بازار خودرو بیفتد و آیا باید منتظر شوک جدیدی بود یا نه؟

این در حالی است که چندی پیش عضو ناظر شورای رقابت در جلسه شورای رقابت گفته بود که قرار است قیمت خودرو و آپشن‌های آن مورد بازنگری قرار گیرد.

حال در تازه ترین خبر علی علیلو، عضو کمیته بررسی نحوه قیمت‌گذاری خودرو در مجلس شورای اسلامی در خصوص خبرهای جدید تعین قیمت خودرو به خبر آنلاین گفت:« فعلا خبر خاصی نیست»

علیلو همچنین از اعلام نتیجه نشست مشترک این کمیته با رئیس شورای رقابت و مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی به منظور تعیین قیمت های جدید تا 20 مرداد ماه خبر داد.

داستان جهش قيمت خودرو، پس از ملتهب شدن بازار ارز در دولت گذشته، نوسانات شديد آن و البته شدت گرفتن تحريم ها که بخشي از آن شامل صنايع خودرو سازي شد، به يکي از مسايل دامنه دار در کشور تبديل شد که اثرات آن همچنان باقي است و از بخت بد این صنعت همچنان ادامه دارد.

حال باید منتظر بود و دید که 20 مرداد ماه بر برگه تعیین قیمت خودرو مهر افزایش قیمت خواهد خورد یا کاهش. تاکنون در جریان تمامی این مبادلات و تأیید و تکذیب‌ها یک اتفاق همواره تکرار شده است و چیزی جز افزایش قیمت خودرو در بازار نبوده است.

موضع گیری های مسئولان دولتی و غیر دولتی درباره قیمت خودرو

سخنگوی دولت

نوبخت با صراحت و به دفعات مخالفت دولت را با هرگونه افزایش قیمت اعلام می‌کند. حتی نوبخت به صراحت از تکدر  خاطر رئیس‌جمهور بابت افزایش قیمت خودرو خبر داده است.

وزیر صنعت، معدن، تجارت

نعمت زاده از ضرورت افزایش قیمت برخی محصولات بویژه خودرو سخن می‌گوید و می گوید به رئیس جمهور اطلاعات غلط داده اند.

رئیس شورای رقابت

شیوا که منصوب رئیس جمهور نیز است، مصوبه افزایش قیمت خودرو را از شورا می‌گیرد.

نمایندگان مجلس

گروهی از آنان می‌گویند خودروسازها سندسازی می‌کنند و اساساً فرمول محاسبه قیمت خودرو در شورای رقابت طرح نشده است

خودروسازان

اکثریت آنها ریز افزایش قیمت‌ها و تجزیه و تحلیل آن را منتشر می‌کنند تا اتهام سندسازی را از خود رفع کنند.

نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس

از بازنگری قیمت‌های جدید خودرو خبر می‌دهند.

مدیر عامل ایران خودرو

هاشم یکه‌زارع عنوان کرد قرار نیست فرمول بازنگری شود.

 

 

عضو کمیته بررسی نحوه قیمت‌گذاری خودرو در مجلس شورای اسلامی

علیلو 20 مرداد ماه را زمان تعیین قیمت های جدید خودرو اعلام کرد.

 

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پویا A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    7 0
    واردات خودرو ازاد شود و پراید 300 میلیون شود به نظر من هم خودرو سازا راضی هستن هم مردم.
  • رامبد IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    1 1
    دولت ميتواند15راشكست دهد اما خودروساز داخلي را نه ازمسئولين خواهشمندم بازار خودرو رابه حال خودبگذارندتامردم زندگيشان رابكنند.
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    5 0
    اگه قانون باشه بزرگترازخودروسازهم نمیتونه جلوش وایسه
  • امید US ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    4 0
    اگـــــــــــه این بار هم قیمتها بره بالا یعنی نه خواست ملت نه حرف مجلس در برابر اراده خودروسازها تاثیری نداره
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    6 3
    من که رفتم یه 206 ثبت نام کردم. گوشم ازین حرفا پره.دولت خودش اومده قیمت ارز رو کرده 2/5 برابر. ورق آهن که 100 دولتیه برده تو بورس و به نرخ جهانی میفروشه ، مالیت و عوارض و بیمه و .... رو هم داره میگیره محصولات پتروشیمی را هم برده تو بورس به قیمت جهانی نرخ وام بانکی هم که بردید تا 30....حالا از بالا بودن قیمت خودرو مکدر شدید؟ اگر راست میگید به خودروساز نه .....بلکه به قطعه ساز ارز 2500 تومن بدهید و اسمشون هم اعلام کنید. به همون نسبت هم قیمت خودرو را بیارید پایین. ارز 2500 تومنی یعنی قیمت خودرو 18 میاد پایین. 8 ارزش افزوده هم نگیرید میشه 26 . پول الکی برای شماره گزاری هم نگیرید اونم میشه تقریبا 100 هزار تومن .....خودرو 206 میشه 25 تومن.
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    6 0
    کاش یه بسیج عمومی میشد واسه نخریدن این حلبی های که بلای جون مردمن اونقت میخوام ببینم مثلا یه ماشین مثه پزو 405 عهد بوقی رو کی سوار میشد
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    3 1
    چيزي كه گران فروخته شده و گران هم خريداري شده عمرا پايين بياد تاريخ ثابت كرده أين موضوع رو، پس هرچه سريع تر ماشين بخرين
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    2 0
    برید گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور رو بخونید بعد دلایل گرونی خودرو رو میفهمید.
  • مهدی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    6 0
    مسخره است مسخره 1تا کی باید برای خودرو های چهل سال پیش کلاه سر مردم گذاشت اخه نگاه همین کشور افغانستان کنید ببینید چه خودروهای سوار میشن بعد ما ایرانی ها هنوز محکوم به سوار شدن پراید هستیم اون هم با قیمت سرسام اور بیست میلیون تمام .مگه مردم چه گناهی کردند111111
  • كارگر IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    4 0
    ملت عزيز تا اطلاع ثانوي نخريد خواهشا نخريد تا آخرش ببينيم چي ميشه با اين قيمتهاي سر به فلك كشيده. اگر مردم همكاري كنن و نخرن بخدا همچين قيمت مياد پايين...
  • بی نام EU ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    4 0
    سزای گران فروش نخریدن است
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    3 0
    یعنی این دولت عرضه اصلاح قیمت رو داره ؟
  • بی نام EU ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    باید به دور از هباهو و جنجال به این مسئله از دید منافع ملی نگاه کرد.واقعا هدف نهایی از این صنعت چه بوده والان چه هدفی دنبال می شود و بعد از گذشت سالیان و حمایت های کاملا یک جانبه به کجا رسیده؟ به طور یقین تا زمانی که به شکل منطقی در مورد این صنعت صحبت نشود هیچ امیدی به تغییر نیست
  • محمود IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    خب تکلیف ما که تو این وضعیت با هزاران گرفتاری ماشین خریدم چی میشه اگر ارزان شد ضرر ما را کی میده من خودم به شخصه خوشحال می شوم همه چیز ارزان بشه تا ملت همه بتوانند همه چیز از جمله ماشین بخرند ولی از دولت تدبیر و امید بیشتر از اینها انتظار می رود یا کاری را درست انجام بدهد یا اصلان انجام ندهد نه اینکه بازار آشفته بشود ملت ماشین را گران بخرند تازه عده ای مکدر شوند و بخواهند جلسه بگذارند و قیمت ها دوباره تغییر کند آقای روحانی ما به شما رای دادیم تا امور درست و منطقی انجام شود نه مثل گذشته هیاتی و کیلویی
  • سید A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    سلام با توجه به اینکه من یه قرارداد سه ساله با ایران خودرو داشتم و قاعدتا شهریور باید برای پرداخت مابه التفاوت دعوتنامه برام فرستاده میشد چون که از شهریور 90 شروع شده بود و من ماهیانه بنا بر قرار داد پولی رو میدادم ام دیروز دعوتنامهش اومد و نوشته تا 20 مرداد باید مابه التفاوت رو پرداخت کنید و الا جریمه و . . . عدم تعلق سود و . . . .جالبش اینجاست که آخرین مهلت پرداخت همون 20 مرداد هست که قراره قیمتها اعلام بشه خداییش این انصافه که یه خودروساز داخلی با هموطن خودش میکنه؟؟؟؟؟؟
  • عزيز A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    قيمت ها هميشه از راه مى رسند كسى هم جلودارشان نيست ...
  • saj A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    4 0
    دیگه وقتشه وضعیت صنعت خودرو معلوم بشهتا کی مردم باید و2 برار پول بدن؟
  • رامین RO ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    5 0
    واردات خودرو را آزاد کنید تا از شر این خودرو های بی‌کیفیت و گران‌قیمت خلاص شویم
  • مسعود A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    1 1
    خودرو خیلی واجب نیست لطفا به بحث مسکن بیشتر اهمیت بدین
  • بی نام US ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    4 0
    تا وقتی که خودرو سازان انحصار بازار را دارند.وضعیت روز به روز بدتر و به ثروتهای مولتی میلیاردی مدیران و مافیای خودرو اضافه میشود و قتل عام مردم در جاده ها و درون خودروهای این اقایان زیادتر میشود و مردم بیچاره ما باید درصدی از دسترنج خود را بابت خرید خودرو و قطعات وارداتی اینهاکه از تحریمها بسیار سود برده اندبدهند.....از الفبای علم اقتصاد این هست که انحصار فساد می اورد
  • امین IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    4 0
    آخه کسی نیست بگه پراید چیه که باید 20 میلیون بهش اختصاص بدن واقعا برای این مملکت و قانون گذارا متاسفم.
  • موسی IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    3 0
    تو روخدا مواظب تکدر خاطر خودرو سازها باشید، چون تکدر خاطر اونا باعث افزایش تا 25 درصدی خودرو در بازنگری قیمت گذاری شورای رقابت شد. حالا ببینم برش تکدر خاطر روحانی بیشتره یا خودروسازها البته احتمالا خودروسازها که تا حالا میخشونو بدجوری کوبیدن برششون بیشتر خواهد بود. تو دولتهای قبلی که اینجوری بوده
  • یا ثارالله IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    3 0
    احمدی نژاد هم اعلام تکدر خاطر بصورت رسانه ای کرد و گفتش قیمت نهایی پراید 6 میلیون هستش ولی اوضاع عوض شد؟ پراید اومد تا 22 میلیون تومان. اینا هم فقط حرف می زنند. من که میدونم خبرانلاین نظرمو پخش نمیکنه ولی اقای فیلترینگ که نظراتو فیلتر میکنی ازادی بیان حق مسلم هر ایرانی هستش حالا باز نظرمو فیلتر کن من که ازت راضی نیستم خدا هم راضی نباشه