مهر نوشت:

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نتیجه مرحله اول کنکور سراسری 93 فردا یکشنبه 12 مرداد ساعت 14 از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می شود و داوطلبان می توانند با اطلاعات کارت اعتباری و شماره پرونده و مشخصات ثبت نامی کارنامه خود را مشاهده کنند.

دکتر ابراهیم خدایی در نشست خبری اعلام نتایج اولیه کنکور 93 با اعلام این مطلب گفت: ویژه نامه انتخاب رشته روز دوشنبه 13 مرداد همزمان بر روی سایت سنجش و پیک سنجش منتشر می شود. همچنین دفترچه راهنمای انتخاب رشته بر روی سایت سنجش قرار گرفته و داوطلبان می توانند ظرفیت و ضوابط را مشاهده کنند.

او گفت: انتخاب رشته مجازی از روز دوشنبه 13 مرداد با پرداخت 15 هزار تومان فعال می شود و داوطلبان از روز چهارشنبه 15 مرداد تا روز دوشنبه 22 مرداد می توانند در فرآیند انتخاب رشته اصلی شرکت کنند. همچنین پاسخنامه 70 هزار داوطلب اول گروه های آزمایشی با کلید در روز چهارشنبه 15 مرداد منتشر می شود.

خدایی یادآور شد: اعلام نتایج نهایی در نیمه دوم شهریورماه انجام می گیرد.

او با اشاره به آمار حاضرین در جلسه کنکور سراسری 93 گفت: بیش از 992 هزار نفر حاضرین جلسه بودند که تقریبا تمامی آنها مجاز به انتخاب رشته شدند . ظرفیت اعلامی دانشگاه ها 695 هزار و 697 نفر است و شانس قبولی به طور کلی 70 درصد است. اما در گروه های آزمایشی بر اساس ظرفیت متفاوت است.

رئیس سازمان سنجش گفت: گروه ریاضی 65 هزار نفر مازاد ظرفیت دارد. برای 191 هزار شرکت کننده گروه ریاضی بیش از 254 هزار نفر ظرفیت وجود دارد. در گروه تجربی 443 هزار نفر شرکت کننده داریم که ظرفیت 190 هزار نفر است که شانس قبولی 43 درصد است. در گروه علوم انسانی 217 هزار نفر شرکت کننده داریم که ظرفیت نیز 213 هزار نفر است که شانس قبولی در آن 99 درصد است. در گروه هنر 40 هزار نفر شرکت کننده با 16 هزار نفر ظرفیت شانس قبولی 40 درصد و گروه زبان با 99 هزار نفر شرکت کننده و 20 هزار نفر ظرفیت شانس قبولی 21 درصد است.

او با اشاره به ظرفیت های اعلام شده دوره های مختلف تحصیلی در دانشگاه ها گفت: از 697 هزار و 695 نفر ظرفیت اعلام شده 110 هزار و 818 نفر در دوره روزانه، 28 هزار و 543 نفر در دوره شبانه یا نوبت دوم، 4 هزار و 595 نفر در دوره مجازی و بین الملل و پردیس های خودگردان، 804 نفر در دوره نیمه حضوری، 166 هزار و 83 نفر در غیرانتفاعی، 15 هزار و 52 نفر در فرهنگیان و 369 هزار و 848 نفر در پیام نور پذیرفته می شوند.

خدایی یادآور شد: از میان ظرفیت اعلامی، 399 هزار و 473 نفر در ظرفیت بدون آزمون یعنی معادل 58 درصد با استفاده از سوابق تحصیلی پذیرفته می شوند و 296 هزار نفر معادل 42 درصد در ظرفیت با آزمون پذیرفته می شوند.

او با اشاره به تفاوت های آزمون سراسری سال 92 با 93 گفت: اولین تفاوت مهم تاثیر قطعی 25 درصدی سوابق تحصیلی است که ممکن است نمره را کاهش یا افزایش دهد. تغییر دیگر نیز قانون جامع ایثارگران است که دامنه شمول به فرزندان جانبازان 25 درصد هم تسری پیدا کرد و ظرفیت هم 20 درصد تعیین شده است.

رئیس سازمان سنجش گفت: تغییر شیوه پذیرش در پردیس های خودگردان دانشگاه های علوم پزشکی هم از دیگر تغییرات بود که از شیوه نیمه متمرکز در سالهای گذشته به شیوه متمرکز در امسال تغییر پیدا کرد و داوطلبان با مطالعه ضوابط مربوطه می توانند رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را انتخاب کنند.

او از امکان ثبت نام مجدد برای رشته های بدون آزمون برای کلیه افراد متقاضی خبر داد و گفت: از زمان فعال شدن انتخاب رشته افراد متقاضی که در کنکور هم شرکت نکرده اند می توانند ضمن ثبت نام نسبت به انتخاب کد رشته محل های بدون آزمون در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اقدام کنند.

خدایی درباره انتخاب رشته و تفاوت های آن نسبت به سال گذشته گفت: داوطلبان توجه داشته باشند که امسال نحوه انتخاب رشته به دلیل تغییرات سهمیه ها و نمرات متفاوت است و اگر موسسات انتخاب رشته بگویند بر اساس نمرات پارسال داوطلب در چه رشته هایی پذیرفته می شود معتبر نیست و نمی توان آن را به نمرات امسال تسری داد.
او با اشاره به سیستم انتخاب رشته مجازی گفت: ما در سیستم انتخاب رشته مجازی امسال تمامی پذیرفته شدگان سال 92 را بر اساس ضوابط و سهمیه های امسال دوباره گزینش کردیم و نتایجی که بدست آمد را در سیستم انتخاب رشته مجازی قرار داده ایم که نزدیک ترین نمرات را به نمرات داوطلبان خواهد داشت و می تواند راهنمای بسیار موثری باشد. بسته انتخاب رشته مجازی 250 کدرشته را به داوطلب پیشنهاد می دهد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره نوع پذیرش در دانشگاه آزاد گفت: داوطلبان در کارنامه کد دسترسی به کدرشته های دانشگاه آزاد دارند که بر اساس آن می توانند کد رشته های با آزمون دانشگاه آزاد را انتخاب کنند. سال گذشته 435 هزار نفر ظرفیت از سوی دانشگاه آزاد اعلام شده بود که امسال هم همین تعداد است.

او درباره زمان احتمالی برگزاری کنکور سراسری 94 گفت: آزمون به طور قطع پیش از ماه مبارک رمضان در پایان خردادماه برگزار می شود اما زمان قطعی آن پس از هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش و عدم تداخل با امتحانات پیش دانشگاهی اعلام می شود.

خدایی درباره قانون افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش گفت: بر اساس قانون، این سهم باید به طور تدریجی افزایش یابد و پس از استانداردسازی امتحانات کشوری و هماهنگ خواهد بود و مصوبه شورای سنجش و پذیرش این است که پوشش پذیرش بدون آزمون به 85 درصد برسد در مدت چهار سال که ما امسال به پوشش 70 درصدی رسیدیم که بازهم افزایش این موضوع به برآوردهای سال جاری بستگی دارد.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =