فارس نوشت:

رئیس سازمان انتقال خون درباره اصطلاح خون فروشی می گوید: در هیج جای دنیا خون رایگان توزیع نمی شود، خون رایگان بلای جان بیمار است، صادرات خون به خارج هم به هیچ وجه صورت نمی‌گیرد.

بخشهایی از سخنان علی اکبر پورفتح الله:

-متأسفانه این ادبیات همیشه در جامعه ما مطرح می‌شود و تعابیر نامناسبی مانند فروش خون را عنوان می‌کنند در حالی که این گونه نبوده و ما اعتقاد داریم اهدای خون باید کاملاً داوطلبانه و بدون هیچگونه چشمداشتی باشد اما هزینه آماده‌سازی خون باید در نظام اقتصادی دیده شود این در حالی است که در کشورهای پیشرفته بیمار می‌داند که هزینه‌های آزمایش و آماده‌سازی برای دریافت خون را باید بپردازد و این در چرخه انتقال خون معنی پیدا می‌کند.

-به دلیل اینکه خون کالای رایگان در کشور است به این شکل مصرف می‌شود و قدرش را نمی‌دانند در حالی که در آمریکا برای هر واحد گلبول قرمز 140 دلار دریافت می‌کنند و در اروپا 120یورو هزینه دریافت می‌شود.

-در آنجا بیماری که به اتاق عمل می‌رود و خون مصرف می‌کند پزشک هزینه مصرف خون را می‌داند در نتیجه مصرفش را منطقی می‌کند و به دنبال روش انتقال خون خودی می‌رود اما متأسفانه در این زمینه در کشور مشکلات اساسی داریم و نگاه به آموزش در طب انتقال خون به عنوان برنامه اجباری در نظام دانشگاهی جایی ندارد و پزشکان ما با دیدگاه قدیمی تربیت شده‌اند و آن را هم به دانشجویان منتقل می‌کنند، در دهه 90 در غرب جراحی که آموزش دیده می‌داند که افتخار انجام جراحی موفق این است که مصرف خون را مدیریت کند در حالی که در گذشته خون به پزشک جرأت می‌داد، متأسفانه پزشکان ما و حتی جراحان بزرگ این طور تربیت شده‌اند که باید خون زیاد مصرف شود و دانشجو را این گونه تربیت می‌کنند اما نمی‌دانند در دهه‌ای قرار داریم که بحث مدیریت مصرف خون مطرح است. جراحی بدون خون مطرح شده است. هنر جراح این است که در شرایطی از اتاق عمل خارج شود که خون مصرف نشده باشد اما این ادبیات هنوز به کشور ما سرایت نکرده است.

-خون (از ایران) اصلاً صادر نمی‌شود و فقط پلاسمای مازاد است که آن هم زیر نظر و کنترل سازمان غدا و دارو به معتبرترین شرکت‌های پالایش پلاسما ارسال می‌شود و محصولاتش به ایران بازمی‌گردد.

-اکنون از بحث‌هایی که پیگیری می‌کنیم این است که 100درصد از داروهای مشتق پلاسما را در یک برنامه 3 ساله با پلاسمای ایرانی تأمین کنیم در حالی که اکنون پلاسما ارسال می‌شود و محصولات حاصل از آن به کشور می‌آید و برای بیماران هموفیلی فاکتور 8 و 9 و آلبومین استفاده می‌شود. بنابراین به هیچ وجه ارسال خون و فرآورده‌های خونی را به خارج از کشور نداریم و همه در کشور مصرف می‌شود.

 

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    23 4
    پزشک پول خون را از بیمار می گیرید پس در نظر گرفتن بها برای خون جهت کاهش مصرف بهانه ای بیش نیست