تنها شباهت «فرشته ها با هم می آیند» و «طلا و مس» از نگاه کارگردان / اشتراک در یک لباس

حامد محمدی کارگردان فیلم سینمایی «فرشته ها با هم می آیند» تنها شباهت «طلا و مس» را به این فیلم در لباسی دانست که بر تن هر دو شخصیت می بینم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نویسنده و کارگردان «فرشته ها با هم می آیند» در نشست این فیلم در فرهنگسرای نیاوران درباره شباهتهای این اثر با «طلا و مس» گفت: به عقیده من فقط لباس این دو شخصیت در هر دو فیلم یکی است اما هر کدام از آنها دو دنیا متفاوت دارند.

نشست فیلم سینمایی «فرشته ها با هم می آیند» ساخته حامد محمدی با حضور نویسنده و کارگردان، جواد عزتی، رضا ناجی و نازنین بیاتی بازیگران فیلم و محمد رضا مقدسیان منتقد و کارشناس سینما در فرهنگسرای نیاوران عصر روز گذشته اول مرداد ماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست بعد از نمایش فیلم، حامد محمدی درباره ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود گفت:به عقیده من درباره سوژه روحانیت، خیلی فیلمی در سینمای ایران تا کنون ساخته نشده است. در صورتی که این شخصیتها در جامعه تاثیر زیادی روی زندگی ما دارند.

وی افزود: البته در همین تعداد محدودی از آثار سینمایی هم که تا کنون در این حوزه ساخته شده، به بخشی از زندگی روحانیون پرداخته شده است. اما من تلاش کردم در «فرشته ها با هم می آیند» وارد زندگی خصوصی این افراد شوم. به نوعی حریم شخصی آنها که مردم فکر میکنند با بقیه افراد جامعه متفاوت هستند. البته در «طلا و مس» هم به این موضوع پرداختیم. اما در فیلم خودم تلاش کردم بیشتر وارد روابط این افراد در زندگی شان شوم. در «طلا و مس» ما با یک قصه دیگری روبرو هستیم و در این فیلم هم به شکل دیگری وارد زندگی یک روحانی می شویم.

محمدی همچنین درباره شباهت این دو اثر با هم عنوان کرد: شاید این سوال برای مخاطب مطرح شود که این دو فیلم شباهت هایی به یکدیگر دارند. اما به عقیده من فقط لباس این دو شخصیت در هر دو فیلم یکی است اما هر کدام از آنها دو دنیا متفاوت دارند.

در ادامه رضا ناجی یکی از بازیگران «فرشته ها با هم می آیند» گفت: من همیشه فیلمنامه های حامد محمدی را دوست دارم و معتقدم متن های او بی نظیر است. از گذشته من روی موضوع مالک و مستاجر مسئله داشتم. وقتی نوع روابطی که در این فیلم بین مستاجر و صاحبخانه برقرار می شود را خواندم احساس کردم که به دغدغه من نزدیک است. خوشحالم که توانستم در ساختن این فیلم نقشی داشته باشم.

همچنین در ادامه نازنین بیاتی دیگر بازیگر این فیلم درپاسخ به سوال مقدسیان منتقد جلسه که عنوان کرد،چطور بعد از دختر دانشجو فیلم «دربند» به انتخاب یک نقش مادر در «فرشته ها با هم می آیند» رسیده است، گفت:من قطعا به دنبال کلیشه شدن در سینما نیستم. به همین دلیل دوست داشتم نقشی متفاوتی از یک دختر دانشجو مظلوم را بازی کنم. از طرفی فیلمنامه «فرشته ها با هم می آیند» هم برایم جذاب بود و احساس کردم این نقش مادر جوانی که صاحب سه فرزند می شود قطعا می تواند برایم تجربه جالبی باشد.

وی افزود: وقتی وارد دفتر آقای محمدی شدم تا درباره فیلم صحبت کنیم در جریان خلاصه فیلمنامه قرار گرفتم و وقتی متوجه شدم که قرار است نقش یک مادر را بپذیرم، این حضور را قبول کردم. البته بعد از فیلم «دربند» با پیشنهادهای زیادی برای نقش یک دختر دانشجو روبرو شدم اما قبول نکردم چون به دنبال تفاوت در ادامه حضورم در سینما بودم.

جواد عزتی  بازیگر نقش روحانی در «فرشته ها با هم می آیند» درباره همکاری دوم خود با حامد محمدی عنوان کرد:این دومین همکاری من با دفتر آقای محمدی بعد از تجربه موفق «طلا و مس» است. من طی این سالها بیشتر در نقشهای جدی حضور داشتم تا کمدی. برای سومین بار هم بود که در نقش یک روحانی حضور پیدا کردم. چون خودم در این انتخاب تعمدی داشتم. از طرفی می خواستم یک نقش را در موقعیت های مختلف که از یکدیگر تفاوت داشتند را تجربه کنم. من خودم بعد از دیدن این فیلم حس آرامش خوبی دارم.

در ادامه حامد محمدی در پاسخ به سوال منتقد نشست درباره پرداختن به چنین فضاهایی در آثار  خود گفت:من تخصص آکادمیک در سینما ندارم و در رشته حقوق تحصیلاتم را گذراندم. مدتی هم در این حوزه کار کردم. اما به دلیل علاقه ای که داشتم وارد سینما شدم. از همان زمان خالی بودن این فضا را در سینما حس می کردم. ما همیشه لحظاتی را در اطرافمان می بینیم که از کنار آنها می گذریم. فیلمساز وظیفه ای ندارد که برای مخاطب نسخه بپیچد. اما می تواند نکاتی را به او یادآوری کند. توجه من بیشتر به همین لحظات بود تا آنها را یاداوری کنم که می شود با توجه به چنین مسائلی جزئی هم خوشبخت بود.

وی ادامه داد:تلاش کردم در این فیلم در حد بضاعتم و با توجه به محدودیت هایی که یک فیلمساز اول دارد، یک اثر ساده و روان را بسازم و تاکید کنم که می توان خوشبخت بود حتی با داشتن همین چیزهای کوچک.

عزتی درباره شباهت این نقش با روحانی سریال «دودکش» گفت:آن نقش هم یک روحانی بود اما به عقیده من با یکدیگر تفاوت داشتند. من و بهروز شعیبی برای فیلم «طلا و مس» حدود چهار روز رفتیم و در قم زندگی کردیم. البته من از قبل شناخت زیادی از روحانیت داشتم اما باز هم تحقیقاتی در این ارتباط انجام دادم.

محمدی در ادامه در ارتباط با شخصیت های روحانی و تفاوت آنها عنوان کرد: من فکر می کنم مردم ما هم در جامعه متوجه آدم خوب و بد شده اند. همین مردم به دکتر روحانی رای میلیونی دادند. اما در جای دیگر روحانی داریم که در نماز جمعه چه عباراتی استفاده می کند! پس مردم این تفاوت را متوجه شدند. در فیلم های من می گویند چرا این روحانیها منبر نمی روند. در حالی که به عقیده من منبر انها عملی است. شخصیت روحانی فیلم های «فرشته ها با هم می آیند» و «طلا و مس» منبرش در رفتار با خانواده و مردم است.

عزتی ادامه داد: آقای محمدی به شدت در تحلیل شخصیت ها به این موضوع تاکید داشتند.

محمدی همچنین درباره شخصیت اصلی این فیلم توضیح داد:شخصیت اصلی این فیلم فارغ از روحانی بودن در درجه اول یک انسان است. ما روحانی را در این فیلم به صورت عملی به آن شکل رایجی که در جامعه وجود دارد نمی بینیم. من به دنبال شخصیتی بود که برای مردم قابل باور باشد.

عزتی تاکید کرد: به عقیده من در سینما آن نگاه تیپیکال به شخصیت روحانی دیگر تغییر کرده است. در این فیلم هم ما به گفته محمدی این شخصیت را در ابتدا یک انسان دیدیم و از این بعد به او نگاه کردیم. من قرار نیست همه سلیقه ها را بتوانم با این فیلم جذب کنم.

در پایان نازنین بیاتی گفت: ما سر این فیلم قبل از هر پلان تمرین می کردیم و اگر پیشنهادی داشتیم مطرح می کردیم. اگر این پیشنهادات مورد توجه کارگردان بود قبول می کرد و حتی ممکن بود درباره آن بیشتر صحبت کنیم و یا اصلا رد می کردند. امیدوارم مردم فیلم را دوست داشته باشند. چرا که اثر ساده ای است و قطعا حال آدم بعد از پایان ان خوب می شود.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =