مسولان تنها با اخذ تعهد کارخانه های آلاینده را رفع توقیف می کنند/ آلودگی صنعتی ادامه دارد

چندی پیش سید محمدعلی سید ابریشمی، مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی عنوان کرد که صنایع آلاینده که در شهرک شکوهیه قم قرار دارند از این شهرک خارج می شوند.

بهاره چراغي: ماجراي ايجاد آلودگي در صنايع قم هر روز ابعاد تازه تري به خود مي گيرد. پس از اظهار نظرهاي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با خبرآنلاين در مورد برخورد با صنايع آلاينده، مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي قم هم خبر داده که قصد برخورد جدي با اين واحدها وجود دارد. درهمين حال پيگيري هاي خبرآنلاين نشان مي دهد که طي روزهاي گذشته پاي ماموران نيروي انتظامي هم براي پلمپ واحدهاي متخلف به شهرک صنعتي باز شده است. چندی پیش سید محمدعلی سید ابریشمی، مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در مصاحبه با خبر آنلاین عنوان کرد که صنایع آلاینده که در شهرک شکوهیه قم قرار دارند از این شهرک خارج می شوند. هنوز اطلاعات تازه اي در مورد اثرات حضور نيروي انتظامي براي برخورد با واحدهاي صنعتي آلاينده منتشر نشده است ولي در صورت حضور نيروي انتظامي گزارش رسمي از ايجاد آلودگي صنايع به نهادهاي مسول ارائه مي شود. وزارت صنعت طي روزهاي گذشته حداقل از طريق رسانه ها به اين موضوع واکنش نشان داده است ولي تنها سازمان حفاظت از محيط زيست اقدام خاصي صورت نداده است. براي کسب اطلاعات بيشتر به سراغ  روح الله ابراهیمی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم رفته ایم. ابراهیمی بر این باور است که هرواحدی که آلودگی بیش از حد ایجاد کند قطعا پلمپ خواهد شد.

اخيرا نامه اي به دست ما رسيده که نشان مي دهد صنايع شاخص شهرک شکوهيه قم نسبت به حضور کارخانه هاي آلاينده در اين منطقه اعتراض دارند.  آقاي ابريشمي معاون وزير صنعت هم چندي قبل در گفت و گو با خبرآنلاين گفته بود که حضور واحدهاي آلاينده در اين شهرک خلاف قانون بوده است. شما از اين ماجراها اطلاع داريد؟

در خصوص موضوع و جزئیات نامه ها به هیچ عنوان در جریان نیستم و چیزی نمی دانم. اما این موضوع کاملا درست است که شکایت های از طرف واحدهای صنعتی واقع در شهرک در مورد صنايع آلاینده صورت گرفته است و البته ما هم این موضوع را پی گیری کردیم که پی گیری های مستمر ما باعث شد که کارخانه ذوب باطری ماشین 2 بار به صورت کامل پلمپ شود. اما بعد از اینکه از آنها تعهد گرفته شد دوباره مشغول به کار شدند و با نصب فیلتر به تعهدات خودشان پایبند بودند.

اما خبرهايي که در حال حاضر منتشر مي شود نشان مي دهد که همچنان اين صنايع به کارشان به همان شکل سابق ادامه مي دهند.

به عنوان یک مسئول اگر هر شکایتی از طرف واحدهای صنعتی صورت بگیرد حتما رسیدگی خواهم کرد. اما در واقع این سازمان محیط زیست است که مرجع رسیدگی به این تخلفات است. زمانی که شکایتی به دستمان می رسد به بازدید این کارخانه ها می رویم و به دقت شکایت ها را رسیدگی می کنیم. فراموش نکنیم که اساسا ماهیت اصلی تاسیس شهرک های صنعتی حفظ هر چه بهتر محیط زیست است. شهرک شکوهیه ای قم یکی از شهرک های بسیار فعال ایران به حساب می آید و مسلم است که شهرکی به این بزرگی قطعا چنین مشکلاتی نیز در آن به وجود خواهد آمد.

شهرک شکوهیه ای قم و کارخانه های آن به تایید سازمان حفظ محیط زیست درآمده است اما متاسفانه مشکل جای دیگری است. بسیاری از کارخانه های این بخش تخلفات گوناگوني انجام می دهند. مثلا یک کارخانه مجوز آلمینیوم دارد اما مشغول به فعالیت در کار ذوب باطری است.

بلاخره چه کسی پی گیر این تخلفات خواهد بود؟

زمانی که کارخانه تخلفی را انجام می دهد به سرعت به آن رسیدگی می کنیم و به سازمان محیط زیست هم اطلاع می دهیم که سازمان محیط زیست رسیدگی های لازم را انجام می دهد. اما متاسفانه بسیاری از کارخانه های متخلف در ساعاتی آلودگی ایجاد می کنند و فیلترهایشان را بر می دارند که تقریبا شهرک صنعتی خالی می شود و کارگرها کار را تعطیل می کنند. آنها از این فرصت استفاده می کنند و به دلیل اینکه این فیلترها هزینه زیادی برایشان دارد در ساعات شبانه فیلترها را بر می دارند.

بین ساعت 7 صبح تا 5 عصر آب و هوای شهرک بسیار خوب و سالم است اما بعد از تعطیلی کارخانه ها متخلفان فعالیت خود را شروع می کنند. متاسفانه ابزار برخورد با این متخلفان در دست ما نیست. از طرف دیگر نیروی های ما برای برخورد با متخلفان بسیار محدود است.

معاون وزير صنعت اعلام کرده بود که اساسا حضور اين صنايع در کنار صنايع غذايي تخلف بوده است.

ما در شهرک صنعتی قم تقسيم بندي هاي مختلفی داریم مثلا بخش غذایی، بخش فلزی که همگی صنایع بر اساس این موارد دسته بندی می شوند. موضوع اصلی این است که در شهرک های صنعتی این دسته بندی به نحو احسن صورت گرفته است اما بین خیابانی که صنایع غذایی قرار دارند با خیابانی که صنایع فلزی قرار دارند فاصله آنچنانی وجود ندارد و اين دو گروه بسیار به هم نزدیک هستند در نتیجه کاری از دست ما بر نمی آید. در هر حال اگر واحد صنعتی آلودگی اش بسیار زیاد باشد مطمئنا پیگیری می کنیم و به طور بسیار جدی با آن برخورد می شود و آن واحد را پلمپ می کنیم. شکایت های که انجام شده است را در حال پیگیری هستیم و با محیط زیست مکاتبات لازم انجام شده است.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    2 0
    جوک خوبه ولی نه انقدر تکراری هر سال قراره اینها پلمب بشن ولی ....
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    2 0
    من شنيدم که شرکتهاي نفت پارس و نفت بهران و سيمان تهران هم همينطور براي فرار از مجازات ايجاد آلودگي شب تا صبح کار ميکنند.