شهردار تهران شامگاه دو شنبه 30 تیر به خانه هنرمندان رفت تا در مراسم افطار با هنرمندان حضور پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در میان هنرمندان عرصه‌های گوناگون حضور هنرمندان تجسمی در این مراسم چشمگیرتر بود.

مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان که به همراه قالیباف نمایشگاه بازار نقاشی را پیش از شروع مراسم افتتاح کرده بود، در ابتدای سخنانش این مصرع حافظ « زان یار دلنوازم شکری‌ست با شکایت» را خواند و خطاب به قالیباف گفت: «شکر داریم که به این مراسم آمدید و شکایت داریم که چرا کم به اینجا سر می‌زنید؟» او با انتقاد شدید از شورای شهر گفت که شورای شهر طی سال‌های گذشته تنها ۴۰۰ میلیون تومان به خانه هنرمندان بودجه داده، در حالی که هزینه‌های جاری و پرداخت حقوق این نهاد سالانه به ۱۶۰۰ میلیارد تومان می‌‌رسد.»

او از احمد مسجدجامعی هم انتقاد کرد و گفت: «امسال با توجه به حضور آقای مسجدجامعی و دوستان شورای شهر در خواست کردیم که از لحاظ بودجه بیشتر به ماکمک شود اما نمی‌دانیم چرا نه تنها بودجه را افزایش ندادند بلکه کم هم شد.»

یکی دیگر از اتفاقات این مراسم انتقاد تند و تیز استاد امیرخانی از حذف صدای شجریان در رسانه ملی بود،  این استاد خوشنویسی گفت: «مگر می‌شود قهرمان‌مان را حذف کنیم؟ چه کسی است که صدای ربنای استاد شجریان را بشنود و جانش به مبدا وجود متصل نشود؟»

او با گله از وضعیت فرهنگی کشور تاکید کرد که هنر باید دست کسی باشد که صاحب هنر باشد و شایستگی متصل کردن جان و روح خودش را با آن مقام را داشته باشد.

امیرخانی ادامه داد:‌ «در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور مدام از مساله افراط و تفریط و میانه‌روی حرف زده می‌شود. ما بعد از هزاران سال میراث معنوی ایرانی و شیعی هنوز هم باید در این زمینه جدل داشته باشیم؟ افسوس بر ما.»

ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر هم در سخنانی خطاب به قالیباف گفت که من از ته دل شما را دوست دارم و او را به نوعی متولی ساخت سالن تئاتر دانست. این بازیگر افزود:‌«هر سال 1400 هنرجوی جدید به خیل عظیم دانش‌اموختگان رشته هنرهای نمایشی افزوده می‌شود که خیلی‌های‌شان بیکار هستند. از آقای قالیباف به عنوان کسی که دغدغه فرهنگی دارد درخواست می‌کنم و می‌گویم که ما نیازمند سالن‌های نمایش کوچک و کم‌هزینه هستیم. چون خیلی از همین جوان‌ها برای اجرای نمایش در خانه‌ها مجوز می‌گیرند.»

محمدرضا اصلانی، کارگردان که عضو هیات مدیره خانه هنرمندان است، نیز در سخنانی گفت که فرهنگ در جهان سوم نیاز به سوبسید دارد. او خطاب به قالیباف گفت: «متاسفم که اعلام کنم در سینمای ما بخش خصوصی هیچ وقت فرهنگ‌زا نبوده و هر جا دولت پشتیبانی کرده کاری انجام شده است. خودکفایی فرهنگ باعث ابتذال فرهنگی و ناکامی می‌شود! خانه هنرمندان بودجه و پشتیبانی بی‌قید و شرط می‌خواهد.»

داریوش ارجمند نیز اگرچه در آغاز با مخالفت مجری برای سخنرانی روبرو شد اما توانست پشت تریبون برود و حرف بزند. پیش از آن مجری برنامه به او گفته بود که نمی‌تواند سخنرانی کند و از قالیباف خواست تا او برای سخنرانی به روی سن برود. اما قالیباف وقتش را به ارجمند داد و او هم به قول خودش تا آخرین ده شاهی وقت شهردار را برای سخنرانی صرف کرد.

ارجمند گفت: «هنرمند جاسوس خداوند و نوکر مردم است. ما پول‌مان را از مردم می‌خواهیم و کاری به دولت نداریم اما برای رسیدن به این وضعیت شرایطی نیاز است. این اتفاق به شرطی می‌افتد که اینقدر سنگ جلو پای هنرمند نیاندازند.»

این بازیگر سپس خطاب به هنرمندان گفت: باید این جرات را داشته باشیم که آنقدر کاری را درست انجام دهیم که مردم برای کارمان پول بدهند. فرهنگی که نمی‌تواند اقتصادساز باشد، به درد نمی‌خورد؛ مانند اقتصادی که نتواند فرهنگی باشد. معتقدم خانه هنرمندان تبلور این ایده تجانس فرهنگ و اقتصاد است.

در پایان مراسم نیز قالیباف که فرصت چندانی برای سخنرانی نداشت قول داد که ۲۲ مرداد، روز ملی فرهنگ پهلوانی باز به خانواده هنرمندان بیاید و سه ساعت از وقتش را با هنرمندان بگذارند. سه ساعتی که دو ساعتش در اختیار هنرمندان و ۴۵ دقیقه‌اش صرف پاسخگویی او شود.

پری صابری، قطب‌الدین صادقی، محمدرضا اصلانی، علی مرادخانی، داریوش پیرنیاکان، لوریس چکناواریان و ... از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصری A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    به راستی که استاد امیرخانی سخنی از جان دل مردم گفتند.
    • رضا IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
      6 7
      و به راستی که شما به جای مردم ایران نظر دادید.در حالی که من یاد ندارم به شما وکالت داده باشم تا به جای من حرف بزنید
  • سید A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    ای خدا یکی پیدا شه بگه به پیر به پیغمبر خود اقای شجریان خواست اثارش از صداوسیما پخش نشود
    • رضا IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
      0 1
      جناب دوست سید.حالا خوبه خودت میگی این اثر مال صدا و سیماست.خب حالا صدا و سیما می خواد اثری که مال خودشو رو پخش نکنه.بعد من نمی دونم چطور آقای شجریان می تونه به تلوزیون بگه اثری که مال خودشه رو پخش کنه یا نکنه.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    احسنت به استاد اميرخاني آزاد و آزاده
    • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
      3 2
      یعنی الان همۀ مشکلات هنرمندان و ملت حل شده فقط مونده همین یه قلم پخش ربنا ی شجریان بابا برید فایل شو دانلود کنین و اگر اهل روزه گرفتن هستید قبل از اذان پخش کنید و خودتون گوش کنید وحالش و ببرین .
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 2
    ظاهرا پشت پرده چیزایی هست که اینقدر ربنا ربنا میکنید مگه چیه تمام غصه مردم ما شده ربنای شجریان بعضی چیزا در کشور ما بزرگمیشه تمام سیاسیه ولجبازیه
  • ÷ IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    2 1
    زنده بار استاد شجریان
  • hamid A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    2 1
    دلنشینی نوای ربنای استاد شجریان در خاطر و خاطرات همه ی ما هست حتی اگه دیگه هرگز پخش نشه