مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری بیابان‌زایی در این استان را زنگ خطری برای کل کشور دانست و گفت: عدم مقابله جدی با بیابان زایی در چهارمحال و بختیاری، بحران محیط زیستی جدی و تجمعی در استان ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست؛ سعید یوسف‌پور با اشاره به بحران خشکسالی در کشور گفت: کاهش بارش در استان باعث شده است که امسال استان در رتبه دوازدهم خشکسالی در سطح کشور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استان از لحاظ بارش بعد از استان‎های شمالی کشور بیشترین بارش را دارد، گفت: امسال کاهش 15درصدی بارندگی‎ها در استان نسبت به مدت بلندمدت مشابه خود و تغییر رژیم بارش از برف به باران باعث تشدید خشکسالی در استان شده است.

یوسف‎پور به افزایش دمای استان اشاره کرد و گفت: امسال دمای استان نسبت به میانگین بلندمدت مشابه خود 1.5درجه افزایش دارد. هرچه زمان می‎گذرد بیابان‎زایی و تغییر اقلیم بیشتر در استان نمود می‌یابد و هرروز شرایط منابع آبی استان نسبت به قبل وخیم‎تر می‌شود.

او با تاکید برضرورت بازنگری کلی و اصولی در سیاست گذاری مدیریت منابع آب، گفت: در گذشته عمده برداشت آب استان از منابع زیرزمینی بود که باعث شد 9دشت استان ممنوعه و بقیه دشت‎ها نیز در حالت بحرانی قرار گیرد که مشهودترین عواقب آن مرگ آب خوان‎ها و فرونشست زمین در نقاط مختلف استان است.

 

توسعه باغات،‌سیاست غلط

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، اخیرا سیاست‎های استان به سمت استفاده از منابع آب جاری حرکت می‎کند که این امر نیز یک مشکل اساسی است: برنامه‌ریزی‎های بهره‎برداری از منابع آبی استان براساس آینده پژوهی و آمایش سرزمینی صورت نمی‎گیرید به همین دلیل همواره بامشکلات عدیده‎ای مواجه است.

یوسف‎پور سیاست کنونی استان را تلاش برای توسعه باغات و کشاورزی دانست و گفت: توسعه باغات زمانی خوب است که مشکل تامین آب شرب دراستان نباشد این درحالی است که حدود 217 روستا در استان با تانکر آبرسانی می‎شوند و در 10 شهر استان نیز آب جیره‎بندی می‎شود.

وی با اشاره به مشکلات استان در تامین آب شرب، توسعه باغات و کشاورزی را سیاستی غلط برشمرد و گفت: اکنون راندمان آب کشاورزی استان بین 25 تا 30درصد است درحالی که 70درصد از منابع شیرین استان در این بخش هدر می‎رود.

یوسف‎پور بیابان‌زایی در چهارمحال و بختیاری را زنگ خطری برای کل کشور دانست و افزود: اگر سیاست استان مقابله با این امر نباشد با فرسایش خاک و از بین رفتن اکوسیستم طبیعی استان، بحران محیط زیستی جدی و تجمعی در استان ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به نابودی برخی دشت‎ها در استان بویژه شهرکرد، گفت: عواملی چون مدیریت نامناسب، عدم توجه به کاربری اراضی و جایگیری نامناسب فرودگاه باعث نابودی دشت شهرکرد شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    17 0
    ویرانه .شدیم خدایا کمک کن از سرزمین ما خشکسالی ودروغ بره ورشوه
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    17 0
    اینم از برکات حرکات آقایون هست.
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    14 6
    این ها همش سیاست غلط انتقال آب به سایر شهرها هست نه توسعه باغات
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    14 7
    مشکل فقط استفاده از آب های جاری نیست مشکل اصلی زدن تونل برای انتقال آب به استان اصفهانه که باعث شده سطح آب های زیر زمینی استان کاهش پیدا کنه اونم برای تولید برنج لنجان که تحقیقات نشان داده سر شار از سربه یا برای استفاده در ذوب آهن یا فولاد که دلیلی نداره چنین شرکت های عظیمی وسط بیابان ساخته بشن این سرنوشته یه استان محرومه
  • me A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    17 6
    وقتی با سیاست های غلط از دامنه تا نوک کوه هاشونو بادوم وگردو میکارن همین میشه ...متاسفانه آب زاینده با پمپاژ به این کوهها میرسه....
  • منصوره IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    17 6
    وقتی میخواستید اب کوهرنگ رو به اصفهان منتقل کنید فکر اینجا رو ایا کرده بودید؟؟ ایا استان خودمون آب زیاد داشت که میخواستید ابش رو به اصفهانی ها بدید ؟؟؟ واقعا که
  • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    2 1
    ایران باید طرخح شیرین سازی آب دریاهای خزز و خلیج فارس و دریای عمان و انتقال آن به کویر های مرکزی ایران برای نمصارف شرب و صنعتی رو کلید بزنه