ایسنا نوشت:

محققان ناسا با استفاده از تصاویر با کیفیت به دست آمده از فضاپیمای ناسا موفق به کشف منابع سطحی دی اکسید کربن یا یخ خشک در مریخ شدند.

نخستین یافته‌ها در مورد وجود مجراهای یخ خشک مریخ مربوط به سال 2000 میلادی بود که باعث شگفتی دانشمندان شد، زیرا آنها معتقد بودند وجود مجراها در سطح مریخ حاصل عمل فرسایش ناشی از آب است که در نهایت با بخار شدن آب مایع امکان وجود آب در حالت جامد را در مریخ امکان پذیر می‌کند. هرچند که برای بقای حیات وجود آب مایع حیاتی است.

دکتر کولین داندس، محقق و اخترشناس مرکز فضایی فلگ استاف عنوان کرد: در طی پنج سال گذشته همواره بر این باور بودم که رودهای خشکیده سطح مریخ حاکی از وجود آب در سطح مریخ است، اما پس از بررسی‌ها و دقت بیشتر در تغییرات ایجاد شده در رودخانه‌های خشکیده سطح مریخ این نتیجه حاصل شد که این تغییرات در زمستان اتفاق می‌افتد.

محققان پس از بررسی بیشتر تصاویر ارسالی از مریخ به این نتیجه رسیدند که مجراهای سطح مریخ ناشی از فعالیت دی اکسید کربن جامد یا یخ خشک است، زیرا این اتفاق در زمستان مریخ که دمای هوا بسیار پایین بوده و باعث جامد شدن دی اکسیدکربن می‌شود، رخ می‌دهد.

این تحقیقات در مجله علمی journal Icarus منتشر شده است.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =