ماجرای بند 350 زندان اوین باعث تغییر رئیس سازمان زندانها شد؟

غلامحسین اسماعیلی از سازمان زندانها رفت. آن هم درست بعد از اینکه گزارش سازمان صدا و سیما درباره برخورد با زندانیان این بند در برنامه پرسر و صدای 20:30 پخش شد. البته او راه دوری نرفت؛ شد رئیس کل دادگستری استان تهران.

امید سلیمی بنی: یک هفته پیش، درست در آخرین پنجشنبه فروردین ماه، بند 350 زندان اوین خبرساز شد. آن هم به خاطر حضور نیروهای حفاظتی این زندان برای جستجوی ادواری از بند 350 که به خاطر حبس زندانیان سیاسی و امنیتی، همواره مورد توجه رسانه ها بوده است.

از زمانی که اولین خبرها درباره برخورد زندانیان با گارد حفاظت از این زندان منتشر شد، هر روز اخبار جدیدی درباره این برخورد روی خروجی رسانه های مختلف داخل و خارج از کشور ظاهر شد.

رسانه های داخلی با استفاده از اظهار نظرهای رسمی مسئولان اینطور نوشتند که درگیری در این بند به خاطر اخلال در نظم جاری زندان بوده و برخی از نمایندگان مجلس نیز با تایید این برخورد گفتند عده ای قصد آشوب و مزاحمت داشتند و در بند سیاسی ها، 11 موبایل و تبلت کشف شد.

حتی کار به جایی رسید که غلامحسین اسماعیلی، رئیس (اکنون باید گفت) سابق سازمان زندانها، در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای پاسخگویی حاضر شد و گفت درباره کار نکرده به نمایندگان توضیح داده و گفته که کارمندان سازمان زندانها حتی یک تلنگر به کسی نزده اند.او البته پیش از این نیز گفته بود فیلم دوربینهای مداربسته بازرسی بند 350 زندان اوین را در اختیار دارد و در صورتی که نیاز باشد فیلم‌های بازرسی از بند ۳۵۰ اوین را منتشر خواهد کرد.

اسماعیلی همچنین درباره اعتصاب برخی از زندانیان این بند، پس از برخورد پیش آمده به خبرنگاران گفته بود اطلاعی ندارد. او با تکذیب کوچکترین برخورد بین زندانیان و گارد حفاظت زندان گفته بود: "آنچه که در بند ۳۵۰ اوین رخ داد یک وضعیت عادی و معمولی بود و ما بارها گفتیم که بازرسی جزء اختیارات و وظایف ما است. در این بازرسی از ناحیه همکاران ما هیچ گونه تعرضی صورت گرفته و آن‌چه بیان شده کذب محض است."

البته اسماعیلی به دوربین های سیاری که در اختیار گارد حفاظت زندان بود در این بازرسی خبرساز هم اشاره کرده بود: "همکاران ما به هیچ عنوان رفتار توأم با ضرب و شتم نداشتند و این موضوع مستند است و ما تمام مسیر برنامه بازرسی را علاوه بر سیستم‌های مدار بسته از طریق دوربین‌های سیاری که همراه اکیپ بازرسی بود فیلمبرداری کردیم و الان هم هر زمان لازم باشد آن‌ها را منتشر می‌کنیم."

هرچند که شب گذشته هم فیلمی از این ماجرا در بخش های مختلف خبری پخش شد.

از سوی دیگر برخی از خانواده زندانیان با تجمع در مقابل نهاد ریاست جمهوری و دادستانی تهران، خواستار شفاف شدن ماجرای بند 350 بودند. آنها از سلامت عزیزان خود ابراز نگرانی کردند تا جایی که برخی از نمایندگان مجلس نیز در تذکر رسمی به وزیر دادگستری خواستند ابعاد مختلف ماجرای بند 350 روشن شود.

همچنین 9 نماینده مجلس دیروز در تذکری به پورمحمدی وزیر دادگستری خواستار رسیدگی به ضرب و شتم زندانیان بند 350 اوین شدند و برخی از نمایندگان مجلس نیز با زیر سئوال بردن اقدامات سازمان زندانها، از وجود موبایل و تبلت در زندان اوین به عنوان "کوتاهی" مسئولان این زندان یاد کردند.

اکنون رئیس قوه قضاییه با تغییر رییس سازمان زندانها، نشان داد جابجایی مدیران در قوه قضاییه، تابعی از عملکرد آنهاست.

 

اسماعیلی در سازمان زندان چه کرد؟

غلامحسین اسماعیلی، دادستان سابق خراسان رضوی و از باسابقه ترین قضات ایران، در شرایطی سازمان زندانها را تحویل گرفت که اصلی ترین مشکل این نهاد، کمبود بودجه و امکانات رفاهی و اسکان زندانیان بود.

او بارها در گفتگو با خبرنگاران گفت که سازمان زندانها بدهکارترین سازمان ایران در بازار است تا جایی که مجبور شده روزی 5 میلیارد تومان از بازار به خاطر خورد و خوراک زندانیان، نسیه بگیرد.

در زمان مدیریت او، زندان های جدیدی از جمله زندان بزرگ تهران در فشافویه برای زندانیان مرد و زندان قرچک برای زنان زندانی، احداث شد و بخشهایی از این زندانها نیز به بهره برداری رسید.

اسماعیلی همچنین اصرار داشت زندانیان تهران، به زندان رجایی شهر کرج نروند، برای همین، مقدمه انتقال 15 هزار زندانی را به زندان بزرگ تهران فراهم کرد ولی تا این لحظه برآوردها نشان می دهد بیش از 6 هزار زندانی در زندان فشافویه، مستقر نشده اند. زندانیانی که به دلیل تفکیک جرایم، بیشتر جرایم مخل امنیت عمومی از جمله مواد مخدر، سرقت و ضرب و شتم در پرونده آنها دیده می شود.

از جمله اقدامات ارزشمند زمان حضور اسماعیلی در سازمان زندانها، بها دادن به کار زندانیان و ایجاد بندهای کارگری در زندانهای کشور بود. او توانست با میدان دادن به بنیاد تعاون زندانیان، امکان درآمد زایی برای این سازمان را فراهم کند که البته درآمدهای این بنیاد نیز برای بهسازی محیط زندان و خانواده زندانیان صرف می شود. هر چند انتقاداتی از جمله ندادن حق و حقوق کامل کارگران زندانی و عدم بیمه آنها درباره عملکرد این بنیاد همواره وجود دارد، ولی به تایید زندانیان کارگر، شرایط کار کردن در زندان، باعث آرامش بیشتر آنها و حرفه آموزی شان در دوران تحمل کیفر می شود.

 

سه حکم در یک روز

آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضاییه با صدور احکام جداگانه ای غلامحسین اسماعیلی را به جای آوایی، به دادگستری استان تهران فرستاد و به جای او، علی اصغر جهانگیر را به ریاست سازمان زندان‌ها منصوب کرد.

آیت الله آملی لاریجانی در حکم خود به رئیس جدید سازمان زندانها نوشته است: "نظر به تجربیات مدیریتی و ارزنده شما در قوه قضاییه به موجب این ابلاغ جنابعالی به ریاست سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور منصوب می‌شوید. امید است با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌های راهبردی قوه قضاییه و انجام امور محوله موفق و مؤید باشید."

رئیس قوه قضاییه، البته در حکم دیگری اسماعیلی را به جای آوایی به ریاست شعبه اول محاکم تجدید نظر پایتخت و ریاست کل دادگستری تهران منصوب کرد و خطاب به او نوشت: "امید است با در نظر داشتن اهمیت امر قضا و مسئولیتهای سنگین ناشی از آن اجرای عدالت اسلامی و رسیدگی به محرومین و ستمدیدگان و حمایت از حقوق مشروع مردم را سرلوحه کار خود قرار داده و در انجام وظایف الهی با رعایت دقیق موازین شرعی و قانونی و همراه با سرعت لازم موفق و موید باشید."


رئیس جدید سازمان زندانها کیست؟

علی اصغر جهانگیر، رئیس فعلی سازمان زندانها، از قضات باسابقه شاغل در قوه قضاییه محسوب می شود. 

او در گذشته رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه بوده و پرونده های حساسی را پیگیری کرده. او پس از جابجایی از این سمت، به عنوان بازرس ویژه رئیس قوه قضاییه منصوب شد و همزمان به عنوان مشاور عالی آیت الله آملی لاریجانی، حکم گرفت. با حضور او در این سازمان، پیش بینی می شود برخی از مدیران سازمان زندانها از جمله رئیس سازمان اوین، تغییر کند.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351082

برچسب‌ها