خانه ملت نوشت:

رئیس مجلس در جمع خانواده‌های اعضای سفارت ایران در مینسک با بیان اینکه گام ها در مذاکرات هسته‌ای در جهت درست برداشته می‌شود، گفت:طرف‌های مقابل فکر کرده‌اند که دوره منصرف کردن ایران از انرژی هسته‌ای گذشته است.

دکتر علی لاریجانی چهارشنبه 27 فروردین در جمع خانواده‌های اعضای سفارت ایران در مینسک گفت: رویکرد نسبتا مثبتی در مجموع مذاکرات با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس سنای بلاروس در مسایل مختلف احساس شد.
او گفت: در موضوعات مشخص تصمیماتی گرفته شد چنانچه این تصمیمات به نتیجه برسد می‌تواند در روابط ایران و بلاورس حرمت‌های رو به رشدی را ایجاد کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: صرف مذاکرات گام نخست است و باید با جدیت آنها را پیگیری کرد تا نتیجه مطلوب به دست آید.
او ادامه داد: در این شرایط حساس اقتضا می‌کند ما جدیتمان را بیشتر کنیم و برای فائق آمدن بر مشکلات یک نوع مجاهدت و سخت کوشی لازم است.
لاریجانی تأکید کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب سال93 را به نام "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نامیدند یک واقعیت است شرایط کشور چه از لحاظ داخلی و چه از لحاظ خارجی باید با یک نوع ایثارگری اداره شود.

رویکرد مجلس خارج کردن کشور از رکود است
او گفت: رویکرد مجلس و دولت خارج کردن کشور از رکود است و عقل حکم می‌کند تمهیدات لازم صورت گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در بودجه 93 سعی شد شرایط لازم جهت حمایت از تولید و کارآفرینی صورت گیرد.
او گفت: یکی از گروه‌هایی که می‌تواند نقش مجاهدانه‌ای داشته باشد وزارت خارجه است و شما به عنوان کسانی که شرایط بلاروس را می‌دانید وظایف مهمی را به عهده دارید.
لاریجانی گفت: امیدواریم تلاش های وزارتخانه هم در جهت نیاز و کمک به توسعه کشور باشد مذاکرات هسته‌ای گامی به سوی پیش بوده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گام ها در مذاکرات هسته‌ای در جهت درست برداشته می‌شود، یادآور شد: طرف‌های مقابل فکر کرده‌اند که دوره منصرف کردن ایران از انرژی هسته‌ای گذشته است بنابر این باید رویکرد واقع بینانه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشند؛ برهمین اساس امیدوارم این مسأله در مسیر خود حل شود.

 

هماهنگی‌های ایران و بلاروس در حل مسائل منطقه‌ای گسترش یابد

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نخست وزیر بلاروس گفت: هماهنگی‌های ایران و بلاروس در حل مسائل منطقه‌ای باید گسترش یابد.
دکتر علی لاریجانی چهارشنبه 27 فروردین در دیدار با نخست وزیر بلاروس با اشاره به روابط مستحکمی که بین دو کشور قرار دارد بر گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه تأکید کرد.
او با بیان اینکه رایزنی های سیاسی دو کشور به نحو مطلوبی به امنیت و ثبات منطقه کمک کرده است، گفت: در این شرایط بحرانی منطقه کشورهای ثابت قدم نقش بسیار مهمی می توانند ایفا کنند که این نشان می دهد که روابط و هماهنگی های بین دو کشور در خصوص حل و فصل مسائل منطقه ای باید گسترش یابد.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ایران و بلاروس روابط پارلمانی خوبی با یکدیگر دارند و باید پذیرفت که اراده دو کشور بر گسترش روابط دو جانبه است.
او گفت: برخی مشکلات باعث شد همه ظرفیت های گسترش مناسبات میان ایران و بلاروس فعال نشوند و برخی کشورهایی دردسرساز در دنیا این مشکلات را به وجود می آورند، مهم آن است که ایران و بلاروس در سطح رهبران و در سطح مسائل سیاسی جهان استقلال دارند و در برابر دیکتاتوری بین الملل ایستادگی می کنند.
لاریجانی گفت: دو کشور ایران و بلاروس می توانند همکاری های صنعتی را بین خود داشته باشند و نسبت به گسترش آن اقدام کنند. در ایران دولت جدیدی روی کار آمده و افراد با تجربه ای نیز در دولت مشغول به کار شده اند و این می تواند همکاری های صنعتی بین دو کشور را توسعه بخشد. درباره مسائل اقتصادی نیز ما علاقه داریم روابط اقتصادی را به تراز روابط سیاسی بین دو کشور برسانیم.

بلاروس و ایران شرکای مطمئنی هستند
در ادامه این دیدار میخائیل مت میکویچ نخست وزیر بلاروس ضمن خوش آمدگویی به علی لاریجانی مجلس شورای اسلامی گفت: ما مطمئن هستیم سفر شما صحنه جدیدی را در همکاری های بین دو کشور به وجود خواهد آورد و نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت.
او گفت: تقاضا داریم در خصوص روابط بهتر بین دو کشور و برای مسائل پیش رو راه حل هایی را پیدا کنیم؛ بلاروس و ایران شرکای مطمئنی برای یکدیگر هستند و روابط بسیار خوب و عمیقی با یکدیگر دارند ما از روابط و شراکت بسیار خوب و از احترام متقابل برخوردار هستیم.
مت میکویچ با بیان اینکه ایران برای بلاروس یک بازیگر مؤثر در صحنه های بین المللی است، گفت: ما از تهران بابت حمایتی که در عرصه بین المللی از بلاروس انجام داد تشکر می کنیم.
او ادامه داد: ما نتایج خوبی را در همکاری های یکدیگر نه تنها در مسائل تجاری بلکه در مسائل آموزشی و فرهنگی شاهد هستیم بنابراین همکاری های ما چند جانبه است و از توسعه این همکاری ها استقبال می کنیم.
نخست وزیر بلاروس تأکید کرد: از لحاظ حجم مبادلات شاهد کاهش بوده ایم که تحریم های اقتصادی یک جانبه علیه ایران یکی از دلایل آن بوده است، بر این باور هستیم که تحریم ها نوعی ابزار غیر متمدنانه در حل و فصل مشکلات است اما تشکیک مساعی می تواند تأثیرات این عمل زشت را به حداقل برساند.
او گفت: کشورهایی هستند که وقتی نمی توانند دلیل قانع کننده ای ارائه کنند به سمت این راه حل غیر سازنده تحریم ها می روند که این موضوع هم بر علیه ماست و هم بر علیه ایران ست.
مت میکویچ گفت: هدف کشورهای تحریم کننده از اعمال این تحریم ها تحمیل شرایط به طرف مقابل است که از نظر ما این رویکرد غیر متمدنانه و محکوم است.
او ادامه داد: در آینده نزدیک هیأتی از نمایندگان صنایع و معادن کشور ایران به بلاروس سفر می کند که ما از این سفر استقبال می کنیم، همچنین هیأت های بازرگانی به کشورما سفر می کنند. من مطمئن هستم دور نمای خوبی برای دو کشور وجود دارد و اعلام آمادگی داریم که در تمام زمینه ها با ایران همکاری داشته باشیم.
نخست وزیر بلاروس گفت: برای شما، ریاست جمهوری، رهبری و مردم جمهوری اسلامی ایران آرزوی سربلندی و موفقیت و شکوفایی دارم و از اینکه جنابعالی مسائل را اولویت بندی کردید تشکر می کنم و با صحبت های شما موافق هستم.


231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349854

برچسب‌ها