سیدمرتضی نعمت زاده معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در یادداشتی در باره هدیه دو نیم سکه به برنامه پایش توضیحاتی ارائه کرد.

در این یادداشت آمده است:اهدای دو نیم سکه از سوی روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند به روابط عمومی برنامه اقتصادی پایش شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، موج رسانه ای سنگینی را موجب شده است که در قیاس با اتفاقی که افتاده بسیار قابل تأمل و شگفت آفرین است.

قبل از آن که به بررسی این موج سنگین و بی سابقه بزرگنمایی رسانه ای در مورد این هدیه ی دو نیم سکه ای پرداخته شود، مناسب است که مروری بر اصل ماجرا و ما وقع و آن چه که عملا روی داده است، صورت پذیرد، تا در پرتو واقعیت و به دور از فضاسازی های مغرضانه یا غیر مغرضانه بتوان به برداشت درست و منصفانه ای در مورد این اقدام دست یافت تا حقی به باطل و باطلی به حق تبدیل نشود و نا خودآگاه حقی ضایع نگردد و به تعبیر قران کریم " لیهلک من هلک عن بینه و یحیی من حی عن بینه".

اما آن چه رخ داده است:

1- روابط عمومی سازمان منطق آزاد اروند، در چارچوب مناسبات (درست یا نا درست ولی) متعارف ورایج میان نهادهای رسانه ای و اطلاع رسانی کشور با ادارات مؤسسات دولتی و خصوصی، به ارسال اطلاعاتی در مورد مزیت ها و ویژگی های منطقه آزاد اروند و فعالیت های آن به صورت یک فلش تبلیغاتی به همراه دو نیم سکه اهدایی به روابط عمومی برنامه اقتصادی پایش، اقدام کرده است.

2- این دو نیم سکه در مقیاس مالی کشورمان ارزشی کمتر از یک میلیون تومان دارد و برای روابط عمومی برنامه ارسال شده است و نه تهیه کننده جناب آقای سیاح و نه مجری برنامه جناب آقای اسفندیاری که عناصر اصلی و مؤثر برنامه هستند. در صورتی که این محموله خدای ناکرده به نیت شوم رشوه اهدا شده بود قاعدتا می بایست برای مجری یا تهیه کننده ارسال می شد و البته نه در مقیاس دو نیم سکه ناقابل بلکه در اندازه فساد مالی متاسفانه رایج در کشور .

3- در هنگامی که این محموله اهدایی ارسال شده با هیچ یک از عوامل مؤثر و غیر مؤثر برنامه هیچ گفتگویی صورت نگرفته بود و هیچ مطالبه ای مطرح نشده است.

4- این حق روابط عمومی برنامه پایش بوده است که از پذیرش هدیه خودداری کند و آن را عودت دهد اما تبدیل این موضوع به یک سوژه فساد مالی، پس از پذیرش آن، و بازی با اعتبار و حیثیت یک سازمان، که (به درستی یا نا درست) تنها امید مردم زجر کشیده آبادان و خرمشهر برای بازسازی شهرهای ویران شده اشان بر اثر جنگ تحمیلی 8 ساله تلقی می شود، اقدامی غیر اخلاقی و بر خلاف شوؤن و ارزش های دینی و انسانی و شیوه بزرگان دین و اخلاق و دأب رهبران بزرگ انقلاب اسلامی بویژه حضرات امام خمینی و آیة الله العظمی خامنه ای است.

بر همگان آشکار است که ارزش دو نیم سکه کمتر از آن است که از آن تلقی رشوه یا فساد مالی شود. تلقی کردن اهدای این مبلغ ناچیز به فساد مالی و رشوه به دستگاه بزرگ و مؤثری همچون صدا و سیما تنها می تواند به اهداف کسانی کمک کند که در صدد سرپوش نهادن بر فسادهای بزرگ مالی و رانت خواری های هنگفتی است که از سوی باندهای فاسد اقتصادی صورت می گیرد.

برخورد بسیار عادی جناب آقای مهندس ترکان در پایان گفتگوی زنده برنامه پایش با این هدیه و عدم پذیرش آن از سوی برنامه ناشی از بی شائبه بودن اقدام روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند و متعارف بودن این اقدام در عرصه رسانه ای کشور است.

اما آن چه فراتر از این واقعیت ماجرا توسط برخی رسانه ها و برخی شبکه های صدا و سیما روی داده است تبدیل این موضوع به سوژه پر سرو صدا برای بازی با آبرو و حیثیت کسانی است، در گوشه ای از این سرزمین در تلاش خدمت به مردم بزرگواری هستند که حق بزرگی بر گردن کشور و انفلاب اسلامی دارند و حداقل و صرفنظر از پست و مقام شان، بالاخره انسان هستند و مسلمان، اگر تخلفی قانونی از آنان سرزده است تنها در صلاحیت دستگاه قضایی کشور است که رسیدگی کند و نه رسانه. لذا آن چه که اینک شاهد آن از سوی رسانه ها هستیم تخلف قانونی و رفتاری غیر اخلاقی است. جای تأسف است که رسانه که باید در خدمت ترویج اخلاق باشد به کانونی برای وقوع یک فاجعه اخلاقی تبدیل شود. چاشنی کردن همزمان این موضوع با رقابت های جناحی و انتقام گیری های سیاسی، تازه یکی از نتایج این فاجعه اخلاقی است. به خدا پناه می بریم. قل اعوذ برب الناس.

 

52

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    11 0
    البته متاسفانه بیشتر اهالی رسانه از این دست هدیه ها می گیرند .وچیز غیر عادی وغیر نرمالی نیست اما اصل ماجرا اینه که این مبلغ برای صدا وسیما کم بوده .والا با نفس عمل مخالف نیستند فقط کمیت کار مهم بوده
  • بی نام A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    10 0
    متاسفانه این یک عرف رایج شده که سازمانها جهت مصاحبه و برنامه ویژه در صدا و سیما باید هدیه ای به یکی از عوامل بدهند در شرکت خصوصی بارها به عوامل تولید برنامه به انحا مختلف این مبالغ را پرداخت کردمی که نه در حد دو نیم سکه بلکه در حد 510 سکه تمام بهار و بالاتر که از شرکتها اخذ می شه البته من حدسم به اینه که شاید چون این هدیه کم بود صدا و سیما این را توهین به خودش دونست و برش گردوند
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    9 0
    صداشون در اومد چون کم داده بودند.... پایشی ها اشتهاشون زیاده
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    7 0
    این حرکت سکه دادن و گرفتن توسط دستگاههای دولتی بسیار مزموم میباشد ولی حرکت آقایان دست اندر کار سیما بسیاربسیار وقیح تر و زشت به نظر میرسد البته این اتفاق بنده را یاد عیدی پرداخت کردن در یکی از اعیاد نوروز سنوات گذشته به عزیز خردسالی از بستگان انداخت که پس از اهدای عیدی دیدم آن عزیز وجه عیدی را پس داد متعجب شدم و کودک از صورت متعجب بنده خود پاسخ داد کم است