مهر نوشت:

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه گرانی ۴۳ درصدی قیمت بنزین تاثیری بر قیمت دیگر کالاها ندارد، گفت: درباره حذف سهمیه بندی بنزین تصمیم بین خوب و خوب تر نبود بلکه بین بد و بدتر، یکی را انتخاب کردیم.

محمدباقر نوبخت در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر درباره ضرورت اصلاح حامل های انرژی گفت: بر اساس تجربه ای که سال گذشته درخصوص افزایش قیمت بنزین داشتیم و کنترل به موقع دولت قطعاً این افزایش قیمت هم تأثیری بر افزایش قیمت دیگر اقلام نخواهد گذاشت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها مصوب سال ۸۹ ما ملزم به اجرای این قانون بودیم، خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون این افزایش قیمت و تأمین منابع نهایتاً بین یارانه بگیران تقسیم خواهد شد.

نوبخت با اشاره به تک نرخی شدن بنزین گفت: این گرانی در جهت نزدیک شدن به قیمت جهانی و جلوگیری از قاچاق بی رویه بنزین و نهایتاً افزایش مصرف و تاثیراتش بر محیط زیست صورت گرفته است. براساس قانون بودجه سال ۹۴ دولت می بایست ۴۸ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت ها، منابع کسب می کرد و در جهت تامین هزینه های یارانه ها آنها را صرف می کرد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر درآمدهای حاصله ما ۳۲ هزار میلیارد تومان است که بر اساس برآوردها ۱۰ هزار میلیارد تومان کمبود داریم که می بایست از منابع مختلف آنها تامین کنیم. به هیچ وجه موافق افزایش قیمت ها نبوده ایم و نیستیم و قصد تأمین این کسری منابع را با فشار به مردم نداریم.

سخنگوی دولت با اشاره به کم شدن درآمدهای کشور در سالهای اخیر بر اثر تحریم ها گفت: باید قبول کنیم که منابع ما کم شده و با مدیریت منابع فعلی باید در جهت اجرای قانون هدفمندی تلاش کنیم. منابع حاصل شده برای مردم و برای تأمین اهداف بهداشت و درمان مصرف خواهد شد. اگر بخواهیم تغییرات را در بهداشت و درمان و کمک به خانوارها داشته باشیم باید این افزایش قیمت را قبول کنیم.

وی با بیان اینکه با تک نرخی شدن قیمت بنزین تنها سه هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت تأمین می شود که این میزان در راستای یارانه ها میان مردم تقسیم خواهد شد، افزود: دو نرخی بودن بنزین در طی سال های گذشته فسادهایی بوجود آورده بود که باید جلوی آن گرفته می شد.

نوبخت با اشاره به قانون تصویب شده در مجلس اظهار داشت: با کم شدن هزینه ها، درآمدها هم به همان میزان هم تنظیم خواهد شد و باید در نظر داشته باشیم که از این طریق بتوانیم از مصرف بی رویه بنزین جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به سیاست های مهار تورم توسط دولت گفت: شخص رئیس جمهور به هیچ وجه موافق افزایش قیمت نبوده و نیست و این تصمیم بر اساس نظرات کارشناسی گرفته شده است. پیش از این قرار بود قیمت بنزین بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان شود که رئیس جمهور با آن مخالفت کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اعلام تک نرخی شدن بنزین همزمان با سوم خردادماه گفت: البته این موضوع سوژه خوبی برای طنزپردازان شد ولی این تصمیم از قبل گرفته شده بود. درباره افزایش قیمت بنزین حمل و نقل عمومی باید بگویم که تلاش شده با انجام سیاست های حمایتی از بخش حمل و نقل عمومی این موضوع صورت نگیرد.

وی با ذکر این مطلب که طرح اصلی هدفمندی یارانه ها بر این پایه استوار است؛ گران کن و بعد از افزایش قیمت، درآمد حاصله را دوباره بین مردم تقسیم کن، افزود: امسال سال آخر قانون هدفمندی یارانه ها است، تا به حال برای رفع نارضایتی مردم، ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از خزانه دولت میان مردم تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه دولت قبل خزانه را با ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان استقراض از بانک مرکزی و ۲۹۰۰ طرح ناتمام به دولت جدید تحویل داد گفت: ما برای اجرای بسیاری از طرح های مان توجیه کافی نداریم و به ناچار برای تأمین مالی برخی طرح ها از شیوه گران کردن برخی حامل های انرژی مانند بنزین دست به کار شدیم.

نوبخت در ادامه افزود: ما سال قبل تصمیم گرفتیم که هر چه بدست می آید نباید مستقیم و نقداً بین مردم تقسیم شود بلکه باید با اجرای طرح هایی مانند طرح تحول سلامت بهره مندی مردم را از درآمدهای دولتی بیشتر کنیم. امسال تصمیم گرفتیم با تک نرخی کردن قیمت بنزین از عوارض قبلی آن که در اینجا صحیح نیست که به آنها اشاره کنم جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: اینکه نظارت بر افزایش قیمتها در کشور بسیار ضعیف بوده و هست قبولِ، اما امسال تصمیم بر این است که با یاری مسئولین ذیربط این نظارتها افزایش یابد تا حق کسی ضایع نشود. اگر نمی توانیم توقعات همه مردم را رفع کنیم به دلیل این است که ما این دولت را با کاستیهای فراوان از دولت قبل تحویل گرفته ایم.

سخنگوی دولت گفت: درباره حذف سهمیه بندی بنزین تصمیم بین خوب و خوبتر نبود بلکه بین بد و بدتر را انتخاب کردیم. پیشنهادهای مختلفی درباره بنزین از جمله افزایش آن به ۱۵۰۰ تومان نیز به دولت ارائه شد اما با بررسی همه ابعاد تصمیم گرفتیم تا سهمیه بندی را حذف کنیم.

وی گفت: مجموعه دولت افراد تازه کاری نیستند و با مطالعه مراکز اطلاعاتی و همچنین بررسی کارشناسان به این تصمیم رسیدیم و بر اساس شرایط باید تصمیمی می گرفتیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که چرا در اواخر سال ۹۳ افزایش قیمت بنزین را در سال ۹۴ رد کرده بودید؟ گفت: زمانی که قانون تکلیف و اجبار کند ما هم باید همان را عمل کنیم و در آن زمان چنین تصمیمی نداشتیم اگر چه در پرداخت یارانه ها همیشه تحت فشار بودیم چرا که به همه مردم باید مبالغی پرداخت می کردیم. خوشبختانه با مدیریتی که در باره هزینه کردها داشتیم طی دو ماه اخیر ۳۰۰ میلیارد تومان به تولید پرداخت کردیم.

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره احتمال افزایش قیمت کالاهای اساسی نیز گفت: طبق بخشنامه معاون اول رئیس جمهور دولت بر قیمت ها کنترل و نظارت دارد و البته درخواست ها را نیز بررسی و تلاش می کند بجای مجوز افزایش قیمت مابه التفاوت آنرا بپردازد تا قیمت هیچ کالایی افزایش پیدا نکند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حذف یکباره سهمیه بنزین برخلاف انتظار مردم از دولت تدبیر و امید نبود افزود: اگر اطلاع می دادیم و یک ماه بعد اجرا می کردیم مگر چه اتفاقی می افتاد البته ممکن بود التهابی برای تورم ایجاد شود. خوشبختانه در سال گذشته ۳۲ هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی تزریق کردیم و همه طرح های وعده شده در سفرهای استانی رئیس جمهور نیز تکمیل شد.

وی در ادامه درباره برخی خبرها مبنی بر احتمال تغییر وزرا و استانداران گفت: این موضوع مدتی سوژه برخی شده بود بگونه ای که فهرستی از تغییرات وزرا و استانداران را ارائه کرده بودند اما این مسئله نظر یک فرد و یک مشاور بود. دولت هیچ برنامه ای برای تغییر وزرا و استانداران نداشته است و ندارد اگر چه دولت درباره عملکردها می توان ارزیابی هایی داشته باشد که اتفاقا ً این خبرها ارزیابی ها را نیز تحت تأثیر قرار داد.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 0
    یعنی استدلال رو داشته باشین . بنزین را گران می کنیم بعدش پول ناشی از گرانی بنزین رو بین اقشار محروم تقسیم می کنیم .یعن تو این مملکت باید میلیاردر باشی تا یه لگن پراید داشته باشی؟ یا اون آدمایی که از بنزین واسه موتور سیکلت یا ماشیناشون استفاده می کنن ، مردم نیستن . بلا نسبت ... هستن ؟ اینم ازدکتر نوبخت . یکی از باسواد ترین آدمای این دولت. متاسفانه روحانی هم داره اه احمدی نژاد رو میره
  • حسن A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 0
    عجب سياستي داره خوب مردم رو سركار ميزارند ميخاند بگن بنزين ميخواست 1500 بشه ما نذاشتيم برين خدا تونو شكر كنيد به همون 1000 توماني راضي باشين روي كه نيست سنگ پاي قزوينه
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 0
    یعنی الان باید خوشحال باشیم که بنزین 1500 تومانی نشد؟ الله اکبر
  • محمدی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 0
    به مرگ میگیرند تا به تب راضی شویم.تشکر ای صاحب کلید
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 0
    چقدر دلسوزی
  • سبایی A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 2
    تصمیم دولت بسیار درست هست.تصمیم درست و کارشناسی هست. افزایش قیمت بنزین همیجا نباید متوقف بشود.