ایسنا نوشت: یکی از مقامات ارشد ائتلاف ناتو هشدار داد، رئیس جمهور روسیه ممکن است هر لحظه با اتخاذ تصمیم حمله به لهستان ظرف چند ساعت جرقه جنگ جهانی سوم را بزند.


به نوشته روزنامه اکسپرس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حال حاضر نیروهای آماده برای انجام یک حمله ضربتی و سریع به شرق اروپا دارد؛ اقدامی که منجر به وقوع یک جنگ جهانی مخرب در نزدیکی اروپا می‌شود و اگر کشورهای عضو ناتو نتوانند با یک راه حل قوی‌تر به این تهدید واکنش نشان دهند، جنگ آتی می‌تواند پیامدهای مرگباری برای این ائتلاف داشته باشد.

این هشدار ژنرال سر ریچارد شیرف، معاون سابق فرمانده عالی نیروهای متحد ناتو در اروپا در بحبوحه تنش‌های سرد میان مسکو و غرب مطرح شد و همزمان با تلاش پوتین برای منحرف کردن توجهات از اقتصاد نابسامان کشورش، روسیه به شدت طی ۱۸ ماه گذشته نظامی شده و خودش را گرفتار درگیری‌ها در اوکراین و روسیه کرده است.

غلی رغم تحریم‌های غرب که به خاطر الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه علیه مسکو اعمال شده، این کشور یک نیروی مبارز قوی را حفظ کرده و قدرت نیرویش را در نابودی مواضع داعش در خاورمیانه به نمایش گذاشته است.

ژنرال شیرف هشدار داد: کاملا مشخص است که روسیه با درگیری‌های مخرب برای شرق لهستان و پیامدهای مرگبار برای ائتلاف ناتو قابلیت غافلگیر کردن غرب را دارد.

این فرمانده نظامی مجرب پیش بینی ترسناک خود را در گزارشی مختصر تحت عنوان "تجهیز برای بازگرداندگی" برای اندیشکده "شورای آتلانتیک" مطرح کرده است.

وی در این گزارش می‌گوید: پوتین می‌تواند به راحتی از هر بهانه‌ای که برای حکایت تبلیغاتی‌اش مناسب‌تر است با هدف توجیه آغاز جنگ با غرب استفاده کند.

هنگامی که پوتین در مارس ۲۰۱۴ میلادی به شرق اوکراین حمله کرد، مدعی شد که برای حفاظت از اقلیت روس زبان در منطقه دونباس مداخله کرده است.

ژنرال شیرف گفت: اما مسکو برای حمله به لهستان که برخلاف اوکراین یکی از اعضای ناتو محسوب می‌شود این بهانه را می‌آورد که این حمله برای جلوگیری و خنثی کردن حمله نظامی ناتو یا دفاع از دسترسی به کالینینگراد است.

وی افزود: اگرچه مسکو در حال حاضر نیت فوری برای به چالش کشیدن مستقیم ناتو را ندارد اما این مساله به دور از انتظار ممکن است شبانه تغییر کرده و دنبال برنامه‌های تهیه شده با سرعت بالایی اجرا شود. احتمال این مساله بسیار بالا است.

این ژنرال ادامه داد: بزرگترین تهدید امروز برای ناتو پیش بینی غلط اقدامات روسیه است که می‌تواند با ایجاد یک عمل انجام شده سریع در داخل مرزهای ناتو از این ائتلاف پیشی بگیرد. هدف روسیه این است که از نظر زمانی نسبت به ناتو برتری داشته باشد و متحدان ممکن است تحت تاثیر ارعاب، بلاتکلیفی و بی‌اطلاعی یک درگیری محدود را به یک جنگ تمام عیار تشدید نکنند.

وی گفت: این خطر نیز وجود دارد که رهبران غربی نسبت به روسیه دچار سوء تفاهم شوند و فکر کنند که این کشور حتی اگر نخواهیم قوانین را اجرایی کنیم، از آنها تبعیت خواهد کرد.

گزارش ژنرال شیرف تصویر هولناکی را از اینکه روسیه چطور می‌تواند شبانه علیه ناتو اعلان جنگ کند و این ائتلاف را درمانده سازد، به تصویر می‌کشد.

ژنرال شیرف ارزیابی می‌کند که نیروهای مسکو می‌توانند به لهستان حمله و تدابیر امنیتی کشورهای حوزه بالتیک از جمله لتونی و لیتوانی را درو کرده و آنها را از باقی ائتلاف ناتو جدا کنند.

روسیه درحال حاضر تعدادی از مانورهای نظامی برجسته را آغاز کرده که در پی آن در امتداد مرزش با شرق اروپا بسیج گسترده‌ای را به راه انداخته است.

گمانه زنی‌ وجود دارد مبنی بر اینکه این اقدام پوششی است برای تحرکات جنگی نیروها که به آن‌ها اجازه می‌دهد در سرعت خیلی بالایی که ناتو قادر به رقابت با آن نیست وارد جنگ شود.

ژنرال شیرف گفت: تبدیل یکی از این مانورها به عملیات یک یا چند کشور حوزه بالتیک به ناتو هشدار می‌دهد تنها راه موجود برای جلوگیری از اینکه پوتین شرق اروپا را به یک جنگ تمام عیار تبدیل کند این است که به طور چشمگیر تعداد نیروها را در لهستان تقویت کنیم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =