معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام خبر عدم تایید اجرای 48 درصد پروژه های دارای مجوز ارزیابی زیست محیطی در سال جاری، گفت: در مقابل هر گونه تخریب محیط زیست ایستاده ایم و به طور صریح مخالفت سازمان با احداث سد شفارود در گیلان را به صورت صریح اعلام کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست؛ سعید متصدی صبح امروز در دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با تاکید بر اهمیت آموزش به عنوان کلید اصلی و نخست جذب مشارکت مردم در همه امور به ویژه محیط زیست، گفت: البته این آموزش باید با اطلاع رسانی شفاف و شرح واقعیات برای مردم همراه شود زیرا در غیر اینصورت مردم به تدریج از ما فاصله خواهند گرفت.

متصدی به پدیده گرد و غبار اهواز اشاره کرد و گفت: هنگام وقوع این پدیده تمام تلاش خود برای اطلاع رسانی دقیق، شفاف و صادقانه با مردم را انجام دادیم و حتی در پیامک های ارسالی برای مردم میزان واقعی غلظت گرد و غبار را به آن ها اعلام کردیم.

جوامع محلی باید ذینفعان حفظ محیط زیست باشند

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اذعان به ضعف های موجود در خصوص فعال کردن جوامع بومی و محلی و جذب مشارکت مردم، گفت: ما با درخواست یک سویه خود از جوامع محلی همواره از آن ها خواسته ایم، کمک حال ما باشند و این در حالی است که برای جذب مشارکت واقعی مردم و جوامع محلی و بومی باید منافع هر دو طرف به صورت آگاهانه و با برنامه ریزی درست تامین شود و مردم به عنوان ذینفعان حفاظت از محیط زیست باشند زیرا در غیر اینصورت هرگز جامعه محلی با ما همراه نخواهد شد.

وی ضمن یادآوری اصل 50 قانون اساسی، گفت: طبق اصل قانون اساسی همه در قبال حفظ محیط زیست مسئولیت دارند اما گویا این موضوع فراموش شده است و برخی همسئولیت همه امور را بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست می دانند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: همچنین باید کلیه افراد و سازمان‌های موثر در حوزه محیط‌ زیست همچون مجلس و قوه قضاییه را در مسیر حفظ محیط زیست همراه کنیم زیرا عدم ارتباط سایر قوا با محیط زیست منجر به اتفاقات خوشایندی در این حوزه نخواهد شد. ضمن آنکه همه قوا وظیفه دارند که در زمینه حفظ محیط زیست تلاش کنند و در برابر تخریب آن بایستند.

متصدی گفت: مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید از نزدیک با مشکلات محیط زیست آشنا شوند و آن را لمس کنند تا در نهایت بتوان با برنامه ریزی علمی و دقیق و همراهی بر مشکلات فائق شد.

وی با ابراز تاسف از مشکلات متعدد در حوزه محیط زیست ایران، بخش مهمی از این مشکلات را ناشی از نگاه به سازمان حفاظت محیط زیست دانست و گفت: نمی توان تنها از یک سازمان خواست که بدون همراهی سایر نهادها و ارگان ها موفق به حفظ محیط زیست و رفع چالش های آن شود.

در یک سال گذشته هیچ مجوزی برای سد سازی صادر نشده است

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان از یک سال گذشته تا کنون هیچ مجوزی برای احداث سد و هرگونه پروژه آب رسانی صادر نکرده است.

متصدی گفت: اگر هم فعالیتی در زمینه فعالیت های آبرسانی در این مدت انجام شده باشد قطعا دارای مجوز ارزیابی زیست محیطی است. همچنین در سال جاری حتی 48 درصد پروژه هایی که ارزیابی زیست محیطی داشتند توسط سازمان حفاظت محیط زیست رد شده اند و این در حالی است که تا سال گذشته از هزار و 500 پروژه عمرانی و توسعه ای کشور تنها پنج پروژه رد شده بود.

او آمار 48 درصدی سازمان حفاظت محیط زیست را بیانگر ایستادگی سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل هر گونه تخریب محیط زیست دانست و تاکید کرد: موضع خود در بخش های مختلف را به طور شفاف اعلام کرده ایم و به عنوان مثال به طور صریح با احداث سد شفارود در گیلان مخالفت خود را اعلام کرده ایم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست شرایط حال حاضر محیط زیست ایران را میراث گذشته دانست و گفت: مجوز احداث سد خرسان، شفارود، تونل انتقال آب بهشت و حتی عملیات اجرایی آن ها در دولت گذشته رخ داده است و امروز ما با تحمل فشارهای بسیاری در مقابل این شرایط ایستاده ایم.

متصدی تاکید کرد: البته نگاه سازمان حفاظت محیط زیست این طور نیست که هیچ گونه فعالیت اقتصادی و عمرانی در کشور انجام نشود، قطعا کشور برای پیشرفت به احداث جاده و فعالیت های اقتصادی نیاز دارد اما باید میان محیط زیست و توسعه تعادل برقرار کنیم و این موضوعی است که دنیا به آن توسعه پایدار می گوید.

وی ادامه داد: برخی فعالیت های عمرانی و توسعه ای، خساراتی به همراه دارد که جبران آن، امکان پذیر نیست به عنوان مثال احداث سد خرسان در منطقه زاگرس موجب می شود تا دسترسی به آبشارهای کم نظیری که در منطقه وجود دارد سخت یا به عبارت بهتر غیرممکن شود در حالی که این آبشارها برای جذب توریست از پتانسیل بالایی برخوردار هستند و نهایتا همین امر منجر به ایجاد تخریب های بیشتر در طبیعت برای ایجاد مسیر دسترسی دیگری به این آبشارها خواهد شد.

متصدی اعلام کرد: اعلام توقف احداث سد خرسان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در همین راستا صورت گرفته است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه افراط و تفریط در حوزه محیط زیست غلط است، تصریح کرد: امروزه دنیا به نقطه تعادل رسیده است و به دنبال مجموعه‌ای از فعالیت‌ها برای دستیابی به نقطه مطلوب در زندگی انسان هاست.

متصدی گفت: به طور قطع در منطقه زاگرس به جاده نیاز داریم چراکه مطالبه مردم است اما لازم است ارزش محیط زیست برای مردم مشخص شود تا آن ها در حفظ محیط زیست با ما همراه شوند و این آگاهی از ارزش حفظ محیط زیست همان نکته مغفول آموزش های ما است.

وی تاکید کرد: باید سیاست های غلط گذشته را در عملکرد خودمان و آموزش و همراهی سازی مردم اصلاح کنیم و یکی از مهم ترین وظایف سازمان حفاظت محیط زیست آگاه ساختن نمایندگان مجلس، مردم، جوامع بومی و محلی، دستگاه های دولتی و مسئولان، فعالان و کلیه آحاد مردم از ارزش های محیط زیست و حفظ آن و مسئولیت همگانی در قبال این موضوع است.

متصدی سمن ها را حلقه اتصال و ارتباط مردم و مسئولان دانست و افزود: استحکام این اتصال تنها از طریق آموزش میسر خواهد شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =