آتش‌سوزی مجدد در پارک ملی گلستان/ 50 هکتار تاکنون سوخته است

آتش‌سوزی که از ظهر دوشنبه آغاز شده ،به ارتفاعات رسیده و با توجه به وزش باد شدید مهار آن سخت شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، اسماعیل مهاجر، مدیرکل محیط زیست گلستان، از آغاز مجدد آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان از حوالی ظهر امروز خبر داد و گفت: حوالی ساعت 12 ظهر دوشنبه 27 مرداد ماه بر اثر بی‌احتیاطی مسافران آتش‌سوزی از پیچ سلیمان کشته از بعد از تونل آغاز شده است که با توجه به خشکی منطقه و وزش باد سریعا آتش مراتع مشجر اطراف را فرا گرفت و هم‌اکنون به ارتفاعات منطقه و درختان پارک ملی رسیده است.

اوگفت: در حال حاظر تلاش نیروهای محیط زیست برای اطفای حریق ادامه دارد اما با توجه به وزش باد شدید در منطقه آتش سریعا رو به گسترش است و مهار آن تقریبا با امکانات موجود غیرممکن است و نیازمند بالگرد برای اطفای حریق هستیم.

مهاجر با تاکید بر این کخه هم‌اکنون 50 هکتار از اراضی پارک در پی حریق امروز سوخته است، گفت: آتش به درختان پهن برگ بلوط رسیده است.

او با اشاره به هماهنگی صورت گرفته با ستاد مدیریت بحران استان گفت: قرار است تیم‌های بسیج و سپاه استان نیز برای اطفای حریق به نیروهای محیط زیست ملحق شوند.

این آتش‌سوزی هفتمین حریق از تابستان امسال است که در آخرین مورد بیش از 800 هکتار از اراضی پارک ملی گلستان در آتش سوخته است.

پارک گلستان یا جنگل گلستان منطقهٔ حفاظت شده ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است. پارک گلستان، قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که 1350 گونهٔ گیاهی و 302 گونهٔ جانوری، از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع مساحت خود جای داده است.

پارک ملی گلستان با افزون بر 90 هزار هکتار وسعت در حد فاصل استان های گلستان و خراسان شمالی قرار دارد.

این پارک شامل دره‏ها و چشم اندازهای متنوع، منابع آبی متعدد نظیر رودخانه‏ها، نهرها و چشمه‏ها و آبشارهاست و از تنوع زیستی و ارزش های اکوتوریستی بالایی برخوردار است.

تاکنون 69 گونه پستاندار، 150 گونه پرنده، سه گونه دوزیست و 24 گونه از خزندگان در این پارک شناسایی شده اند، وهمچنین یکهزار و 365 گونه گیاهی دراین پارک موجود است.

پوشش گیاهی این پارک شامل بلوط، بلندمازو، ممرز، انجیلی، پلت، شیردار، کرکو، آزاد، اوری، توسکای قشلاقی، کلهو، انجیر، توت، ملچ، داغداغان، ازگیلف ولیک، زالزالک، سیاه تلو، گوجه وحشی، شیر خشت، گردو، تمشک، انار وحشی، گلابی وحشی، زرشک، تاغ، گز، پرند، کاروانکش، گون، چوبک، درمنه، خارشتر و ارس  است. جاده ترانزیتی و بین المللی تهران به مشهد مقدس نیز از وسط این پارک ملی عبور می کند.

47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی RO ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    3 0
    اگر کار کار شناسی در مورد حفاظت این پارک به خوبی انجام گیرد این همه مصیبت بر سرش نمی امد چرا هلیکوبتر های هوانیروز را برای خاموش کردن این پارک نمی فرستند
  • ایرانی A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    ای وای به همین راحتی 50 هکتار سوخت مسئله ای نیست اخه شما که فوری میتونید بفهمید کیا اینکارارومیکنن به خدا مردم اون منطقه هم کمکتون میکنن ای خدا ااااااا