سامانه صدور  ضمانت نامه های الکترونیکی بانکی آغاز به کار کرد

به منظور افزایش امنیت و تسریع در فرایند صدور، کنترل و نظارت بر ضمانت نامه ها سیستم صدور ضمانت نامه ها به صورت الکترونیکی آغاز بکار کرد.

سامانه صدور ضمانتنامه های الکترونیکی بانکی بر بستر سپام ریالی از ابتدای دی ماه به صورت آزمایشی و پس از طی مرحله آزمایشی و انجام هماهنگی های لازم از ابتدای بهمن ماه به صورت عملیاتی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین با آغاز به کار این سامانه از این پس ذینفعان ضمانتنامه های بانکی می توانند از اصالت ضمانتنامه های دریافتی اطمینان داشته باشند چرا که امکان استعلام این ضمانت نامه ها فراهم شده است.

در این سامانه ذینفعان ضمانتنامه بلافاصله پس از صدور ضمانت نامه به نفع آنان، پیامکی از سامانه دریافت می کنند که حاوی اطلاعات و کد منحصر به فرد ضمانت نامه صادر شده است.

در مراحل بعدی نیز امکان استعلام ضمانت نامه های صادر شده از طریق پیامک برای ذینفعان فراهم خواهد شد.

صدور ضمانتنامه الکترونیکی این امکان را برای بانک مرکزی فراهم می آورد تا از ضمانتنامه های صادر شده به صورت آنلاین و متمرکز در شبکه بانکی مطلع شود. این اطلاعات شامل مشخصات متقاضی ضمانتنامه، ذینفع ضمانتنامه، مبلغ و مورد ضمانتنامه می شود.

بر اساس این گزارش از روز اول بهمن تا به امروز 1105 فقره ضمانتنامه از طریق این سامانه به ثبت رسیده که ارزش ریالی این ضمانت نامه ها بیش از 1723 میلیارد ریال می باشد.

طی 7 روز گذشته بانک های اقتصاد نوین 378 فقره، پارسیان 167 فقره، پاسارگاد 165 فقره، صادرات 101 فقره، سینا 65 فقره، توسعه تعاون 64 فقره، گردشگری 12 فقره و سایر بانکها 153 فقره ضمانتنامه از طریق این سامانه الکترونیکی به ثبت رسانده اند.

گفتنی است کلیه بانک های کشور ملزم به کاهش تدریجی صدور دستی ضمانت نامه شده و به تدریج می بایست از این سامانه جهت صدور ضمانتنامه ها استفاده کنند.

شایان ذکر است سپام (سامانه پیام رسانی الکترونیکی مالی) یا SEPAM)  System for Electronic Payment Messaging)دارای هسته مرکزی پردازش پیام های مالی ارزی و ریالی بین بانکی با فرمت های استاندارد سوئیفت است.

بانک های متصل به سپام با سهولت بالا نسبت به تبادل این گونه پیام ها با یکدیگر اقدام می کنند. همچنین سپام این قابلیت را دارد که با اتصال استاندارد و رمزنگاری شده با شبکه سوئیفت، بانک های متصل داخلی را به شبکه سوئیفت متصل کند.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =