باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:

بازار میوه در حالی راکد است که قیمت‌ها تغییر نکرده و به دلیل کاهش تقاضا در آستانه ماه مبارک رمضان، بازار این روزها شور شوق خاصی ندارد و در انتظار کاهش قیمت تا 15 روز آینده به سر می‌برد.

امسال در ماه مبارک رمضان برعکس سال‌های گذشته  به دلیل کاهش تقاضا بازاررونق خوبی نداشته است و در حالی که هر ساله با افزایش تقاضا، قیمت برخی محصول پرمصرف  افزایش می‌یافت.

براساس این گزارش؛ کاهش قدرت خرید به دلیل گرانی میوه و کاهش تقاضا در ایام ماه مبارک رمضان در مقایسه با دیگر روزهای سال دو علل اصلی رکود بازار بوده است. 

در حال حاضر هر کیلوگرم هندوانه در میدان مرکزی میوه و تره بار 600 الی 11000 تومان، هریک کیلوگرم طالبی 1000 تا 3000 تومان و گیلاس درشت 12 هزارتومان به فروش می‌رسد.

هلو با درجه‌بندی متفاوت از 8000 تا 2000 تومان، زردآلو با درجه‌بندی مختلف  از 8000 تا 3000 تومان، آلبالو از 7000 تا 3500 تومان و موز از 2800 تا 3200 تومان در میدان مرکزی میوه و تره‌بار  عرضه می‌شود.

همچنین آلوزرد از 5000 تا 3500 تومان، انگور یاقوتی از 6000 تا 12000 تومان و انگور ورامین 4000 تومان و گوجه فرنگی درجه یک 800 درجه دو 600 و خیار هم از 1000 تا 2000 تومان است.

حسین مهاجران رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان یکی از دلایل گرانی میوه کاهش تولید و سرمازدگی باغ‌های میوه در سال گذشته دانست و گفت: 15 روز آینده قیمت میوه‌های تابستانه کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: با واردات هندوانه از اراک، انگور، شبرنگ به بازار شاهد کاهش قیمت این گونه محصولات هستیم  و در آستانه نزدیک شدن به شهریور ماه قیمت‌ها شکسته خواهد شد.

به گفته رپیس اتحادیه میوه و سبزی قیمت میوه‌های نوبرانه نسبت به قبل افزایشی نداشته، صیفی جات تا 10 روز آینده ارزان خواهد شد.

بر این اساس؛ در ماه مبارک رمضان امسال قیمت‌ها تغییری نکرده و استان‌های شمالی تولیدات داخلی خود را مصرف می‌کنند.

لازم به ذکر است که قیمت میوه باید احتساب سود 35 درصد در خرده فروشی‌های سطح شهرعرضه شود که افزایش بیش از حد آن گرانفروشی کاذب و تخلف است.

راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: مهم‌ترین دلیل کاهش تقاضا در بازار میوه گرانی است چرا که مردم قدرت خرید ندارند.

وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرید بیشتر می‌شود، تصریح کرد: تنها راهکار جلوگیری از گرانی نظارت در بازار میوه و عرضه مستقیم محصول از تولیدکننده به مصرف‌کننده است.

نوری اظهار داشت: با نظارت و عرضه مستقیم محصول با تشکیل تعاونی‌های روستایی، فرایند عرضه و تقاضا در تولیدات داخلی ساماندهی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: عرضه مستقیم محصولات کشاورزی از تولیدکننده به مصرف کننده به نفع تولیدکننده داخلی و صادرات است.

در تفسیر این گزارش آنچه که بیشتر از همه حائز اهمیت به نظر می‌رسد کاهش قیمت میوه و جلوگیری از گرانی است چرا که با افزایش تقاضا بازار رونق می‌گیرد، البته گرانی میوه را هم می‌توان مهم‌ترین علت کاهش تقاضا در ماه رمضان در کاهش قدرت خرید مردم دانست.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    بعد از ماه مبارک