کارگردان فیلم کوتاه «گذار» که کارش در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه پذیرفته نشده بود، با انتشار یادداشتی دیدگاه خود را در مورد این جشنواره مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «گذار» در دوره مدیریت قبلی انجمن سینمای جوانان ساخته شده بود و در دوره جدید بنا به اعلام بهنام کیوان کارگردان این فیلم، در جشنواره فیلم کوتاه تهران پذیرفته نشد. کیوان در یادداشتی که در اختیار خبرآنلاین قرار داد، دیدگاه خود را در مورد پذیرفته نشدن فیلمش در جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد.

خبرآنلاین آمادگی خود را برای دریافت و انتشار نظرات مسئولان انجمن سینمای جوانان اعلام می‌کند.

متن یادداشت کیوان به این شرح است:‌

                                   جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و کج اندیشی ها

سی و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در حالی برگزار شد که شاهد حضور بهترین آثار ساخته شده در یک سال گذشته بودیم. در جشنواره شاهد رشد بی‌نظیری در ساختار، فرم و کیفیت آثار شرکت کننده هستیم. به عبارتی می‌توان ادعا کرد جشنواره فیلم کوتاه تهران، بهترین دوره خود را در سال‌های اخیر برگزار کرده است. برگزاری جشنواره بر مبنای دو اصل اساسی شکل می‌گیرد. ابتدا آثار موجود و سپس سیاست‌های اجرایی و عملیاتی برگزارکنندگان جشنواره.

هنگامی که حاصل دست رنج و کوشش جوانان این عرصه در ویترین جشنواره قرار می‌گیرد، به تناسب آن روند سیاست‌گذاری‌ها نیز آشکار می‌‌شود . یکی از سیاست‌های جدید و خارق‌العاده‌ای که دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران از آن به عنوان پدیده یاد می‌کند، کنار گذاشتن و حذف فیلم‌های کوتاهی بود که فرم و ساختار سینمایی به خود گرفته‌اند!

به عبارت دیگر دبیر جشنواره اعتقاد دارند فیلم کوتاه نمی بایست از لحاظ فرم و ساختار به سینمای حرفه ای نزدیک شود. همچنین مخالفت ایشان با پدیده ی اسپانسر در عرصه فیلم کوتاه و طرح این فرمول که وجود اسپانسر به معنی تبلیغاتی شدن فیلم کوتاه است نیز در نوع خود جالب توجه است. جالب تر اینکه در مراسم اختتامیه و هنگام سخنرانی دبیر جشنواره شاهد اظهاراتی مغایر با اکثر سیاستهای به کار گرفته شده در چند ماه گذشته بودیم. به نظر میرسد انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان برگزار کننده جشنواره ، سال اول مدیریت جدید خود را تنها به عنوان سال کسب تجربه و استفاده از فرمول آزمون و خطا پشت سر گذاشته است.

انجمن سینمای جوان را می‌توان به نوعی معاونت آموزشی سینمای ایران تعبیر کرد. در تمام سال‌های فعالیت سینمای جوان، شاهد تأثیرگذاری و حضور گسترده‌ای از طیف دانش آموختگان این انجمن در ساختار سینمای ایران بوده‌ایم. انتظار می‌رود اندیشه، خرد و دانایی گسترده‌تری در این جایگاه به کار گرفته شود.

عدم بازگشت سرمایه در ساخت فیلم کوتاه باعث شده حضور تهیه‌کنندگان در این عرصه بسیار نایاب شود ضمن اینکه برخی رفتارهای غیرحرفه‌ای از سوی مسؤلین نیز مشکلات این عرصه را پیچیده‌تر می‌کند.

اختلاف سلیقه میان مدیران جدید و قدیم به گونه‌ای است که گویی انجمن سینمای جوان با آغاز به کار مدیریت جدید افتتاح شده و تاریخ چند دهه فعالیت و روش‌های آن به یکباره به فراموشی سپرده می‌شود. متاسفانه در تغییرات دوره‌ای و مدیریتی، عمومأ  شاهد این نوع از کج‌اندیشی هستیم. بدیهی است بازتاب اینگونه سیاست‌های نامفهوم، وضعیت نگران کننده‌ای را در پی خواهد داشت همانگونه که در ماه‌های گذشته شاهد آن بودیم که یک مؤسسه فرهنگی، فعالیت‌های خود را در عرصه ساخت فیلم کوتاه به حالت تعلیق در آورده است و یا در مورد فیلم کوتاه و پر هزینه «گذار»  که از بخش داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران حذف شد.

فیلم 22 دقیقه‌ای  «گذار» با هزینه تولید بالغ بر هشتاد میلیون تومان، پروانه ساخت خود را در دوره مدیریت قبلی انجمن سینمای جوان دریافت کرده بود. این فیلم با استفاده از عوامل و گروه تولید حرفه‌ای و قدرتمند در جایگاه مطلوبی از فرم و ساختار قرار دارد.

پس از حذف فیلم «گذار» در جشنواره فیلم کوتاه تهران، پیگیری های مداوم و گسترده ای صورت گرفت که متأسفانه از سوی انجمن سینمای جوان هیچگونه پاسخ و توضیحی برای حذف این فیلم ارائه نشد. در کشوری که میتوان حداکثر با سه بار مراجعه به دفتر ریاست جمهوری نتیجه ی کار و جواب را دریافت کرد، جالب است بدانیم در طول چهل و پنج روز بیش از سی مراجعه به مرکز سینمای جوانان ایران انجام شده و با توجه به حضور دبیر جشنواره، حتی برای دقایقی موفق به دیدار با ایشان نشدیم. هنگامی که یک دانش آموخته سینمای جوان با چنین سد گسترده‌ای از عدم پاسخگویی روبرو می‌شود، بدیهی است که نشان از آشکار شدن رفتار و پندار سیاست‌گذاران این مجموعه می‌دهد. شیوه‌ای که در آن غرور قدرت، شیرین‌تر است از لذت خدمت.

فیلم کوتاه گذار به دلیل آغاز تولید در مدیریت قبلی سینمای جوان و بر اساس تیتراژ فیلم، مورد قضاوت و از جشنواره فیلم کوتاه تهران حذف شود. امیدواریم شاهد روزهای بهتر و اندیشه های برتر برای بخش فیلمسازی کوتاه در کشور باشیم.

فیلم کوتاه (22 دقیقه) «گذار»:  تصویر بردار: داود امیری، مدیر تولید: مهدی مهابادی، موسیقی: آرمان موسی‌پور، برنامه‌ریز: علیرضا صالحی، صدا بردار: محمد امامی، منشی صحنه: غزل رشیدی، تصحیح رنگ: پیشگامان سینمایی آریا  و با نقش آفرینی: اردلان شجاع کاوه، طوفان مهردادیان، سجاد دیر مینا و....

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =