۰ نفر
۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵

معلمان عاشق تعطیلات هستند اما تعطیلات طولانی نوروزی با جیب خالی جز افسردگی و ملال حاصلی ندارد.

برخی از معلمان شاغل در تهران و شهرهای بزرگ برای دیدار اقوام و همشهری ها به روستاها و شهرهای زادگاه خود برمی‌گردند اما با این هزینه‌های سنگین حتی مهمانی رفتن و مهمان‌پذیری هم دیگر آسان نیست. رفت و آمدهای بین شهری با خودروی لکنته کارمندی هم با ریسک فراوان همراه است. بعضی از معلمان که پر جرئت ترند به امید اسکان در مراکزی که از سوی آموزش و پرورش برای مهمانان نوروزی تدارک دیده شده بار و بندیل خود را می بندند و راه می افتند. کجا؟ به قول اخوان ثالث: هرجا که پیش آید / به آنجایی که اینجا نیست ...

قرار بر این بوده متقاضیان سفر نوروزی از دهم تا بیستم اسفند از طریق آدرسhttp://www.eskan.medu.ir، محل اقامت برای مسافرت‌های نوروزی رزرو کنند اما بعضی از فرهنگیان می‌گویند که این سایت را اصلا نتوانسته اند باز کنند. بعضی از معلمان هم که وارد سایت شده‌اند می‌گویند که مدارس گروه الف و ب که کیفیت بهتری دارند در همان دقایق اول پر شده و شاید هم قبل از شروع به کار سایت رزرو شده‌اند.

مسافران نوروزی کم درآمد در شهرهای مقصد دنبال مکانی برای اقامت شبانه به ستادهای نوروزی مراجعه می کنند. مهمانسراهای معلمی و جاهای خوب به نحو مرموزی پیشاپیش پر شده اند. سهم معلمان عادی نهایتا کلاسی است که میز و نیمکت هایش را جمع کرده‌اند. اسکان نوروزی در کلاس های درس و استفاده از دستشویی ها و حمام و آشپزخانه مشترک، نوعی تفریح با اعمال شاقه است. اما این وضعیت بازهم مناسب تر از وضعیت گردشگرانی است که در حاشیه پارک ها چادر می‌زنند.

اغلب کارمندان و اقشار حقوق بگیر در تعطیلات سفری توام با زجر و سختی را تحمل می کنند. برای تجسم سختی زندگی معلمان نیازی به عدد و رقم و نمودار نیست. بحث درباره خط سیال فقر که بین یک میلیون تا یک میلیون و هشتصد هزار تومان در نوسان است را هم به اهل فن وا می گذارم. تنها حادثه‌ای اندوهبار که در زیر توصیف می کنم تصویر گویایی از وضعیت معیشتی معلمان را نمایش می‌دهد.

در تاریخ 29 بهمن ماه امسال اتوبوسی که از گرگان عازم تهران بود در جاده هراز به اعماق دره ای سقوط کرد و 15 مسافر آن کشته شدند. یکی از کشته شدگان محمد حسین دماوندی دبیر حسابان و دیفرانسیل شهرستان گرگان بود که هر هفته 400 کیلومتر مسیر رفت گرگان به تهران و 400 کیلومتر مسیر برگشت را برای دو روز تدریس اضافی در دبیرستان ابن سینای تهرانسر می‌پیمود.

به گفته یکی از همکاران مرحوم دماوندی، میزان حق الزحمه این دبیر 45 ساله در ماه حدود 300 هزار تومان بود. دماوندی هنگام مرگ هنوز حق‌الزحمه تدریس 5 ماه گذشته خود را دریافت نکرده بود. این حادثه وضع معیشت و کار معلمان و اغلب کارکنان دولت را بازتاب می دهد. اگر کرایه اتوبوس و هزینه خوراک و کرایه تاکسی و ... را از حق‌الزحمه این دبیر کم کنیم شاید چیزی در حدود 80 تا 100 هزار تومان خالص باقی می ماند. در این محاسبه فرض بر این است که وی در خانه بستگان مهمان بوده و بابت هتل مبلغی پرداخت نمی کرده است.

اینکه یک دبیر با مدرک تحصیلی لیسانس آنهم در رشته ریاضی برای چنین مبلغ ناچیزی مشقت پیمودن هفتگی مسیر 400 کیلومتری تهران - گرگان را تحمل می‌کند، نشانه آن است که درآمدها و هزینه ها با هم تناسبی ندارند و حقوق بگیران مجبورند برای کسب درآمد جانبی ولو ناچیز، خود را به آب و آتش بزنند. تورم و گرانی همیشه بوده اما آنچه در این دوسه سال بر سر پول ملی آمد شاید در طول تاریخ ایران بی‌سابقه است. حتی در دوره جنگ هم حقوق بگیران حال و روز بهتری داشتند.

الان دیگر کسی حوصله صحبت کردن در باره خط فقر را ندارد. به جز کارکنان چند وزارتخانه برخوردار و بخشی از مدیران اداری که از حقوق و امتیازات ویژه برخوردارند، تقریبا همه کارمندان دولت به اعماق دره فقر سقوط کرده اند و تنازع برای بقا جایگزین زندگی انسانی شده است. رفع نیازهای فیزیولوژیکی، اولویت کارمندان است و هزینه‌های تفریحی و فرهنگی از لیست نیازهای خانوار حذف شده است.

جالب اینکه وزارت آموزش و پرورش هم مانند معلمانش در مرحله رفع نیازهای اولیه گرفتار مانده است. بودجه جاری آموزش و پرورش فقط کفاف این را می دهد که 30-40 دانش آموز را داخل اتاقی روی نیمکت‌های چوبی در ردیف های منظم بنشانند و یک معلم آموزش ندیده و اغلب گرفتار و بی‌انگیزه را سر کلاس بفرستند. به گفته مقامات آموزش و پرورش 98 درصد بودجه جاری وزارت آموزش و پرورش صرف هزینه های پرسنلی می شود و تقریبا پولی برای کیفیت بخشی آموزشی و حتی هزینه‌های ضروری مدرسه مانند پرداخت قبوض آب و برق و تلفن و تهیه کاغذ و گچ و ماژیک و ... باقی نمی‌ماند و همین تنگنای مالی مدیران مدارس دولتی را مجبور به اخذ وجه از دانش آموزان می کند.

اغلب یک میلیون و 30 هزار کارکنان این وزارتخانه از حقوق و مزایای خود راضی نیستند. ریشه مشکل در اقتصاد بحران زده‌ای است که تورم تمام معادلات منطقی آن را به هم زده است. افزایش حقوق به گردپای تورم و گرانی نمی‌رسد و قدرت خرید معلمان مانند اکثر حقوق بگیران سال به سال کاهش می‌یابد.

مقایسه حقوق‌ها و هزینه‌ها نشان می‌دهد که در 35 سال گذشته حقوق کارمندان بین 100 تا 150 برابر افزایش یافته است اما در همین مدت قیمت کالاها و خدمات مورد نیاز مردم بیش از 300 برابر رشد داشته است. به عبارتی قدرت خرید کارمندان در مقایسه با سالهای اول انقلاب نصف شده است. بهبود وضع زندگی کارمندان بستگی به حل مشکلات اقتصادی کشور و مهار تورم و گرانی دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داريوش IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    3 10
    خدا رحمت كند اين معلم شريف و زحمتكش را . ولي خداييش اين روز و روزگار حق التدريس يك دبير ديفرانسيل هفته اي 80 تا 100 هزار تومنه و اين روز و روزگار دبيران اينگونه رشته ها براي هفته اي 100 هزارتومان مسافت 400 كيلومتري طي ميكنند ؟!!!!!! ( لطفاً با شعور و احساسات مردم بازي نكنيد . )
    • بی نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      8 0
      داریوش خان چیزی جز این نیست دو روز 16 ساعت کاری صربدر 8000 تومان ضربدر 4 هفته مهنای 10% مالیات باقیمانده حدود 300 هزار تومان است که با کسر هزینه ایاب و ذهاب به 100 تومن میرسد
  • خوزستانی IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    11 0
    بخیه بر وخامت کدام روی زخم میزنی طبیب؟
  • حامد IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    11 0
    واقعا درسته همسر من معلم و خودم هم كارشناسم و تو شركت كار ميكنم حقوق جفتمون رو هم به يك و نيم ميليون نميرسه واقعا هر دومون دپرس و نا اميد از زندگي شديم با اين خرج و مخارج سنگين هيچي با هم جور در نمياد
  • سرانجیک A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    18 1
    من معلم نیستم ولی با تمام وجود دست یکاکشان را می بوسم.فقط کافیست در کلاس درسی که 25 دانش آموز ابتدایی در آن هستند 10 دقیقه بنشینید.تکرار می کنم 10 دقیقه.آن وقت صبر معلمان را درک خواهید کرد و این در حالیست که در 10 دقیقه گذشته شما دغدغه فهم مطلب و کنترل کردن کلاس را نداشته اید و فقط و فقط حاظر و ناظر بودید.
  • فرهنگی IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    21 1
    بعنوان یک فرهنگی از مسیر شغلی خود 100 درصد پشیمان هستم و امسال قصد تغییر شغل دارم اگر مثبت باشد معلمی را برای همیشه به لقایش خواهم بخشید !!!!!!!!!!!!! 15 سال کار با مدرک فوق لیسانس صدا و سیما هم که جزء نمایش وشعار کار دیگری نمی کند.
  • بی نام IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    19 7
    بنده دبیر فیزیک و دانشجوی دکتری هستم باور کنید دقیقا همین مشکلاتی که گفتند را دارم لاستیکهای ماشینم فرسوده باور کنید از حالا استرس دارم که چطور برم شهرستان تازه چند تا ایراد فنی هم دارد که از بی پولی نتونستم بر طرفشون کنم ما دیگه از بس گفتیم دیگه خسته شدیم .فکر هم می کنم فقط فایده گفتنش اینه که فرهنگ اعتراض تو جامعه زنده بمونه و گرنه گوش شنوایی وجود نداره
  • بی نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    8 1
    بااین اوصاف آیامعلم درایران الگوی خوبی درجامعه بخصوص دانش آموزان است بعنوان معلمی که بازنشسته وهنوزدربعضی مدارس تدریس دارم وضعیت بسیاروخیم وآینده وحشتناک خواهدبود
  • محمد IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    12 1
    چقدر زیبا می نویسی دوست عزیز وچقدر با نوشته ات دلداری می دهی قشر زحمت کش معلمان را ولی حیف که هیچ گوش شنوایی برای شنیدن مطالبت از سوی دولت مردان نیست !
  • بی نشان A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    11 1
    خدا خیرتون بده. خداروشکر کسی پیدا شد و اندکی ازبسیار دردهای ما رو سیاهه(نوشته)کرد.
  • همدرد IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    11 1
    جانا سخن از زبان ما می گویی! ولی کیه که بشنوه؟؟؟؟!!
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    15 1
    اصلا کل روسای قوا باید تغییر و غیر بومی شوند تا امکان مافیایی شدن نباشد. هر کجا بومی گری شد یعنی بازار و کسب و کار درست کردن. همین وضعیت دور زدن تحریم. چرا نمایندگان علیه تصویب 20 درصد افزایش حقوق اقدامی نگردند و فقط دنبال منافع فردی خودشان هستند؟
    • fahime A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      3 1
      مرسی از این نظر باحالی ک دادید..بالاخره یکی پیدا شد ما معلمان را درک کنه
  • بی نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    16 1
    فرهنگ یک کشور مرهون معلمان است . نگاهی کنید به جایگاه معلمان در کشورهای پیشرفته ...
  • رضا IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    12 1
    گوش شنوا پیدا نمی شود سیر از گرسنه خبرندارد وفکر می کند همه چیز خوب است بازنشسته ها اضافه کاری هم ندارند باید بدمند وزندگی کنندوتماشاکنند که حضرت عزرائیل کی به سراغشان می ایدمخصوصا بازنشسته های فرهنگی در این زمانه که کار وجود ندارد مگر سرمایه داشته باشی که سر مایه ای هم نیست فقط دعا کنید که مسئولین سر عقل بیایند وهمان طور که همه چیز را با دلار حساب می کنند حقوق ما را هم ر اساس سا 91و 90براساس دلار محاسبه کرده وپرداخت نمایند وما هم افزایش حقوق را به دولت می بخشیم ویارانه هم نمی خواهیم
  • معلم شرمنده A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    22 1
    باسلام.جاناسخن اززبان مامیگویی.مامعلمان مانند موجودات جنگل فقط تقلای زنده بودن روزانه رامیکنیم.کارمندان بانک شرکت نفت و...باتحقیرفراوان ازمادرخواست کارت شناسایی میکنن برای استفاده ازاسکان فرهنگیان!!چون میدانندماسفرکه هیچ درخانه راازشرمندگی بازنمیکنیم.آنوقت دم ازتحول بنیادین درآموزش وپرورش میزنیم.بابا ما مثل حیوانات به فکر بقا هستیم تا ازبی پولی بمیریم.خلاص.معلمی که همش شرمنده فرزندش وهمسرش هست چه طور میتواند خود رابه روز کند!!چهل نفر رامانندگوسفندچپوندند توکلاس آنوقت انتظاردارن چی بهشون یادبدیم؟؟
  • حامد A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    12 1
    من خودم هم پدرم و هم مادرم فرهنگی هستن و ترجیح میدیم تعطیلات تو خونه بمونیم و به دید و بازدید برسیم. شاید مسافرت کوتاه بریم اما مسافرت طولانی نه. چون اولا پولشو نداریم و دوما تعطیلات همه جا شلوغه. راستی نمیدون بتونیم آجیل هم بخریم یا نه! پارسال که نخریدیم!
  • بی نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    20 1
    من یک معلم هستم وبرای معیشت معمولی مثل اهو در گل ماند ه ام
  • بی نام A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    8 0
    .............هیچی ولش کن به چه امیدی.!!!!
  • بی نام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    8 0
    اینجانب فرهنگی بازنشسته هستم روزی برای تعمیر موتور گازی رفته بودم و چون پول دنبالم نداشتم ساعتم را گرو نگه داشت کل دستمزد او سی تومان بود...................
  • یک معلم IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    8 0
    ای کاش گوش شنوایی برای شنیدن درد های معلمان بود...
  • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    3 21
    فرهنگیا در قبال ساعت کاریشون پول خوبی می گیرن ولی همیشه خدا معترض اند. باعث و بانی یه سری بی حرمتیا خودشون میشن خوب وسعشون نمیرسه نرن مسافرت تا مجبور نشن تو اون مدرسه های کثیف ساکن بشن. ما بچه کارگرا تا حالا رنگ ماشین و مسافرت ندیدیم مردیم؟ والا تحصیل کرده هم هستیم
    • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      10 2
      مملکتی پیشرفت می کند که معلمانش از لحاظ فکری در آرامش باشند و بتوانند مطالعه کافی داشته باشند ،ببخشید حالا شما که می گی کارگرا پول ندارند می دونی عیدی و پاداش جامعه کارگری که زیر نظر تامین اجنماعی هستند دو برابر یک معلم است، معلمی که تحصیل کرده است.
    • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      8 0
      هنوز نرفتی سر کلاس که یک ساعت نشده از کلاس فرارکنی بری دنبال کار دیگه، واقعاً معلمی شغل سختی است و شغلی است که هنر است.
    • لیلا IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
      2 0
      مثل این که در این کشور زندگی نمی کنی؟ حقوق معلم نسبت به کارش کمترین حقوق است
  • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    8 0
    بدبختی اینجاست که فقط معلم راکارمند میداتتد برای ضمانت و حقوق بگیرو ساختمانهای سربه فلک کشیده کسانی مه هیچ میز ونیمکتی را تجربه نکرده اند را نمی بینند.
  • بی نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    9 0
    من یک فرهنگی هستم تا زمانیکه بعضی از مردم هنوز مشکلات فرهنگیان را باور ندارند وفکر می کنند ما همیشه معترضیم، به خودم لعنت می گویم که چرا معلم بچه های این مردم شدم . چرا برای کارمندان بانک، شرکت نفت ووزارت نیرو انواع امکانات وجود دارد ولی برای ما معلمین حتی دستمزدمان را نمی دهند.اگر بیت المال مال همه است چرا ما بی نصیبیم ؟ اگر نمی توانند کاری انجام دهند لطفا طعنه نزنید
  • بی نام A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    4 0
    اخ چه کنم؟...
  • سارا A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    10 1
    من هم یک دبیر ریاضی 10 سال سابقه با مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران و ساکن تهران هستم . حقوق و مزایای من 900000 تومنه و دریافتی من 600000 تومنه واقعا با سختی های تدریس درس ریاضی تناسب نداره بنده هم از شغل دبیری پشیمونم و ای کاش مسیر دیگه ای رو انتخاب می کردم
  • همسر فرهنگی A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    8 1
    شمافرهنگیان چرابه معلمی به عنوان شغل دوم نگاه نمی کنید تا کارمناسبتری برای خودتان دستو پا کنیدو مقداری ریسک پذیر ترباشید متاسفانه به هر فرهنگی که این حرف را میزنی میگوید من هر کاری نمیتوانم بکنم چون همه مرا میشناسند بایدکارم خیلی آبرومندانه باشدخیلی از مشاغل کار حلال نمیکنند وزیادی ایده آل گرایید کمی از این افکار فاصله بگیرید تا در کارتان موفقتر باشید و شرمنده زن و فرزند نباشید به همه شما احترام میگذارم کافیست کمی نگاهتان را عوض کنید و این همه منتظر لطف آقایان نباشید که هیچکس جز خودتان به فکر شما نیست .
  • میناخمسه A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    0 0
    سلام جناب عبدالهی خیلی زیبا نظرمی نویسی من پیگیرمدرک معادل فرهنگیان هستم دوسال هست که دراین زمینه فعالم تا شخص وزیر راهم دیدم معاون وزیرعلوم دکتر میلی منفردراهم چندی پیش ملاقات کردم ازدکتر حاجی بابایی بابت این پیگیریهام تشویقی گرفتم اگر امکانش هست به ایمیل من بیاید وآدرس ایمیل یا تلفنی دراختیارمن قراربدید تاببینم میتونم ازنظرات شما استفاده کنم آیا میتونید منو راهنمایی کنید... ممنون
    • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      1 0
      بري مدرك واقعي بگيري خيلي راحت تره..
  • عاقبت اندیش IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    2 1
    با این اوضاع واحوالی که آموزش وپرورش دارد خدا رحم کند چون نه آموزش دارد نه پرورش در آینده دودش به چشم همه خواهد رفت .
  • دبیر ریاضی US ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    3 1
    من دکتری ریاضی هستم حقوقم میلیون و صد هزار تومنه هر کی هم میخاد حکمم رو بدم نگاه کنه.با این بی تربیتی دانش آموزان و وایبر و غیره تو کلاس جز توهین و بدبختی هیچی ندارم.
    • یک معلم ریاضی A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
      1 0
      فقط من میدونم معلمای ریاضی چی میکشن. از همه معلما بیشتر کار میکنن اونوقت اضافه کارشو معلم پرورشی میبره.معلم ورزشا هم فصل بهار به بهار با یک سوت تو حیاط تفریح میکنن.
  • بی نام US ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    چرا ما خانمهای فرهنگی که همسرمان غیر فرهنگی است از همه ی امکانات مردان فرهنگی بی بهره ایم