نخستین فیلم محیط زیستی ایران با نام «مایا» به نمایش در آمد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،مراسم اکران خصوصی فیلم «مایا» به‌عنوان نخستین فیلم محیط ‌زیستی سینمای ایران، عصر جمعه،7 خردادماه با حضور مسئولان سازمان محیط‌ زیست، عوامل و بازیگران فیلم و چهره‌های شناخته‌شده هنری در سالن همایش‌های ساختمان اصلی سازمان محیط‌ زیست کشور واقع در پارک پردیسان برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به نگرانی که در مورد تعداد یوزپلنگان ایرانی وجود دارد، گفت: تعداد این یوزپلنگ‌ها به حدود ٧٠ قلاده رسیده است. در چنین شرایطی خیلی‌ها  می‌گویند بگذارید بودجه‌ها برای مردم، برای رفع مشکلات مسکن و اشتغال هزینه شود. اینها سوال‌هایی است که ما با آنها مواجه هستیم. حتما خاطرتان هست زمانی که ماجرای ریزگردها در خوزستان باب شده بود، گروهی از دوستان به معصومه ابتکار می‌گفتند شما به جای آن‌که دلتان نگران ریزگرد‌ها باشد، نگران گربه‌سانان هستید.

او در ادامه با بیان این‌که اگر به صورت ملموس شرح دهیم چه رابطه‌ای میان حضور همین گربه‌سانان و کیفیت موثر زندگی ایرانیان وجود دارد، روند کاهنده کارایی زمین متوقف خواهد شد، افزود: برای همین هم من امروز دست کسانی را که سبب شدند نخستین اثر سینمایی جذاب برای توجه مردم به این مسأله ساخته شود، می‌فشارم.

درویش در بخش دیگری از سخنانش گفت: مسأله اینجاست که حضور ببر هیرکانی به‌عنوان یک گربه‌سان در جنگل‌های شمال ایران باعث شده بود که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما در گیلان و مازندران و ... سیل‌های مهیبی که امروز شاهدش هستیم را نبینند. زمانی که آن سلطان در جنگل بود هیچ‌کس به خودش جرأت نمی‌داد وارد این جنگل‌ها شود و آنها را نابود کند. از روزی که این ببر رو به نابودی رفت، مساحت جنگل‌های آن منطقه از ٦,٤‌میلیون هکتار به ١.٦‌میلیون هکتار رسید. این فاجعه باعث شد درختی نباشد تا بتواند بارانی که می‌بارید را نگه دارد و آن باران دیگر جذب خاک نشد بلکه به سیلابی سهمگین تبدیل شد که هم خسارت‌های زیادی به مراتع وارد کرد و هم جان بسیاری از هموطنان عزیر ما را گرفت. مردم جنوب ایران هم حتما یادشان هست در روزگاری جنگل‌های دشت ارژن به آن زیبایی ذخیره آبی دریاچه پریشان را تأمین می‌کرد. از زمانی که آن جنگل‌ها رو به نابودی رفت، دریاچه پریشان هم با خشکسالی مواجه شد و مردم آن منطقه پریشان شدند.

داریوش بابائیان، تهیه‌کننده فیلم مایا هم در سخنان کوتاهی ضمن اشاره به سختی فعالیت بخش خصوصی در حوزه‌هایی چون محیط‌ زیست گفت: اصلی‌ترین نکته‌ای که می‌تواند در فیلمسازی مفید باشد حضور اسپانسرهای واقعی است، اما امروز بودجه سینما و تلویزیون به صورتی است که در مسیر رسیدن به فعالان حوزه فرهنگ قطره‌قطره آب می‌شود و وقتی به فعالان این حوزه می‌رسد که همان قطره‌ها هم باقی نمانده‌اند و در چنین شرایطی فیلم‌ها دیده نمی‌شوند.

در ادامه با دعوت برگزارکنندگان این مراسم، مازیار رضاخانی و هیوا مسیح دو منتقد سینمای ایران روی صحنه حاضر شدند و به بحث در مورد فیلم مایا پرداختند. رضاخانی در بخشی از سخنانش به حضور مایا (ببری که در فیلم مایا حقیقتا بازی کرده است) اشاره کرد و گفت: ‌ای‌ کاش مایا هم اینجا بود تا از او می‌پرسیدیم در شرایطی که بسیاری از بازیگران سینمای ایران میزانسن و بازی را به خوبی رعایت نمی‌کنند تو به‌عنوان حیوانی که ما آن را وحشی و درنده می‌دانیم چطور توانستی تا این حد خوب در یک فیلم کاملا سینمایی بازی کنی؟

پس از لحظاتی هم رضاخانی از نفیسه روشن و‌ هادی رحیمی ‌خواص، بازیگر و کارگردان این فیلم سینمایی دعوت کرد روی صحنه بیایند و درباره تجربه‌های خود در این فعالیت سینمایی - محیط‌ زیستی صحبت کنند. رحیمی‌ خواص هم در این مراسم گفت: می‌خواهم از آقای بابائیان تشکر کنم که به‌عنوان تهیه‌کننده در پروژه‌ای حضور داشت که نمی‌دانست بالاخره به نتیجه می‌رسد یا نه. روزی که ما طرح فیلم را برای گرفتن مجوز به وزارت ارشاد فرستادیم آنها ما را خواستند و گفتند، می‌خواهید یک فیلم عروسکی بسازید یا یک انیمیشن؟ حتی پرسیدند آیا می‌خواهید یک سگ را رنگ کنید و به جای ببر جلوی دوربین بیاورید؟ با وجود این، «مایا» ساخته شد و تجربه خوبی برای همه ما رقم زد. حالا هم که حضور شما دوستداران محیط ‌زیست را در این مراسم می‌بینم به نمایندگی از تمامی عوامل اعلام می‌کنم خستگی همه این روزها از تن ما بیرون رفت.

نفیسه روشن هم گفت: من زمانی که با مایا آشنا شدم 20 روزه بود و مادرش را از دست داده بود. حتما باید از شیر مادر تغذیه می کرد. برای او شیر می گرفتند و در شیشه شیر می ریختند تا تغذیه کند. او به سختی بزرگ شد . خیلی از ما فکر می کنیم عاطفه مادری فقط مخصوص مادر انسان است. مادر مادر است. هیچ فرقی میان هیچ یک از موجودات زنده نیست. مایا با عاطفه و ارتباط با انسان بزرگ شد.

او در ادامه با تشکر از هادی رحیمی کارگردان فیلم مایا گفت: میخواهم از تک تک عواملی که در ساخت این فیلم نقش داشتند تشکر کنم. من 2 سال بود مایا را می دیدم اما این بچه ها همه ریسک کردند و به ما کمک کردند تا زندگی و انقراض آخرین ببر مازندران را بسیازیم. یوز آسیایی هم دارد منقرض می شود. امیدوارم همه شما عزیزان که تشریف آورده اید، سفیرانی باشید برای نجات محیط زیست و گونه های مختلف جانوری.

در بخش دیگری از این مراسم رضاخانی منتقد درباره این فیلم گفت: فیلم «مایا» به لحاظ حس آغاز و پایان روایی دارد. غصه از نگاه بازیگران و با بازی جدی یک ببر یعنی موجودی که خیلی از ما آن را درنده و وحشی می نامیم همراه می شود. آنها که اهل گشت و گذار در نواحی مختلف ایران هستند می دانند فیلم کجا ضبط می شود. لوکیشن بسیار زیباست. فیلم به جز یک سوم ابتدایی که ریتم کندی دارد پر رفت و آمد و خوش ساخت است مخصوصا بخش پایانی فیلم که سیلی را به مخاطب می زند.

در ادامه مسیح دیگر منتقد حاضر در جلسه هم گفت: فقط می شود گفت از تک تک عوامل این فیلم خیلی متشکرم. این در واقع یک تله فیلم با قصه بسیار خوب است و اگر بتوان تدوین دوباره ای انجام داد قطعا این فیلم در سینمای ایران جایگاه بهتری پیدا می کند.

بعد از پایان این بخش از مراسم اکران خصوصی مایا، با دعوت برگزار کنندگان، میترا حجار، فریدونی مدیر عامل شرکت فرا اندیشان ساعی، مهندس محمد درویش، آقای جوکار مدیر پروژه های یوزپلنگ ایرانی به روی صحنه آمدند و از عوامل سازنده این فیلم تقدیر کردند.

بنابراین از نفیسه روشن، سیاوش خیرابی، آرش منتظری، اسماعیل آقاجانی، مسعود شاهوردی، محمد صفری، رضا سعیدی، صبا قاسمی و تعداد دیگری از عوامل این فیلم سینمایی تقدیر شدند.

 در این مراسم هنرمندانی همچون رضا بابک، میترا حجار، هانا کامکار، منوچهر هادی، سینا حجازی، محسن افشانی، شهریار سعیدیان، علیرضا شیخ الاسلام و ... حضور داشتند.

 

5858

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =