جهانگیری: باید به دنبال یک مجلس معتدل بود/ در هسته ای به قدم آخر رسیده‌ایم

ایسنا نوشت:

جلسه شورای مرکزی کارگزاران سازندگی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و رئیس شورای مرکزی حزب تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه غلامحسین کرباسچی گزارشی از عملکرد یک سال گذشته حزب کارگزاران سازندگی ارایه کرد و پس از او اسحاق جهانگیری به اهمیت انتخابات سال جاری اشاره و یادآور شد که در سال انتخابات مخالفان دولت درصدد ناامیدی مردم برآمده‌اند.

او از احزاب و گروه‌های اصلاح طلب و از جمله اعضای کارگزاران خواست موضوع انتخابات را جدی بگیرند و مردم را در جهت شرکت در آن ترغیب کنند.

معاون اول رییس جمهور در این دیدار که در مجموعه سعدآباد برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با اشاره به این که حزب کارگزاران سازندگی کارهای خوبی انجام داده است، به ضعف کار حزبی در ایران اشاره کرد و گفت: این ضعف باعث شده است که همیشه با یک جامعه ضعیف و یک دولت قوی روبرو باشیم. لذا اگر در این جامعه احزاب تقویت شوند، جامعه می تواند به واسطه نهادهای مدنی نقش آفرینی موثری داشته باشد. در این پروسه حزب کارگزاران به جهت سابقه می تواند نقش بیشتری را در جامعه ایفا کند. ما به دوری از ا افراط گرایی نیاز داریم. راهکار این امر هم وجود احزاب و کار حزبی قوی در کشور است تا به جامعه قدرتمند برسیم.

اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود

رئیس شورای مرکزی حزب در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که کارگزاران دارای دو ویژگی مثبت است، افزود: اولین ویژگی آن کار حزبی قوی است. این حزب در این امر تجربیات خوبی دارد. دومین ویژگی هم ارتباط و نزدیکی آن به دولت است. کارگزاران تا پیش از این تلاش می کرد که نقش میانجی را در معادلات سیاسی ایفا کند. به نظر می رسد کارگزاران امسال باید این نقش را بیش از پیش ایفا کند، زیرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود.

به گفته جهانگیری برخی منافع حزبی و شخصی خود را بر منافع ملی ترجیح می دهند که نتیجه آن این است که انسجام ملی از بین می رود تا منافع گروه و افرادی در قدرت حفظ شود، اما در این دولت ما به دنبال منافع ملی هستیم. احزاب نیز منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی خود باید ترجیح بدهند و آن را دنبال کنند.

باید به دنبال یک مجلس معتدل بود

جهانگیری در ادامه گفت: امروز اگر به سال 92 نگاه کنیم متوجه می شویم که در فروردین آن سال کجا بودیم و اکنون کجا هستیم. وضع چه بود و اکنون چه هست. سیاست خارجی ما در چه بحرانی به سر می برد و اکنون چه آرامشی دارد. من فقط جهت یادآوری شما را ارجاع می دهم به سخنان کاندیداهای ریاست جمهوری که عمدتا از میان اصولگرایان بودند. سخنان آنان را درباره وضعیت کشور یکبار دیگر مرور کنید که چه تصویر ناامید کننده ای از سالهای گذشته و عملکرد دولت پیشین ارایه می دادند.

معاون اول رییس جمهوری همچنین به همگرایی اصلاح طلبان در انتخابات سال 92 اشاره کرد و گفت: نتیجه آن همگرایی این بود که اصلاح طلبان به یک تفاهم مشترک در شورای مشورتی رسیدند. آقای دکتر عارف از رقابت ها کنار کشید و اصلاح طلبان منافع حزبی خود را کنار گذاشتند و یک شخصیت ملی را انتخاب کردند. نقش آقایان خاتمی و هاشمی بسیار موثر بود. هیچ کس نیز اعتراضی به این انتخاب نکرد. مهمترین پیام آن انتخابات نیز همین همگرایی بود.اکنون نیز نیاز به این کار داریم. باید به یک همگرایی بین اصلاح طلبان معتدل و اصولگرایان اصیل اندیشید. باید به دنبال یک مجلس معتدل بود. اگر هدف این باشد برای پیدا کردن کاندیداها به مشکل بر نمی خوریم. به همین دلیل می گویم که نقش کارگزاران مهم و موثر است. نباید گذاشت زاویه ای بوجود بیاید.

مخالفان دولت تلاش می کنند نیروهای معتدل از کاندیداتوری روی گردان شوند

جهانگیری در ادامه با تاکید بر این که همه گروه‌های سیاسی درون کشور حق شرکت در انتخابات را دارند و این حق برای آنها محفوظ است گفت: خبرهایی که به ما می رسد این است که مخالفان دولت و وزرای پیشین به صورت جدی در اغلب استا‌نها مشغول فعالیت های انتخاباتی شده اند. این هیچ ایرادی ندارد و حق آنهاست، اما متاسفانه روش نامانوسی را در پیش گرفته اند که این نه تنها خوب نیست که مضر منافع ملی است.

وی افزود: مخالفان دولت به صورت جدی به دنبال ایجاد نگرانی در بین نیروهای معتدل هستند. تهدیدات مختلفی صورت می گیرد. تلاش می شود نیروهای مردمی و معتدل شهرستان ها از کاندیداتوری روی گردان شوند. به آنها القا می شود که اگر در انتخابات کاندیدا شوند یا فعالیت های خود را آغاز کنند با آنها برخورد می شود. اصلاح طلبان و نیروهای معتدل و حامیان دولت توجه داشته باشند که نباید فریب این جوسازی ها را بخورند. باید مقاومت کرد.

انتخابات مجلس باید با سلامت کامل برگزار شود

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: انتخابات مجلس باید با سلامت کامل برگزار شود. باید مردم را ترغیب کرد تا در انتخابات شرکت کنند. در آخرین نظرسنجی های صورت گرفته اصلاح طلبان وضعیت خوبی داشتند. البته برخی نیز به مدیریت انتخابات هم اشاره می کنند و نگران رد صلاحیت ها و مدیریت انتخابات هستند. امیدوارم این مسایل با مذاکرات حل شود. باید دغدغه ها را به حداقل برسانیم. دولت به دنبال این است که انتخابات در سلامت برگزار شود و دغدغه ها از بین برود و آحاد مردم بی هیچ نگرانی امکان شرکت در انتخابات را داشته باشند. نباید گذاشت مردم مایوس شوند. نباید گذاشت چنین فضایی شکل بگیرد.

در هسته ای به قدم آخر رسیده‌ایم

جهانگیری در قسمت بعدی سخنان خود به موضوع هسته‌ای و توافق لوزان اشاره کرد و گفت: ما به قدم آخر رسیده ایم. جز نگارش متن توافق، در تمام موارد اختلافی به توافق رسیده ایم. در کشور همه همراه دولت هستند. حتی آنهایی که مخالفت می کنند نیز موافق رفع تحریم ها هستند. اگر جریان مزاحم رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی و کنگره آمریکا در دو ماه آینده اخلالی در روند مذاکرات بوجود نیاورند ، دولت قدم بسیار بزرگی را برداشته است.

معاون رییس جمهور با یادآوری این که با اقدامات صورت گرفته در زمینه هسته ای مطالبات مردم نیز افزایش یافته است گفت: رسانه ها نباید به این مطالبات داممن بزنند. برخی از افراد می گویند 120 میلیارد از ذخایر دولت در این توافق ها یک مرتبه آزاد می شود، اما واقعیت این نیست. اولا ذخایر دولت یکجا آزاد نمی شود در ثانی آنچه که در اختیار دولت قرار می گیرد نیز عدد بالایی نیست. لذا رسانه ها باید به دولت کمک کنند.

توافق مهم نفتی ایران و روسیه

جهانگیری در پایان سخنان خود به موضوع اقتصادی پرداخت و گفت: امسال سال سختی است. قیمت نفت کماکان پایین است و درآمد دولت ناچیز. در بحث یارانه ها اگر بخواهیم به همه یارانه پرداخت کنیم 15- 16 هزار میلیارد تومان کسری داریم. الان برخی بحث حذف یارانه اقشار پردرآمد را مطرح می کنند و برخی حذف کل یارانه ها را مطرح می کنند. گروهی هم می گویند که در سال انتخابات نباید دست به ریسک زد. با این حال وضع درآمدی دولت خوب نیست با این حال تلاش دولت این است که به سمت یک رونق اقتصادی حرکت کند. البته اگر بحث هسته ای حل شود وضع بهتر از اکنون خواهد بود. برخی از شرکت های خارجی به ایران آمده و مذاکرات مقدماتی خود را آغاز کرده اند. برخی دیگر برای سرمایه گذاری در ایران اعلام آمادگی کرده اند. خودمان نیز با روس ها درباره فروش نفت توافق مهمی را انجام داده ایم.

غلامحسن کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نیز پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور به وضعیت پیش رو و سال انتخابات اشاره کرد و گفت: سال جدید سال انتخابات است. دولت نیز طبیعتا به این انتخابات می اندیشد، اما شرایط اکنون برای گروه‌های سیاسی یکسان و برابر نیست. گروه رقیب به دنبال تنش و تشنج های سیاسی است.از همین فروردین ماه نیز کارهای خود را آغاز کرده اند و کم و بیش نیز اخبار ان منتشر می شود. به اعتقاد ما دولت باید از اهرم و ابزارهای مختلف خود برای از بین بردن فضای تنش و ایجاد تشنج جلوگیری کند.دولت باید گروه‌هایی را که به دنبال تنش آفرینی هستند کنترل کند.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی به نقش برخی از مدیران دولتی در شهرستان ها اشاره کرد که هنوز دل در گرو دولت پیشین دارند و برای فعالیت نیروهای اصلاح طلب شهرستان ها مانع ایجاد می کنند.

به گفته کرباسچی اغلب نیروهای شهرستان ها برای انتخابات امسال نگران هستند.مدیران استانی با آنها همراهی نمی کنند. به همین خاطر به نظر می رسد که انتخابات سخت و جدیی پیش رو خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از همین الان در گزارش هایی که ما داریم و رصد می کنیم متوجه شده ایم رقیب با چراغ خاموش کارهای خود را آغاز کرده است. نیروهای دولت پیش فعالیت های خود را آغاز کرده اند. اشکالی ندارد اما آیا این فضا در اختیار اصلاح طلبان و حامیان دولت هم هست؟ رقبا به دنبال تنش آفرینی و ایجاد نگرانی در بین مردم هستند. برخی از دوستان پیش بینی می کنند که ردصلاحیت ها قبل از آن که در شورای نگهبان آغاز شود در فرمانداری ها و بخش های اجرایی صورت بگیرد، زیرا برخی از مدیران دولتی در شهرستان ها با نیروهای محلی و شهرستانی نه تنها همراهی نمی کنند، بلکه مقابل آنها سنگ اندازی هم می کنند.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با بیان این‌که هر کسی که می خواهد در انتخابات شرکت کند از چندین ماه قبل فعالیت های خود را آغاز می کند، گفت: اگر کسی از الان نتواند کار انتخاباتی بکند شب انتخابات که هرگز نمی تواند کار کند . الان رقبای دولت فعالیت های خود را شکل داده اند. جلسات خود را دارند. تشکیلات خود را گسترش داده اند، اما اصلاح طلبان و حامیان دولت مورد ارعاب قرار می گیرند و فضا بر آنها تنگ می شود. لذا از شما می خواهیم که به این امر توجه کنید و دولت فضای کار را برای حامیان و اصلاح طلبان فراهم کند.

کرباسچی همچنین با یادآوری سخنان رییس جمهور در جهت تقویت احزاب و دفاع از آنان گفت: ما از شما می خواهیم که وقتی به شهرستان ها سفر می کنید در حاشیه بازدیدها و نشست های خود با احزاب و گروه‌های سیاسی شهرستان ها نیز دیدار داشته باشید. سخنان آنها را بشنوید. آنها هیچ خواسته ای ندارند اما همین جلسات آنها را به ادامه مسیر دلگرم می کند.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی همچنین درگزارشی که ازعملکرد یکساله حزب ارایه می داد، گفت:شورای مرکزی حزب کارگزاران در یکسال گذشته توانست شورای 23 استان را انتخاب کند. برای هراستان ابتدا 30 نفر را در نظرگرفتیم که ازبین افراد معرفی شده 17 نفر را به عنوان اعضای حزب درهراستان انتخاب کردیم. تاکنون بیش از 350 نفراز اعضای شوراهای استانی مشخص شده‌اند که 90 در صد آنها از تحصیلات وتجربه بالا برخوردارند،به لحاظ سنی نیز تلاش شده‌است که ازنیروهای جوان دراکثراستان‌ها استفاده‌ شود. انتخابات درون گروهی نیز دراغلب استانها برگزارشده وسازماندهی نیروها آغاز شده‌ است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =