حاشیه‌های دستمزد 100 میلیون تومانی سهراب پورناظری در جشنواره فجر/100 میلیون نبود، 78 میلیون بود

سهراب پورناظری در نشست کنسرت «تنبور شمس» که عصر روز گذشته برگزار شد در مورد حواشی جشنواره موسیقی فجر گفت:«دستمزد من از جشنواره ۱۰۰ میلیون تومان نبود، بلکه حدود ۷۸ میلیون بود که فقط هم برای من نبود.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری کنسرت گروه شمس عصر روز گذشته با حضور، کیخسرو پورناظری، تهمورس پورناظری، سهراب پورناظری و اهالی رسانه برگزار شد.

این نشست به دوبخش تقسیم شد که در بخش اول با حضور این سه هنرمند کیخسرو، سهراب و تهمورس پورناظری جزئیات کنسرت پیش روی گروه شمس تشریح شد و در بخش دوم سوالاتی پیرامون جشنواره موسیقی فجر و حضور سهراب پورناظری در این جشنواره و حواشی ای که پیرامون حقوق دریافت شده از سوی هنرمندان در جشنواره فجر مطرح بودبود، بیان شده و این بحث به درازا کشید و قرار شد در نشستی مجزا به این بحث پرداخته شود و تمامی مسائل و حواشی مطروحه  مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

در ابتدا این نشست تهمورس پورناظری اظهار کرد:«کنسرت ما در تالار وحدت در سه بخش اجرا می شود؛ بخش اول اختصاص دارد به اجرای پدر با همراهی سازهای کوبه ای و آیینی، بخش دوم همنوازی و بداهه نوازی ست و بخش سوم پیوستن تمامی اعضای گروه شمس و سیری خواهیم داشت از کارهای اجرا شده و اجرا نشده ای که در آثار پدر موجود بوده است. »

او افزود:«این اجرا خواننده ندارد اما بی کلام هم نیست، موسیقی‌ها تنها تنبور خواهد بود و ما سعی داشتیم حال و هوایی که در دهه ۶۰ و ۷۰ ساز تنبور دارا بود را با رعایت حال و هوای آن روزها روی صحنه آوریم و شاهد یک کنسرت ۱۰۰ درصد موسیقایی خواهیم بود.

در ادامه کیخسرو پورناظری، در مورد جزئیات این اجرا، گفت:«در قسمت اول من تکنوازی می کنم و دوتا از مقام های تنبور را اجرا خواهم کرد بیشتر سعی کرده ام فرم مقام ها را حفظ کنم و در بداهه نوازی ها نیز سلیقه خود را به کار برده ام و ابداعاتی نیز به کار رفته است،است،چند خط شعر نیز خوانده می شود، یک قسمت هم بدون کلام با ریتم و بی ریتم داریم.»

او ادامه داد:«در کلام خوانی شعر فارسی از حضرت مولانا چند بیت از یک غزل آمده است که در مقامی خوانده می شود که از لحاظ محتوا و مدلاسیون یک مقام در خور توجه در فواصل موسیقی خاص است و از آنجایی که در موسیقی ایرانی این فاصله های خاص سابقه ندارد به نظر من این یک چیز غریب و مقام کمال یافته است که شاید در طول قرون به این تکامل و تنوع رسیده باشد.»

تهمورس پورناظری نیز در ادامه صحبت‌های پدر، اشاره کرد:«تمام آثاری که روی صحنه اجرا می شود آثاری است که پدر ساخته اند و طبیعتا با رویکرد و سلیقه ایشان همسو بوده اند و قرار نیست آثاری از ما اجرا شود و اگر هم از ما اثری اجرا می شد باز در همین حال و هوا بود. این فرمی از موسیقی بوده که بسیار جذاب است و جزو محدودترین آثار موسیقی است که هنوز مخاطب دارد و در بازار موسیقی حضور دارد این یک ویژگی خاص و محکمی است که کمتر آهنگسازی به آن دست پیدا می کند. 

کیخسرو پورناظری در مورد آغاز فعالیت های گروه شمس و تاکید بر روی تنبور، بیان کرد:«قبل از گروه ما چند گروه دیگر نیز بودند که فعالیت های ملی داشتند و همنوازی در تنبور از سال ها قبل بوده و در خیلی از مراسم به تعداد تنبور نوازان آن منطقه دور هم جمع می شدند و می نواختند از اینرو این یک سنت قدیمی ست و ما آن را به صورت اکتیوتر ادامه دادیم. ما کارهای زیادی روی تنبور انجام دادیم و از ظرایفی که در آن وجود داشت استفاده کردیم و هیچ ظرفیت، ظرافت، زیبایی و آن و جانی که در آن بوده« تنبور شمس» غافل نبوده و از تمام آن ها استفاده کرده ایم.»

سهراب در تکمیل این صحبت ها عنوان کرد:«ما یک فرم طراحی کردیم که خیلی پخته نشده و در این دو روز باید بیشتر روی آن کار شود. سعی داریم صدادهی گروه شمس را بیشتر بشنویم. باید گفت تنها موسیقی ای که در ایران خیلی خوب همه گیر شد تنبور بود که توسط گروه شمس هم اتفاق افتاد.» 

در اینجا کیخسرو پورناظری صحبت های پایانی خود را درباره گروه شمس، تنبور و اجرای کنسرت پیش رو بیان کرد و بخش اول این نشست به پایان رسید و در بخش دوم تنها سهراب پورناظری و تهمورس پورناظری پاسخگو سوالات خبرنگاران بودند.

سهراب پورناظری:از اجرای برنامه در جشنواره موسیقی فجر پشیمانم

سهراب پورناظری آغازگر این بخش دوم بود که صحبت های خود را با ارائه توضیحات درخصوص حقوق دریافتی خود از جشنواره موسیقی فجر سال گذشته شروع کرد.

وی در اعتراض به صحبت های کیوان ساکت گفت:«آقای ساکت در مراسمی بدون اینکه من حضور داشته باشم تا بتوانم از خود دفاع کنم و در مورد اظهارات ایشان توضیحی بدهم گفتند دستمزد من در جشنواره موسیقی فجر ۱۰۰ میلیون بوده که به جد می گویم این رقم نبوده است، مبلغ قرارداد من حدود ۷۸ میلیون بوده و این مبلغ به گونه ای بوده است که اگر من در برج میلاد تنها کنسرت بدهم هرگز چنین مبلغی نخواهد بود و بسیار بیشتر از اینهاست.»

این آهنگساز افزود: «حضور من در جشنواره همراه با نوازنده ای که در کشور خودش بهترین است فکر نمی کنم اجحافی در حق جشنواره بوده است. برای من جای تعجب بسیار دارد که آقای ساکت که پیشکسوت محسوب می شوند بخواهند چنین صحبت هایی را مطرح کنند. چرا ما باید نیازمند اجرا در جشنواره باشیم در صورتی که بیشترین درآمد کنسرت ها را ما داریم. حضور در جشنواره فجر پشیمانی بزرگی برای ما می آورد. این فضا اصلا فضای سالمی نبود. این سوال همیشه برای من مطرح می شود که ما خودمان خبر داریم که در سال های قبل چه اتفاقاتی رخ می داده و امروز چرا ایشان چنین صحبت هایی را مطرح می کنند.» 

این هنرمند در پایان خاطر نشان کرد: «فضای خوبی در جامعه موسیقی نداریم منتها من هر کاری برای موسیقی از دستم بربیاید کوتاهی نمی کنم از خانه موسیقی گرفته تا هر جایی که احساس شود با آن مشکل و موضع دارم  من روزی به خانه موسیقی انتقادات زیادی داشتم و تمام آن ها را با آقای نوربخش مطرح کردم چراکه گفتم اگر این اقدام ذره ای به نفع موسیقی تمام می شود چرا نباید چنین کاری برای آن بکنم. دیگر هرگز در جشنواره فجر حضور نخواهم داشت ولی امیدوارم روزی تمامی مسائل حل شود.»

 

 58247

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیا IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    3 0
    چرا شاکی میشوید، الان 10 میلیون پول خرد در کشور میباشد، وقتی دلار را کردید 3500 تومان باید فکر این موقع می افتادید، با یک میایارد تومان هم در کشور کاری نمیشود کرد فقط یک خواحد مسکونی 120 متری میتوانید بخرید. بعد باد هوا بخورید.
  • سوسن A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    1 0
    بله ديگه أوج رفيق بازي در جشنواره فجر پارسال خودشو در ارقام نجومي نشون داد . چطور ميشه يك گروه پنجاه نفري حدود سي ميليون بگيره اما دو نفر كه معلوم هم نبود چي مينوازند و شلوغ كاري كردند به اسم نواوري در موسيقي حدود هشتاد ميليون بگيرند...؟